چشم پزشک و اپتومتریست

چشم پزشک و اپتومتریست چه تفاوت هایی باهم دارند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زمانی که نیاز دارید تا چشم‌هایتان معاینه شود، مطمئن باشید که به فرد مناسبی مراجعه می‌کنید. چشم‌پزشک‌ها، اپتومتریست‌ها و بینایی‌سنج‌ها اعضای تیم مراقبت‌های پزشکی هستند که افراد اغلب به آن‌ها مراجعه می‌کنند. هر کدام از آن‌ها نقش مهمی در فراهم‌سازی مراقبت‌های پزشکی دارند، اما بسیاری افراد در برابر متخصصان مختلف و نقش آن‌ها در حفظ سلامتی بینایی، دچار سردرگمی می‌شوند. سطح آموزش و تخصص (و اینکه هر کدام مجوز چه نوع خدماتی را دارند) تفاوت بزرگ بین انواع ارائه دهندگان خدمات چشم‌پزشکی است. در این مقاله از مجله درمانکده این تفاوت را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

چشم پزشک: خدمات پزشکی و جراحی چشمی

یک چشم‌پزشک، عبارت است از پزشک یا متخصص بیماری‌های استخوان که در مراقبت‌های چشمی و بینایی تخصص دارد. متخصص چشم پزشک دوه آموزشی 12 الی 13 ساله را تکمیل کرده و مجوز طبابت و جراحی را دریافت می‌کند. این آموزش پیشرفته به چشم‌پزشکان این امکان را می‌دهد تا دامنه وسیع‌تری از بیماری‌ها را نسبت به اپتومتریست‌ها و بینایی‌سنج‌ها شناسایی و درمان کنند. آموزش کلی عبارت است از مدرک چهارساله‌ای که بعد از حداقل هشت سال آموزش پزشکی اخذ می‌گردد. برای دریافت راهنمایی های بیشتر میتوانید با مشاوره آنلاین دکتر چشم پزشک مشورت کنید.

یک چشم‌پزشک، تمام بیماری‌های چشمی را شناسایی و درمان می‌کند، جراحی چشم انجام می‌دهد و عینک و لنز تماسی‌ تجویز می‌کند تا مشکلات بینایی را اصلاح کند. بسیاری از چشم‌پزشک‌ها در تحقیقات علمی درباره علل و درمان بیماری‌های چشمی و اختلالات بینایی نیز مشارکت می‌کنند. چشم‌پزشک‌ها بدلیل اینکه پزشک عمومی نیز محسوب می‌شوند، گاهی می‌توانند سایر مشکلات پزشکی را که ارتباط مستقیمی به چشم ندارند، شناسایی کنند، و بیماران را جهت درمان به متخصصان درمانکده مناسب‌تری ارجاع دهند.

آن‌ها خدمات چشم‌پزشکی کاملی را ارائه می‌دهند:

  • خدمات بینایی، شامل معاینات چشم
  • مراقبت‌های پزشکی چشمی (برای بیماری‌هایی نظیر گلوکوم، اریتیس، و سوختگی‌های شیمیایی)
  • مراقبت‌های جراحی چشمی (برای آسیب‌های چشمی، چشم های متقاطع، آب مروارید، گلوکوم، و سایر مشکلات چشمی)
  • تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی مربوط به سایر بیماری‌ها، مثل دیابت یا آرتروز
  • جراحی پلاستیک (برای بالا کشیدن پلک‌های آویزان یا صاف کردن چین و چروک‌ها)

بیشتر بخوانید: ورم ملتحمه چشم چیست؟

پزشکان فوق‌تخصص‌: دانش و آموزش مازاد برای نیازهای خاص چشمی

در حالی که چشم‌پزشک‌ها برای مراقبت از تمام مشکلات و بیماری‌های چشمی آموزش دیده‌اند، برخی از آن‌ها در حوزه خاصی از چشم‌پزشکی و جراحی چشمی تخصص بیشتری دارند. این فرد فوق تخصص نامیده می‌شود. این فرد، معمولا یک یا دوسال آموزش بیشتر و عمیق‌تری (فلوشیپ) را در یکی از حوزه‌های تخصصی‌تر نظیر گلوکوم، شبکیه، قرنیه، کودکان، جراحی اعصاب، جراحی پلاستیک چشم یا سایر موارد سپری می‌کنند. این آموزش و دانش مازاد، چشم‌پزشک را برای مراقبت از یک بیماری پیچیده یا خاص در حوزه‌های خاصی از بیماری‌های چشمی یا برخی گروه‌های خاص بیماران آماده می‌کند.

اپتومتریست: خدمات بینایی سنجی و چشمی

اپتومتریست‌ها افراد حرفه‌ای هستند که مراقبت‌های اولیه بینایی را از تست بینایی و اصلاح آن گرفته تا تشخیص، درمان، و مدیریت تغییرات بینایی بر عهده دارند. یک اپتومتریست، پزشک نیست. یک اپتومتریست بعد از دو الی چهار سال آموزش دانشگاهی، که بعد از چهار سال آموزش در دانشکده اپتومتری صورت می‌پذیرد، مدرک اپتومتری دریافت می‌کند. آن‌ها دارنده مجوز اپتومتری هستند که شامل انجام معاینات چشمی و تست‌های بینایی، تجویز لنزهای اصلاحی، تشخیص اختلالات چشمی و تجویز داروهایی برای برخی بیماری‌های چشمی می‌باشد. بسیاری از چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها با هم در یک مطب بصورت تیمی کار می‌کنند. در ایالات متحده، آنچه که اپتومتریست‌ها مجوز انجام آن‌ها را برای بیماران دارند، می‌تواند از یک ایالت به ایالت دیگر متفاوت باشد.

آن‌ها بر مراقبت‌های بینایی متمرکز می‌شوند:

  • معاینات چشمی و تست‌های بینایی را انجام می‌دهند.
  • بیماری‌هایی نظیر نزدیک‌بینی، دوربینی، و آستیگماتیسم را درمان می‌کنند.
  • عینک و لنزهای تماسی را تجویز می‌کنند.
  • کمک بینایی و بینایی درمانی را فراهم می‌کنند.
  • بیماری‌ها، آسیب‌ها، و اختلالات چشمی را شناسایی می کنند.

عینک ‌ساز

عینک‌سازها تکنسین‌هایی هستند که برای طراحی و بازبینی لنزهای عینک و فریم‌ها، لنزهای تماسی و سایر دستگاه‌ها جهت اصلاح دید آموزش دیده‌اند. آن‌ها از نسخه چشم‌پزشک یا اپتومتریست استفاده می‌کنند، اما تست بینایی و یا نسخه‌پیچی را برای اصلاح دید انجام نمی‌دهند. عینک‌سازها مجوز تشخیص یا درمان بیماری‌های چشمی را ندارند.

  • فراهم‌سازی، تنظیم، و تعمیر عینک‌ها، فریم‌ها، و لنزهای تماسی
  • انجام اندازه‌گیری‌های چهره
  • کمک به تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام لنزها و فریم‌ها بهتر هستند.
  • سفارش و بررسی محصولات، شامل لنزهای تماسی و لنزهای عینک

در زمان مناسب، به ارائه دهنده خدمات درمانی چشمی مناسبی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: علائم همراه با پف چشم

بدون داشتن بینایی سالم، کار کردن، بازی کردن، رانندگی، یا تشخیص چهره افراد سخت است. بسیاری از فاکتورها می‌توانند بر بینایی افراد تاثیر بگذارند، شامل سایر بیماری‌های چشمی نظیر فشار خون بالا یا دیابت. اگر یکی از اعضای خانواد مشکل بینایی داشته باشد، می‌تواند شما را نیز مستعد چنین بیماری نماید. بیماری گلوکوم می‌تواند در هر زمانی رخ دهد. اغلب تغییرات بینایی در ابتدا نامحسوس بوده و تشخیص آن‌ها دشوار است.

اگر تاکنون معاینه کامل چشمی نداشته‌اید، آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که هر کس در سن 40 سالگی، معاینه کامل چشمی داشته باشد، و این مورد توسط چشم‌پزشک شما نیز توصیه می‌شود. حتی اگر سالم باشید، مهم است تا معاینه مبنا چشمی داشته باشید تا معاینات آینده را بر اساس آن مقایسه کنید و به تشخیص تغییرات یا بروز مشکلات کمک کنید.

علائم احتمالی زیادی برای بیماری چشمی وجود دارد. اگر در مورد چشم یا بینایی خود نگران هستید، به چشم‌پزشک مراجعه کنید. انجام تست بینایی کامل توسط یک چشم‌پزشک می‌تواند گام اول به سوی نجات بینایی شما باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها