ویروس کرونا

راهنمای جامع و کامل ویروس کرونا؛ هر چیزی که باید بدانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


ویروس کرونا (COVID-19:  COrona VIrus Disease 2019)، از ابتدای ظهور خود، زندگی انسان‌ها را در سراسر جهان به طرز شگفت‌انگیزی تحت تاثیر قرار داده است. به دلیل اهمیتی که شیوع این بیماری دارد، لازم است همه ما نسبت به آن آگاهی داشته باشیم. در این مقاله هر آنچه که باید درباره کرونا بدانید، جمع‌آوری شده است.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا برای اولین بار در شهر «ووهان چین» شناسایی شد. البته اگر بخواهیم آن را بهتر معرفی کنیم، باید گفت سارس (SARS، سندرم تنفسی حاد شدید) و مرس (MERS، سندرم تنفسی خاورمیانه) از نسخه‌های قدیمی‌تر این ویروس هستند. به همین دلیل ممکن است آن را با نام بالینی  SARS-CoV-2 (سندرم تنفسی حاد شدید کروناویروس ۲) نیز بشنوید. نام ویروس کرونا از کلمه لاتین corona، به معنای تاج یا هاله، گرفته شده است که به ظاهر تاج مانند اطراف ویروس اشاره می‌کند. 

کروناویروس ویروسی از یک خانواده بزرگ است که می‌تواند انسان‌ها و حیوانات را آلوده کند.

ساختار ویروس کرونا چگونه است؟

ویروس‌ها ساختار خیلی ساده‌ای دارند. آنها دارای یک لایه پروتئین هستند که به دور ماده ژنتیکی DNA یا RNA پیچیده شده است. به بیان ساده‌تر ویروس یک جعبه پروتئینی است که مواد ژنتیکی در داخل آن وجود دارد. خود این ماده ژنتیکی هم مولکول‌هایی دارد که می‌توانند به‌صورت زنجیره‌ای از حروف باشند. هر بخش از حروف نیز کدهایی دارند که به قسمت خاصی از پروتئین دستور می‌دهند تا ویروس چگونه عمل کند.

 انواع ویروس کرونا

بیش از ۲۰۰ نوع ویروس کرونا وجود دارد، برخی از آنها برای شما بسیار آشنا هستند. دانشمندان ویروس کرونا را به چهار دسته تقسیم کرده­‌اند: آلفا، بتا، گاما و دلتا. هفت نوع  این ویروس­‌ها روی انسان­‌ها اثر می‌­گذارند.

  • ۲۲۹E (آلفا)
  • NL63 (آلفا)
  • OC43 (بتا)
  • HKU1 (بتا)
  • MERS-CoV، ویروس بتا که باعث بروز سندرم تنفسی خاورمیانه می‌­شود ( مرس، MERS)
  • SARS-CoV، ویروس بتا که باعث بروز سندرم حاد تنفسی می‌­شود ( سارس، SARS)
  • SARS-CoV-2، که باعث بروز کووید-۱۹ می‌­شود

چهار نوع آن (NL63 ، ۲۲۹E ، OC43 و HKU1)، هر ساله مسئول ۱۵ تا ۳۰ درصد موارد سرماخوردگی در جهان بوده و بومی شناخته می‌شوند. ۲ نوع دیگر (سارس و مرس) اپیدمیک شناخته می‌شوند. سارس، که ۲۶ کشور را درگیر کرد، برای اولین بار در استان گوانگدونگ در جنوب چین در سال ۲۰۰۲ شناسایی شد. پس از آن مرس، اولین بار در سال ۲۰۱۲  در خاورمیانه شایع شد. هفتمین ویروس کرونا Sars-Cov-2 است؛ ویروس کرونای جدیدی که باعث کووید می‌شود و منشأ آن در حال حاضر ناشناخته است.

تفاوت اصلی کرونا ویروس‌ها در شدت بیماری است. شدت علائم بیماری در چهار ویروس تنفسی اول خفیف تا متوسط است. در حالی که سارس و مرس می‌توانند منجر به بیماری تنفسی با شدت بالا شوند. داده‌های به دست آمده تاکنون نشان می‌دهد که شدت علائم Sars-Cov-2 از خفیف و متوسط تا شدید متغیر است. از نظر مولکولی، ویروس‌های کرونا تفاوت‌هایی در توالی ژنتیکی و همچنین گیرنده‌های سلولی مورد استفاده خود دارند.

مشاهده بیشتر : معرفی دکتر عفونی خوب

سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS)

در سپتامبر سال ۲۰۱۲، نوع جدیدی از ویروس کرونا با عنوان سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) شناسایی شد. به نظر می‌رسد که این ویروس در انتقال از انسان به انسان چندان سریع عمل نکند، زیرا بیشتر افراد مبتلا، ویروس را انتقال نمی‌دادند. تا ۳۰ اکتبر سال ۲۰۱۳، ۱۲۴ مورد و ۵۲ مرگ در اثر این ویروس در عربستان سعودی گزارش شد.

در دسامبر سال ۲۰۱۹، ۲۴۶۸ مورد از عفونت MERS-CoV توسط آزمایشات تأیید شدند، که ۸۵۱ مورد مرگ‌ومیر در آن وجود داشت، یعنی نرخ مرگ‌ومیر حدود ۳۴.۵%.

سندروم تنفسی حاد (SARS)

سارس نام یک بیماری تنفسی است که در اثر ویروس SARS-CoV رخ می­‌دهد. این کلمه مخفف سندرم حاد تنفسی است. شیوع جهانی سارس از اواخر سال ۲۰۰۲ تا اواسط سال ۲۰۰۳ ادامه داشت. در این میان، بیش از ۸۰۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شدند و ۷۷۴ نفر جان خود را از دست دادند. باورها بر این است که منشا SARS-CoV از خفاش بوده است. گفته می­‌شود این ویروس قبل از انتقال به انسان از خفاش به یک میزبان حیوانی واسط، گربه­‌ی زباد، منتقل شده بود.

کرونا دلتا

کرونا دلتا (کرونا هندی) برای اولین بار در هند شناسایی شد و نشانه‌هایی از مقاومت نسبی در برابر واکسن‌ها را نشان داد. به نظر می‌رسد که سویه دلتا حدود ۶۰٪ قابل انتقا‌ل‌تر از نوع آلفا (کرونا انگلیسی) است. محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا نوع دلتا در مقایسه با دیگر گونه‌ها قدرت انتقال بیشتری دارد. آنها فکر می‌کنند که تغییر در بخش پروتئینی ویروس، ممکن است ورود به سلول‌های انسانی را آسان کند. یک مطالعه اولیه دیگر نشان می‌دهد که جهش در نوع دلتا، شاید باعث شده است تا ویروس به محض اتصال خیلی راحت‌تر به سلول‌های انسانی بچسبد. در نتیجه می‌تواند تعداد بیشتری از آنها را آلوده کرده و بر سیستم ایمنی بدن غلبه کند. 

کرونای دلتا

کرونا امیکرون

سازمان بهداشت جهانی WHO،‌ در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، سویه جدیدی از کرونا ویروس در آفریقای جنوبی را شناسایی کرد. این واریانت با عنوان B.1.1.529 یا همان امیکرون (Omicron) معرفی شد. تحقیقات در مورد ماهیت و ویژگی‌های این سویه همچنان ادامه دارد. با این حال به نظر می‌رسد، امیکرون بیشتر جوانان و کودکان را درگیر می‌کند و همچنین توانایی خنثی کردن ایمنی ناشی از واکسن کرونا را نیز دارد. 

کرونا خفیف

اکثر افرادی که در معرض SARS-CoV-2 قرار می‌­گیرند؛ دچار علائم خفیف می‌­شوند یا اصلا علامتی ندارند، ولی این به چه معناست؟ کرونا خفیف هم به فرد احساس بی‌حالی می‌­دهد؛ اما بیمار می‌­تواند با استراحت در خانه و بدون مراجعه به بیمارستان کاملا خوب شود. با این حال، بیماری از آن­ها به دیگران منتقل می‌­شود و به ­نظر می‌­رسد نرخ تلفات به ۰.۵ تا ۱.۰% رسیده است. اما چند سوال مهم، آیا کسی که یک بار به کرونای خفیف دچار شده؛ دوباره بیمار می‌­شود و ویروس را منتقل می‌کند؟ یا در برابر ویروس مصونیت پیدا خواهد کرد؟تحقیقات نشان می‌­دهند بدن تمام کسانی که قبلا در تماس با ویروس کرونا قرار گرفته بودند، به­ خصوص اگر دچار بیماری خفیف شده باشند، آنتی­ بادی خنثی ­ساز تولید نمی‌کند.

راه های پیشگیری ویروس کرونا

بهترین راه برای پیشگیری از کووید-۱۹ رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • دست‌های خود را به دفعات  و به درستی بشویید و با مواد ضدعفونی‌‌کننده تمیز نمایید. 
  • از ماسک استفاده کنید. 
  • این ویروس سنگین است و نمی‌تواند مسافت زیادی در هوا معلق بماند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از افراد بیمار یا مشکوک و حتی از افراد به ظاهر سالم حدود یک و نیم تا دو متر فاصله بگیرید تا در اثر عطسه یا سرفه ناگهانی آنها، ویروس به شما منتقل نشود.
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید. 
  • از شرکت در اجتماعات تا حد ممکن خودداری کنید.
  • از دست دادن و یا روبوسی که می‌تواند موجب انتقال ویروس شود، جدا خودداری کنید.
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودتان اجتناب کنید. 
  • هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید.
  • در صورت سرفه یا عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خودتان بگیرید و سپس آن دستمال را به سرعت دور بیندازید.
  • اشیا و سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید را دائماً پاک و ضدعفونی کنید.
  •  از دستمال یا اسپری شوینده­ خانگی استفاده کنید. اگر سطوح آلوده‌­اند، اول با آب و صابون آن را بشویید و بعد ضدعفونی کنید.
  • حتی اگر تمام اعضای خانه سالم هستند، سطوح را تمیز نگه دارید. ممکن است افراد بیمار علامتی نداشته باشند اما می‌­توانند ویروس را منتقل کنند.
  • بعد از رفتن به داروخانه، سوپرمارکت یا آوردن غذای بیرون یا روزنامه به خانه، دستان خود را به ­مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب گرم بشویید.
  • قبل از خوردن میوه و سبزیجات، آنها را ضد عفونی کنید تا هرگونه میکروب پاک شود. اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است، بهتر است از محصولات منجمد یا کنسروی استفاده کنید.
  • مدرکی مبتنی بر ابتلا به ویروس در اثر بسته­‌های غذایی وجود ندارد. اما اگر مایلید می‌­توانید ظرف غذای آماده یا مواد فروشگاه را تمیز و خشک کنید.
  • کیسه­‌های چندبار مصرف خرید را بعد از استفاده بشویید یا ضد عفونی کنید. پارچه­ ها را با آب گرم، بیشترین حرارتی که طبق دستور کارخانه به پارچه آسیب نمی­‌رساند، بشویید و کاملا خشک کنید. هنگام شستشوی لباس­‌های فرد بیمار، از دستکش یک­بار مصرف استفاده کنید. بعد از تمام شدن شستشو، دستکش را دور بیاندازید و دستان خود را بشویید.
  • نسبت به دفع صحیح زباله‌ها توجه داشته باشید. 
  • احتمالا طی مدت زمان رسیدن نامه یا سایر بسته‌های ارسال، ویروس می­‌میرد. خطر از جانب فردی که بسته را تحویل می­‌دهد متوجه شماست. تا جای ممکن از تماس با پستچی خودداری کنید. همچنین می­‌توانید قبل از آوردن بسته به داخل خانه چند ساعت آن را بیرون بگذارید یا آن را با مایع ضد عفونی کننده اسپری کنید. بعد از دست زدن به نامه یا بسته دستان خود را بشویید.
  • در صورت تمایل، می­‌توانید کف کفش را ضد عفونی کنید و آن را در خانه نپوشید. 

چگونه کرونا نگیریم

روش های تشخیص بیماری کرونا

بهترین و معتبرترین راه برای تشخیص کووید-۱۹ آزمایش pcr است. سایر تست‌ها تکمیلی بوده و به پزشکان کمک می‌کنند تا وضعیت بیمار را بهتر تحت نظر بگیرند. در ادامه به توضیح هریک از آنها پرداخته شده است: 

تست PCR

این تست می‌تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به کروناویروس مبتلا هستید یا خیر. تکنسین یک سوآپ پنبه‌ای ۱۵ سانتی متری را درون هر دو حفره  بینی قرار داده و آن را برای مدت زمان ۱۵ ثانیه به صورت دورانی حرکت می‌دهد. این تست دردی نخواهد داشت؛ ولی ممکن است باعث احساس ناراحتی شود. سپس، سوآپ به یک آزمایشگاه جهت آزمایش مواد داخل بینی فرستاده می‌شود. نمونه‌گیری برای انجام این تست با استفاده از سواپ می‌تواند در ناحیه حلق نیز انجام شود. گاهی اوقات برای بالا بردن ضریب اطمینان، نمونه‌گیری از بینی  و حلق همزمان انجام خواهد شد. 

اگر سرفه همراه با خلط که به آن سرفه ی مرطوب یا پروداکتیو (خلط دار) گفته می‌شود، داشته باشید، ممکن است پزشک بخواهد برخی از محتویات سرفه‌ی شما را تست کند.

تست آنتی بادی

تست آنتی بادی می‌تواند نشان دهد که آیا شما قبلا در معرض ویروس ایجاد کننده  کووید-۱۹ بوده اید و آیا بدنتان در تلاش برای دفاع از خود، آنتی بادی ساخته است یا خیر؟ حداقل دوازده روز بعد از مواجهه با ویروس طول می‌کشد تا مقدار کافی آنتی بادی برای شناسایی در تست، توسط بدن ساخته شود. برای انجام این تست به نمونه خون نیاز دارید و لازم نیست ناشتا باشید. تست‌های خون یا آنتی بادی (سرولوژی) به دنبال آنتی بادی‌هایی می‌گردند. بدن شما آنتی بادی‌ها را در زمان ابتلا به عفونت می‌سازد.

این تست به دانشمندان در جمع‌آوری اطلاعات در مورد چگونگی مبارزه‌ی سیستم ایمنی با کووید-۱۹ در بیماران بهبودیافته، کمک می‌کند. در این تست دو نوع آنتی بادی مهم را شناسایی می‌کنند:

  • IgM، که بدن آن را به مدت دو هفته ساخته و سپس سطح آن افت می‌کند.
  • IgG، که بدن آن را آهسته‌تر ساخته (حدود ۴ هفته) ولی معمولا دوام بیشتری دارد.

نمونه‌گیری از ترشحات بینی یا حلق، تنها می‌تواند وجود ویروس در بدن در حال حاضر را نشان دهد؛ ولی آزمایش خون نشان می‌دهد که شما تا به حال توسط ویروس آلوده شده‌اید یا خیر، حتی اگر علائمی نداشته باشید. این موضوع در یافتن میزان شیوع کووید-۱۹ توسط محققان، حائز اهمیت است.

تست سی تی اسکن قفسه سینه برای ویروس کرونا

طبق شواهد و مدارک موجود، انجام سی تی اسکن یا تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه برای شناسایی بیماری کووید-۱۹ کافی نیست. تصویربرداری از قفسه سینه به تنهایی نقش محدودی در تشخیص کرونا دارد؛ اما وقتی این تصاویر به همراه تست‌های آزمایشگاهی، سابقه بیماری و معاینه فیزیکی بررسی شوند می‌توانند برای تشخیص بیماری کووید-۱۹ و شدت آن در برخی از بیماران موثر باشند. 

اگرچه در سی‌تی اسکن و یا تصویر اشعه ایکس ریه‌های بیماران کوید-۱۹ موارد غیرطبیعی مشاهده می‌شود، اما این موارد غیرطبیعی می‌توانند مشابه بسیاری از مشکلات ریوی باشند. تست کرونا از آن دست آزمایشاتی است که نمونه‌گیری آنها به راحتی در منزل یا محل مورد نظر شما انجام می‌شود. مجموعه درمانکده آماده ارائه تست کرونا در منزل و محل مورد نظر شماست.  برای این منظور کافی است سفارش خود را آنلاین در سایت ثبت کنید. نتیجه آزمایش در کمتر از ۲۴ ساعت کاری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

ویروس کرونا چگونه منتقل می شود؟

قطرات آب دهان یا مخاط بینی که ناقل ویروس تنفسی هستند، می‌توانند با عطسه یا سرفه، ۲ الی ۳ متر جابجا شوند. برای ایجاد عفونت، ویروس باید کاملاً وارد مجرای تنفسی شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود شیوه‌‌های پیشگیری از کرونا به دقت رعایت شوند. 

این ویروس سنگین است و در نتیجه نمی‌تواند در هوا به مدت طولانی معلق بماند و سریعا به سمت پایین می‌رود و روی سطوح مختلف می‌نشیند. در این زمان اگر فرد سالمی به این سطوح دست بزند و سپس قبل از شستشوی دست‌ها غذا بخورد و یا دست به چشمان خود بزند، این ویروس وارد بدن شده و فعالیت تخریبی خود را آغاز می‌کند. همچنین در صورتی که فرد بیمار مستقیما به سمت صورت فرد سالم عطسه یا سرفه نماید، قطرات ریز حاوی ویروس به دستگاه تنفسی یا چشم‌های فرد سالم وارد می‌شود و او را بیمار می‌کند.

یک مطالعه‌ی کوچک اخیر عنوان می‌کند که ممکن است ویروس در مدفوع نیز وجود داشته باشد و سنگ دستشویی یا حمام را نیز آلوده کند. اما برای اثبات این ادعا باید تحقیقات بیشتری انجام شوند. همچنین گفته می‌شود احتمال انتقال بیماری از کولر و دستگاه‌های تهویه هوایی که باعث چرخش مجدد هوا می‌شوند نیز وجود دارد.

 درمان ویروس کرونا

هنوز هیچ علاجی برای کووید-۱۹ وجود ندارد و حتی امیدوارکننده‌ترین روش‌­های درمان تا به امروز فقط به گروه خاصی از بیماران کمک می‌­کنند و منتظر آزمایشات بیشتر و به تایید رسیدن هستند.  برخی از دارو­های شیمیایی، سنتی یا خانگی، ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم ویروس کرونا شوند. هیچ مدرکی مبنی بر اثربخش بودن این داروها در روند پیشگیری از کرونا یا درمان بیماری وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای پیشگیری یا درمان کووید- ۱۹، مصرف خودسرانه هیچ دارویی (از جمله آنتی‌­بیوتیک­‌ها) را توصیه نمی‌­کند. 

ابتلای دوباره ویروس کرونا

آیا ممکن است بیمار پس از بهبودی مجدد دوباره مبتلا شود؟ این سوالی که از زمان ظهور کووید- ۱۹ به دفعات پرسیده شده است.اگر زمان بگذرد و مصونیت طبیعی وجود نداشته باشد، بله این فرد می‌تواند دوباره مبتلا شود. در مورد چهار ویروس کرونای تنفسی، موارد عفونت مجدد بعد از ۸ تا ۱۲ ماه مشاهده می‌شوند. به دلیل تازگی Sars-Cov-2، هنوز مدت زمان مشخصی برای ابتلا مجدد به آن مشخص نشده است.

مبتلایان ویروس کرونا چه کنند؟

به منظور پیشگیری از شیوع کرونا از بیماران درخواست شده است به نکات زیر دقت داشته باشند:

  • در خانه بمانید مگر برای رفتن به مرکز خدمات پزشکی.افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند (چه خفیف و چه شدید) باید در خانه بمانند، ایزوله و قرنطینه شوند.
  •  باید فعالیت‌های خارج از خانه  را محدود کنید، مگر اینکه بخواهید به مرکز خدمات پزشکی بروید. 
  • به محل کار، مدرسه و مکان‌های عمومی نروید. 
  • از استفاده از حمل‌ونقل عمومی، تاکسی یا دوچرخه مشترک با افراد دیگر، اجتناب کنید.
  • در صورت امکان از حمام جداگانه استفاده کنید.
  • لازم است از تماس با حیوانات خانگی و حیوانات دیگر، در هنگامی که به بیماری کرونا مبتلا هستید، اجتناب کنید. هرچند گزارشی از ابتلای به حیوانات خانگی به بیماری کرونا وجود نداشته است، اما پیشنهاد می‌شود افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، تماس خود را با حیوانات محدود کنند تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس حاصل شود.
  •  در صورت ابتلا به بیماری، دست‌های خود را قبل و بعد از  تعامل با حیوانات بشویید و از ماسک صورت استفاده کنید.
  • استفاده از ماسک صورت، هنگام تعامل با دیگران. 
  • دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی در هنگام سرفه و عطسه بپوشانید. دستمال کاغذی را در یک سطل آشغال درب‌دار بیندازید. فوراً دستان خود را با آب و صابون برای حداقل ۲۰ ثانیه بشویید یا با استفاده از پد الکلی(۶۰%) الکل تمیز کنید.
  • دستان خود را با آب و صابون برای حداقل ۲۰ ثانیه بشویید. بخصوص پس از گرفتن بینی، عطسه و سرفه، رفتن به حمام، پیش از خوردن غذا و یا تهیه مواد غذایی. اگر آب و صابون در دسترس نیست، با استفاده از پد الکلی با ۶۰% الکل دستان خودتان را تمیز کنید. اگر دستان شما کثیف هستند، بهترین گزینه آب و صابون است. از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان خود با دستان شسته نشده اجتناب کنید.
  • استفاده از وسایل شخصی خود را برای دیگران ممنوع کنید. شما نباید از ظروف، لیوان، قاشق و چنگال، حوله، و یا تختخواب افراد دیگر یا حیوانات خانگی استفاده کنید. در صورتی که از آنها استفاده می‌کنید، باید آنها را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • سطوحی که با آن‌ها تعامل دارید را هر روز تمیز کنید. هر سطحی که ممکن است شامل خون، مدفوع، یا سایر سیالات بدن باشد را پاک کنید. با استفاده از یک افشانه تمیز کننده، براساس دستورالعمل استفاده از محصول، این کار را انجام دهید. از دستکش استفاده کنید و در هنگام استفاده از محصول، تهویه هوای اتاق را بررسی کنید.

استفاده از ماسک در برابر کووید-19 نه تنها احتمال انتقال را کم می‌کند، بلکه در صورت ابتلا میزان انتقال ویروس کرونا به بدن کم بوده و بیماری ضعیف و احتمالاَ بی‌علامت خواهد بود.

 مراقبت های بعد از کرونا

به منظور کاهش عوارض روحی و روانی کووید-۱۹ به نکات زیر دقت کنید: 

  • رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مرتب داشته باشید.
  • بر روی حافظه خود کار کنید چرا که این بیماری حافظه را تحت تاثیر قرار می‌هد. 
  • مراقب علائم هشدار دهنده باشید. در صورت بروز با مراکز درمانی تماس بگیرید. 
  • به خودتان زمان بدهید و به تدریج فعالیت‌های خود را آغاز کنید. 
  • همچنان فاصله اجتماعی و دیگر نکات بهداشتی را رعایت کنید. 

مراقبت های خانگی در حین کرونا

  • بیمار را در یک اتاق منفرد با تهویه مناسب قرار دهید. 
  • اطمینان حاصل کنید که فضاهای مشترک (به عنوان مثال، آشپزخانه، حمام) به خوبی تهویه شده‌اند.
  • اعضای خانواده باید در اتاق دیگری بمانند یا در صورت عدم امکان، فاصله حداقل ۱ متر از فرد بیمار را حفظ کنند. 
  • تعداد مراقبان را محدود کنید.
  • بهداشت دست را بعد از هر نوع تماس با بیماران یا محیط نزدیک آن ها انجام دهید 
  • هنگام شستن دست‌ها با آب و صابون، بهتر است از دستمال کاغذی یکبار مصرف برای خشک کردن دست استفاده شود.
  • برای محدود کردن ترشحات تنفسی، باید یک ماسک پزشکی در اختیار بیمار قرار داده شود و تا حد ممکن ماسک زده شود. ماسک را بلافاصله پس از استفاده دور انداخته و بهداشت دست را انجام دهید.
  • از تماس مستقیم با مایعات بدن، به خصوص ترشحات دهان یا تنفس و مدفوع خودداری کنید.
  • از ماسک یا دستکش استفاده مجدد نکنید.
  • برای بیمار از لباس و ظروف مخصوص غذا استفاده کنید. این موارد پس از استفاده باید با صابون و آب تمیز شوند و به جای دور ریختن مجددا مورد استفاده مجدد قرار گیرند.
  • سطوح در اتاق مراقبت از بیمار که اغلب روزانه لمس می شوند را ضدعفونی کنید. 
  • حداقل یکبار در روز سطوح حمام و توالت را تمیز و ضدعفونی کنید.
  • لباس‌ها، ملحفه‌ها و حوله‌های حمام و دست بیمار را با استفاده از صابون‌های معمولی و آب و یا ماشین لباسشویی در دمای ۶۰-۹۰ درجه سانتیگراد با مواد شوینده خانگی معمولی تمیز کرده و کاملاً خشک کنید..
  • از دستکش و لباس محافظ (به عنوان مثال پیش بندهای پلاستیکی) باید هنگام تمیز کردن سطوح یا دست زدن به لباس یا ملحفه آغشته به مایعات بدن استفاده شود.
  • دستکش‌ها، ماسک‌ها و سایر زباله‌های تولید شده در هنگام مراقبت از بیمار  را داخل یک سطل زباله درب‌دار در اتاق بیمار قرار دهید.
  • از قرار گرفتن در معرض سایر موارد در معرض آلودگی از محیط نزدیک بیمار خودداری کنید.

مراقبت از کودکان در دوران شیوع کرونا

برای محافظت از کودکان در زمان شیوع کرونا به نکات زیر دقت کنید.

  • دست‌ها را با استفاده از صابون و آب یا ضدعفونی کننده الکلی تمیز کنید.
  • از افرادی که مریض هستند (سرفه و عطسه می کنند) دوری کنید.
  • سطوحی که زیاد لمس می‌شوند را در مناطق مشترک خانه تمیز و ضدعفونی کنید.
  • مواردی از جمله اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای قابل شستشو را بشویید. در صورت امکان، اقلام را با استفاده از گرم‌ترین تنظیمات مناسب آب بشویید و کاملا خشک کنید.  
  • محدود کردن تعاملات اجتماعی. کلید کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا محدود کردن تماس تا حد ممکن است. 
  • تمرین فاصله اجتماعی. از حضور در اجتماعات بزرگ و کوچک در اماکن خصوصی و اماکن عمومی اجتناب کنید. تجدیدنظر در تعطیلات بهاره و برنامه‌های سفر. از برنامه‌های تعطیلات بهاره و سفر، در صورتی که شامل سفرهای غیر ضروری می‌شود، صرف نظر کنید. به یاد داشته باشید، اگر کودکان در خارج از مدرسه در گروه‌های بزرگتر با یکدیگر ملاقات کنند، می‌توانند همه را در معرض خطر قرار دهند.

عوارض بیماری کرونا

لیست بیماری‌های درازمدت ناشی از کووید-۱۹ طویل‌تر و متفاوت‌تر از تصور پزشکان است. مشکلات شایع شامل خستگی، تپش قلب، تنگی نفس، مفاصل دردناک، از دست دادن توانایی تفکر، از بین رفتن مداوم حس بویایی و آسیب به قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و مغز می‌شود. تعیین اینکه احتمال بروز علائم دائمی در بیمار چقدر است، دشوار است؛ چراکه مطالعات مختلف نتایج متفاوتی را دنبال می‌کنند.  

شناخت ویروس کرونا

دردهای ادامه دار

گروهی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ علائم و عوارض پایداری مانند آسیب اندام را تجربه می‌کنند. محققان دلایلی را در مورد برخی از آنها بیان کرده‌اند. دانشمندان درصدد شناسایی علائم بیماری، میزان شیوع آنها، مدت زمان پایداری آنها، افراد در معرض خطر و چگونگی درمان و پیشگیری از آنها هستند.

درد مفاصل، درد قفسه سینه، بثورات جلدی، سرفه، خستگی، سردرد، بی خوابی، سرگیجه، تب مداوم، مه مغزی (brain fog) وعدم تمرکز مشکلاتی هستند که ممکن است پس از عفونت حاد کووید-۱۹ رخ دهند. این ویروس ممکن است به سلول های مغزی آسیب برساند و التهاب در مغز یا بدن نیز ممکن است عوارض عصبی را در پی داشته باشد. سایر عفونت‌های ویروسی نیز می‌توانند مه مغزی را در پی داشته باشند. در مورد تنگی نفس پزشک به عوارض ریوی و قلبی توجه می‌کند. بیمارانی که با کووید-۱۹ به شدت بیمار شده‌اند احتمالا تنگی نفس دارند، اما افراد مبتلا به موارد خفیف نیز در معرض خطر هستند.

آریتمی قلب (Cardiac arrhythmia)

این ویروس می‌تواند به قلب آسیب برساند، و پزشکان نگران آسیب‌های طولانی مدت ناشی از آن هستند. چگونگی بهبود قلب پس از کووید-۱۹ می‌تواند به تعیین اینکه آیا ضربان قلب نامنظم در بیمار ایجاد می‌شود یا خیر، کمک کند.

پر فشاری خون (Hypertension)

برخی از بیماران، در مواردی که بیماری آنها خفیف بوده است و حتی افرادی که پیش از این سالم بوده‌اند، فشار خون بالایی دارند. این امر می‌تواند به دلیل تاثیر ویروس بر عروق خونی و سلول‌های قلب باشد. 

چه گروه‌هایی بیشتر در خطر ویروس کرونا هستند؟

کووید-۱۹ گروه‌های زیر را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد: 

  • افراد بالای ۶۰ سال
  • اشخاصی که سابقه­‌ی بیماری طولانی­‌مدت مانند بیماری قلبی، ریوی، دیابت، سرطان یا فشار خون را دارند. 
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیف (Immunosuppressed) دارند.

 تاثیر ویروس کرونا روی بارداری شیردهی و زایمان

در حال حاضر نمی­‌دانیم که آیا احتمال ابتلای زنان باردار به ویروس کووید-۱۹ نسبت به عموم مردم بیشتر است یا خیر؟ و آیا در صورت ابتلا، زنان باردار بیماری جدی­‌تری را تجربه می­‌کنند یا خیر؟ زنان باردار تغییراتی در بدن خود تجربه می­‌کنند که ممکن است خطر بروز عفونت را در آن­ها بالا ببرد. سابقه­‌ی شدت بیماری زنان هنگام ابتلا به ویروس­‌هایی از خانواده­‌ی کووید-۱۹ و سایر عفونت­‌های مسری تنفسی، مانند آنفولانزا، بیشتر بوده و همواره لازم است زنان باردار از خود در برابر هرگونه بیماری محافظت کنند. 

انتقال ویروس کرونا از طریق بارداری و شیردهی به نوزاد

متخصصان پزشکی هنوز مشخص نکرده‌اند که آیا در زنان باردار و شیرده امکان انتقال ویروس کرونا از طریق رحم، هنگام زایمان و شیردهی وجود دارد یا خیر. در حال حاضر پیشنهاد می‌شود مادرانی که ابتلای آنها به ویروس قطعی است و یا ناقل آن هستند، به صورت موقت از نوزاد خود جدا شوند. این جداسازی به کاهش خطر انتقال ویروس از مادر به نوزاد کمک می‌کند. زنان شیرده می‌توانند در مورد مزایا و معایب شیردهی با پزشک خود مشورت نماید. این زنان باید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهند:

  • در هنگام شیردهی در صورت امکان از ماسک صورت استفاده کنند.
  • پیش از نگهداری نوزاد یا شیردهی به او دست‌های خود را به طور مناسب بشویند.
  • قبل از دست زدن به پستان یا برداشتن بطری حاوی شیر، دست‌های خود را به طور مناسب بشویند.
  • بطری حاوی شیر را هر بار پس از استفاده بشویند.
  • آنها همچنین باید از شخص دیگری که بیمار نیست کمک بخواهند تا نوزاد را با شیر دوشیده شده تغذیه کند.

آیا کووید-۱۹ در بارداری اختلال ایجاد می­‌کند؟

در حال مشخص نیست که آیا کووید-۱۹ مشکلاتی در هنگام بارداری به­‌وجود می­‌آورد؟ یا پس از زایمان می‌تواند بر سلامت نوزاد تاثیرگذار باشد یا خیر؟ و آیا کووید-۱۹ از زن باردار به جنین یا نوزاد منتقل می­‌شود؟ آزمایش هیچ‌­یک از نوزادانی که مادرشان مبتلا به کووید-۱۹ بود مثبت اعلام نشده است. در هیچ‌­یک از این موارد، که تعداد اندکی را شامل می­‌شود، ویروسی در مایع آمنیوتیک یا شیر مادر مشاهده نشد.

اگر زن باردار در طول مدت حاملگی به ویروس کرونا مبتلا شود، نوزاد آسیب می­‌بیند؟

فعلا نمی­‌دانیم جنین مادر مبتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر قرار می­‌گیرد یا خیر. گزارش شده است تعدادی از نوزادان که مادرانشان هنگام بارداری دچار کووید-۱۹ شده بودند، با مشکلاتی (نظیر زایمان زودرس) هنگام بارداری یا زایمان روبه­‌رو شدند اما مشخص نیست این نتایج به عفونت مادر ربط داشته یا خیر.

کدام ماسک برای مقابله با کرونا بهتر است؟

متخصصان بر این موضوع تاکید کرده‌اند که ماسک‌ها یکی از موثرترین ابزارها برای مبارزه با پاندمی هستند و بسیاری از کشورها استفاده از ماسک را الزامی کرده‌‌اند. با بررسی کارایی ماسک‌های مختلف، محققان دریافتند که برخی از آنها تقریبا بی فایده هستند. محققان ۱۴ ماسک مختلف و از جمله ماسک حرفه‌ای N95 که معمولا برای کادر درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار دادند. در ابتدا، آزمایش با صحبت در بلندگو و بدون استفاده از ماسک صورت گرفت‌. در بخش دوم آزمایش از ماسک نیز استفاده شد و هر ماسک ۱۰ بار مورد آزمون قرار گرفت. کارآمدترین ماسک، ماسک N95 بدون فیلتر بود. ماسک‌های سه لایه‌ی جراحی و ماسک‌های کتان که بسیاری از افراد آنها را در خانه تهیه می‌کنند نیز عملکرد خوبی داشتند.

بسیاری از کشورهایی که زدن ماسک را اجباری کرده‌اند عملکرد بهتری در پایین نگه داشتن آمار بیماری‌های شدید کرونا و مرگ و میر داشته‌اند.

آیا زدن عینک از ما در برابر کرونا محافظت می کند؟

یک مطالعه چینی گزارش داد ، افرادی که هر روز عینک می‌زنند ممکن است کمتر در معرض عفونت کرونا باشند. دانشمندان حدس می‌زنند که عینک ممکن است عفونت کرونا را خنثی کند زیرا از تماس دستان فرد با چشم پیشگیری کرده و بنابراین از انتقال ویروس جلوگیری می‌نماید. محافظت از چشم می‌تواند به طور بالقوه خطر تماس قطرات هوایی مملو از ویروس با چشم را کاهش دهد.

اما یک سوال مهم؛ آیا عینک‌های طبی به اندازه عینک‌های محافظ کارایی دارند؟ پاسخ منفی است. عینک‌های معمولی چشم را به طور کامل و به اندازه شیلد یا عینک‌های محافظ نمی‌پوشانند. عینک زدن ممکن است باعث نوعی حفاظت از چشم شود اما ذرات معلق در هوا می‌توانند از اطراف عینک وارد چشم شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که عینک منجر به افزایش خطر لمس چشم به دفعات بیشتر توسط فرد شود. این امر می‌تواند فرد را به هنگام درآوردن، جابجا کردن یا تنظیم کردن عینک آلوده سازد.

تاثیر فاصله فیزیکی روی انتقال کرونا چقدر است؟

تحقیقات نشان داده‌اند که سیاست‌های حفظ فاصله فیزیکی که در ۴۶ کشور انجام شده است، از ابتلای ۱.۵۷ میلیون مورد کووید-۱۹ طی یک دوره دو هفته‌ای جلوگیری می‌کند. این امر منجر به کاهش ۶۵ درصدی ابتلای  موارد جدید خواهد شد. 

طبق ادعای محققان اجرای سیاست‌های فاصله فیزیکی در سطح ملی با کاهش قابل‌توجه انتقال ویروس سارس-کووید-۲ که موجب ویروس کرونا می‌شود، همراه است و میزان انتقال اجتماعی را کاهش می‌دهد. محققان بر مزایای قابل توجهی که می‌تواند با حفظ فاصله فیزیکی اجتماعی حاصل شود، تأکید دارند.

تاثیر ویروس کرونا روی دیابت

کووید-۱۹ برای سلامت عموم مردم یک تهدید محسوب می­‌شود و افراد مسن و دچار بیماری­‌های مزمن پزشکی مانند دیابت، در صورت ابتلا به آن بیشتر در معرض خطر بیماری و عوارض شدید قرار می­‌گیرند. احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در افراد دچار دیابت بیشتر از مردم عادی نیست. مسئله‌­ای که افراد مبتلا به دیابت با آن روبه­‌رو هستند بروز نتایج و عوارض شدیدتر است، نه احتمال بیشتر ابتلا به ویروس. اگر دیابت به­‌خوبی کنترل شده باشد، خطر این­که فرد در اثر ابتلا به کرونا ویروس علائم حاد را تجربه کند، به‌­اندازه­‌ی دیگر افراد عادی است. 

بیماری قلبی و سایر بیماری­‌ها نیز در کنار دیابت احتمال شدت بیماری در اثر ابتلا به کوید-۱۹ را، مانند سایر بیماری­‌های مسری، بالا می‌­برد. سوال مهم این است که چرا دیابت و سایر بیماری‌های زمینه‌ای باعث تشدید علائم کرونا می‌شوند؟  پاسخ در عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

بیماری‌های زمینه‌ای باعث تحلیل سیستم ایمنی بدن می‌شود، به­‌طوری که مبارزه با ویروس دشوارتر و احتمالا دوره­‌ی نقاهت طولانی‌­تر خواهد شد. دوم اینکه، ممکن است ویروس به دلیل بالا بودن گلوکز خون رشد بیشتری داشته باشد.

ارتباط بین کووید-۱۹ و بیماری پارکینسون چیست؟

کووید-۱۹ می‌تواند تاثیرات بلندمدت، از جمله مشکلات عصبی، داشته باشد که یکی از این مشکلات عصبی بیماری پارکینسون است. ارتباط بین کووید-۱۹ و بیماری پارکینسون قابل انکار نیست. ظاهرا کووید-۱۹ فقط یک بیماری حاد نیست که فرد از آن جان سالم به در ببرد. بسیاری از افراد از عوارض بلند مدت بلندمدت کووید-۱۹ رنج خواهند برد.  اگر ثابت شود که چنین بیماری‌های جدی مانند پارکینسون از عوارض کووید-۱۹ است، اهمیت جلوگیری از ابتلا به ویروس دو چندان می‌شود. 

محققان می‌گویند تعداد بیمارانی که دچار بیماری پارکینسون شدند و بعد در اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند رو به افزایش است. شواهد یک تحقیق روی ۴۳ بیمار حاکی از ارتباط بین کووید-۱۹ و بیماری پارکینسون است.

 سیگار و کرونا

ویروس کرونا (کووید-۱۹)، بیماری حاد تنفسی است. بیماری تنفسی، عفونتی جدی است که روند تنفس عادی را مختل می­‌کند. طیف گسترده‌­ای از باکتری و ویروس‌ها باعث بروز این عفونت می­‌شوند.

سیگار کشیدن بر روی مسیر جریان هوا، بافت ریه و سیستم ایمنی تاثیر می­‌گذارد. بدین­‌ترتیب، محافظت طبیعی بدن در برابر عفونت‌هایی مثل ویروس کرونا کاهش می­‌یابد.

یعنی اگر سیگار می­‌کشید:

  • خطر ابتلا به عفونت حاد تنفسی افزایش می­‌یابد.
  • خطر طولانی شدن مدت عفونت بالا می­‌رود.
  • خطر شدت بیماری در شما به نسبت فردی که سیگار نمی­‌کشد، بیشتر است.

تاثیر تنفس دود سیگار هم به­‌همین ترتیب است. احتمال ابتلای کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند به عفونت­‌های حاد تنفسی بیشتر است.

سیگار به التهاب مری و ایجاد عفونت کمک زیادی می‌کند! از آن پرهیز کنید.

ناقلین خاموش ویروس کرونا

 حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا هرگز علامت دار نمی‌شوند. طبق شواهد جدید، در بقیه ی افراد نیز ممکن است علائم تا ۴۸ ساعت پس از عفونت ظاهر نشوند. دانشمندان تا این لحظه عنوان کرده‌اند که هر دو گروه ممکن است «ناقلین خاموش» این ویروس باشند. 

محققان بیان می‌کنند که مطالعات اپیدمیولوژیک اولیه حاکی از آن هستند که انتقال بدون علامت در حال وقوع است. مرکز کنترل بیماری های آمریکا (CDC) دو دسته از افراد را عامل اصلی سرایت بیماری به دیگران معرفی می‌کند: افراد بدون علامت و افراد شدیدا بدحال. به همین دلیل برای روشن شدن ابعاد بیشتری از بیماری، افراد باید از ماسک استفاده نمایند. متخصصین اتفاق نظر دارند که شواهد انتقال عفونت توسط ناقلین خاموش، در حال افزایش است. این امر به معنای تداوم فاصله گذاری اجتماعی، شست و شوی مکرر دست ها و عفونت زدایی سطوح مختلف خانه است.

در دوران نقاهت کرونا چه انتظاراتی باید داشت؟

تحقیقات اولیه نشان داد بهبود یافتن بدن از بیماری خفیف ۲ هفته و از بیماری شدید تا ۶ هفته طول می‌­کشد. اطلاعات جدید حاکی از این است که دوران نقاهت در هر فرد متفاوت است و به عواملی مانند سن و سلامت عمومی بستگی دارد. احتمال طولانی شدن علائمی نظیر خستگی مفرط، سردرد و مشکل تنفس بیشتر است.

براساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، اگر شدت بیمار شدید باید تا زمانی که تمام موارد زیر به واقعیت بپیوندد در خانه قرنطینه شوید.

  • بدون استفاده از داروی کاهش تب، ۲۴ ساعت تب نداشته باشید.
  • علائم اگرچه کاملا از بین نرفته ولی بهتر شده است.
  • حداقل ده روز از شروع علائم گذشته است

دوره نهفتگی یا نقاهت ویروس کرونا

نهفتگی یا دوره نقاهت ویروس کرونا، مانند هر ویروس دیگری، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حال حاضر، به ­گفته­ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، دوره­ نهفتگی ویروس جدید کرونا چیزی بین ۲ تا ۱۴ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

بنابر گزارش اخیر، بیش از ۹۷ درصد از افرادی که در معرض کرونا قرار می­ گیرند، ظرف ۱۱.۵ روز بعد از خود علامت نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد میانگین دوره­ کمون تقریبا ۵ روز است. با این حال، ممکن است این آمار همراه با کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس تغییر کند. علائم کووید-۱۹ در بسیاری از افراد ابتدا خفیف است و به ­تدریج و طی چند روز تشدید می­ شود.

نکات کلیدی برای ایمنی بیشتر غذاها در مقابل ویروس کرونا

اینفوگرافیک زیر اطلاعات مفیدی در مورد ایمنی بیشتر غذاها در برابر کووید-۱۹ در اختیار شما قرار می‌دهد. 

اینفوگرافیک نکات ایمنی غذا در مقابل ویروس کرونا

 با اضطراب و استرس ناشی از کرونا چه کنیم؟ 

برای رهایی از اضطراب و استرس ناشی از کرونا به این چند نکته توجه کنید: 

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. 
  • ورزش کنید.  
  • روابط اجتماعی خود را با استفاده از شیوه‌های ایمن حفظ کنید. 
  • خواب خوب داشته باشید. 
  • آگهی داشتن از اخبار خوب است اما سعی کنید کمی از آنها فاصله بگیرید. 

 آمار و نرخ مرگ و میر ویروس کرونا چقدر است؟

برای محاسبه نرخ مرگ و میر کووید-۱۹­ به اطلاعات زیر نیاز داریم:

  •  تعداد واقعی بیماران. لازم است تعداد واقعی بیماران (نه صرفا موارد گزارش­ شده که معمولا بخش کوچکی از تعداد واقعی است) را که از قبل به نتیجه (مثبت یا منفی: بهبود یا مرگ) رسیده در اختیار داشته باشیم، نه مواردی که هنوز در حال بررسی است (نمونه باید عاری از پرونده­ی فعال و تنها شامل پرونده­ های «مختومه» باشد).
  •   تعداد واقعی مرگ و میر ناشی از پرونده­‌های مختومه. با توجه به این که تعداد زیادی از بیماران هیچ علامتی ندارند (یا علائمشان خفیف است) و روی تمام افراد جمعیت آزمایش انجام نشده، تنها کسری از جمعیت مبتلا به ویروس کرونا (SARS-CoV-2) شناسایی، تایید و به­ عنوان بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به­ طور رسمی گزارش می­‌شود. بنابراین، تعداد بیماران واقعی چند برابر بیشتر از موارد گزارش­ شده است. تعداد تلفات هم کم­تر از میزان واقعی اعلام می‌­شود؛ چون بعضی از بیماران تحت آزمایش قرار نمی‌­گیرند و بستری نمی‌­شوند.

 سوالات متداول در زمینه کرونا

در ادامه به برخی از سوالات شما عزیزان در زمینه کرونا پاسخ می دهیم

کرونا کی تمام می شود؟

با توجه به مدت زمانی که از درگیری این ویروس و انسان‌ها گذشته است، یک چیز تقریبا مشخص شده؛ این ویروس هرگز از بین نخواهد رفت. به گفته کارشناسان، محتمل‌ترین سناریو این است که این بیماری همه‌گیر در برخی نواحی که افراد زیادی مبتلا یا واکسینه شده‌اند به پایان می‌رسد، اما این ویروس همچنان در سطوح پایین‌تر در دنیا شیوع پیدا خواهد کرد. عوامل زیر در کنترل بیماری کمک خواهند کرد: 

  • واکسیناسیون
  • ایمن شدن تعداد کافی از مردم از طریق ابتلا به عفونت
  • تغییر دائمی رفتار و اجتماع

  کرونا چه آسیبی به ریه می زند؟

اغلب بیماران کرونا مشکلات شدید تنفسی دارند.  دلیل این امر پر بودن ریه آن‌ها از مایعات است که در سی تی اسکن ریه کرونایی به صورت لکه‌های سفیدی به نام «کدورت شیشه مات» دیده می‌شود. بیماران مبتلا به پنومونی نیز این ویژگی‌ها را دارند. به همین دلیل سی‌تی اسکن به تنهایی نمی‌تواند به تشخیص کرونا کمک کند. 

ویروس کرونا تا چه مدتی روی سطوح باقی می‌ماند؟

ویروس کووید-۱۹ تا چند ساعت یا چند روز روی سطوحی مانند پیشخوان یا دستگیره در زنده می‌­ماند. مدت زمان زنده ماندن ویروس به جنس سطح بستگی دارد.

آیا حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا می شوند؟

برخی از کروناویروس‌ها که حیوانات را آلوده می‌کنند، می‌توانند به انسان سرایت کنند و سپس بین مردم پخش شوند. اما این موارد نادر است. سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) نمونه‌هایی از بیماری‌های ایجاد شده توسط کروناویروس‌هایی هستند که از حیوانات سرچشمه گرفته و در بین انسان‌ها گسترش یافته است. این همان چیزی است که گمان می‌رود با این ویروس جدید رخ داده است و باعث شیوع فعلی کووید-۱۹ شده است. 

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حیوانات خانگی می‌توانند کووید-۱۹ را به افراد سرایت دهند یا اینکه آنها ممکن است منبعی از عفونت باشند، وجود ندارد. 

آیا افراد مبتلا به آسم بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا هستند؟

آسم، یک بیماری شایع و بلندمدت در ریه است که عمل تنفس را دشوار می­‌سازد و منجر به تنگی نفس می­‌شود. آسم در کنار دیابت و ناراحتی‌های قلبی جزو بیماری­‌هایی است که باعث می‌شود فرد بیشتر در برابر ویروس آسیب‌­پذیر باشد. بنیاد آسم و آلرژی آمریکا نیز بیماری آسم را در فهرست وضعیت­‌های حاد پزشکی قرار می­‌دهد که باعث می­‌شود احتمال بروز ویروس در فرد افزایش یابد. سازمان جهانی بهداشت نیز این نظریه را تایید می‌کند.

مسافت انتقال ویروس از طریق هوا یا قطرات مخاطی
مسافت انتقال ویروس از طریق هوا یا قطرات مخاطی

آیا کرونا از طریق سکس منتقل می شود؟

هرگونه تماس نزدیک (در فاصله­‌ی ۲ متر) با شخص آلوده – چه از طریق رابطه­‌ی جنسی و غیره – شما را در معرض ابتلا به ویروسی که باعث بروز بیماری ۲۰۱۹ ویروس کرونا (کووید-۱۹) می‌­شود، قرار می ‌دهد. برای تخمین ابتلا به کرونا، در تست هوشمند کرونا  درمانکده شرکت کنید.

ویروس از طریق قطرات تنفسی هنگام سرفه، عطسه یا حرف زدن فرد مبتلا منتقل می­‌شود. تماس با بزاق شخص بیمار از طریق بوسیدن یا هرگونه رابطه­‌ی جنسی دیگر، شما را در معرض ابتلا به ویروس قرار می­‌دهد. همچنین ممکن است قطرات تنفسی فرد مبتلا به کرونا به پوست و وسایل شخصی او سرایت کند.

هنوز مدرکی دال بر این­که ویروس کرونا از طریق منی یا ترشحات واژن منتقل می­‌شود یا خیر وجود ندارد اما ویروس در منی افرادی که به این بیماری دچار شده بودند یا در حال بهبودی هستند، مشاهده شده است. برای اطمینان و تایید این نکته که آیا ویروس کووید-۱۹ از طریق رابطه­‌ی جنسی منتقل می­‌شود یا خیر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا گروه خونی شما خطر ابتلا به کرونا ویروس را افزایش می دهد؟

به نظر می‌رسد افراد با گروه خونی A  نسبت به افراد با گروه خونی ‌‌O  بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. متخصصان بر این باور هستند بین بیماری‌های مختلف با نوع گروه خونی ارتباط وجود دارد. این موضوع در مورد کووید-۱۹ نیز در حال بررسی است. 

چرا صابون کرونا را از بین می‌برد؟

وقتی  ویروس با صابون واکنش می دهد، چربی آن توسط صابون جدا می‌شود. صابون ذرات ویروس را از هم جدا کرده و آن را نابود می‌کند. سپس آب قسمت‌های بی ضرر باقی مانده از ویروس را آبکشی و زهکشی خواهد کرد. 

تاثیر آب و هوا روی کروناویروس 

تاثیر آب و هوا بر روی کووید-۱۹ را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد: 

  • آمار ابتلا به کرونا با دما و رطوبت هوا رابطه عکس دارد.
  • آمار ابتلا به کرونا در آب هوای سرد و خشک بیشتر است.
  • ابتلا به ویروس کرونا با افزایش بارندگی نیز بیشتر می­‌شود.
  • به نظر می‌­رسد اشعه فرابنفش خورشید هیچ تاثیری روی ویروس ندارد.
  • بعضی تحقیقات دیگر نتایج ضد و نقیض نشان داده‌اند.

چرا بیماری های جدید مانند کووید-۱۹ در چین ظاهر می شوند؟

بازار تره بار ووهان، محلی است که حیوانات زنده برای مصرف خوراکی سلاخی می‌شوند. قفس حیوانات روی همدیگر قرار دارند. به همین دلیل حیوانات داخل قفس‌های زیرین اغلب با انواع مایعات دفعی، چرک و خون حیوانات بالایی در ارتباط هستند. این دقیقا روشی است که ویروس از حیوانی به حیوان دیگر منقل می‌شود. اگر این حیوانات در تماس با انسان باشند، آن فرد به صورت بالقوه ممکن است بیمار شود و ویروس را به سایر انسان‌ها سرایت دهد. بازارهای حیوانات زنده در همه جهان پراکنده هستند . اما آنهایی که در چین هستند به تنوع حیوانات آنها و وجود حیوانات وحشی در آنها، شناخته می‌شوند.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 93

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

26 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها