عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک

15 دلیلی که افراد افسرده به پزشک مراجعه نمی کنند

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چه عواملی باعث عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک برای درمان افسردگی می‌شود؟ یا به عبارت دیگر چرا بسیاری از افراد افسرده برای مراجعه به درمانگر از خود مقاومت نشان می‌دهند؟ برای پاسخ به این سوالات همراه ما باشید.

اختلال افسردگی عمدتا نوعی اختلال روانی است که با علائم موثر (مانند ناراحتی)، علائم شناختی (مانند اختلال در تمرکز) و علائم جسمی (مانند تغییر اشتها یا وزن) شناخته می‌­شود. تمامی افراد افسرده‌ای که به درمان نیاز دارند، موفق به دریافت آن نمی‌­شوند. زیرا بسیاری از بیمارانی که دچار افسردگی شدید هستند، در برابر مراجعه به درمانگر مقاومت می‌کنند.

به تازگی مقاله جدیدی در زمینه خدمات روان­پزشکی منتشر شده است که در آن به دلایل عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک برای درمان افسردگی پرداخته شده است. در این مقاله مدلی نیز برای شناخت این افراد ارائه شده است. شاید شرکت کردن در تست افسردگی رایگان درمانکده بتواند به شما کمکی بکند.

عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک

تحقیق در مورد دلایل عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک برای درمان

طبق آمار کم­تر از نیمی از بزرگسالانی که در ایالات متحده به بیماری‌های روانی مبتلا می‌شوند، تحت درمان قرار می‌گیرند. براساس اطلاعات به دست آمده در سال 2014، تنها 19 میلیون نفر از بین 44 میلیون بزرگسال آمریکایی که دچار بیماری روانی بودند تحت درمان قرار گرفتند. به احتمال زیاد این عدد برای سایر کشورها وحشتناک‌تر هم هست.

طی تحقیقی به بررسی دلایل عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک برای درمان افسردگی پرداخته شده است. اطلاعات این تحقیق برگرفته از ارزیابی ملی مصرف دارو و سلامت طی سال­‌های 2014-2008 است. نمونه این تحقیق شامل 20,785 بیمار مبتلا به افسردگی شدید است. اکثر این بیماران در بازه سنی 18 تا 49 سال قرار دارند و سفید پوست هستند. در این میان نیمی از این بیماران تحت پوشش بیمه خصوصی نیز قرار داشتند.

طی این تحقیق فهرستی از 15 توجیه احتمالی به بیمارانی که نیاز به درمان احساس می­‌کردند، اما تحت درمان قرار نگرفتند، داده شد. از این افراد خواسته شد تا هر یک از این عبارت­‌هایی را که بهتر می‌تواند توصیف کند که چه دلایلی باعث شده است این بیماران  تحت درمان یا دریافت مشاوره قرار نگیرند؟ را مشخص کنند.

بیشتر از نصف شرکت ­کنندگان فقط یک عبارت را انتخاب کردند. 18 درصد از بقیه افراد نیز دو عبارت را انتخاب کردند و  12 درصد نیز سه عبارت و بیش‌تر انتخاب کردند.

عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک برای درمان افسردگی

در ادامه فهرستی از 15 دلیل عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک برای درمان افسردگی آمده است.

اصلی‌­ترین دلایل عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک

این دلایل به همراه نرخ اظهار نظر شرکت­ کنندگان آمده است. ترتیب عبارات براساس نظرات شرکت­ کنندگان از کم­تر به بیشتر است :

  • امکان حمل و نقل نداشتم. (5.8 درصد)
  • نمی­‌خواستم دیگران مشکلم را بفهمند. (6.5 درصد)
  • بیمه این هزینه را پوشش نمی‌­دهد. (6.5 درصد)
  • بابت تاثیر درمان روی کارم نگران بودم. (8.1 درصد)
  • فکر نمی‌­کردم به درمان نیاز دارم. (8.6 درصد)
  • از محرمانگی اطلاعاتم نگران بودم. (9.7 درصد)
  • فکر نمی‌کردم درمان بتواند به من کمک کند. (10.9 درصد)
  • از حرف همسایه‌­ها در مورد خودم می­‌ترسیدم. (11 درصد)
  • بیمه کفاف هزینه­‌های درمان را نمی‌­داد. (11.7 درصد)
  • وقتش را نداشتم/ سرم شلوغ بود. (14.2 درصد)
  • فکر می­‌کردم در صورت مراجعه مجبورم دارو مصرف کنم. (15.2 درصد)
  • دلیل دیگری داشتم. (15.3 درصد)
  • نمی‌­دانستم باید به کجا مراجعه کنم. (16.7 درصد)
  • فکر می­‌کردم می‌­توانم بدون درمان هم شرایط را مدیریت کنم. (22.2 درصد)
  • از عهده­ هزینه درمان برنمی‌­آیم. (47.7 درصد)

درمجموع می‌توان گفت که بیش از نصف افراد این تحقیق اظهار داشته‌اند که مسئله مالی مانع از مراجعه آن‌ها برای درمان شده است. البته ممکن است نگرانی‌­های مالی ناشی از فرضیه­‌های نادرست باشد.

زیرا طبق تحقیقات انجام شده در ایالات متحده هزینه بعضی از داروهای ضد افسردگی کم­تر از 10 دلار در ماه است. اگر هم فرد تحت پوشش بیمه­ درمانی باشد، تهیه این داروها برایش مجانی خواهد بود.

بعضی از این دلایل هم از علائم افسردگی است. به عنوان مثال طبیعی است که فرد افسرده دچار این باور بدبینانه‌ای باشد که درمان برای او جواب نخواهد داد.

نتایج این تحقیق به محققان کمک کرد مدلی ارائه دهند که به وسیله آن 72 درصد از کسانی را که نیاز به درمان را احساس می­‌کنند، اما کاری برای آن انجام نمی‌دهند را شناسایی کنند.

این مدل از بین 15 دلیل ذکر شده برای عدم دریافت درمان، 10 عامل مهم را نیز پیش­‌بینی کرده بود. قابل پیش‌­بینی­‌ترین عامل برای عدم دریافت درمان، فکر کردن به خودکشی بود. احتمال مراجعه برای درمان در افرادی که به ­طور جدی به خودکشی فکر کرده بودند، بسیار کم­تر بود.

چگونه می‌توان از عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک جلوگیری کرد؟

گام بعدی تحقیق انجام شده درصدد جستجوی راهی بود تا به کمک آن بتواند از شدت این عوامل بازدارنده بکاهد. از آن­جایی­ که انرژی پایین و کمبود انگیزه ازجمله ویژگی­‌های اصلی بیماری افسردگی است.

گاهی لازم است برای تشویق بعضی از افراد برای دریافت درمان، از روش­‌های سخت گیرانه استفاده شود. زیرا بیشتر بیماران مبتلا به افسردگی به تشویق و انگیزه نیاز دارند. این انگیزه نیز می‌تواند باعث ارزشمند شدن درمان در ذهن آن‌ها شود.

همچنین باید به اطلاع‌رسانی‌هایی در این زمینه انجام گیرد که درمان افسردگی و به ویژه درمان از طریق دارو، لزوما هزینه گزافی ندارد.

نتیجه‌گیری

برای جلوگیری از عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک برای درمان باید به هر دو عامل بازدارنده عملی و روان­شناختی که افراد را از قرار گرفتن تحت درمان باز می­‌دارد، توجه کرد.

موانع عملی همان نگرانی‌های مالی (چه واقعی چه فرضی)، امکان حمل و نقل، عدم آگاهی از روش‌­های درمان و … را شامل می‌­شود. ازجمله موانع روان­شناختی نیز می‌توان به نگرانی بابت انگ خوردن و تردید نسبت به تاثیر درمان اشاره کرد. توجه به هر دو عامل باعث می­‌شود احتمال مراجعه بسیاری از افراد برای درمان افسردگی، افزایش یابد.

برای شناخت دلایل عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک برای درمان افسردگی می‌توانید از راهنمایی‌های بهترین پزشکان روان شناس و بهترین پزشکان روان پزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Psychologytoday

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها