اگزمای دست

اگزمای دست چیست؟ علل، پیشگیری و درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


خشکی و التهاب پوست دست که پزشکان به آن «اگزما» یا «درماتیت» یا «سودا» می گویند، می توان دلایل زیادی داشته باشد ولی بیشتر این علل را می توان در یکی از دو گروه زیر طبقه بندی کرد.

الف- آسیب های پوستی ناشی از تماس با مواد خارجی

ب- آسیب های پوستی ناشی از حساسیت داخلی

اگزمای دست بسیار شایع است. این بیماری در اکثر مردم ابتدا به صورت زبری و خشکی دست ها شروع شده و بعداً تبدیل به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته می شود که با خارش همراه است. عوامل زیادی می توانند به پوست دست آسیب برسانند. تماس زیاد با آب و هوای خیلی خشک، صابون ها، مواد پاک کننده، پودرهای رختشویی، حلال ها، مواد شیمیایی، دستکش های لاستیکی و حتی مواد بکار رفته در کرم ها و فرآورده های بهداشتی می توانند اکزمای دست ایجاد نمایند.

وقتی پوست قرمز و خشک شد، حتی مواد بی ضرری مانند آب و محصولات بهداشتی نوزادان (کرم و شامپوهای بچه) هم می توانند موجب تحریک بیشتر پوست و بدتر شدن ضایعه شوند. مشاوره با پزشک پوست و مو و پیدا کردن اینکه کدام ماده مورد مصرف در زندگی روزانه شما باعث پیدایش این مشکلات شده است بسیار اهمیت دارد. اغلب، تغییر دادن مواد مصرفی یا خودداری از تماس با ماده حساس کننده، موجب کمتر شدن مشکل پوست می شود.

زمینه پیدایش واکنش های حساسیت پوستی، معمولاً از پدر و مادر به فرزندان به ارث می رسد. افرادی که استعداد ابتلا به این واکنش ها را دارند، ممکن است سابقه ابتلا به تب یونجه (حساسیت فصلی به گرده گیاهان) و یا آسم را هم داشته باشند. این افراد حتی ممکن است به بعضی از مواد غذایی هم حساسیت داشته باشند و یا دچار حالتی باشند که اصطلاحاً «درماتیت آتوپیک» یا «اکزمای سرشتی» نامیده می شود. پوست این افراد پس از تماس با بسیاری از مواد که در حالت عادی برای سایر مردم آزاردهنده نیست، دچار قرمیزی، خارش و سایر علایم حساسیت می شود.

بیشتر بخوانید: قارچ ناخن؛ علائم، دلایل و راهکارهای درمانی

درمان اگزمای دست در خانم‎ها
درمان اگزمای دست در خانم‎ها

چگونه علت اصلی اگزما دست را بیابیم؟

وظیفه متخصص و دکتر پوست، بررسی و جستجوی علل احتمالی ایجاد کننده بیماری در پوست دست است. وی باید بفهمد که این مشکل به دلیل تحریک پوست است و یا به دلیل آلرژی؟ او از شما سؤالات بسیاری در مورد هر گونه مشکل پوستی قبلی، تاریخچه حساسیت های احتمالی، آسم و هر گونه مشکل پزشکی دیگر خواهد پرسید. او باید بداند که شما چه کرم ها و لوسیون هایی را به پوست خود می مالید، آیا از دستکش استفاده می کنید یا خیر و در طول روز دست های شما با چه موادی در تماس هستند. وی دست ها، پاها و بقیه پوست شما را برای یافتن علایم بیماری بررسی خواهد کرد.

ممکن است برای رسیدن به تشخیص دقیق، انجام آزمایش های میکروسکوپی و بررسی بیشتر پوست هم لازم باشد. اگر پزشک به این نتیجه برسد که ضایعه پوستی شما به خاطر حساسیت به بعضی مواد موجود در محیط است، ممکن است آزمایشی را برای شما تجویز کند که اصطلاحاً «آزمایش برچسب patch test» نامیده می شود.

در این آزمایش بعضی از مواد حساسیت زا را بر روی پوست می چسبانند تا به وجود آلرژی نسبت به انها پی ببرند. با استفاده از این روش ها، متخصص پوست خواهد توانست علت یا مجموعه علل ایجاد کننده اکزمای دست را پیدا و ضایعه را درمان کند.

بیشتر بخوانید: اگزمای دست در خانم‌ها و نکات مهم آن

اگزمای دست را چگونه درمان می کنند؟

ممکن است پزشک برای درمان و ترمیم پوست شما از مجموعه ای از روش ها استفاده کند. گاهی برای درمان مشکل پوستتان باید آنتی بیوتیک های خوراکی هم مصرف کنید. یک کرم یا پماد مرطوب کننده نیز ممکن است برایتان تجویز شود.

توجه داشته باشید که این کرم باید به تنهایی مصرف شود و آن را نباید همراه با سایر کرم های دست به پوست بمالید. گاهی لازم می شود که از پمادهای حاوی داروهای کورتونی جهت درمان اگزمای دست استفاده شود.

اگر به نظر می رسد که کرم تجویز شده فایده ای نداشته است، این موضوع را بطور صریح با پزشک خود در میان بگذارید. با جلوگیری از تماس دست ها با مواد شیمیایی قوی و سایر مواد حساس کننده می توانید بر سرعت بهبودی دست هایتان بیفزایید.

بیشتر بخوانید: اگزمای دیشیدروتیک؛ روش درمان این بیماری ناخوشایند چیست؟

علائم اگزمای دست در خانم ها
اگزمای دست در خانم ها

برای پیشگیری از اگزمای دست چه باید کرد؟

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست دست ها کارهای زیادی می توان انجام داد :

با پوشیدن دستکش می توان از دست ها در برابر صابون ها، پاک کننده ها و سایر مواد شیمیایی مراقبت کرد. همیشه در آشپزخانه و حمام یک جفت دستکش داشته باشید و در موقع شستشوی ظرف ها و لباس ها از آنها استفاده کنید.

از آنجا که خیلی از مردم نسبت به دستکش های لاستیکی حساسیت دارند، بهتر است زیر دستکش های لاستیکی دستکش های نخی بپوشید. به محض سوراخ و پاره شدن دستکش، آن را بدور بیندازید. در فواصلی که از دستکش استفاده نمی کنید، آنها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند.

همیشه حتی وقتی لباس های شسته را تا می کنید، سبزی پاک می کنید، آب لیمو میگیرید و یا رب گوجه فرنگی تهیه می کنید، دستکش نخی بر دست داشته باشید.

در صورت امکان حتما برای شستشوی لباس ها از ماشین لباسشویی و برای شستشوی ظروف نیز از ماشین لباسشویی استفاده کنید. تا آنجا که ممکن است از شستشوی لباس ها و ظرف ها با دست اجتناب کنید.

در موقع شستن دست ها از آب ولرم استفاده کنید و مقدار کمی صابون بکار ببرید. در هر بار شستشوی دست و یا کار با آنها، حلقه و انگشتری را از دست خارج کنید. حلقه و انگشتر، صابون و رطوبت را در زیر خود جمع کرده و موجب آزرده شدن پوست می شوند. بلافاصله پس از شستن دست ها، از کرم مرطوب کننده به منظور حفظ آب موجود در پوست استفاده نمایید.

زمستان ها از دستکش چرمی استفاده کنید تا مانع از خشکی و پوسته شدن دستهایتان شود.همیشه برای نرم و مرطوب نگه داشتن پوست دستهایتان از یک فرآورده مناسب که توسط پزشک متخصص پوست تجویز شده استفاده کنید. اینگونه فرآورده ها را باید چندین بار در روز بسته به نیاز، به دست ها بمالید.

زمانی که ضایعات پوستی دست ها در حال نرمیم هستند، گاهی منظره ناخوشایندی (بخاطر دلمه بستن) پیدا می کنند که به تدریج برطرف می شود. گاهی هم این ضایعات پس از بهبودی دوباره عود می کنند. سعی کنید به خاطر بسپارید که تماس با کدام فرآورده یا انجام کدام فعالیت سبب عود عارضه شده است.

حتماً پزشک خود را از عود مجدد ضایع پوستی دست ها مطلع کنید. از آنجا که ضایعات پوست دست ها عموماً مقاوم به درمان هستند، ادامه درمان و رعایت دقیق دستورا پزشک و نیز حفظ ارتباط با طبیب در مدت درمان، بسیار اهمیت دارد. بخاطر داشته باشید، اکزمای دست ها به شرط رعایت نکات فوق، درمان شدنی است.

پس ناامید نشوید و به پزشک خود اعتماد داشته باشید. از سوی دیگر به یاد داشته باشید که حتی پس از بهبودی کامل اکزمای دست در صورت عدم رعایت موارد فوق، احتمال عود اکزما زیاد می باشد. لذا سعی کنید موارد فوق را به صورت عادت روزمره درآورده و همیشه آن ها را رعایت نمایید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 197

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

20 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها