خطرات هوای سرد برای پوست چیست؟ بهترین روش مقابله با آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


هر زمان که فصل یا آب و هوا تغییر می‌کند، پوست شما هم به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همان‌طور که هوای گرم خطر آفتاب‌سوختگی را به همراه دارد، هوای سرد هم می‌تواند رطوبت پوست را کاهش دهد و آن را به شدت خشک کند. بیشتر توصیه‌های مربوط به سلامت پوست به هوای گرم اختصاص دارند. به همین دلیل، در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی خطرات هوای سرد برای پوست می‌‌پردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیشتر بدانید: روتین پوستی روزانه + فرق روتین پوستی مردانه و زنانه

خطرات هوای سرد برای پوست

از رایج‌ترین عوارض سرما بر روی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی پوست: به دلیل سرد بودن هوا، کاهش رطوبت هوا و وزش بادهای شدید، پوست نمی‌تواند در فصل زمستان رطوبت خود را حفظ کند.
  • ترک‌خوردگی لب‌ها: در ماه‌های سرد سال رطوبت بسیار کمی در هوا وجود دارد که این می‌تواند باعث ترک خوردن لب‌ها شود. این مشکل به ویژه در کسانی که پوست خشک دارند دیده می‌شود.
  • ساییدگی پوست: ساییدگی یک مشکل رایج پوستی است که می‌تواند به دلایل زیادی، برای مثال مالیده شدن قسمت‌های داخلی ران‌ها به یکدیگر اتفاق بیفتد. این مشکل در زمستان هم که هوا سرد و خشک است ایجاد می‌شود. ساییدگی زمانی رخ می‌دهد که اپیدرم (لایه بیرونی پوست) از بین می‌رود و لایه‌های زیر پوست نمایان می‌شوند. این موضوع باعث تحریک پوست می‌شود.
  • ترک پا: از مهم‌ترین خطرات هوای سرد برای پوست می‌توان به ترک پاشنه پا اشاره کرد. این مشکل اغلب به دلیل خشکی پوست به وجود می‌آید و در بعضی موارد، با ایجاد عفونت می‌تواند راه رفتن را دشوار کند.
  • خشکی دست‌: دست‌ها بیشتر از سایر نقاط بدن در معرض هوای سرد هستند. شستن منظم دست‌ها به از بین رفتن میکروب‌ها کمک می کند، اما خشکی آن‌ها را افزایش می‌دهد. نپوشیدن دستکش هم باعث تماس پوست با سرما می‌شود و خشکی دست‌ها را تشدید می‌کند.
  • جراحت پوست در اثر استفاده از تیغ: ممکن است به تراشیدن موها بدون استفاده از فوم عادت داشته باشید. اما در ماه‌های سرد سال که پوست خشک‌تر می‌شود، این کار خطر ایجاد زخم را افزایش می‌دهد. بنابراین، بهتر است از فوم اصلاح مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • خارش و پوسته پوسته شدن ابروها: این مشکل به دلیل یک بیماری پوستی به نام درماتیت سبورئیک رخ می‌دهد. علت دقیق این بیماری مشخص نیست، اما هوای سرد زمستان باعث تشدید علائم آن می‌شود.
  • تحریک و قرمزی پوست: قرمزی هم یکی از خطرات هوای سرد برای پوست است. هنگامی که پوست بیش از حد در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد، رطوبت و چربی طبیعی خود را از دست می‌دهد و خشک می‌شود. اگر خشکی درمان نشود، پوست قرمز می‌شود.

بیشتر بخوانید: سوختگی سرد چیست؟

راه‌های کاهش خطرات هوای سرد برای پوست

برای اینکه از خطرات زمستان برای پوست جلوگیری کنید و تاثیر هوای سرد را کاهش دهید، نکات زیر را رعایت کنید:

۱. در طول روز مرطوب‌کننده بزنید

خشکی پوست شایع‌ترین مشکلی است که در هوای سرد با آن مواجه می‌شوید. برای جلوگیری از این مشکل، پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید. می‌توانید مرطوب‌کننده‌های آماده موجود در فروشگاه‌ها را امتحان کنید یا به سراغ مرطوب‌کننده‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و… بروید.

گاهی‌اوقات، لازم است در زمستان نوع مرطوب‌کننده خود را تغییر دهید. اگر در فصل‌های گرم سال از لوسیون سبک استفاده می‌کنید، در روزهای سرد یک کرم قوی‌تر انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض آلودگی هوا بر پوست

۲. بعد از حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنید

بعد از خارج شدن از حمام و خشک کردن پوست با حوله حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ شود. مرطوب‌کننده‌های حاوی گلیسیرین یا اسید هیالورونیک به پوست کمک می‌کنند که آب بیشتری جذب کند.

۳. با آب ولرم دوش بگیرید

ممکن است فکر کنید دوش گرفتن با آب گرم راه خوبی برای مقابله با سرما است. اما به گفته آکادمی پوست آمریکا، آب داغ یا بیش از حد گرم می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد. بنابراین، بهتر است به جای آن از آب ولرم استفاده کنید.

۴. مایعات کافی بنوشید تا از خطرات هوای سرد برای پوست در امان باشید

آب و سایر مایعات با خطرات هوای سرد برای پوست مقابله و از کم‌آبی آن جلوگیری می‌کنند. همچنین در حفظ درخشش طبیعی پوست نقش دارند.

۵. پوست مرده را از بین ببرید

برای اینکه بهترین نتیجه را از مرطوب‌کننده‌ها بگیرید، باید ابتدا پوست‌ مرده را جدا کنید. این کار باعث می‌شود مرطوب‌کننده راحت‌تر به پوست نفوذ کند. برای از بین بردن سلول‌های پوستی مرده از کرم‌های حاوی اسید لاکتیک یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

بعضی از این کرم‌ها به خصوص در زمستان باعث حساسیت می‌شوند. قبل از مالیدن این محصولات به سطح وسیعی از پوست، مقدار کمی از آن‌ها را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید. همچنین اگر پوست‌تان خشک و حساس است، در مورد بی‌خطر بودن آن‌ها با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

۶. از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید

اگر هوای بیرون سرد باشد، احتمالا زمان بیشتری از روز را داخل خانه هستید و بخاری روشن می‌کنید. بخاری هوا را خشک می‌کند که این باعث خشکی پوست می‌شود. برای بازگرداندن رطوبت هوا از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید. می‌توانید دستگاه را داخل اتاق خواب قرار دهید، اما استفاده از چند دستگاه در قسمت‌های مختلف خانه در جلوگیری از خطرات هوای سرد برای پوست تاثیر بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: با روش‌های مراقبت پوستی آشنا شوید

۷. ضد آفتاب بزنید

آیا فکر می‌کنید در زمستان دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌شوید؟ این تصور اشتباه است. اسکی‌بازان و سایر افرادی که در زمستان ورزش می‌کنند، در معرض خطر آفتاب‌سوختگی هستند. چون برف نور آفتاب را منعکس می‌کند.

حتی اگر برف نبارد، در روزهای سرد و ابری مثل روزهای گرم به ضد آفتاب نیاز دارید. چرا که در زمستان هم اشعه ماوراء بنفش خورشید داخل پوست نفوذ می‌کند. پس هر روز از ضد آفتابی که SPF آن حداقل ۳۰ باشد استفاده و هر ۲ ساعت یک‌بار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روتین پوستی در سفر

۸. لباس مناسب بپوشید

سرمازدگی خفیف لاله‌های گوش، گونه‌ها، بینی و انگشت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رنگ‌پریدگی، بی‌حسی یا سوزش پوست از علائم سرمازدگی خفیف هستند. با پوشیدن لباس گرم مانند کلاه و دستکش از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

۹. رطوبت موها و پوست سر خود را حفظ کنید

در زمستان برای مراقبت از موها و پوست سر خود باید در حد اعتدال از شامپو استفاده کنید. شامپو زدن روزانه یا بیش از حد می‌تواند رطوبت را از بین ببرد. در فصول سرد سال بهتر است از شامپوی ملایم و نرم‌کننده استفاده کنید. به‌علاوه، توصیه می‌شود استفاده از اتوی مو و سشوار را به حداقل برسانید و موهای خود را با کلاه بپوشانید.

بیشتر بخوانید: پاکسازی پوست چه فوایدی دارد؟

کلام پایانی

هوای سرد باعث خشکی و کم‌آبی شدید پوست می‌شود. در نتیجه، مشکلاتی مانند خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و… را تجربه می‌کنید. شما می‌توانید با راه‌کارهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم با خطرات هوای سرد برای پوست مقابله کنید. اگر برای خرید محصولات مراقبت از پوست یا رفع مشکلات ناشی از سردی هوا به راهنمایی نیاز دارید، از پزشکان سایت درمانکده کمک بگیرید. در درمانکده امکان مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو فراهم شده است.

سوالات متداول

خشکی پوست ناشی از سرما چه علائمی دارد؟

علائم رایج خشکی پوست عبارت‌اند از: پوسته پوسته شدن، قرمزی، سوزش، خارش و ترک‌خوردگی پوست.

چگونه از پوستمان در برابر سرما محافظت کنیم؟

برای محافظت از پوست باید به طور منظم در طول روز مرطوب‌کننده بزنید، از حمام کردن بیش از حد به خصوص با آب داغ خودداری کنید، لباس مناسب بپوشید، از ضد آفتاب استفاده کنید و داخل خانه دستگاه رطوبت‌ساز قرار دهید.

چه زمانی برای درمان مشکلات پوستی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکلات پوستی با درمان‌های خانگی و کرم‌های بدون نسخه برطرف نشدند یا به تدریج بدتر شدند، برای ارزیابی بیشتر به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منابع: skinkraft, healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها