ناامیدی نتیجه چیست؟ فرد ناامید چه ویژگی‌هایی دارد؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حمیدرضا افسری
تخصص: روانشناس

ناامیدی (Hopelessness) را می‌توان یک حالت روحی دانست که وقتی شخصی به امید و انتظاری که داشته دست پیدا نمی‌کند، آن را تجربه خواهد کرد. متخصصان این حس را که اغلب با کمبود امید همراه است یکی از مهمترین مولفه‌های افسردگی می‌دانند. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم تست افسردگی بدهید.

احساسات بخش مهمی از ماهیت انسان است که در اکثر مواقع به صورت غیرارادی در فرد بروز پیدا می‌کند. ما در طول زندگی احساسات مثبت و منفی زیادی تجربه می‌کنیم. ناامیدی یکی از این احساسات است که معمولا فرد با عدم قدرت و عدم توانایی در دستیابی به اهداف و آرزوهای خود آن را حس می‌کند. این افراد احساس می‌کنند موفقیت‌هایی که در زندگی خود می‌خواستند به دست نیامده و آینده آن‌ها مبهم خواهد بود.

اگر ناامیدی ادامه داشته باشد و به‌موقع اقدامات درمانی صورت نگیرد به‌دلیل کاهش انگیزه و انرژی می‌تواند با افکار خودکشی همراه شود. اگر شما هم احساس می‌کنید خودتان یا عزیزانتان دچار یاس هستید و نیاز به بهبود روحیه دارید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم در مورد راه‌های مقابله و درمان ناامیدی بیشتر صحبت کنیم.

توضیحات دکتر حمیدرضا افسری درباره ناامیدی

ناامیدی چیست؟

ناامیدی یک احساس قدرتمند است که غالبا در ایجاد روحیه غمگین نقش دارد و ممکن است بر نحوه ادراک شخص از خود، سایر افراد، شرایط شخصی و حتی جهان تاثیر منفی بگذارد. این احساس می تواند تاثیر به‌سزایی در رفتار انسان داشته باشد، زیرا منعکس کننده دیدگاه منفی فرد نسبت به آینده است.

درواقع ناامیدی که می‌توان آن را مترادف با یاس دانست احساسی است که با کمبود امید ، عدم خوش‌بینی و اشتیاق مشخص می‌شود. فرد مایوس فکر می‌کند زندگی ارزشی ندارد و منتظر موفقیت یا پیشرفت نیست. اگر این احساس به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد و زندگی خودتان یا اطرافیانتان را تحت تاثیر قرار دهد باید آن را نشانه‌ای از افسردگی دانست.

فرد ناامید چه ویژگی‌هایی دارد؟

آن‌ها عبارتند از:

  • به شدت افکار ناامید کننده دارد.
  • بی هدف است.
  • اغلب غمگین و افسرده است.
  • احساس اضطراب و استرس دارد.
  • در الگوی خواب و اشتها دچار تغییرات زیادی می‌شود.
  • از جمع دوستان، خانواده یا جامعه دوری می‌کند.
  • دائما احساس گناه و شرم دارد.
  • به بهداشت فردی خود رسیدگی نمی‌کند.
  • در صورت عدم بهبود روحیه دچار افکار خودکشی و مرگ می‌شود.
  • در مدرسه یا محل کار عملکرد ضعیفی نشان می‌دهد.
  • احساس ناتوانی، دل کندن، اسارت و انزوا دارد.
  • تصور می‌کند هیچ راه‌کاری برای حل مشکلات وجود ندارد.
  • به اشیا، افراد، فعالیت‌ها و کارهایی که زمانی برایش مهم بود، اهمیت نمی‌دهد و بی‌علاقه است.

چرا ناامید و مایوس می‌شویم؟

بروز این احساس می‌تواند در هر فرد دلایل مختلفی داشته باشد. اما به‌طور کلی متخصصان سلامت روان موارد زیر را اصلی‌ترین دلایل ایحاد یاس و ناامیدی می‌دانند.

عدم مهارت حل مسئله

آموختن این مهارت از سنین کودکی توسط خانواده و مدرسه بسیار مهم است. در غیر این صورت وقتی شما در نوجوانی یا بزرگسالی به مشکلی برخوردید که به‌طور طبیعی راه‌کاری برای حل آن ندارید فوری دچار ناامیدی خواهید شد. بروز این احساس واکنش طبیعی مغز شماست اما اگر نتوانید بر یاس خود غلبه کنید و به دنبال حل مشکل نباشید، نگران کننده خواهد بود.

تجربه های ناکامی

فردی که به صورت مکرر دچار شکست و تجربه ناکامی می‌شود، بیشتر در معرض این احساس قرار می‌گیرد. آن‌ها اغلب احساس می‌کنند دیگر توانایی لازم را برای دستیابی به موفقیت ندارند.

اختلالات روان‌شناختی

برخی اختلالات روان‌شناختی مانند افسردگی و اضطراب دلیل مهمی برای بروز یاس و ناامیدی هستند. این نوع اختلالات باعث می‌شوند فرد نگاه منفی به زندگی داشته باشد و دائما احساس بی‌انگیزه بودن کند. بدین ترتیب هیچ نکته مثبتی در اطراف خود مشاهده نمی‌کند. اگر شما از آن دسته افراد هستید که در مورد همه چیز احساس منفی دارید، دکتر روانشناس آنلاین درمانکده می‌تواند به شما برای مدیریت این ویژگی کمک کند.

عدم عزت نفس

عزت نفس یک حس درونی است که باعث می‌شود ما خودمان را ارزشمند بدانیم و به توانایی‌های‌ خودمان اعتماد داشته باشیم. عدم وجود این حس باعث می‌شود فرد باور کند نمی‌تواند بر مشکلات غلبه کند. درواقع او توانایی‌های خود را باور ندارد و اصولا خود را یک فرد توانمند نمی‌داند. از همین‌رو در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات دچار ناامیدی می‌شود.

عوامل خارجی

عواملی مانند شرایط اقتصادی نامساعد، مشکلات در روابط شخصی، فشارهای فرهنگی و اجتماعی م‌یتوانند در بروز احساس یاس موثر باشند.

مشاهده بیشتر : پزشک تخصص روانشناس

ناامیدی چگونه می‌تواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد؟

وقتی در برابر مشکلات مختلف خود را ناتوان احساس کنید و بیش از حد به این افکار پروبال دهید، پس از مدتی دچار بی‌تفاوتی و انفعال خواهید شد که از لحاظ روانشناسی به این حالت افسردگی می‌گویند. بنابراین می‌توان مهمترین اثر ناامیدی بر سلامت روان را بروز اختلال افسردگی دانست.

ناامیدی علاوه‌بر افسردگی با تاثیرات منفی دیگری بر سلامت روان همراه است که عبارتند از:

  • اضطراب و استرس
  • اختلال دو قطبی
  • اختلالات خوردن
  • وابستگی به مواد
  • افکلر خودکشی
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • کاهش اعتمادبه‌نفس
  • انتخاب انزوا و دوری
ناامیدی

راه‌کارهای غلبه بر احساس ناامیدی

اگر شما هم دائما با این افکار دست‌وپنجه نرم می‌کنید به نکات زیر برای تغییر افکار و احساسات خود توجه کنید:

  1. مغز گاهی اوقات مشکلات را بزرگ‌نمایی می‌کند، بنابراین برای افکار خود دلیل مثبت بیاورید و چرخه منفی را بشکنید.
  2. نگرش مثبت و امیدوار بودن را یاد بگیرید. برای اجبار این‌کار بهتر است به مزایای امیدوار بودن و ناامیدی فکر کنید تا بفمید کدام یک برایتان مفیدتر است.
  3. باورهای غلط را در مورد امیدواری اصلاح کنید. امیدواری به معنی نادیده گرفتن واقعیت‌های سخت زندگی نیست. بلکه به جای تمرکز بر روی نداشته‌ها به نکات مثبت و توانایی خود برای حل مسئله با امکانات موجود تمرکز می‌کنید.
  4. برای بخش‌های مختلف زندگی خود ارزش و هدف مشخص کنید. تصویرسازی از اهداف و آرزوها باعث می‌شود تا شما برای رسیدن به آن‌ها تلاش مستمر و هدفمند داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا نسبت به خود حس ارزشمندی و رضایت بیشتری پیدا کنید.
  5. اگر دائما احساس ناامیدی دارید و هیچ چیز نمی‌تواند افکار منفی شما را از بین ببرد، بهتر است با مشاوره نزد یک روانشناس ماهر و مجرب کمک حرفه‌ای دریافت کنید. متخصصان سلامت روان با بررسی علل ایجاد این احساس در شما که می‌تواند ناشی از اختلالات روان‌شناختی مانند افسردگی یا اضطراب باشد، راه‌کار مقابله‌ای درستی پیشنهاد می‌دهند.

[sibwp_form id=1]

مقیاس ناامیدی چیست؟

در سال 1974 ، دکتر آرون بک مقیاس ناامیدی بک (BHS) را با هدف تعیین کمیت احساس ناامیدی با بررسی افکار و عقاید فرد در مورد آینده طراحی کرد. BHS ، که برای افراد بالای 17 سال طراحی شده و یک پرسش‌نامه خود گزارش حاوی 20 بیانیه درست یا غلط است.

پاسخ به این جملات برای اندازه‌گیری سه جنبه اصلی ناامیدی استفاده می‌شود: نگرش نسبت به آینده ، کاهش انگیزه و انتظارات. BHS همچنین می‌تواند به‌عنوان معیاری از خطر خودکشی در افراد مبتلا به افسردگی که قبلا اقدام به خودکشی کرده‌اند، استفاده شود.

اما یادتان باشد تفسیر آزمون افسردگی به تخصص نیاز دارد. بنابراین از اجرای بی‌مهابا و ساده انگاشتن آن اجتناب کنید. زیرا ممکن است اعداد و ارقامی به دست آید که نشان‌دهنده میزان واقعی افسردگی نیست یا تفسیر آن در افراد مختلف دستورالعمل خاصی داشته باشد. روانشناسان و روان‌پزشکان مرتبا با مراجعینی مواجه می‌شوند که پس از انجام تست‌های آنلاین افسردگی و کسب نتایج، نگران وضعیت سلامت روان خود هستند.

درمانی برای ناامیدی

درمان این مشکل اغلب توسط روانشناسان به صورت چندگانه انجام میشود. راهکارهای درمانی مناسب شامل موارد زیر میشوند:

مشاهده بیشتر : پزشک تخصص روانپزشک

مشاوره روان‌شناختی

بهترین روش درمانی این احساس شناخت علت زمینه ای ایجاد آن است. مراجعه نزد یک روانشناس بسیار کمک کننده خواهد بود. روانشناسان کمک میکنند شما درباره احساسات و تجربیات خود حرف بزنید و راهکارهای موثری برای مقابله با ناامیدی ارائه میدهند.

دارو درمانی

اگر روانپزشک تشخیص دهد ناامیدی شما ناشی از افسردگی است برای کنترل آن داروهای ضدافسردگی تجویز می‌کنند. استفاده از این داروها به بهبود علائم افکار مایوسانه کمک خواهند کرد، اما باید در کنار مشاوره روان‌شناختی مصرف شوند. به‌همین دلیل اکثر افراد مبتلا به نا امیدی علاوه‌بر دارو درمانی توسط روانپزشک، به جلسات مشاوره نزد دکتر روانشناس نیاز دارند.

اصلاح سبک زندگی

تغییر سبک زندگی تاثیر قابل توجهی در درمان نا امیدی دارد. بهتر است موارد زیر را با دقت انجام دهید:

  • خواب کافی
  • انجام فعالیت بدنی منظم
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • تماشای فیلم و خواندن کتاب‌های شاد
  • اختصاص وقت خود به انجام کارهای لذت‌بخش

نتیجه ناامیدی

احساس ناامیدی اغلب باعث می‌شود فرد علاقه خود را به موضوعات مهم، فعالیت‌ها، رویداد ها یا افراد از دست بدهد. کسی که با این احساس درگیر شده، دیگر نمی‌تواند ارزش چیزهایی را که قبلا مهم بودند ، درک کند.

در برخی موارد ریشه نا امیدی از اختلالات روان‌شناختی مانند افسردگی است که نیاز به درمان و حمایت حرفه‌ای دارد. شما تاکنون حس یاس و ناامیدی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در این مقاله از مجله درمانکده به اشتراک بگذارید.

ناامیدی یکی از مولفه‌های اختلال افسردگی است و اگر به‌موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به افکار یا اقدام خودکشی شود. بنابراین اگر خودتان یا یکی از اطرافیان‌تان دچار وضعیت ناامیدی شده‌اید، توصیه می‌کنیم برای درمان به یک روانشناس مراجعه کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که انجام تست‌های افسردگی به‌صورت آنلاین و بدون تفسیر یک درمانگر حاذق می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا باعث نگرانی افراد می‌شود.
شما می‌توانید با دریافت نوبت از روانشناسان درمانکده علاوه بر درمان ناامیدی و افسردگی، تست روانشناسی تخصصی را نیز اجرا کنید تا از سلامت روان خود مطمئن شوید.

سوالات متداول

اصلی‌ترین ویژگی‌های فرد ناامید چیست؟

عدم تمرکز، کاهش اشتها، تغییرات الگوی خواب، احساس بی‌ارزشی و مردد بودن

تاثیر ناامیدی بر سلامت روان چگونه است؟

منجر به بی‌تفاوتی، افسردگی، خشم، انکار، ترس و افکار خودکشی می‌شود.

عوامل ایجادکننده نا امیدی کدامند؟

تجربه ناکامی، عدم توانایی حل مسئله، کاهش عزت‌نفس، اختلالات روان‌شناختی و عوامل خارجی مانند مشکلات اقتصادی

منبع: vocabulary | psychologytoday

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 73

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

98 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها