بررسی 12 علت سردی دست

بررسی 12 علت سردی دست

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سردی دست نشانه چیست؟

سردی دست حتی هنگامی که در یک محیط سرد قرار ندارید، بسیار شایع است. در اغلب موارد، داشتن دست سرد بخشی از واکنش طبیعی بدن برای تنظیم درجه حرارت خود بدن است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.
اما اگر دستانتان همیشه سرد است، به خصوص اگر با تغییر رنگ همراه است، می‌تواند یک هشدار تلقی گردد. به عنوان مثال، سردی دست می‌تواند مربوط به مشکل اعصاب، یا گردش خون و یا آسیب بافت دست و انگشتان باشد. اگر در معرض سرمای شدید قرار گرفته اید و دست شما سرد است، مراقب نشانه های یخ زدگی باشید.

بیشتر بخوانید : علائم آمبولی ریه چیست؟

از دیگر علائم و نشانه هایی که باید بسیار مراقب آن باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سرد شدن پا و یا انگشتان پا
• تغییرات رنگ پوست دست مثل آبی و یا سفید شدن آن
• بی حسی یا سوزش
• زخم های باز و یا تاول
• سفت شدن یا سخت شدن پوست

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

دلایل سردی دست

سردی دست
دستان خود را گرم نگه دارید

اگر چه علت سردی دست می‌تواند دلایل ساده‌ای مانند قرار گرفتن در محیط سرد یا پاسخ طبیعی بدن به حفظ درجه حرارت طبیعی خود باشد، اما اگر همچنان با دست سرد خود مشکل دارید، علل زیادی است که باید در نظر بگیرید. سردی دست می‌تواند حکایت از وجود مشکلی در گردش خون و یا رگ‌های خونی دست باشد.

دلایل عمده سردی دست:

کم خونی

کمبود هموگلوبین لازم برای انتقال اکسیژن به دست‌ها ممکن است به سرد شدن این قسمت از بدن منجر شود. همچنین کم‌خونی موجب می شود تا فرد دچار احساس خستگی و ضعف شود. کمبود آهن علت اصلی کم‌خونی است. مصرف خوراکی‌های سرشار از آهن کمک می کند تا مشکل کم‌خونی و سردی دست‌ها برطرف شود.

بیشتر بخوانید : علائم اسکیزوفرنی شامل چه چیزهایی است؟

برخی از علل احتمالی عبارتند از دریافت نکردن آهن کافی در رژیم غذایی، از دست دادن خون (با توجه به دوره های سنگین قاعدگی، زخم معده، خونریزی از دستگاه گوارش)، برخی سرطان‌ها و اختلالات گوارشی (مانند سلیاک یا بیماری کرون).

علاوه بر دستان سرد، کم خونی می‌تواند موجب خستگی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، و پوست رنگ پریده شود. در بیشتر موارد، کم خونی فقر آهن و علائم آن می‌تواند با مکمل آهن درمان شود.

فشار خون پایین

فشار خون پایین می‌تواند با توجه به طیف وسیعی از دلایل از جمله کم آبی بدن، از دست دادن خون، برخی داروها، اختلالات غدد درون ریز رخ دهد. زمانی که فشار خون شما کم است، رگ‌های خونی، خون را از اندام‌های انتهایی به سمت اندام‌های حیاتی می‌فرستد، که می‌تواند انگشتان دست شما را سرد کند. اگر دلایل فشار خون پایین را مانند سرگیجه، تاری دید، خستگی، تهوع، ضعف و گیجی را دارید، بهتر است با یک فوق متخصص فشار خون مشورت داشته باشید مراجعه کنید.

بیماری بورگر (Buerger Disease)

در بیماری بورگر، رگ‌های خونی دست و پا ملتهب شده و مسدود می‌شوند. در این بیماری تخریب بافت پوست، عفونت و قانقاریا رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید : علائم آلزایمر زودرس (AD) کدامند؟

سردی دست
گرم کردن دستان

کم شدن قند خون دیابتی

سرمازدگی

دمای پایین باعث می‌شود انگشت‌ها سرد شوند. هرچند در این مواقع باید نسبت به سرمازدگی دقت کافی را داشت. سرمازدگی به یخ زدن پوست و بافت‌های زیرین آن منجر می‌شود. زمانیکه فرد در معرض دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد پوست در مدت چند دقیقه دچار سرمازدگی می‌شود. همچنین درصورتیکه سرمازدگی پیشرفت کند و از مرحله اول عبور کند احتمال آسیب جدی پوست، ماهیچه‌ها، بافت‌ها و استخوان‌ها وجود دارد. همچنین ضعف سیستم گردش خون در دست‌ها، بیماری رینود و دیگر مشکلات خطر سرمازدگی را افزایش می‌دهد.

[sibwp_form id=5]

لوپوس

این بیماری مزمن خود ایمنی که باعث التهاب در بدن می‌شود، می‌تواند دلیلی برای سردی دست‌ها باشد. بر اثر این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اعضای بدن حمله می‌کند.

بیماری رینود

در بیشتر موارد پدیده‌ی رینولد دلیل شناخته‌شده‌ای ندارد. پدیده رینود شرایطی است که در آن تنگی عروق خون در انگشتان دست (و گاهی اوقات پا، گوش و بینی) در واکنش به سرما یا استرس‌های عاطفی به وجود می‌آید. در بخشی انگشتان سفید و پس از آن آبی می‌شوند، چون هیچ خون یا خون کمی در این منطقه جریان دارد؛ پس از آن آن‌ها قرمز می‌شوند و یک بار دیگر عروق باز می‌شود و جریان خون باز می‌گردد. اغلب اوقات انگشتان در طی یک حمله سرد، بی‌حس، سوزش‌دار یا دردناک هستند.

بیشتر بخوانید : چگونه با سرمازدگی مقابله کنیم؟

سردی دست و بیماری رینود
سردی دست و بیماری رینود

در مبتلایان به سندرم رینود، رگ‌های کوچک که خون را به پوست می‌رسانند، باریک شده و در نتیجه گردش خون به این نواحی کمتر می‌شود. در مبتلایان به این سندرم هرگونه قرار گرفتن در معرض استرس یا سرماخوردگی و حتی لمس یک فرمان سرد اتومبیل، می‌تواند گردش خون به دست‌ها را کاهش دهد. اگر مبتلا به این سندرم هستید، کافئین و نیکوتین مصرف نکنید زیرا این مواد محرک می‌توانند نارسایی را بدتر کنند.

کم کاری تیروئید

اگر غده تیروئید شما به درستی کار نکند داشتن انگشتان یخ زده غیر معمول نیست. در واقع  این بیماری به سردی انگشت‌ها منجر نمی‌شود اما حساسیت فرد به سرما را افزایش می‌دهد. تیروئید در اصل ترموستات بدن است. هنگامی که کم کار شود، بیشتر فعالیت‌های بدن آرام انجام می‌شوند و می‌توانید علائمی مانند خستگی، یبوست، افزایش وزن، و احساس همیشه سرد بودن شامل انگشتان را داشته باشید. کم کاری تیروئید در زنان و افراد بالای ۴۰ سال بسیار رایج است.

بیشتر بخوانید : آنفولانزای خوکی (H1N1)؛ علل، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 از جمله دلایل تاثیرگذار در سردی دست‌هاست. کمبود ویتامین B12 موجب بروز بیماری‌های عصب‌شناختی از جمله بی حسی و احساس گزگز شدن در دست‌ها و پاها می‌شود. از جمله منابع غذایی حاوی این ویتامین می‌توان به ماهی، گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی اشاره کرد. کمبود B۱۲ در میان کسانی که گیاه‌خوار هستند یا رژیم گیاه‌خواری دارند رایج است، و بسیاری از افراد با سن بیشتر از ۵۰ سال ممکن است توانایی جذب این ویتامین از مواد غذایی را از دست دهند.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر متخصص غدد

یک آزمایش خون ساده می‌تواند تشخیص دهد آیا کمبود B۱۲ دلیل سردی انگشتان است. اگر باشد، مکمل‌ها معمولا کمک می‌کنند، و علائم تمایل به رفع شدن در چند هفته یا یک ماه را دارند.

داروها

داروهای شما می‌تواند انگشتان شما را سرد کنند. داروهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند سلول‌های خونی به‌ویژه عروق خونی را منقبض کند، و زمانی که یکی از عوارض جانبی بوجود آید می‌تواند موجب رینولد یا همان سردی دست شود.

سردی دست
بیماری هایی که موجب سرد شدن دست می شود

بیشتر بخوانید : سندروم پای بی‌قرار چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان

برخی از این داروها شامل بتا بلاکرها (تجویز شده برای تنظیم فشار خون)، برخی داروهای سرطان، داروهای میگرن و ضد احتقان‌های OTC (داروهایی که فروش بدون نسخه آنها آزاد است) می‌باشد. با پزشک یا داروساز برای دانستن اینکه آیا هریک از این داروهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند موجب علائم شود صحبت کنید.

استعمال سیگار

استعمال سیگار بر جریان خون تاثیر می‌گذارد که می‌تواند علت سرد بودن دست‌ها باشد. اگر دلایل کافی برای ترک سیگار وجود ندارد، یک دلیل دیگر وجود دارد: نیکوتین سیگار موجب انقباض سلول‌های خونی می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد پلاک در عروق خونی شود، که کاهش جریان خون به اندام‌های پایانی را بیشتر می‌کند.

استرس و اضطراب

زمانی که اضطراب یا استرس مزمنی را تجربه می‌کنید، بدن شما در حالت گریز یا ستیز قرار می‌گیرد. آدرنالین به خروش می‌آید و نتیجه این است که سلول‌های خونی اندام‌های پایانی منقبض می‌شود که منجر به انگشتان و دستانی سرد می‌شود.

بیشتر بخوانید : دریازدگی و راهکارهای رهایی از آن برای لذت بیشتر از سفر

برای سردی دست باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟

سردی دست
سردی دست در پیری

اگر مدام نگران دست همیشه سردتان هستید، بهتر است ابتدا به دکتر داخلی خوب مراجعه کنید تا معاینات اولیه صورت بگیرد. پزشک می تواند علل دست سرد شما را که ممکن است ناشی از وجود مشکل در گردش خون و یا اعصاب باشد را بررسی نماید. درمان پس از دریافتن علت واقعی آغاز می گردد. پزشک بسته به وضعیت شما، توصیه هایی برای تغییر در شیوه زندگی ارائه می دهد که به بهبود علائم کمک می نماید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 277

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

27 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها