مور مور یا گزگز پا

گزگز، مورمور شدن یا خواب رفتن دست و پا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گزگز پا، مورمور و یا سوزن سوزن شدن یا سوزش پا توصیفاتی از یک احساس ناخوشایند هستند كه معمولا در دست و یا پا ایجاد شده و فرد احساس می‌كند كه پوست او را با سوزن‌های متعددی فشار می‌دهند كه معمولا دردناک نیست ولی احساس می‌شود. در مواردی ممکن است فرد احساس كند مورچه‌های متعددی بر روی پوست او حركت می‌كنند. گزگز یا مورمور یک علامت است نه یک بیماری و وجود آن نشانه این است كه علتی موجب بروز این وضعیت شده كه باید كشف و درمان شود.

در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم علت و درمان خواب رفتن دست و پا را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید : علت سوزش و درد عصبی چیست؟

گزگز پا نشانه چیست؟

در اغلب اوقات گزگز چیز عادی و بی‌خطری است و علت آن تحت فشار قرار گرفتن سرخرگ یا عصب است که در این شرایط جریان خون در دست یا پا کاهش می‌یابد و به اصطلاح به خواب می‌رود. چنانچه وضعیت بدن را به گونه‌ای تغییر دهید که دیگر تحت فشار نباشد گزگز هم خیلی سریع از بین می‌رود.

اما شرایطی هم وجود دارد که گزگز یک علت جدی دارد که باید خیلی زود تشخیص و درمان شود. مثلا گزگز می‌تواند در اثر اضطراب، فتق دیسک مهره‌ای، ضعف گردش خون، بیماری قند، سکته مغزی، التهاب مفاصل، تصلب متعدد اعصاب (MS)، نشانگان تونل مچ دست، یا تومور اتفاق بیفتد.

برای رهایی از مشکل گزگز پا به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب علت این اختلال مشخص شده و درمان مناسب شروع خواهد شد. توجه داشته باشید که:

  • اگر در هنگام نشستن، سرفه کردن و یا عطسه کردن گزگز شدت می‌یابد،
  • اگر بدون هیچ دلیلی دچار گزگزی شوید که تمام یک طرف بدن را درگیر کند،
  • اگر گزگز بی‌دلیل اتفاق بیفتد و باعث ضعف ماهیچه هایتان شود باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: اختلال تعادل ؛ علائم، علل، تشخیص و درمان

درمان گزگز، مورمور شدن یا همان خواب رفتن دست و پا

اگر بدون دلیل دچار گزگز می‌شوید باید خیلی سریع به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد. چنانچه علت گزگز خواب رفتن دست یا پا باشد خودتان می‌توانید مشکل را برطرف کنید. اگر پزشک به وجود یک بیماری جدی در شما مشکوک شود این امکان وجود دارد که شما را از لحاظ عصبی و یا جسمانی معاینه کند و یا اینکه برای تشخیص بیماری قند آزمایش خون توصیه کند. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب در سایت درمانکده مراجعه کنید.

قرار دادن پاها برای مدت طولانی در یک وضعیت خاص می‌تواند باعث گزگز پاها شود.
مردی که روی صندلی نشسته و یک پا را روی دیگر انداخته است. دستهای مرد روی پاهایش است که می‌تواند نشان‌دهنده درد باشد.

در ادامه چند درمان خانگی برای درمان گزگز در وضعیتی که این حالت موقتی بوده و دلیل بر وجود بیماری خاصی نیست را با هم مرور می کنیم.

ماساژ دهید.

ماساژ دادن از آنجا که باعث افزایش جریان خون در ماهیچه ناحیه گزگز می‌شود و فشار روی عصب را بر می‌دارد بسیار مفید و برطرف کننده گزگز است.

حرکت کنید.

سعی کنید چند بار در ساعت وضعیت بدن خود را تغییر دهید و یا کمی راه بروید تا از خواب رفتن اعضای بدن و گزگز جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که حرکت دادن عضوی از بدن که خواب رفته است باعث افزایش جریان خون در آن قسمت و کاهش فشار عصب در آن ناحیه و در نتیجه از بین رفتن گزگز آن می‌شود.

بیشتر بخوانید : سندروم پای بی‌قرار چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان

لباس تنگ نپوشید.

یکی از عواملی که باعث گزگز پاها می‌شود پوشیدن شلوار تنگ و عامل دیگر بستن سفت کمربند است. بنابراین برای کاهش گزگز سعی کنید در صورت استفاده از کمربند آن را سفت نبندید، از شلوارهایی استفاده کنید که کمی گشادتر باشند و موثرترین راه هم کم کردن وزن است.

راست بنشینید.

ناراحتی‌های صفحات (دیسک) کمر از جمله شایع‌ترین علل گزگز هستند. برای پیشگیری از بروز مشکلات دیسکی بهتر است در هنگام نشستن برای حفظ وضعیت مناسب تلاش کنید و هیچ گاه قوز نکنید چراکه قوز کردن باعث تحریک صفحات دیسک می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 151

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

40 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها