توصیه‌هایی طلایی برای افرادی که لنز می‌گذارند

نکات لنز چشم؛ توصیه‌هایی طلایی برای طرفداران لنز

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لنز چشم در رنگ های مختلف هست که میتوانید از آن استفاده کنید.
نحوه درست استفاده از لنز چشم

به چه مدت می توانم از یک لنز استفاده کنم؟

حتی اگر هر روز از لنز استفاده نمی کنید، آن را بعد از مدتی که پزشک توصیه کرده تعویض کنید. برای نمونه، اگر از لنز یک بار مصرف استفاده می کنید بعد از یک بار مصرف حتی اگر فکر می کنید هنوز مناسب هستند آن ها را تعویض کنید. اگر از لنزی بیشتر از مدت زمان توصیه شده استفاده کنید یا با لنزهایی که مناسب استفاده در خواب نیستند بخوابید چشمان خود را با خطر آسیب مواجه خواهید کرد. در این مقاله نکات لنز چشم را برای شما لیست خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت عدسی بلوکات و بلوکنترل

قبل از اینکه به لنزهای خود دست بزنید

قبل از قرار دادن و برداشتن لنز دستان خود را بشویید. از صابون های چرب یا بسیار معطر استفاده نکنید. لنز ها ممکن است به دستان خیس بچسبند، سعی کنید از حوله بدون پرز برای خشک کردن دستان خود استفاده کنید. مرطوب کننده را بعد از گذاشتن لنز استفاده کنید. باقیمانده مرطوب کننده ممکن است به لنز بچسبد.

قرار دادن لنز

همیشه با یک چشم شروع کنید تا لنزهای راست و چپ را اشتباه نگیرید. از انگشت اشاره برای خارج کردن لنز از جعبه آن استفاده کنید و آن را کف دست خود بگذارید. با محلولی که پزشک توصیه کرده لنز را بشویید. لنز را روی نوک انگشت اشاره قرار دهید.پلک پایین خود را با انگشت وسط همان دست به پایین بکشید و پلک بالایی خود را با دست دیگر بالا نگه دارید.لنز را مستقیم روی عنبیه چشم قرار دهید. به آرامی پلک های خود را رها کنید و پلک بزنید.

برداشتن لنزها

برای برداشتن لنزهای نرم، پلک پایین خود را پایین بکشید. به بالا یا به یک طرف نگاه کنید و به آرامی لنز را به سمت قسمت سفید چشم حرکت دهید. از انگشت شصت و اشاره استفاده کنید و به آرامی لنز را بگیرید و از چشم بیرون بیاورید. برای لنزهای عبوردهنده گاز، چشمان خود را کاملاً باز کنید و پوست کنار گوشه چشم را به سمت گوش بکشید. روی کف دست خود خم شوید و پلک بزنید. لنز باید بیرون پریده روی کف دست شما قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: انواع گل مژه

تمیز کردن و نگه داری

راه های زیادی برای تمیز کردن لنزها وجود دارد. یک محلول چند منظوره را می توان برای تمیزکردن، شست و شو، ضدعفونی کردن و نگه داری به کار برد. بعضی سیستم ها برای شستن و تمیز کردن محصولات مجزایی دارند. تولید کننده های محلول های بدون نیاز به پاک کردن می گویند شستن به تنهایی لنزها را تمیز می کند ولی تحقیقات نشان داده تمیزکردن به همراه پاک کردن بهتر است. با استفاده از هیدروژن پروکساید شما لنزها را در جعبه ای قرار می دهید که داخل یک ظرف حاوی محلول قرار می گیرد. هیچ وقت از این محلول برای شستن لنزهای خود استفاده نکنید.

از آب اجتناب کنید

اگر محلول تمیز کننده لنزهای تماسی تمام شده باشد ممکن است وسوسه شوید از آب شهری برای شستن لنزهای خود استفاده کنید. این کاررا نکنید! بعضی اوقات آب میکروب هایی دارد که به چشم صدمه می زند. حتی لنزها را زیردوش استفاده نکنید. هیچ وقت لنزها را داخل دهان خود نگذارید و از آب دهان برای مرطوب کردن استفاده نکنید.

جعبه لنز هم مهم است

با همان دقتی که لنزهای خود را تمیز می کنید جعبه لنزهای خود را نیز تمیز کنید. شما باید حداقل هر شب جعبه لنز را با محلول ضدعفونی کننده بشویید. جعبه را با یک دستمال تمیز کنید و بگذارید با تماس هوا خشک شود تا باکتری ها چسبنده هم از بین بروند. هر 3 ماه یک بار یا زودتر جعبه لنز خود را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: علت اب امدن از چشم چیست؟

وقتی لنزهای شما آسیب می رسانند

اگر چیزی روی لنز یا زیر لنز باشد یا لنز برعکس باشد شما ممکن است احساس ناراحتی کنید. لنزها را در بیاورید و با استفاده از قطره های مرطوب کننده و محلول بدون پروکساید، آلودگی و غبار را پاک کنید. وقتی احساس ناراحتی می کنید از آن لنز استفاده نکنید. وقتی چشمان شما قرمز و ملتهب شده از لنز استفاده نکنید. اگر بعد از درآوردن لنز بهتر نشدید به چشم پزشک مراجعه کنید.

باید در هنگام استفاده از لنز چشم دقت داشته باشید.
فردی که درحال گذاشتن لنز چشم هست

بیشتر بخوانید: علائم قرنیه مخروطی

نوجوانان و لنزهای تماسی

نوجوانان وقتی می توانند از لنز استفاده کنند که یاد بگیرند چطور از آن ها مواظبت کنند. لنزهای یک بارمصرف وقتی فقط برای یک روز استفاده شوند انتخاب خوبی هستند. دیگر نیازی به تمیز کردن و مواظبت نیست. با چشم پزشک خود مشورت کنید تا بهترین نوع لنز را برای خود پیدا کنید. هیچ وقت لنز دوست خود را امتحان نکنید. یک چشم پزشک لنزی را پیشنهاد می کند که برای شما بهترین است. پزشک می تواند از لنزهای نمونه استفاده کند تا دریابد کدام لنز برای شما مناسب است.

توصیه های آرایشی برای کسانی که از لنز استفاده می کنند

  • لنزهای تماسی نرم را قبل از آرایش استفاده کنید. لنزهای عبوردهنده گاز را بعد از آرایش قرار دهید. قبل از پاک کردن آرایش لنزها را بردارید.
  • از آرایشی استفاده کنید که به آن حساسیت ندارید. از خط چشم و سایه چشم بسیاردرخشان و نقره ای و بلند کننده مژه یا ریمل ضدآب استفاده نکنید. این ها لنزهای شما را لکه دار یا خش دار می کنند از خط چشم در حاشیه داخلی چشم استفاده نکنید
  • مواد آرایشی چشم خود را هر 3 ماه یک بار تعویض کنید

بیشتر بدانید: آبریزش چشم نشانه چیست؟

لنزهای تماسی و ورزش

شما می توانید در بیشتر ورزش ها و فعالیت ها از لنز استفاده کنید. به ندرت این لنزها جا به جا می شوند یا می افتند. به علاوه، لنز مانند عینک کثیف نمی شود و دید جانبی بهتری به شما می دهند. هنگام شنا مخصوصاً در دریاچه از لنز استفاده نکنید. حتی با پوشیدن عینک های محافظ امکان دارد که چشم ها در آب عفونت کنند و در آوردن لنز وقتی که خیس شده باشد بسیار سخت است. اگر تصادفاً در آب لنز پوشیدید از محلول آب نمک و قطره های مرطوب کننده برای ضدعفونی کردن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض استفاده مدام از لوازم آرایشی

عینک های خود را نگه دارید

حتی بعد از این که لنز تماسی گذاشتید ممکن است بعضی اوقات به عینک نیاز داشته باشید. همیشه عینک طبی به همراه داشته باشید تا وقتی که می خواهید به چشمان خود استراحت دهید یا به هر دلیل نمی خواهید لنز بگذارید از عینک استفاده کنید. حتماً برای محافظت در برابر نور خورشید عینک آفتابی هم داشته باشید. از عینک افتابی استفاده کنید که 99 درصد اشعه های مضر خورشید را مسدود می کند و حتما در زیر آفتاب، هنگام رانندگی، در میان برف،آب و در شن زار از آن استفاده کنید.

لنزهای آرایشی

استفاده از لنزهای چشم گربه ای یا رنگی برای تفریح لذت بخش است. لنزهای آرایشی و تزئینی را حتماً از یک چشم پزشک تهیه کنید. در آمریکا فروش لنز آرایشی و تزئینی بدون نسخه ممنوع است. قرار دادن نامناسب لنز تماسی ممکن است به چشم شما آسیب بزند.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های بیماری‌های قرنیه‌ای

چشمان شما در برابر نمایشگر

نوجوانان و جوانان ساعت های زیادی را مقابل کامپیوتر، تلویزیون و گوشی های تلفن سپری می کنند. همه این نمایشگر ها ممکن است مشکلاتی را برای چشم ایجاد کنند. وقتی ما روی چیزی تمرکز می کنیم کمتر پلک می زنیم و چشمان ما خشک و خسته می شود. برای مواظبت از چشم در این شرایط از قانون 20-20-20 استفاده کنید. هر 20 دقیقه به خود یک استراحت 20 ثانیه ای بدهید و به جایی 20 پا دورتر نگاه کنید.

بیشتر بدانید: چشم درد نشانه چیست؟

به پزشک مراجعه کنید

اگر به فکر استفاده از لنز تماسی هستید ابتدا به یک چشم پزشک مراجعه کنید. لنزهای تماسی یا مواد مختلف و در شکل ها و با سختی متفاوت ساخته می شوند و با عینک شما متفاوت هستند. یک اپتومتریست یا افتالمولوژیست هم می تواند لنز مناسب را برای شما تجویز کند. حتی اگر لنزهای تماسی را به صورت آنلاین می خرید باز هم نیاز دارید ابتدا به چشم پزشک مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها