توده پستانی

توده سفت در سينه نشانه چیست؟ آیا همه توده‌ها سرطانی هستند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ایجاد توده سفت در سینه یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است زنان در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه ‌شوند. خوشبختانه، در بیشتر موارد، توده پستانی یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود؛ چون تغییرات هورمونی توده‌هایی ایجاد می‌کنند که خودبه‌خود ظاهر می‌شوند و سپس از بین می‌روند.

شما نمی‌توانید به تنهایی و بدون کمک پزشک، سرطانی بودن یک توده را تشخیص دهید. با این حال، علائمی وجود دارند که باید مراقب آن‌ها باشید. این علائم به شما می‌گویند که چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید. مقاله امروز مجله درمانکده به دلایل ایجاد توده در سينه سمت راست و سمت چپ اختصاص دارد و نحوه درمان آن را توضیح می‌دهد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علائم وجود توده سفت در سینه

توده سینه ممکن است سفت یا متفاوت از بقیه بافت سینه باشد. همچنین ممکن است گرد یا نامنظم و متحرک یا ثابت باشد. گاهی‌اوقات، متوجه می‌شوید که توده پستانی به لمس حساس است یا باعث تغییر نوک سینه شده است (مانند چرخش نوک سینه به سمت داخل و ایجاد ترشحات شفاف یا خونی).

بیشتر بدانید: لیفت سینه چیست؟

در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان مراجعه کنید.

توده‌های سرطانی در ابتدا کوچک هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توان آن‌ها را با تست‌های غربالگری کشف کرد. هنگامی که سرطان پیشرفت می‌کند، یک توده سفت با لبه‌های نامنظم ایجاد می‌شود که برخلاف توده‌های خوش‌خیم، نمی‌توانید آن را با انگشت‌های دست حرکت دهید.

توده‌های سرطانی معمولا دردناک نیستند. آن‌ها اغلب در قسمت بالایی سینه و نزدیک زیر بغل ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند در نوک پستان یا نیمه پایین سینه هم ایجاد شوند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید:

  • وجود توده پستانی سفت که نمی‌توانید آن را با انگشت حرکت دهید
  • وجود توده سفت در سینه که بعد از چهار تا ۶ هفته از بین نرفته است
  • ناهموار بودن سطح توده
  • تغییر پوست سینه، مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن یا فرورفتگی

چنانچه توده پستانی با علائم زیر همراه بود، باید به دنبال مراقبت اورژانسی باشید:

  • ترشحات خونی از نوک سینه
  • فرورفتگی نوک سینه
  • تب
  • تورم غدد زیر بغل

علت تشکیل توده سفت در پستان زنان

سینه‌ها از قسمت‌های زیادی تشکیل شده‌اند، از جمله: اعصاب، عروق خونی، بافت همبند، غدد شیر، مجرای شیر و چربی. همه این‌ها در کنار هم می‌توانند باعث ناهمواری سطح سینه شوند. اما توده‌های سفت با بافت معمولی سینه تفاوت دارند. از ساده‌ترین علل ایجاد توده سفت در سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی
  • مسدود شدن مجرای شیر
  • عفونت

بیشتر بدانید: کیست سینه چیست؟

سایر عواملی که باعث شکل‌گیری توده در سینه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کیست یا کیسه‌های پر از مایع که معمولا خوش‌خیم هستند (کیست‌ها اغلب در طول چرخه قاعدگی ایجاد می‌شوند و سپس از بین می‌روند، اما کیست‌های بزرگ یا دردناک به مراقبت پزشکی نیاز دارند.)
  • لیپوم یا توده چربی که همیشه خوش‌خیم است
  • فیبروآدنوم (یک توده جامد و خوش‌خیم که اغلب در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی ایجاد می‌شود.)
  • تغییرات فیبروکیستیک (بافت ناصاف یا طناب مانند سینه که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود و معمولا در زنان ۳۰ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهد.)
  • ماستیت (عفونت بافت پستان که اغلب زنان شیرده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.)
  • نکروز چربی به دلیل آسیب‌دیدگی پستان
  • پاپیلومای داخل مجراها (یک توده خوش‌خیم و زگیل مانند در مجرای شیر که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.)
  • هیپرپلازی پستان (توده‌های ناشی از هیپرپلازی سرطانی نیستند؛ اما در صورت درمان نشدن، ممکن است سرطانی شوند.)
  • سرطان پستان

بیشتر توده‌ها به سرطان مربوط نیستند، به خصوص اگر سن شما کمتر از ۴۰ سال باشد و سابقه ابتلا به سرطان سینه را نداشته باشید.

علت ایجاد توده سفت در سینه مردان

غالبا توده سفت در سينه زنان ایجاد می‌شود، اما مردان هم ممکن است آن را تجربه کنند. وجود توده سفت در سینه مردان لزوما به معنی سرطان یا یک بیماری جدی نیست. برای مثال، لیپوم‌ها و کیست‌ها می‌توانند توده پستانی ایجاد کنند.

توده در سينه سمت چپ و سمت راست مردان غالبا به دلیل ژنیکوماستی ایجاد می‌شود. این عارضه اندازه بافت سینه مردان را افزایش می‌دهد و باعث شکل‌گیری توده در زیر نوک سینه می‌شود. این توده اغلب به لمس حساس است و می‌تواند در هر 2 سینه ایجاد شود.

در بعضی موارد، ژنیکوماستی در اثر برهم خوردن تعادل هورمونی یا مصرف دارو ایجاد می‌شود، با این حال گاهی‌اوقات علت مشخصی ندارد. خوشبختانه، این عارضه آسیب پزشکی ایجاد نمی‌کند، اما اعتماد به نفس و عزت نفس مردان مبتلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان ژنیکوماستی به علت بروز آن بستگی دارد و شامل موارد زیر است:

  • دارو درمانی
  • کاهش وزن
  • جراحی

تشخیص علت ایجاد توده سفت در سینه

معمولا پزشک از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی‌تان سوال می‌پرسد و سینه‌های شما را معاینه می‌کند. علاوه بر این، ممکن است از تست‌های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی و همچنین بیوپسی (نمونه‌برداری) برای تشخیص دقیق‌تر کمک بگیرد.

درمان توده سفت در سینه

گاهی‌اوقات توده‌های پستانی خودبه‌خود ناپدید می‌شوند. در افراد جوان، ممکن است این توده‌ها به چرخه قاعدگی مربوط باشند و در پایان چرخه از بین بروند. با این حال، همیشه باید درباره آن‌ها با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند به شما بگوید که چه چیزی باعث ایجاد توده شده است و آیا به آزمایش و درمان بیشتری نیاز دارید یا خیر.

درمان توده سفت در سینه به علت بروز آن بستگی دارد و غالبا شامل موارد زیر است:

  • تجویز آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت
  • تخلیه مایع برای از بین بردن کیست سینه (اگر کیست بزرگ یا دردناک باشد)
  • جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی برای درمان سرطان

بیشتر بدانید: عمل پروتز سینه چیست؟

کلام پایانی

بسیاری از توده‌های سفت بافت سینه بی‌خطر هستند و می‌توانند ناشی از تغییرات هورمونی باشند. همچنین ممکن است خودبه‌خود به وجود آیند و از بین بروند. این توده‌ها اغلب به راحتی با انگشت حرکت می‌کنند و احتمالا به لمس حساس هستند. توده‌های سرطانی به طور کلی باعث درد نمی‌شوند و قابل جابه‌جا شدن با انگشت نیستند.

در صورت مشاهده توده سفت در سینه، بهتر است با متخصص زنان درباره آن مشورت کنید. در سایت درمانکده این امکان برای شما فراهم شده است که از بهترین پزشکان برای ویزیت حضوری وقت بگیرید یا از طریق مشاوره آنلاین سوالات خود را از آن‌ها بپرسید.

سوالات متداول

توده در سينه نشانه چيست؟

توده پستانی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از تغییرات هورمونی گرفته تا سرطان سینه. بنابراین، بهتر است برای مشخص شدن علت ایجاد آن با پزشک مشورت کنید.

وجود چه نوع توده‌هایی در سینه طبیعی است؟

بافت سینه می‌تواند به طور طبیعی ناهموار باشد. بعضی از افراد در مقایسه با دیگران سینه‌های متراکم‌تری دارند. اگر سینه‌های شما در هر 2 طرف یکسان هستند، احتمالا با مشکل خاصی روبه‌رو نیستید. اما توده‌هایی که نسبت به بافت سینه سفت‌تر هستند، باید توسط پزشک ارزیابی شوند.

آیا توده سینه به معنی ابتلا به سرطان است؟

وجود توده سفت در سینه یکی از علائم سرطان سینه است، اما بیشتر توده‌ها سرطانی نیستند. بیماری‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در شکل‌گیری این توده‌ها نقش داشته باشند.

منابع: healthline, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 40

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

19 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها