زگیل تناسلی چیست؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی است که در بیرونی‌ترین لایه دستگاه تناسلی زنان و مردان ایجاد می‌شود. این عارضه به‌دلیل ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papillomavirus) یا همان HPV از طریق رابطه جنسی منتقل خواهد شد.

معمولا افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و رابطه جنسی ایمن (همراه با کاندوم) ندارند حداقل یک‌بار در طول زندگی خود به ویروس HPV آلوده شده‌اند. اما hpv چیست؟ اچ‌پی‌وی عامل رایج بیماری ویروسی است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود و باید آن را علت اصلی بیماری زگیل تناسلی دانست.

این ویروس می‌تواند اندام تناسلی زنان و مردان را درگیر کند. اگر شما هم قبلا یک‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اید و می‌خواهید بدانید دیگر راه‌های انتقال آن کدام است یا درمان قطعی زگیل تناسلی چیست تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (Genital warts) نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک یا در حال رشد داخل و اطراف اندام تناسلی مردانه و زنانه می‌شود. سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) منجر به ابتلای این زگیل‌ها خواهند شد. اما متخصصین معقدند تنها ۱۰ درصد افراد مبتلا به ویروس اچ پی وی علائم ظاهری زگیل تناسلی را بروز می‌دهند. بقیه مبتلایان ممکن است با وجود آلوده بودن اما هیچ علامتی نداشته باشند. 

در ادامه می‌توانید عکس زگیل تناسلی را مشاهده کنید:

خوب است بدانید زگیل تناسلی گاهی اوقات با سایر عفونت‌های پوستی اشتباه گرفته می‌شود. همه برجستگی‌های پوستی به معنی زگیل نیستند. برای اطمینان از این ضایعات پوستی می‌توانید توسط وب‌سایت درمانکده آزمایش بیماری‌های مقاربتی را در منزل انجام دهید. همچنین متخصصان پوست و مو به شما در این زمینه کمک می‌کنند.

بیشتر بدانید: زگیل پوستی، علت، علائم و راهکارهای درمان آن

زگیل تناسلی چه شکلیه و در کجاها ایجاد می‌شود؟

این زگیل‌ها بر بافت مرطوب ناحیه تناسلی اثر می‌گذارند. آن‌ها می‌توانند مانند برجستگی‌های کوچک و گوشتی با ظاهری شبیه به گل کلم بروز پیدا کنند. در اکثر مواقع زگیل‌های تناسلی بسیار کوچک هستند و با چشم دیده نمی‌شوند. 

این زگیل‌ها گنبدی شکل نیستند اما اغلب از سطح پوست بالاتر می‌آیند و سپس به صورت تخت رشد می‌کنند. این ویروس رنگی مشابه رنگ پوست (صورتی یا قهوه‌ای روشن) دارد. آن‌ها نواحی زیر را آلوده می‌کنند:

  • مقعد
  • رکتوم
  • کشاله ران
  • لب، دهان، زبان یا گلو
  • آلت تناسلی و کیسه بیضه
  • واژن (فضای داخلی)، فرج، لب‌های واژن (لب‌های بزرگ و کوچک) و دهانه رحم 

بیشتر بدانید: زگیل مقعدی چیست؟

ویروس HPV چگونه انتقال می‌یابد؟

این ویروس به شدت مسری است. حتی اگر علائمی ایجاد نکند یا زگیل‌ها برداشته شوند باز هم ناقل هستید. اما از هر راهی منتقل نمی‌شود. اصلی‌ترین راه‌ های انتقال زگیل تناسلی (HPV) رابطه جنسی محافظت نشده است. 

درواقع برخورد پوست به مخاط آلوده هنگام رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی می‌تواند منجر به این بیماری شود. از همین‌رو یکی از ناحیه‌های آسیب‌پذیر دهان، زبان و گلو هستند که می‌توانند موقع رابطه جنسی دهانی درگیر شوند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

نشانه‌های این عارضه بلافاصله پس از آلودگی به ویروس HPV بروز پیدا نمی‌کند. معمولا حدود چند هفته طول می‌کشد تا ضایعات پوستی گل‌کلم شکل به صورت تکی یا خوشه‌ای ایجاد شوند. در صورت لمس برجستگی گوشتی نرم و نسبتا صافی را احساس می‌کنید که اغلب همرنگ پوست یا کمی تیره‌تر است.

بیشتر بدانید: مهم ترین تفاوت زگیل تناسلی با جوش + درمان و تشخیص سریع

انواع زگیل تناسلی (Genital warts)

ویروس اچ پی وی که عامل اصلی بروز این بیماری است بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف دارد. معمولا سویه‌های ۶ و ۱۱ ویروس اچ‌پی‌وی عامل اصلی بروز زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان هستند. 

مجموع تیپ‌های hpv را می‌توان به دو نوع کلی تقسیم کرد.

  • ویروس HPV کم خطر: در این موارد ویروس اچ‌پی‌وی باعث ایجاد زگیل تناسلی در واژن، آلت تناسلی و مقعد می‌شود.
  • ویروس HPV پرخطر: در این موارد ویروس پاپیلومای انسانی علاوه‌بر ایجاد ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی باعث بروز سرطان در دهانه رحم یا واژن می‌شود.

بیشتر بدانید: واکسن گارداسیل چیست؟

علائم زگیل تناسلی را بشناسید!

در برخی مواقع ویروس HPV در بدن شما وجود دارد اما علائم و نشانه بیماری یک هفته تا چند ماه بعد بروز پیدا می‌کند. زگیل‌های تناسلی معمولا دردناک نیستند اما گاهی اوقات با علائم زیر همراه می‌شوند:

  • درد و ناراحتی
  • احساس سوزش
  • خونریزی خفیف
  • ایجاد رطوبت اطراف زگیل
  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی
اینفوگرافیک علائم زگیل تناسلی
زگیل‌های تناسلی با وجود نمایان شدن علائم معمولا دردی ایجاد نمی‌کنند، از همین‌رو تنها با معاینه می‌توان متوجه آن‌ها شد.

روش تشخیص زگیل‌های تناسلی

پزشک زنان یا اورولوژیست با مشاهده زگیل‌ها می‌تواند تشخیص دهد آن‌ها از چه نوعی هستند. با این حال برخی اوقات برای تایید نهایی آزمایش HPV نیاز است که شامل موارد زیر می‌شود: 

  • معاینه لگنی: ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی آزمایش پاپ اسمیر به‌عنوان بخشی از معاینه لگنی انجام شود. همچنین امکان کولپوسکوپی/Colposcopy (در صورت مثبت بودن تست پاپ اسمیر) و بیوپسی واژن یا دهانه رحم وجود دارد.
  • معاینه مقعد: پزشک معمولا به کمک دستگاه آندوسکوپ داخل مقعد را برای یافتن زگیل بررسی می‌کند.
  • آزمایش خون: برای تشخیص قطعی زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان از روش مولکولی استفاده می‌کنند که دقت بسیار بالایی دارد.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

معمولا به‌دلایل مختلف برجستگی‌های گوشتی بر روی ناحیه تناسلی مشاهده می‌شود. اگر این برجستگی‌ها گوشتی، صاف یا برجسته، انعطاف‌پذیر و نرم، تکی یا خوشه‌ای باشند زگیل تناسلی محسوب خواهند شد که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی مسری یا همان HPV ایجاد شده‌اند. 

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟

اما بروز جوش در ناحیه تناسلی مانند جوش‌های صورت ناشی از تجمع میکروب و بسته شدن منفذ فولیکول مو است. حالت چرکی و ملتهب این جوش‌ها به‌دلیل رشد باکتری بوده و در صورت عدم درمان به‌موقع ممکن است کمی برجسته شوند که به آن کیست مویی می‌گویند. 

یکی دیگر از تفاوت‌های زگیل‌های تناسلی با جوش در این است که زگیل‌ها دردناک نیستند اما جوش‌های ناحیه تناسلی ملتهب و دردناک خواهند بود.

درمان زگیل تناسلی

این عارضه ممکن است خودبه‌خود از بین برود. زیرا سیستم ایمنی بدن می‌تواند با عفونتی که باعث بروز زگیل‌های تناسلی شده مبارزه کند. اما در اغلب موارد آن‌ها می‌توانند بزرگتر شوند، تکثیر پیدا کنند یا ناراحتی شدید به وجود آورند. 

در این صورت درمان زگیل تناسلی می‌تواند از انتشار عفونت جلوگیری کند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن این ضایعات پوستی عفونی وجود دارد. اکثرا پزشک از چندین راه‎کار درمانی استفاده می‌کند.

  • کوتر الکتریکی: سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی
  • انجماد: از بین بردن زگیل‌ها با سرما درمانی توسط نیتروژن مایع و روش انجماد
  • درمان با لیزر: از بین بردن و قطع جریان خون رگ‌های خونی ریز درون زگیل تناسلی با نور لیزر
  • روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای: برداشتن زگیل‌ها از روی دهانه رحم به روش LEEP  با کمک حلقه سیمی و بار الکتریکی آن
  • پماد زگیل تناسلی: محلول یا کرم شیمیایی (مانند پماد آلدارا) جهت قطع جریان خون زیر زگیل‌ها (انواع مختلف این پمادها باید زیر نظر پزشک تجویز شوند)
  • درمان دارویی: محلول اسیدی اسید سالیسیلیک(TCA) و ژل پودوفیلاکس مناسب برای زگیل‌های روی پوست
اینفوگرافیک درمان زگیل تناسلی
با درمان زگیل تناسلی از انتشار آن به نواحی مختلف دستگاه تناسلی جلوگیری می‌کنید.

درمان قطعی زگیل تناسلی وجود ندارد. این بیماری را می‌توان فقط کنترل یا متوقف کرد. حتی اگر شما شیوع HPV فعالی نداشته باشید و زگیل‌ها برداشته شوند باز هم می‌توانید ویروس اچ پی وی را انتقال دهید.

بیشتر بدانید: ویروس اچ پی وی چیست؟

چگونه می‌توان ویروس HPV و عوارض ناشی از آن را درمان کرد؟

در گذشته تشخیص زگیل تناسلی با سرکه مورد توجه بود. امروزه می‌توان این روش را یک راه‌کار درمان خانگی برای از بین بردن عوارض پوستی ویروس اچ پی وی دانست. سرکه سیب کاملا اسیدی است که ترکیبات مشابهی با داروهای مورد استفاده برای درمان این عارضه دارد. 

برای درمان خانگی زگیل تناسلی می‌توانید پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و آن را روی زگیل بمالید. فقط حواستان باشد پنبه پس از استفاده با ناحیه دیگری از بدن شما تماس پیدا نکند. زیرا در صورت تماس به‌راحتی باعث تکثیر HPV ویروس خواهد شد. 

دیگر موارد موثر در درمان خانگی این بیماری عبارت‌اند از:

  • زردچوبه
  • روغن کرچک

بیشتر بدانید: آزمایش پاپ اسمیر برای چیست؟ تستی ضروری و مهم برای زنان!

بیماری‌های مشابه با زگیل‌های تناسلی کدامند؟

برخی بیماری‌ها و ضایعات پوستی شباهت زیادی به این عارضه دارند. بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • تبخال
  • اسکین تگ
  • جوش‌های پوستی (نوعی زائده گوشتی بی‌خطر و قابل حذف با جراحی موضعی)
  • کیست بارتولن (غده‌ای به همین نام در نزدیکی دهانه واژن که مسئول مرطوب نگه داشتن آن است و در صورت عفونی شدن باعث بروز کیست می‌شود)

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی مردان چگونه است؟

نتیجه زگیل تناسلی

سالانه هزاران نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند و تعداد بیشماری با وجود آلوده بودن به ویروس HPV هیچ علامتی از بیماری ندارند. شما می‌توانید با رابطه جنسی ایمن (کاندوم) به‌راحتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید و در صورتی که متوجه شدید زگیل تناسلی دارید حتما شریک جنسی خود را در جریان بگذارید. پزشک متخصص زنان و فوق تخصص عفونی می‌تواند به شما در تشخیص و درمان به‌موقع کمک کند.

بیشتر بدانید: تشخیص زگیل تناسلی در خانه؛ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

سوالات متداول

زگیل تناسلی چقدر طول می‌کشد؟

این عارضه درمان قطعی ند ارد و حتی پس از برداشتن آن‌ها می‌تواند عود کند. پاسخ بدن هر فرد به درمان این بیماری متفاوت خواهد بود و پزشک بهترین گزینه را انتخاب می‌کند.

آیا زگیل‌های تناسلی نوعی سرطان هستند؟

خیر زگیل‌های تناسلی سرطان نیستند اما نوع پرخطر آن‌ها می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و واژن شود.

بهترین راه‌کار برای پیشگیری از زگیل تناسلی چیست؟

واکسن HPV می‌تواند بدن را در برابر زگیل‌های تناسلی محافظت کند. FDA و CDC توصیه می‌کنند افراد برای محافظت در برابر انواع مختلف ویروس STI باید تا قبل از 45 سالگی واکسینه شوند.

منبع: clevelandclinic | mayoclinic | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 313

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

116 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها