خنده نوزاد از چه زمانی شروع می‌شود؟ لحظه شیرین نوزادتان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خنده یک مهارت اجتماعی است. نوزادان از طریق خندیدن با شما و سایر اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند. خنده‌های آن‌ها در ابتدا سریع و کوتاه است، اما به تدریج می‌توانند با صدای بلند بخندند و حتی قهقهه بزنند. شنیدن صدای خنده نوزاد یک اتفاق هیجان‌انگیز در زندگی والدین است. به همین دلیل، بسیاری از پدرها و مادرها بی‌صبرانه منتظر هستند که فرزندشان به این نقطه عطف برسد. اگر می‌خواهید بدانید که نوزاد از چند ماهگی میخندد و علت خندیدن او در خواب چیست، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

خنده نوزاد از چند ماهگی شروع می‌شود؟

کودکان در سال اول زندگی خود به سرعت تغییر می‌کنند. به این تغییرات جسمی و رفتاری که در مراحل مختلف رشد اتفاق می‌افتند و از نظر تکاملی اهمیت زیادی دارند، «نقطه عطف» می‌گویند. سن دقیقی که هر کودک به نقاط عطف خود می‌رسد متفاوت است، اما آشنایی با زمان تقریبی آن‌ها به شما اطمینان می‌دهد که رشد و تکامل فرزندتان در مسیر درستی قرار دارد.

یک نوزاد در حال خندیدن است
در سال اول زندگی، کودک به سرعت رشد می‌کند.

لبخند زدن و خندیدن، ۲ نقطه عطف مهم هستند که باید منتظر آن‌ها باشید. بیشتر کودکان در هشت هفتگی لبخند می‌زنند و بین چهار تا ۶ ماهگی خندیدن را شروع می‌کنند. در حدود چهار ماهگی، کودک در پاسخ به کاری که شما انجام داده‌اید، می‌خندد. اولین خنده‌های کودک غیر قابل پیش‌بینی هستند و چیزی که یک بار باعث خنده می‌شود ممکن است برای بار دوم یا سوم چنین تاثیری نداشته باشد.

مانند هر مهارت جدید دیگری، کمی طول می‌کشد تا خنده نوزاد کامل شود. با بزرگ‌تر شدن کودک، خنده او بیشتر می‌شود. هنگامی که کودک به ۶ ماهگی می‌رسد، با صدای بلند می‌خندد. بعضی از خنده‌ها غیر ارادی هستند، اما به طور کلی خندیدن یک مهارت ارتباطی است که نوزاد آن را یاد می‌گیرد و از طریق آن خوشحالی خود را به شما نشان می‌دهد.

به عنوان پدر و مادر، احتمالا می‌توانید کودک خود را بهتر از هر شخص دیگری بخندانید. شما فرد مورد علاقه فرزندتان هستید و تمام تلاش‌های اولیه او برای برقراری ارتباط (از جمله غان و غون کردن، لبخند زدن و خندیدن) روی شما متمرکز است.

علت خنده نوزاد در خواب چیست؟

خواب نوزادان با بزرگسالان متفاوت است. آن‌ها حدود ۱۷ ساعت می‌خوابند، اما نمی‌توانند برای مدت طولانی در حالت خواب باقی بمانند. به عبارت دیگر، هر ۲ تا سه ساعت یک‌بار برای شیر خوردن بیدار می‌شوند.

یک نوزاد در خواب لبخند می‌زند
ویژگی‌های خواب نوزادان با بزرگسالان متفاوت است.

محققان می‌دانند که خندیدن در خواب یک پدیده نسبتا رایج است، اما درباره علت آن اتفاق‌نظر ندارند. بعضی از محققان بر این باورند که خنده در خواب فقط یک رفلکس است، در حالی که دیگران آن را به رشد شوخ‌طبعی در کودک نسبت می‌دهند یا معتقدند که نشانه خواب دیدن است.

در بیشتر موارد، خنده نوزاد در حین خواب نگران‌کننده نیست. اما اگر با علائم دیگری مثل صدای خفگی یا نفس نفس زدن و گریه در خواب همراه باشد، باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

چه زمانی باید نگران نخندیدن نوزاد بود؟

همان‌طور که گفته شد، کودکان در زمان‌های مختلف به نقاط عطف خود می‌رسند. بنابراین، ممکن است فرزندتان زودتر یا دیرتر از سایر کودکان بعضی از مهارت‌ها را به دست آورد. با این حال، اگر فرزند ۶ ماهه شما نمی‌خندد، بهتر است این موضوع را با متخصص کودکان در میان بگذارید. گاهی‌اوقات، نرسیدن به نقاط عطف نشانه تاخیر رشد است. در صورتی که فرزند شما تاخیر رشد داشته باشد، پزشک می‌تواند مشکل او را با مداخله زودهنگام برطرف کند.

مهم‌ترین علائم تاخیر رشد که باید در سال اول زندگی کودک مراقب آن‌ها باشید عبارت‌اند از:

  • ناتوانی در ایجاد صداهای نامفهوم یا غان و غون کردن
  • عدم برقراری تماس چشمی
  • ناتوانی در اشاره کردن یا تکان دادن دست
  • لرزش یا حرکات کنترل‌نشده
  • نخندیدن
  • از دست دادن مهارت‌های قبلی
  • کنترل ضعیف عضلات

بیشتر بخوانید: درمان سریع سرماخوردگی نوزاد

اینفوگرافی درباره علائم هشداردهنده تاخیر رشد
در صورت مشاهده هر گونه علامت نگران‌کننده به متخصص اطفال مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: نظم دادن به کودک نوپای 17 ماهه

کلام پایانی

هرگز فرزندتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید. کودکان در زمان‌های متفاوت به نقاط عطف خود می‌رسند. بنابراین، این موضوع که کودک دیگری مهارت خاصی را کسب کرده که فرزند شما هنوز به آن نرسیده است، نباید باعث نگرانی‌تان شود. تا زمانی که کودک سالم به نظر می‌رسد و علائم هشداردهنده را نشان نمی‌دهد، خونسرد باشید و از رسیدن او به نقاط عطف خاص خود لذت ببرید.

اگر درباره اینکه خنده نوزاد از چند ماهگی شروع می‌شود سوال دارید یا نگران رشد فرزندتان هستید، با متخصص اطفال تماس بگیرید. برای دریافت نوبت دکتر اطفال یا مشاوره با دکتر اطفال آنلاین می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کنید.

نوزاد از چه سنی لبخند می‌زند؟

لبخند زدن کودک معمولا از هشت هفتگی شروع می‌شود.

نوزاد از کی میخندد؟

این سوال که نوزاد کی میخندد از سوی بسیاری از والدین مطرح می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که خندیدن نوزاد از چهار تا ۶ ماهگی شروع می‌شود.

بعد از خندیدن، نقطه عطف بعدی چیست؟

در حدود ۶ ماهگی، کودک شروع به تمرین صداهای جدید می‌کند و در ۹ ماهگی، یاد می‌گیرد که دست بزند و به چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارد اشاره کند. فرزند شما احتمالا اولین قدم‌های خود را در اولین سالگرد تولدش برمی‌دارد و می‌تواند کلمات ساده مانند «بابا» و «مامان» را بگوید.

سوالات متداول

منابع: bettersleep ,babycenter, verywellfamily

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها