علت ریزش مو

علت ریزش مو و هر آنچه که در این مورد باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


طبق اطلاعات منتشر شده توسط انجمن متخصصین پوست آمریکا، 80 میلیون زن و مرد در آمریکا با ریزش مو یا آلوپسی ارثی دست و پنجه نرم می‌کنند. آلوپسی می تواند موی سر شما یا تمام موهای بدنتان را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند آلوپسی در بالغین مسن رواج بیشتری دارد، اما ریزش موی شدید در کودکان نیز می‌تواند رخ دهد. اما در بسیاری از موارد علت ریزش مو به طور دقیق مشخص نیست.

از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. زیرا با وجود بیش از 100000 تار مو روی سر، این میزان کم قابل چشم پوشی است. البته موهای جدید به طور معمول جای موهای ریخته را پر می‌کنند، اما همیشه این اتفاق نمی افتد. ریزش مو می تواند به تدریج در طی سالها ایجاد شود یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. ریزش مو می تواند دائمی یا موقتی باشد.

شمارش مقدار موی ریخته شده در طول روز غیرممکن است. اگر بعد از شستشوی موهای خود، مقدار زیادی مو روی درپوش راه آب می‌بینید یا زمانی که موهای خود راشانه می کنید، انبوهی از مو روی شانه است، یعنی موهایتان بیش از حد نرمال می ریزد. در چنین شرایطی ممکن است متوجه قسمت‌های کم پشت مو یا کچلی روی سر خود شوید. در این حالت است که گفته می‌شود شما دچار ریزش مو شده‌اید.

اگر احساس می‌کنید ریزش موی شدید یا بیش از حد معمول دارید، باید این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک می تواند علت اصلی ریزش مو را تشخیص داده و برنامه های درمانی مناسبی پیشنهاد دهد.

بیشتر بدانید: غلبه بلغم چیست و راه‌های درمان آن کدامند؟

ریزش مو

علت ریزش مو چیست؟

هنگام مراجعه، ابتدا بهترین دکتر متخصص پوست و مو سعی می کند علت اصلی ریزش مو را تشخیص دهد. شایع ترین علت ریزش مو، کچلی با زمینه ارثی و با الگوی زنانه یا مردانه است.

اگر سابقه خانوادگی کچلی دارید، ممکن است ریزش موی شما ارثی باشد. در بسیاری از مواقع برخی از هورمون های جنسی می توانند تحریک کننده ریزش موی ارثی باشند. این ریزش مو ممکن است در اوایل بلوغ شروع شود.

بیشتر بدانید: نازک شدن مو چیست؟

در برخی موارد، ریزش مو ممکن است با یک توقف ساده در چرخه رشد مو رخ دهد. بیماری های عمده، جراحی ها یا حوادث آسیب زا می تواند باعث ریزش مو شود. با این حال موها معمولاً بدون درمان دوباره رشد می کنند.

تغییرات هورمونی که می تواند باعث ریزش موی موقت شود، عبارتند از :

  • بارداری
  • زایمان
  • قطع مصرف قرص های ضد بارداری
  • یائسگی

شرایط پزشکی که می تواند عل ریزش مو باشد، عبارتند از:

  • بیماری های تیروئید
  • آلوپسی آرئاتا که یک بیماری خود ایمنی است که به فولیکول های مو حمله می کند
  • عفونت های پوست سر مانند عفونت قارچی

بیشتر بدانیم: شپش سر و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

ریزش موی شدید

بیماری هایی که باعث ایجاد جای زخم (اسکار) می شوند، مانند لیکن پلان و برخی از انواع لوپوس، می توانند به دلیل ایجاد اسکار باعث ریزش دائمی مو شوند. ریزش مو همچنین می تواند به دلایل مصرف برخی داروها باشد که برای درمان موارد زیر استفاده می شوند:

در برخی مواقع یک شوک جسمی یا عاطفی نیز ممکن است باعث ریزش محسوس مو شود. نمونه هایی از این نوع شوک‌ها عبارتند از:

  • مرگ یکی از اعضای خانواده
  • کاهش شدید وزن
  • تب شدید

افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا یا اختلال کشیدن مو نیز که معمولاً از سر، ابروها یا مژه هایشان مو می کشند. ممکن است به مرور زمان دچار ریزش مو شوند. ریزش مو در اثر کشش می تواند به دلیل مدل موهایی باشد که با کشیدن خیلی محکم مو به عقب، فولیکول ها را تحت فشار قرار می دهند. البته رژیم غذایی فاقد پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی نیز می تواند منجر به کم پشتی موها شود.

بیشتر بدانیم: علت ریزش مژه چیست؟ عوامل موثر و راه‌کارهای درمانی آن

ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

ریزش موی مداوم اغلب حاکی از یک مشکل سلامتی زمینه ای است. پزشک متخصص پوست و مو می تواند بر اساس معاینه جسمی و سابقه سلامتی شما علت ریزش مویتان را تعیین کند. در بعضی موارد، تغییرات ساده در رژیم غذایی نیز می تواند کمک کننده باشد. بنابراین پزشک ممکن است داروهای تجویزی شما را نیز تغییر دهد.

اگر متخصص پوست به بیماری خود ایمنی یا پوستی شما مشکوک شود، ممکن است از پوست سر شما نمونه برداری کند. این نمونه برداری شامل برداشتن دقیق قسمت کوچکی از پوست برای آزمایش در آزمایشگاه است. به خاطر داشته باشید که رشد مو یک فرآیند پیچیده است. بنابراین تعیین علت دقیق ریزش مو ممکن است زمان بر باشد.

بیشتر بدانید: لیفت ابرو مناسب چه کسانی است؟

ریزش مو

درمان ریزش مو به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

۱) دارو

به احتمال زیاد داروها اولین روش درمانی ریزش مو خواهند بود. داروهای بدون نسخه معمولاً شامل کرم‌ها و ژل های موضعی هستند که مستقیماً روی پوست سر استعمال می شوند. رایج ترین این محصولات حاوی ماده‌ای به نام ماینوکسیدیل یا روگاین هستند. ماینوكسیدیل معمولا در كنار سایر درمان‌های ریزش مو توصیه می‌شود. عوارض جانبی استفاده از مینوکسیدیل شامل تحریک پوست سر و رشد مو در نواحی مجاور مانند پیشانی یا صورت است.

در کنار داروهای بدون نسخه برخی از داروهای تجویزی نیز می توانند ریزش مو را درمان کنند. پزشکان معمولا داروی خوراکی فیناستراید را برای طاسی با الگوی مردانه تجویز می کنند. این دارو به صورت روزانه برای کاهش ریزش مو مصرف می‌شود. برخی از مردان هنگام مصرف فیناستراید متوجه رشد موهای جدید می‌شوند.

عوارض جانبی فیناستراید هر چند بسیار نادر است. اما از جمله آن‌ها می توان به کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی اشاره کرد. بر اساس گفته مایوکلینیک، ممکن است ارتباطی بین استفاده از فیناستراید و سرطان پروستات وجود داشته باشد.

پزشک پوست و مو همچنین برای رفع ریزش مو کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون تجویز می کند. افراد مبتلا به آلوپسی آرئاتا می توانند از این روش برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن استفاده کنند. کورتیکواستروئیدها کار هورمونهای ساخته شده توسط غدد آدرنال را تقلید می کنند.

مقدار زیاد کورتیکواستروئید در بدن باعث کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود. عوارض جانبی این داروها باید با دقت کنترل شود. عوارض جانبی احتمالی آن‌ها عبارتند از:

  • گلوکوم که مجموعه ای از بیماری های چشمی است که می تواند منجر به آسیب عصب بینایی و از دست دادن بینایی شود
  • احتباس مایعات و تورم در پایین پاها
  • فشار خون بالا
  • آب مروارید
  • قند خون بالا

بیشتر بدانید: کاشت مو به روش fue چگونه است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از کورتیکواستروئید می تواند خطر ابتلا به عارضه‌های زیر را افزایش دهد:

  • عفونت
  • از دست دادن کلسیم از استخوان ها که می تواند منجر به پوکی استخوان شود
  • نازکی پوست و سریع کبود شدن آن
  • گلو درد
  • گرفتگی صدا
ریزش مو

۲) جراحی به روش پزشکی

در برخی مواقع تجویز داروها برای جلوگیری از ریزش مو کافی نیستند. در این شرایط از روش های جراحی برای درمان طاسی استفاده می‌شود.

جراحی و کاشت مو

جراحی کاشت مو شامل پیوند بخش هایی از پوست، که هرکدام تعدادی مو دارند، به بخش های طاس کف سر است. این روش برای افرادی که طاسی ارثی دارند، بسیار مناسب است. زیرا آنها به طور معمول موهای قسمت بالای سر خود را از دست می دهند. از آنجا که این نوع ریزش مو پیش رونده است، به مرور زمان فرد به چندین عمل جراحی نیاز خواهد داشت.

بیشتر بدانید: علت ریزش مو در مردان چیست؟

برداشتن پوست کف سر

در این روند، جراح بخشی از پوست سر را که فاقد مو است بر می دارد. سپس با تکه ای از پوست سر که مو دارد، ناحیه را می بندد. گزینه دیگر تا زدن است که در آن جراح، بخشی از پوسته سر که مو دارد را روی قسمت طاس تا می کند. این روش نیز نوعی برداشتن پوست سر است.

گسترش بافت همچنین می تواند تکه های طاس را بپوشاند. این کار به دو عمل جراحی نیاز دارد. در جراحی اول، جراح یک گسترش دهنده بافتی را در زیر قسمتی از کف سر که مو دارد و نزدیک بخش طاس است، قرار می دهد. پس از چند هفته، گسترش دهنده بخشی از پوست سر که مو دارد را می‌کشد.

در جراحی دوم، جراح گسترش دهنده را برداشته و بخش گسترش یافته و مودار کف سر را روی قسمت طاس می کشد. این روش های جراحی برای طاسی گران بوده و خطراتی را به همراه دارند. این خطرات شامل موارد زیر هستند:

  • رشد موی پراکنده
  • خونریزی
  • جای زخم بزرگ
  • عفونت

در صورتی که این روش در یک بار جراحی جواب ندهد. شاید لازم باشد چندین بار این عمل را تکرار کنید. بنابراین ممکن است برای فرد هزینه زیادی داشته باشد.

ریزش مو

چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

راهکارهایی وجود دارند که برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال موهایتان را سفت مانند بافت، دم اسبی و گوجه ای که فشار زیادی به مو واد می کنند، نبندید. این مدل ها در صورتی که به طور دائمی استفاده شوند، به مرور زمان به فولیکول های مو آسیب می رسانند.

همچنین سعی کنید موهای خود را نکشید، نپیچانید و مالش ندهید. مطمئن شوید که رژیم غذایی متعادلی دارید که شامل مقدار کافی آهن و پروتئین است. برخی رژیم های زیبایی خاص می توانند ریزش مو را بدتر کرده یا باعث تشدید آن شوند.

اگر در حال حاضر ریزش مو دارید، از شامپوی ملایم کودک برای شستن موهای خود استفاده کنید. اگر موهایتان خیلی چرب نیست، موهای خود را یک روز درمیان بشویید. همیشه مو را خشک کنید و از مالش دادن مو خودداری کنید.

ابزارها و محصولات حالت دهی به مو نیز نقش به سزایی در ریزش مو دارند. نمونه هایی از محصولات یا ابزارهایی که می توانند بر ریزش مو تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • سشوار
  • شانه های حرارتی
  • اتو مو
  • محصولات رنگ مو
  • عوامل دکلره کننده
  • فر موی دائم
  • مواد صاف کننده مو

اگر تصمیم دارید موهای خود را با وسایل گرم کننده حالت دهید، فقط زمانی که موهایتان خشک است این کار را انجام دهید. همچنین سعی کنید تا جای که ممکن است درجه حرارت آنها را در کمترین میزان قرار دهید.

بیشتر بدانید: ریزش مو در زنان ؛ علل، علائم و راه‌های درمان

ریزش مو

نتیجه گیری

شما می توانید با استفاده از روش‌ها درمانی ریزش مو را متوقف کرده یا حتی آن را معکوس کنید. به ویژه اگر ریزش مو به دلیل بیماری زمینه ای باشد. درمان ریزش موی ارثی ممکن است دشوارتر باشد. با این حال روش های خاصی مانند کاشت مو می توانند به کاهش ظاهر طاسی کمک کنند. بای درمان ریزش مو با پزشک خود صحبت کنید تا تمام گزینه های ممکن برای کاهش اثرات ریزش مو را بررسی کرده و بهترین روش را به شما پیشنهاد دهد.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد علت ریزش مو و راه‌های درمان آن می‌توانید از راهنمایی‌های پزشکان متخصص پوست و مو استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین پزشکان پوست و مو تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها