سیگار الکترونیکی یا ویپ در مقایسه با سیگار و قلیان خطر کمتری دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


سیگار الکترونیکی که با نام ویپ هم شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به‌عنوان یک ابزار محبوب برای ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویپ‌ها که انواع مختلفی دارند در بین جوانان بسیار پرطرفدار هستند و تصور آن‌ها بر این است که سیگارهای الکترونیک برای سلامتی مضر نخواهند بود.

اگر شما هم تصور می‌کنید سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین یا ویپ کاملا بی‌ضرر است باید بگوییم در اشتباه هستید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) خبر از آمار بسیار بالای استفاده نوجوانان از ویپ می‌دهد که این امر باعث نگرانی است. همان‌طور که حتما تاکنون شنیده‌اید ترک سیگار کار بسیار دشواری به‌شمار می‌آید و برخی افراد پس از سال‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند.

در این بین سیگار الکترونیکی یا ویپ جایگزین سیگار معمولی شده و در تبلیغات رسانه‌ای عامل کمک کننده برای ترک نیکوتین معرفی می‌شود. این در حالی است که بسیاری از متخصصین با انواع سیگارهای الکترونیک موافق نیستند و آن را صرفا نوعی هزینه گزاف می‌دانند. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید آیا ویپ ضرر دارد یا خیر تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا سیگار الکترونیکی یا ویپ در مقایسه با مضرات قلیان و سیگار معمولی بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: آمپول کتورولاک چیست؟ + دوز مصرفی و عوارض جانبی

عکس ویپ
در سیگارهای الکترونیکی یا ویپ دود حاصل از نیکوتین به صورت بخار خارج می‌شود.

سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

ویپ یا سیگارهای برقی از باتری و عنصر گرمایش استفاده می‌کنند تا مایعات طعم‌دار به بخار قابل استنشاق تبدیل شوند. درواقع این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا نیکوتین را به‌جای دود به شکل بخار خارج کنید.

سیگارهای الکترونیکی و ویپ‌ها دارای تنباکو نیستند و به‌دلیل عدم تولید دو عنصر آسیب‌زا (قطران و مونوکسید کربن) طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این ابزار مایعی حاوی نیکوتین به نام e-liquid را به همراه پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی طعم‌دهنده همچون خیار، انبه و نعنا برای شبیه‌سازی حس سیگار کشیدن مورد استفاده قرار می‌دهند.

اصطلاحا به استفاده از سیگارهای برقی ویپینگ گفته می‌شود. تولیدکنندگان ویپ و سیگارهای الکترونیک معمولا آن‌ها را به شکل سیگار معمولی، سیگار برگ یا پیپ می‌سازند. در برخی مواقع دیده شده که ویپ‌ها بسیار شبیه به خودکار طراحی شده‌اند.

خوب است بدانید که سیگار الکترونیکی یا ویپ به‌دلیل ایجاد وابستگی شدید می‌تواند مانع ترک واقعی نیکوتین توسط فرد سیگاری شود. اگر شما هم قصد ترک نیکوتین دارید اما نمی‌دانید ضرر ویپ بیشتر است یا سیگار، بهتر است برای دریافت مشاوره یا رزرو نوبت آنلاین با بهترین پزشک عمومی درمانکده به صورت تلفنی، متنی یا تصویری در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف الکل با معده خالی

انواع سیگار الکترونیکی

شرکت‌های تولید کننده سیگار برقی یا ویپ این ابزار را وسیله‌ای مفید برای ترک سیگار معرفی می‌کنند. این در حالی است که سازمان غذا و دارو آمریکا سیگار الکترونیکی و ویپ‌ها را در دسته مواد تنباکویی و دخانیات قرار داده است. زیرا بر اساس آمار این سازمان مواد داخل آن حاوی مقدار نیکوتین برابر با یک بسته 20تایی سیگار خواهد بود.

با این حال امروزه سیگارهای برقی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را شامل موارد زیر دانست:

  • قلم ویپ
  • بخارسازها
  • قلم‌های الکترونیکی
  • لوله‌های الکترونیکی
  • قلیان‌های الکترونیکی

اعداد زیر نشان‌دهنده میزان غلظت نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی دارای این ماده است. فرد می‌تواند بر اساس مقدار مصرف نیکوتین هنگام ترک سیگار معمولی از موارد زیر استفاده کند.

  • میزان پایین: 8 میلی­‌گرم/میلی­‌لیتر
  • میزان متوسط: 14 میلی‌­گرم/میلی‌­لیتر
  • میزان بالا: 18 میلی­‌گرم/میلی­‌لیتر
  • میزان خیلی بالا: 54 میلی‌گرم/میلی‌­لیتر

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف دخانیات چیست؟

سیگار الکترونیکی چگونه کار می­‌کنند؟

برای این‌که بدانید ویپ چیست یا عملکرد سیگار الکترونیک چگونه است ابتدا باید با اجزای آن اشنا شوید.

  • قسمت دهانی: شامل محلول مایع شناور درون محفظه مشخص
  • ابزار اسپری: گرم کننده مایع و عامل اصلی تبخیر برای استنشاق محلول
  • باتری: گرم کننده المنت دستگاه
  • سنسور: فعال کننده هیتر دستگاه
  • مایع: شامل اسانس، عصاره الکترونیکی نیکوتین و گلیکول پروپیلن

با مکیده شدن قسمت دهانی، المنت مایع را گرم و سپس تبخیر می‌کند تا لامپ انتهای سیگار برقی روشن شود. با استنشاق مایع، دودی که به‌دلیل گرم شدن آن ایجاد می‌شود همچون دود سیگار تنباکویی به ریه‌ها می‌رسد. سپس فرد با بیرون دادن نفس خود می‌تواند دود ناشی از سیگار الکترونیکی را مشاهده کند.

 

آیا ویپ ضرر دارد؟

تولیدکنندگان ویپ و سیگار الکترونیک این محصول را جایگزین سیگار معمولی می‌دانند. اما نمی‌توان مضرات ویپ و اثرگذاری منفی آن بر سلامت فرد را نادیده گرفت. افراد زیادی می‌پرسند ضرر ویپ بیشتر است یا سیگار؟ در جواب این سوال باید بگوییم یکی از بالاترین آمار مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان به مصرف تنباکو و سیگار تعلق دارد که ویپ‌ها و سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین یا حاوی این ماده شامل آن می‌شوند.

از همین‌رو برخی معتقدند ویپ‌های بدون نیکوتین بهتر است جایگزین سیگار شوند. با این حال سیگار الکترونیکی با نیکوتین و فاقد آن در هر دو صورت برای سلامتی ضرر دارند.

سایر مضرات نیکوتین عبارت است از:

اینفوگرافی مضرات ویپ نیکوتین دار
باید وابستگی به نیکوتین را یکی از اصلی‌ترین مضرات ویپ نیکوتین‌دار در نظر گرفت.

امتیازات ادعا شده برای ویپ

حتما شما هم در مورد سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین شنیده‌اید که فرد در صورت استفاده هیچ خاکستری تنفس نمی‌کند. افراد زیادی معتقدند این ویژگی ویپ به ترک سیگار کمک می‌کند. زیرا اکثر افراد سیگاری بارها برای ترک آن تلاش کرده‌اند اما موفق نشدند.

لازم به ذکر است که سیگار الکترونیکی شاید به ترک ماده نیکوتین کمک کند اما باعث وابستگی شما به ویپ‌های نیکوتین‌دار یا بدون این ماده خواهد شد. همچنین این باور در بین مردم ایجاد شده که سیگارهای برقی به بدی نوع سنتی نیستند. این در حالی است که ویپ‌ها دود دست دوم تولید می‌کنند که مثل نیکوتین و سایر مواد شیمیایی اثرا منفی داشته و در بلندمدت می‌تواند باعث آسیب‎های ریوی شود.

عوارض ویپ یا سیگار الکترونیکی

سیگار برقی برای ترک سیگار معمولی جایگزین مناسبی است اما نمی‌توان آن را صرفا به عنوان یک نوع سیگار مصرف کرد.

شایع‌ترین عوارض ویپ و سیگار برقی به‌طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنفس دود دست دوم
  • افزایش پوسیدگی دندان و التهاب لثه
  • جلوگیری از ترک واقعی سیگار سنتی
  • بالا رفتن ضربان قلب و افزایش فشارخون
  • دارای سموم سرطان‌زا همچون استالدهید،آکرولئین،بنزن، سرب و دی استیل
اینفوگرافی عوارض ویپ و سیگاربرقی
در بسیاری از کشورها استفاده از سیگارهای الکترونیک و ویپ برای نوجوانان، جوانان و زنان باردار خصوصا آن‌هایی که اصلا سیگار سنتی استفاده نکرده‌اند ممنوع اعلام شده است.

خطرات سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین

  • مسمومیت سلول‌ها
  • التهاب ریه‌ها و گلو
  • سوزش دهان و مجاری تنفسی
  • آسیب رساندن به سلول عروق خونی و قلب

خطرات ویپ نیکوتین‌دار

  • تپش قلب
  • گُرگرفتگی
  • سوزش چشم
  • حالت تهوع و استفراغ

مقایسه ضرر ویپ و قلیان

سیگار معمولی، ویپ یا سیگار الکترونیکی و قلیان باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد همچون سوپراکسید در رگ‌های خونی می‌شوند که مشتق از اکسیژن هستند. این فرآیند باعث آزاد شدن و تجزیه نیتریک اسید توسط لایه درون رگی خواهد شد. نیتریک اسید از گرفتگی عروق و سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند و محافظ آن‌ها در برابر التهاب است.

برای مقایسه ضرر ویپ و قلیان باید بگوییم که سیگار معمولی و قلیان‌ها مواد شیمیایی پیچیده و بیشتری همچون نیکوتین دارند. در جدول زیر می‌توانید میزان نیکوتینی که فرد سیگاری در روز تنفس می‌کند را مشاهده کنید.

نوع ابزار حاوی نیکوتینمیزان نیکوتین تنفس شده در روز
سیگار معمولی14 تا 12 میلیگرم
قلیان و سایر محصولات جایگزین6 تا 48 میلیگرم
سیگار الکترونیکی یا ویپ3.36 میلیگرم
جدول میزان مصرف نیکوتین فرد سیگاری در روز

نتیجه سیگار الکترونیکی یا ویپ

سیگارهای برقی به‌دلیل داشتن طعم دهنده‌ها و تبلیغات شرکت‌های تولیدکننده جذاب به‌نظر می‌آیند اما آن‌قدرها که فکر می‌کنید بی‌ضرر نیستند. نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی و حتی ویپ‌های بدون نیکوتین باعث به خطر افتادن سلامتی می‌شوند و در بلندمدت به جسم آسیب جدی وارد می‌کنند.

اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با عوارض ویپ آشنا کنیم و به مقایسه مضرات سیگارهای برقی با سایر محصولات ساخته شده از نیکوتین بپردازیم. به نظر شما سیگارهای الکترونیک و ویپ‌ها به ترک سیگار کمک می‌کنند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا ویپ از سیگار بی خطرتر است؟

بله اما بدین معنی نیست که سیگارهای الکترونیکی کاملا بی ضرر هستند.

آیا ویپ‌های بدون نیکوتین بی‌ضرر هستند؟

همه سیگارهای الکترونیکی و ویپ‌های بدون نیکوتین هم خطراتی دارند. زیرا شامل استنشاق مواد شیمیایی به ریه‌ها خواهند شد.

چند نخ سیگار در یک ویپ وجود دارد؟

به عنوان یک معیار کلی برای نسبت ویپ به سیگار در یک میلی‌لیتر مایع الکترونیکی معادل 100 پک یا 4-5 بسته سیگار وجود دارد.

منبع: my.clevelandclinic | medicalxpress | cdc

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 661

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

178 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها