سن یائسگی در زنان؛ چه عواملی روی آن تاثیر می‌گذارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


یائسگی یا منوپوز (Menopause) از آن دسته مواردی است که همه تا حدودی از آن مطلع هستند، اما تعداد کمی از افراد درباره آن صحبت می‌کنند. از سوی دیگر، سن یائسگی و علائم آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل، بسیاری از زنان درباره فرآیند یائسه شدن اطلاعات کافی ندارند. در مقاله امروز مجله درمانکده قصد داریم به سن یائسگی در زنان ایران بپردازیم تا درک بهتری درباره این موضوع پیدا کنید. اگر می‌خواهید بدانید که بیشتر زنان در چه سنی یائسه می شوند، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: یائسگی چیست؟

چه موقع به سن یائسگی می‌‌رسید؟

در پاسخ به این سوال که یائسگی از چه سنی شروع میشود باید بگوییم که سن یائسگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما معمولا در حوالی ۵۰ سالگی رخ می‌دهد.

زنی که به سن یائسگی رسیده است و یک ساعت رومیزی در دست دارد
یائسگی معمولا در حوالی ۵۰ سالگی رخ می‌دهد.

معمولا چند سال قبل از رسیدن به سن یائسگی، سطح استروژن و پروژسترون (۲ هورمونی که توسط تخمدان‌ها تولید می‌شوند) تغییر می‌کند. در نتیجه، متوجه نامنظم شدن چرخه قاعدگی خود می‌شوید. به طوری که ممکن است فاصله بین ۲ پریود در مقایسه با گذشته کاهش یا افزایش یابد و مقدار خونریزی خیلی کم یا شدید شود. به این وضعیت «پیش‌یائسگی» می‌گویند.

سپس وارد دوران یائسگی می‌شوید، به این معنی که بعد از آخرین قاعدگی خود حداقل به مدت ۱۲ ماه پریود نمی‌شوید. بنابراین، اگر ۶ ماه خونریزی نداشته باشید و بعد از آن دوباره پریود شوید، یائسه محسوب نمی‌شوید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: هورمون‌ درمانی در یائسگی چگونه است؟

چه عواملی روی سن یائسگی تاثیر دارند؟

اگرچه یائسگی به طور طبیعی با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد، اما ممکن است با برداشتن تخمدان‌ها هم رخ دهد. پزشک برای درمان بعضی از بیماری‌های زنان مجبور است رحم و تخمدان‌ها را با جراحی از بدن خارج کند. حتی اگر تخمدان‌ها دست‌نخورده باقی بمانند و فقط رحم برداشته شود، باز هم ممکن است علائم شبیه یائسگی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش یائسگی چگونه است؟

زنی که به سن یائسگی رسیده و به دلیل گرگرفتگی دست خود را روی پیشانی گذاشته است
برداشتن تخمدان‌ها با جراحی باعث می‌شود در مقایسه با سایر زنان زودتر یائسه شوید.

یائسگی زودرس زمانی رخ می‌دهد که در سنین ۴۰ تا ۴۵ سالگی یائسه شوید. یائسگی پیش‌رس یا نارسایی تخمدان اولیه زمانی اتفاق می‌افتد که یائسگی قبل از ۴۰ سالگی شروع شود. اگر هیچ دلیل پزشکی واضحی برای زود یائسه شدن وجود نداشته باشد، احتمالا علت آن ژنتیکی است. از سایر عواملی که در بروز این مشکل نقش دارند می‌توان به سبک زندگی (کم‌تحرکی، چاقی و سیگار کشیدن)، مشکلات کروموزومی (مثل سندرم ترنر)، بیماری‌های خودایمنی (مانند روماتیسم مفصلی) و صرع اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: سرطان دهانه رحم چه علائمی دارد؟

کلام پایانی درباره سن یائسگی

بیشتر زنان در حدود ۵۰ سالگی یائسه می‌شوند، اما این اتفاق ممکن است زودتر یا دیرتر رخ دهد. خارج کردن تخمدان‌ها از بدن و ابتلا به بعضی از بیماری‌ها باعث می‌شود زودتر از سایر زنان وارد دوران یائسگی شوید. معمولا قبل از اینکه به طور رسمی یائسه شوید، علائم مرتبط با آن را تجربه می‌کنید. از این علائم می‌توان به تغییرات قاعدگی، گرگرفتگی و تعریق شبانه اشاره کرد.

اگر فکر می‌کنید در حال رسیدن به سن یائسگی هستید، با پزشک زنان مشورت کنید. پزشک می‌تواند به تمام سوالات‌تان پاسخ دهد و در تمام مراحل یائسگی راهنمای شما باشد. برای تعیین وقت ویزیت حضوری به سایت درمانکده مراجعه کنید و از دکتر زنان مورد نظر خود نوبت بگیرید. همچنین در هر نقطه از ایران یا جهان که باشید می‌توانید برای مشاوره آنلاین با دکتر زنان از طریق درمانکده اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: بارداری بعد از یائسگی؛ عجیب اما امکان‌پذیر!

سوالات متداول

تا چند سالگی پریود می شویم؟

سن یائسگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی مثل ژنتیک و وضعیت سلامتی بستگی دارد. با این حال، بیشتر زنان در حوالی ۵۰ سالگی یائسه می‌شوند.

در یائسگی چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی به سال‌‌های پایانی دوران باروری خود نزدیک می‌شوید، بدن استروژن کمتری تولید می‌کند و در نهایت خونریزی قاعدگی متوقف می‌شود. کاهش استروژن می‌تواند به بروز طیف وسیعی از علائم مانند گرگرفتگی منجر شود.

اولین علامت یائسگی چیست؟

نامنظم بودن پریود معمولا اولین علامت یائسگی است، اما ممکن است علائم دیگری مثل گرگرفتگی و تغییرات خلقی را هم تجربه کنید.

پزشک چگونه یائسگی را تشخیص می‌دهد؟

پزشک با اندازه‌گیری بعضی از هورمون‌‌ها در خون، برای مثال هورمون محرک فولیکول (FSH) و استرادیول (یک نوع استروژن)، می‌تواند یائسگی را تایید کند. افزایش FSH و کاهش استرادیول نشان‌دهنده فرا رسیدن زمان یائسگی است.

آیا یائسگی در ۴۲ سالگی به درمان نیاز دارد؟

به یائسگی قبل از ۴۵ سالگی یائسگی زودرس می‌گویند. این عارضه معمولا به درمان نیاز ندارد، با این حال پزشک می‌تواند با راه‌‌کارهای مختلف (مثل هورمون درمانی) به کنترل علائم آن کمک کند.

منابع: .healthline, healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 70

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

15 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها