اگزمای دور دهان در بارداری

اگزمای دور دهان در بارداری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگزمای دور دهان در بارداری

بارداری می‎تواند تغییرات زیادی را در پوست زنان ایجاد کند، تغییراتی مثل ایجاد لکه، آکنه، کهیر، حساسیت پوستی، چربی یا خشکی بیش از اندازه پوست یا اگزمای بارداری. مسئول این تغییرات در بدن، هورمون‏های بارداری هستند که فیزیولوژی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگزمای بارداری یک نوع عارضه پوستی است که خیلی از زنان در طول دوران حاملگی آن را تجربه می‏کنند. اگزمای دور دهان هم در همین دسته قرار می‏گیرد و هم برای زنانی که پیش از آن تجربه اگزما داشته‎اند پیش می‎آید و هم برای آن‎هایی که هیچوقت اگزما نگرفته‎اند.

چرا زنان باردار دچار اگزما می‏شوند؟

اگزمای بارداری، رایج‏ترین نوع عارضه پوستی در طول این دوران است، تا جایی که بیش از نیمی از بیماران اگزما باردار هستند. بعضی از پزشکان می‏گویند اگزما به دلیل عدم کارکرد دستگاه ایمنی بدن یا اختلالات خودایمنی به وجود می‎آید. در بسیاری از موارد هم، ریشه اگزمای دور دهان وجود باکتری فوزوباکتریوم در بدن دانسته میشود. اگر تجربه ابتلا به اگزما را دارید، ممکن است در طول بارداری هم دوباره آن را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: انواع اگزما در نوزادان

اگزما که به نام آتوپیک درماتیت هم شناخته می‌شود می‌تواند دور لب زنان باردار را درگیر کند. اگزمای اطراف دهان بیشتر به صورت نقاط قرمز، برجسته، پوسته پوسته و خارش‏دار دیده می‏شود (البته بد نیست این را هم بدانید که اگزمای بزرگسالی در اطراف لب تقریبا فقط در خانم‏ها رخ می‏‎دهد). این اگزما، دور دهان را خشک و پوسته پوسته می‏کند و ممکن است با ترشح هم همراه باشد. حدود بیست تا چهل درصد از زنانی که در طول بارداری اگزما می‏گیرند پیش از آن هم تجربه این عارضه را داشته‎اند.

آیا اگزمای دور لب برای زنان باردار خطرناک است؟

آیا اگزمای دور لب برای زنان باردار خطرناک است؟
اگزما دور لب برای زنان باردار

در بیشتر اوقات، اگزمای دور لب را می‏شود با پماد یا انواع نرم‏کننده کنترل کرد. اگر این اگزما شدید باشد، ممکن است دکتر و متخصص پوست برایتان پماد استروئیدی تجویز کند. این پمادها برای دوران بارداری کاملا ایمن هستند اما بهتر است قبل از استفاده، شرایطتان را برای پزشک توضیح بدهید. البته شواهدی هم از استفاده از درمان با نور فرابنفش برای از بین بردن اگزما وجود دارد.

می‎توانید با انجام این کارها، علائم اگزما را کاهش بدهید یا از ایجادش جلوگیری کنید:

  • به جای دوش آب داغ، دوش آب ولرم بگیرید. گرمای زیاد اگزما را بیشتر می‏کند.
  • پوست دور لبتان را با نرم‏کننده نرم نگه دارید.
  • بعد از حمام، نرم‏کننده یا بالم لب به لب‏هایتان بزنید.
  • کرم یا لوازم آرایشی حساسیت‏زا به پوستتان نزنید و لباس‌هایی که وقت پوشیدنشان ممکن است با صورت برخورد کنند را نپوشید.
  • از صابون‏های معطر یا شوینده‎های شیمیایی استفاده کنید.
  • اگر در یک شهر خشک زندگی می‏کنید در خانه‌تان دستگاه بخور بگذارید.
  • در طول روز آب زیادی بنوشید. آب نه تنها به سلامت بدن خود و کودکتان کمک خواهد کرد، بلکه باعث می‎شود علائم اگزما هم زودتر از بین برود.

تشخیص اگزما در دوران بارداری

پزشک می‌تواند تنها با نگاه کردن به صورت شما، اگزمای دور لب را تشخیص بدهد اما گاهی هم ممکن است تشخیص این بیماری نیاز به بیوپسی داشته باشد. تغییراتی که در بدنتان حس می‏کنید را به پزشک بگویید تا اگزما با آکنه، کهیر یا انواع عوارض پوستی دیگر اشتباه گرفته نشود. همچنین سوابق بیماری و داروهایی که مصرف می‎کنید را به پزشک بگویید تا داروهای رفع اگزما دچار تداخل نشوند و آسیبی به شما و فرزندتان نرسد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد رای‌ها 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها