کولپوسکوپی چیست؟ روند انجام آن چگونه است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کولپوسکوپی (colposcopy) آزمایشی است که در آن با بزرگنمایی دهانه رحم، واژن و فرج (دستگاه تناسلی زنانه) برای تشخیص بافت سرطانی یا پیش سرطانی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در طول این آزمایش، پزشک از ابزارهای خاصی به نام کولپوسکوپ برای بررسی استفاده می‌کند. اگر تست پاپ اسمیر شما نتایج غیر عادی داشته باشد، ممکن است دکتر زنان و زایمان، کولپوسکوپی رحم را پیشنهاد کند. اگر در طول کولپوسکوپی، ناحیه غیر عادی از سلول‌ها مشاهده شود، نمونه‌ای از بافت‌ها را می‌توان به عنوان نمونه آزمایشگاهی جمع‌آوری کرد. 

بیشتر افراد قبل از انجام این آزمایش دچار اضطراب و استرس می‌شوند. آشنایی با این فرآیند و این‌که قرار است چه کارهایی در طول آن انجام شود به شما کمک می‌کند آرامش و راحتی بیشتری داشته باشید. پس در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم کولپوسکوپی چیست و چگونه انجام میشود.

کولپوسکوپی چیست؟

تصویر دستگاه کولپوسکوپی
این آزمایش یک روش بدون درد است که کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.‌

کولپوسکوپی (colposcopy) یک روش تشخیصی است که به پزشک متخصص زنان کمک می‌کند تا دهانه رحم (قسمت پایینی رحم) و دیواره واژن شما را از نظر وجود بافت غیر طبیعی بررسی کند. 

این آزمایش توسط یک میکروسکوپ نوری ویژه به نام کولپوسکوپ انجام می‌شود. ورود این دستگاه به رحم باعث بزرگنمایی دهانه رحم و واژن شما می‌شود. پزشک در صورت مشاهده ناهنجاری یا بافت غیر طبیعی می‌تواند با انجام بیوپسی، نمونه‌ای را برای بررسی سلول‌های سرطانی یا پیش سرطانی به آزمایشگاه بفرستد.

چرا به آزمایش کولپوسکوپی نیاز داریم؟

اگر معاینات لگنی و تست پاپ اسمیر شما غیر طبیعی باشد، پزشک زنان کولپوسکوپی دهانه رحم انجام می‌دهد. این آزمایش بخش‌های مختلف دهانه رحم را از لحاظ التهاب، وجود سلول‌های سرطانی یا سلول‌هایی که که در صورت عدم درمان سرطانی می‌شوند، بررسی می‌کند. 

بیشتر بدانید: یائسگی چیست؟

در طول کولپوسکوپی رحم، پزشک می‎تواند علاوه‌بر دهانه رحم، تغییرات واژن و فرج (اندام تناسلی خارجی) را چک کند. همچنین به کمک این روش تشخیصی می‌توان زگیل تناسلی و توده‌های غیر سرطانی مانند پولیپ‌ها را مورد آزمایش قرار داد. از دیگر کاربرد کولپوسکوپی می‌توان به ارزیابی علت خونریزی غیر طبیعی واژن یا خارش فرج اشاره کرد.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره آنلاین با دکتر زنان درمانکده در ارتباط باشید.

خطرات کولپوسکوپی

کولپوسکوپی فرآیند امنی است که معولا خطر بسیار کمی دارد. به ندرت، عوارض پیچیده‌ای در طول این آزمایش رخ می‌دهد. این موارد عبارت‌اند از:

  • خونریزی شدید
  • عفونت
  • درد لگن

در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

اینفوگرافیک خطرات کولپوسکوپی
این آزمایش یک روش امن و اغلب بدون عوارض برای تشخیص ناهنجاری‌های دهانه رحم است.

چه زمانی باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم ؟

با مشاهده نشانه‌های زیر باید در اسره وقت به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید:

  • خونریزی بسیار شدید. (خونریزی دوران قاعدگی بیشتر است.)
  • لرز
  • تب
  • درد شدید شکم

چگونه خود را برای آزمایش کولپوسکوپی آماده کنیم؟

قبل از انجام کولپوسکوپی نکات زیر را با دقت رعایت کنید:

  • انجام این آزمایش را در دوره قاعدگی برنامه‌ریزی نکنید.
  • وضعیت بارداری خود را با پزشک معالج‌تان در میان بگذارید.
  • از برقراری رابطه جنسی ۴۸ ساعت قبل از انجام کولپوسکوپی اجتناب کنید.
  • یک یا ۲ روز قبل از انجام تست از تامپون استفاده نکنید.
  • از مصرف داروهای مرتبط با واژن یک یا ۲ روز قبل از کولپوسکوپی اجتناب کنید.
  • در روز آزمایش مسکن‌هایی همچون ایبوپروفن (Advil، Motrin) یا استامینوفن (Tylenol) استفاده کنید.

مقابله با استرس و اضطراب قبل از کولپوسکوپی

خانم‌هایی که در طول فرآیند کولپوسکوپی اضطراب و استرس بیشتری دارند، درد بیشتری را نسبت به سایر افراد تجربه خواهند کرد. حتی برخی زنان به دلیل استرس زیاد ممکن است از انجام این آزمایش چشم‌پوشی کنند.

شما بهتر است برای کنترل استرس و اضطراب از روش های زیر کمک بگیرید:

  • آگاهی خود را از نحوه انجام این آزمایش بالا ببرید و هر سوالی که ذهن‌تان را مشغول کرده از پزشک زنان بپرسید.
  • به دنبال فعالیت‌هایی همچون ورزش، مدیتیشن، بودن کنار دوستان و خانواده باشید تا بتوانید به آرامش بیشتری دست یابید.
  • به کمک دستگاه پخش کننده موسیقی در طول آزمایش به آرامی موسیقی گوش دهید تا درد کمتری تجربه کنید.

کولپوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش در مطب پزشک انجام می‌شود و فرآیند آن حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. کولپوسکوپی شباهت زیادی به تست پاپ اسمیر دارد و می‌توان آن را بدون بیهوشی یا داروی بی‌حسی انجام داد. 

مراحل انجام آن شامل موارد زیر است:

  1. روی میز معاینه زنان دراز می‌کشید.
  2. دستگاهی به نام اسپکولوم برای گشاد شدن واژن و مشاهده دهانه رحم وارد بدن شما می‌شود.
  3. متخصص زنان به کمک دستگاه کولپوسکوپ با بزرگنمایی، دهانه رحم و داخل واژن را بررسی می‌کند.
  4. برای برجسته کردن بافت‌ها و سلول‌های مشکوک از سواب پنبه‌ای جهت اعمال محلول اسید استیک استفاده می‌کنند. (در این مرحله کمی احساس خنکی یا سوزش خواهید داشت)

بیشتر بدانید: هیسترکتومی شکمی چه دردی دوا می‌کند؟

اینفوگرافیک مراحل انجام کولپوسکوپی
مراحل انجام این آزمایش به تست پاپ اسمیر بسیار شبیه است.

اگر نتیجه آزمایش کولپوسکوپی شما نشان‌دهنده یک یا چند ناحیه از بافت غیر طبیعی بود، پزشک برای بررسی آزمایشگاهی بیوپسی انجام می‌دهد.

آزمایش دهانه رحم چه احساسی دارد؟

احساسی که شما در طول فرآیند بیوپسی دارید به نوع بافتی که برداشته می‌شود، بستگی دارد:

  • بیوپسی گردنه رحم: این نوع بیوپسی همیشه دردناک نیست اما ممکن است احساس فشار و یا درد کمی داشته باشید.
  • بیوپسی یا نمونه‌برداری از واژن: اغلب واژن‌ها حساسیت کمی دارند و شما ممکن است در طول فرآیند حس درد نداشته باشید. اما بیوپسی بخش‌های پایین‌تر واژن و یا فرج معمولا دردناک خواهد بود. از همین‌رو پزشک از بی‌حسی استفاده می‌کند.

بهترین زمان برای کولپوسکوپی

این آزمایش زمانی انجام می‌شود که تست پاپ اسمیر بیمار مثبت شده یا ابتلای او به HPV (ویروس پاپیلومای انسانی، شایع‌ترین عفونت دستگاه تناسلی) مورد تایید است. در این صورت برای تایید سرطان دهانه رحم، بررسی ضایعات ایجاد شده و تشخیص مراحل پیشرفت بیماری، کولپوسکوپی رحم انجام می‌شود.

از همین‌رو باید گفت بهترین زمان برای انجام این آزمایش پس از تایید نتیجه HPV و بیوپسی پاپ اسمیر است. تست‌های کولپوسکوپی و پاپ اسمیر معمولا با هم انجام نمی‌شوند اما اگر متخصص زنان تجربه بالایی در شناخت علائم بیماری‌های دهانه رحم داشته باشد، تست‌ها را همزمان با یکدیگر انجام می‌دهد.

بعد از کولپوسکوپی چه اتفاقی می‌افتد؟

شما می‌توانید بعد از اتمام تست بلافاصله فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید. در صورت عدم انجام بیوپسی احتمالا در ۲ روز اول لکه‌بینی وجود دارد.

اگر بیوپسی انجام داده‌اید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • خونریزی خفیف واژن که چند روز طول می‌کشد.
  • درد خفیف واژن که برای چند روز ادامه‌دار است.
  • ترشحات واژن که به رنگ سیاه یا قهوه‌ای (به دلیل محلول استیک) دیده می‌شوند.

بیشتر بدانید: سرطان دهانه رحم چه علائمی دارد؟

اگر  شما در طول فرآیند کولپوسکوپی بیوپسی نکرده باشد، ممکن است هیچ گونه محدودیتی در انجام فعالیت های روزمره خود نداشته باشید. ممکن است لکه ها و خونریزی های بسیار اندکی از ناحیه واژن داشته باشید. همچنین شما میتوانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر با در مشورت کنید.

راهنمای مراجعه پزشک

کولپوسکوپی یک آزمایش ساده و بدون درد است که در صورت غیر طبیعی بودن تست پاپ اسمیر انجام می‌شود. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا سرطان یا سلول‌های پیش سرطانی در دهانه رحم، واژن و فرج به موقع تشخیص داده شوند. اگر پزشک برای شما آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم توصیه کرد و دچار استرس شده‌اید، بهتر است در مورد چگونگی فرایند آن با دکتر زنان و زایمان مشورت کنید.

وب‌سایت درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص، این امکان را برای شما فراهم کرده تا جهت مراجعه حضوری نزد پزشک مورد نظر خود از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه، وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

نتایج کولپوسکوپی به چه معنی است؟

نتیجه این آزمایش مشخص می‌کند شما به درمان نیاز دارید یا خیر. در ۴۰% افراد نتیجه دریافتی نشان‌دهنده سلول‌های غیر طبیعی نیست. حدود ۶۰% اغلب دارای نمونه‌هایی از ناهنجاری یا توده روی دهانه رحم، واژن و فرج هستند که به درمان نیاز دارد.

آیا کولپوسکوپی دردناک است؟

این آزمایش نسبتا بدون درد است. شما فقط در مواقعی مانند ورود اسپکولوم به واژن، تماس محلول اسید استیک با دهانه رحم و برداشتن نمونه بافت (بیوپسی) سوزش خفیفی احساس می‌کنید.

تفاوت تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی چیست؟

در فرآیند تست پاپ اسمیر کل بافت دهانه رحم خراشیده می‌شود اما کولپوسکوپی با خراش دادن سلول‌های غیر طبیعی مورد نظر جهت بیوپسی انجام خواهد شد.

منبع: mayoclinic | clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 54

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

21 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها