تغذیه با شیشه شیر

تغذیه با شیشه شیر؛ ترفندهای جالب آن برای نوزاد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بطری شیشه ای یا پلاستیکی؟

خود کودک نشان می دهد که کدام را بیشتر می پسندد. چیزهایی که باید به آن ها توجه کرد: بطری های پلاستیکی سبک تر هستند و نمی شکنند. اما به اندازه بطری های شیشه ای ماندگاری ندارند. در گذشته، والدین از بطری شیشه ای استفاده می کردند زیرا ماده شیمیایی به نام بیسفرنول آ (BFA) در ساخت بعضی بطری های پلاستیکی استفاده می شد. امروزه همه بطری های پلاستیکی در آمریکا فاقد این ماده شیمیایی هستند.

پستانک

بیشتر پستانک ها از سیلیکن یا لاستیک ساخته شده اند و در شکل های مختلف موجود هستند. پستانک ها بر اساس سوراخ سر پستانک میزان جریان مختلفی دارند. شما باید انواع مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارد و از آن راحت تر شیر می خورد. پستانک ها را بررسی کنید و مطمئن شوید پارگی یا ترک نداشته باشند. پستانک های پاره یا بی رنگ شده را تعویض کنید.

بطری ها و پستانک ها را بشویید

بطری و پستانک را با ماده شوینده و آب داغ با دست یا با ماشین لباس شویی بشویید. ازآنجاییکه مطالعات نشان داده در دمای بالا بعضی مواد شیمیایی از پلاستیک خارج می شوند، بهتر است این بطری ها را با دست بشویید. متخصص های زنان و زایمان بر این باورند که نیازی به قرار دادن بطری ها در آب جوش نیست.

بیشتر بخوانید: شیر خشک یا شیر مادر

فقط از شیر مادر و فرمول های شیر مادر استفاده کنید

نوزاد تازه به دنیا آمده را فقط با شیر مادر یا شیرخشک تغذیه کنید و از دادن آب و آبمیوه به او پرهیز کنید. به همان میزانی که روی برچسب شیرخشک آمده، آن را مخلوط کنید. آب زیاد اضافه کردن به فرمول شیر، آن را رقیق کرده و میزان مواد مغذی در آن کمتر می شود. این کار باعت پایین آمدن سطح نمک و احتمالا تشنج می شود. آب کم نیز برای معده و کلیه نوزاد سنگین است.

چگونه فرمول مناسب را انتخاب کنیم؟

بیشتر والدین از فرمول هایی استفاده می کنند که از شیر گاو درست شده اند. شما می توانید از شیر با منبع گیاهی و شیرخشک های مناسب حساسیت استفاده کنید. حتماً از فرمول های تقویت شده با آهن استفاده کنید. می توانید از فرمول های پودری، غلیظ شده یا آماده استفاده کنید. نوزاد پس از 6 ماه، باید بین 6 تا 8 اونس در هر وعده شیر بخورد.

گرم یا دمای اتاق

استفاده از بطری شیر خنک یا هم دمای اتاق خوب است. اما اگر نوزاد شما فرمول های گرم را دوست دارد، بطری شیر را داخل آب گرم قرار دهید یا به مدت 1 تا 2 دقیقه زیر آب داغ بگیرید. از گرم کننده بطری نیز می توانید استفاده کنید. از مایکروویو استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد نقطه های داغی روی بطری می شود که ممکن است دهان نوزاد را بسوزاند. یک قطره از شیر را روی دست خود بچکانید تا از دمای مناسب آن مطمئن شوید.

چطور نوزاد را نگه دارید؟

از پیشبند بچه استفاده کنید و پارچه ای برای پاک کردن شیرهای اطراف دهان نوزاد آماده داشته باشید. نوزاد را درحالیکه سرش کمی بالاتر ازبقیه بدن است نگه دارید. بطری را نگه دارید و مراقب شیر خوردن او باشید. با نگاه کردن متوجه می شود چه زمانی سیر شده است. بعد از مدتی شیر دادن کاری کنید آروغ بزند تا میزان بالا آوردن های شیر کم شود.

بیشتر بدانید: اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی

بطری را محکم بگیرید

وقتی خسته هستید شاید وسوسه شوید بطری شیر را به جایی تکیه دهید و بگذارید خود نوزاد شیر بخورد. اما مزایای زیادی در اینکه خودتان بطری شیر را به دست بگیرید وجود دارد. این کار پیوند عمیقی بین شما ایجاد می کند و ایمن تر است. رهاکردن کودک احتمال خفگی و خرابی دندان و عفونت را بالا می برد. از زمان های شیر دادن خود لذت ببرید!

از کجا بفهمید چه زمانی شیرش را خورده است؟

نوزاد کوچک شما خواهد گفت چه زمانی دیگر نمی خواهد غذا بخورد. او از مکیدن دست می کشد، رویش را به سمت دیگری می چرخاند و اگر به اندازه کافی بزرگ شده باشد با دستش بطری شیر را هل می دهد. به او این فرصت را بدهید که نظرش را عوض کند اما مجبورش نکنید شیر داخل بطری را تا ته بخورد.اگرنوزاد بیشتر اوقات بعد از شیرخوردن بالا می آورد، باید از این به بعد کمتر به او شیر بدهید.

بیشتر بخوانید: HMO شیر مادر چیست؟

چگونه کاری کنید آروغ بزند؟

اگر نوزاد در حین یا بعد از شیر خوردن احتیاج به آروغ زدن دارد، او را روی زانو نگه دارید یا روی شانه تکیه دهید. به آرامی به پشت او ضربه بزنید. می توانید نوزاد را از طرف شکم روی زانوی خود بخوابانید و به آرامی پشت او ضربه بزنید. پارچه ای در دسترس داشته باشید تا اگر نوزاد شیر بالا آورد از آن استفاده کنید. اگر نوزاد آروغ نزد ولی به نظر راحت و آسوده می رسید نگران نشوید. بعضی از نوزدان بعد از شیر خوردن آروغ نمی زنند.

کاری کنید نوزاد کمتر شیر بالا بیاورد

اگر نوزاد شما بیش از حد شیر بالا می آورد، هر از چند گاهی در حین شیر دادن کاری کنید آروغ بزند. تا 45 دقیقه بعد از شیر دادن نوزاد، او را نخوابانید و با او بازی نکنید. بعد از هر وعده او را ایستاده نگه دارید یا روی یک صندلی بنشانید و کاری کنید آروغ بزند. وقتی نوزاد صاف می نشیند کمتر شیر بالا می آورد. اگر نگران زیاد بالا آوردن نوزادتان هستید با متخصص اطفال مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های گرسنگی نوزاد چیست؟

آیا باید فرمول شیر را تغییر دهید؟

اگر نوزاد شما زیاد شیر بالا می آورد یا بهانه گیر شده، شاید مشکل از فرمول شیر باشد. بعضی اوقات حساسیت موجب اسهال، حالت تهوع یا خشکی و قرمزی پوست می شود. اگر این علامت ها را دیدید با پزشک نوزاد خود صحبت کنید. اگر نیازی به تغییر باشد او به شما خواهد گفت. قبل از صحبت با پزشک تغییری در فرمول شیر نوزاد خود ندهید.

بیشتر بدانید: شیرخشک برای وزن گیری چی خوبه؟‌

تا چه مدت می توان شیر را نگه داشت؟

باقیمانده شیر داخل بطری را بیرون بریزید. تا 48 ساعت فرصت دارید از بسته های شیری که باز شده اند استفاده کنید. اگر از شیرخشک استفاده کرده اید، می توانید شیر را 24 ساعت در یخچال نگه دارید. اگر شیر به مدت بیشتر از 2 ساعت خارج از یخچال بود آن را بیرون بریزید. به اندازه ای که نیاز دارید شیر درست کنید. از درست کردن شیر به مقدار زیاد پرهیز کنید. در صورتی که شیر مادر در یخچال نگه داری شود تا 7 روز قابل استفاده است. با قرار دادن شیر مادر در دمای خیلی پایین فریزر می توان تا 3 ماه و بیشتر از آن استفاده کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها