اثرریزش موی مردان

اثر ریزش موی مردان؛ نکاتی که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

حدود 85 درصد مردان بعد از سن 50 سالگی دچار کاهش و ضعیف شدن موهای سر می شوند. بعضی افراد حتی قبل از 21 سالگی دچار ریزش مو می شوند. در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم این مورد را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

تصورات نادرست درباره ریزش مو

آیا پوشیدن کلاه بیس بال باعث کچل شدن شما می شود؟ خیر. اگر کسی دست در موهای شما بکشد باعث نمی شود دچار ریزش مو شوید. شانه کردن، برس زدن، پیچاندن یا فرم دادن هم باعث ریزش موی شما نمی شود. فقط سعی کنید با ملایمت با موهای خود برخورد کنید تا به ساقه موها آسیب نزنید.

بیشتر بخوانید: نازک شدن مو چه دلیلی دارد؟ با این 10 راه‌کار آن را درمان کنید

برای محافظت از موهای خود از سیگار کشیدن پرهیز کنید

سیگار کشیدن با سرعت کچل شدن الگوی مردانه رابطه دارد و آن را بدتر می کند. بنابراین اگر به دنبال دلیل بهتری برای ترک سیگار می گردید، ریزش زود هنگام مو را نیز به این لیست اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: علت ریزش مو

رابطه کچلی با سلامتی

ریزش مو معمولاً نشان دهنده مشکل پزشکی نیست. ریزش مو برای سلامتی خطری ندارد. فقط نگرانی هایی در مورد تاثیری که روی ظاهر افراد می گذارد وجود دارد.

دلایل ریزش مو چیست؟

دلیل تقریباً همه ریزش موهای مردان، کچلی الگوی مردانه است که یک ویژگی ارثی است که از یکی از والدین به ارث رسیده است. بعضی داروها، مصرف بیش از اندازه ویتامین آ یا مصرف پروتئین ناکافی از دیگر دلایل ریزش مو هستند. مریضی یا استرس نیز می توانند موجب ریزش موی ناگهانی و زیاد شوند که به آن تلوژن افلوویوم می گویند. خبر خوب این است که اغلب ریزش مویی که به دلیل کچلی الگوی مردانه نیست خود به خود به حالت اول برمی گردد.

بیشتر بخوانید: ریزش ریش طبیعی 

سعی کنید موهایی که دارید حفظ کنید

نگهداری موهای فعلی از جایگزین کردن موها آسان تر است. اما مراقب باشید. بیشتر محصولاتی که ادعای معجزه دارند دروغین هستند. هنگامی که به یک روش شک دارید پزشک یا متخصص پوست و مو از درمانکده می تواند به شما کمک کند. همچنین میتوانید با مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو راهنمایی بیشتری را دریافت کنید.

داروی درمان ریزش مو: ماینوکسیدیل

هیچ راهی برای جلوگیری از کچلی الگوی مردانه وجود ندارد اما داروهایی برای کاهش سرعت آن وجود دارند. ماینوکسیدیل دارویی است که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است و بدون نسخه قابل تهیه است و باید روی محل ریزش به صورت موضعی استفاده شود. این دارو سرعت ریزش را کم می کند و در بعضی افراد باعث رشد موی جدید می شود. اما به محض اینکه استفاده نکنید ریزش مو بازمی گردد.

بیشتر بخوانید: علائم ریزش مو در زنان

کچلی الگوی مردانه به چه شکل است؟

عقب رفتن خط مو به شکل موج مانند نشانه این نوع کچلی است. کم پشت شدن موهای بالای سر و به وجود آمدن نقطه های خالی نیز نشانه دیگری از این نوع کچلی است. در نهایت این نقاط ریزش مو به هم می رسند و الگوی ریزش موی مردانه شکل می گیرد. در تصویر مقیاس Norwood را می بینید که برای تعیین درجه کچلی به کار می رود.

نقش هورمون ها

در کچلی الگوی مردانه هورمونی به نام DHT باعث کوچک شدن فولیکول های مو می شود. در نهایت این فولیکول ها به قدری کوچک می شوند که هیچ مویی نمی تواند در آن ها رشد کند.

داروی ریزش مو: فیناستراید

این دارو تولید DHT در بدن را کاهش می دهد. در بعضی از مردان این دارو موجب رویش موهای جدید می شود. بسیاری از متخصصین پوست و مو معتقد هستند این دارو از ماینوکسیدیل بهتر عمل می کند. استفاده از این دارو در زنان باردار موجب آسیب رسیدن به فرزند پسر می شود. همانند ماینوکسیدیل این دارو نیز فقط تا زمانی که از آن استفاده کنید موثر است.

بیشتر بخوانید: آمپول بیوتین و بپانتین برای چیست؟

آیا می خواهید از کلاه گیس استفاده کنید؟

کلاه گیس ها مدت زیادی است که به وجود آمده اند. از آنجاییکه که کلاه گیس ها در قیمت ها و کیفیت های متفاوتی وجود دارند، انتخاب کلاه گیس مناسب نیاز به زمان و تحقیقات دارد. کلاه گیس نیاز به نگه داری منظم دارد که ماهیانه چیزی حدود 60 تا 300 دلار در ماه هزینه دارد. هنگام خرید یک کلاه گیس دقت کنید که رنگ، ضخامت و نوع موهای کلاه گیس با موهای شما انطباق داشته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان فولیکولیت

کاشت مو به چه شکل انجام می شود؟

در کاشت مو، موهای سالم عقب و طرفین سر به روی سر انتقال داده می شوند. این فرایند هزینه بر است و شاید نیاز باشد چند بار انجام شود. بعد از 2 ماه تمام موهایی که انتقال پیدا کردند دچار ریزش می شوند اما رشته های جدید به زودی دوباره رشد می کنند. بعد از 6 ماه موها حالت طبیعی به خود می گیرند.

بیشتر بخوانید: کیست مویی چیست؟

همین موهایی را که دارید به بهترین شکل حالت دهید

شما می توانید با ترفندهایی کاری کنید که ریزش موی شما کمتر مشخص باشند. کوتاه نگاه داشتن موهای کم پشت موجب می شود موها ظاهر بهتری داشته باشند. بعضی شامپوها، نرم کننده ها و حالت دهنده ها به موها حجم می دهند. از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید و با موهای خود با ملایمت برخورد کنید.

مثبت باشید

مردی به مو نیست. به ویژگی های مثبت دیگر خود فکر کنید. موظب چیزهایی باشید که می توانید کنترل کنید. به عنوان مثال سعی کنید تناسب اندام خود را حفظ کنید. تفاضای پشتیبانی کردن از دیگران عیبی ندارد. اگر احتیاج به انگیزه و الهام دارید به مردان کچل یا افرادی که سر خود را تراشیده اند فکر کنید که اعتماد به نفس آن ها مثال زدنی است. کچل بودن عیب نیست.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها