حفظ رابطه نیاز به سطح پایه‌ای از احترام دارد که به گفته‌ی تحقیقات شامل توجه، محبت، صداقت و قدردانی و همین‌طور توجه به مشکلات و آمادگی برای پذیرش تقسیم کار خانه است.

کلید رسیدن به صمیمیت در رابطه عاطفی چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روابط قوی نیاز به انواع مختلفی از پرورش‌ها – فیزیکی، عاطفی و توجهی – دارند. در این مطلب با درمانکده همراه شوید تا نکاتی برای حفظ رابطه و رسیدن به صمیمیت در رابطه را بخوانید و با اعمال آن‌ها در زندگی خود، روابط شادتری را تجربه کنید.

حفظ رابطه عاطفی

رابطه موفق، به یک باره محقق نمی‌شود. ویژگی‌های خاصی در حفظ رابطه سالم، اهمیت زیادی دارند. برای مثال، برای شروع هر فرد باید احساس دلگرمی کند از این بابت که همسرش وقت و توجه کافی به او اختصاص می‌دهد و هر دو باید نسبت به توجه و سازگاری با تفاوت‌ها و چالش‌های اجتناب‌ناپذیر، تعهد داشته باشند.

دست‌یابی به همسری که از هر نظر کامل باشد یا تمام خصوصیات مدنظر شما برای یک همسر مناسب را داشته باشد، نادر است. درک این موضوع که فرد کامل وجود ندارد و کنار گذاشتن لیست خصوصیات مورد انتظار به محض تعهد یافتن به همسرتان، فاکتور مهمی در موفقیت یک رابطه است.

این کار ممکن احساس نوعی سازش یا مصالحه را داشته باشد، اما یک رابطه‌ که به اندازه‌ی کافی خوب باشد، برای طولانی مدت بسیار مناسب است.

ویژگی‌های خاصی در حفظ رابطه سالم، اهمیت زیادی دارند.
ویژگی‌های خاصی در حفظ رابطه سالم، اهمیت زیادی دارند.

دستیابی به نزدیکی و صمیمیت در رابطه

اگرچه اصطلاح صمیمیت در رابطه اغلب برای رابطه‌ی جنسی استفاده می‌شود، اشتراک بین دو فرد که صمیمیت را تعریف می‌کند، منحصر به رابطه‌ی فیزیکی و رمانتیک نیست. صمیمیت در رابطه شامل ریسک آشکار کردن درون خود برای دیگری است.

صمیمیت در رابطه با احتیاط و در مکالمه آغاز می‌شود – به اشتراک گذاشتن چیزی که از نظر عاطفی ارزشمند است، با همسر خود – اما در طول زمان رشد پیدا کرده و به ارتباط با فردی که واقعا باور داریم ما را می‌فهمد، تبدیل می‌شود.

زمانی که یک پیوند صمیمی شکل گرفت، می‌تواند پایه‌ای برای دوستی عمیق و تمایل فیزیکی باشد.

صمیمیت در رابطه شامل ریسک آشکار کردن درون خود برای دیگری است.
صمیمیت در رابطه شامل ریسک آشکار کردن درون خود برای دیگری است.

1. کلید رسیدن به صمیمیت در رابطه چیست؟

احساس امنیت عاطفی، که شامل داشتن آرامش و صریح بودن است، ممکن است جز اصلی صمیمیت واقعی باشد.  زمانی که یک همسر تسلیم نقد یا اهانت شود و به دیگری حمله کند، می‌تواند صمیمیت را با فعال کردن مکانیسم‌های دفاع از خود در فرد دیگر و از بین بردن اعتماد او، کاهش دهد.

به این دلیل است که تحقیقات پیشنهاد می‌کنند زوج‌ها بیشتر از تعاملات منفی، باید تعامل مثبت داشته باشند تا رابطه‌شان حفظ شود.

2. برای حفظ رابطه زوج‌ها چه دینی به گردن یک‌دیگر دارند؟

حفظ رابطه نیاز به سطح پایه‌ای از احترام دارد که به گفته‌ی تحقیقات شامل توجه، محبت، صداقت و قدردانی و همین‌طور توجه به مشکلات و آمادگی برای پذیرش تقسیم کار خانه است.

غیبت طولانی این موارد می‌تواند آینده‌ی رابطه را به خطر بیاندازد، به همین دلیل متخصصان زوج‌ها را تشویق می‌کنند تا به این موارد بپردازند.

3. برای حفظ رابطه و صمیمیت در رابطه ، آیا لازم است که همسرم بهترین دوستم باشد؟

بیشتر از 80 درصد افرادی که در روابط متعهد هستند، گزارش کرده‌اند که همسرشان بهترین دوست آن‌هاست و تحقیقات پیشنهاد می‌کنند که بودن در چنین رابطه‌‌ای یا تجربه‌ی عشق همدلانه، مزایای عاطفی قابل توجهی از جمله افزایش احتمال تداوم طولانی مدت رابطه را دارد.

زمانی که از زوج‌هایی که حداقل 15 سال با یک‌دیگر بوده‌اند، پرسیده شد تا راز موفقیتشان را تعیین کنند، بیشتر آن‌ها به رابطه‌ی دوستیشان اشاره کردند.

4. چطور می‌توانم نقص‌های همسرم را بپذیرم و همچنان صمیمیت در رابطه را حفظ کنم؟

اگر فردی احساس کند که همسرش بیش از حد ایرادگیر است یا به طور مداوم سعی می‌کند نقص‌هایش را اصلاح کند، در رابطه احساس امنیت نخواهد داشت.

در طول زمان، خسته شدن از عادت‌های همسر و از کوره در رفتن زمانی که از تغییر سر باز می‌زند، آسان است، اما یک قدم به عقب برداشتن و نگاه به آن نقص از منظر کل رابطه به شما در یافتن زاویه‌ی دید مناسب و پذیرش لازم برای حفظ رابطه . همچنین حفظ صمیمیت در رابطه کمک می‌کند.

حفظ رابطه و ایجاد صمیمیت در رابطه به تدریج اتفاق می‌افتد

سخن نهایی

حفظ رابطه و ایجاد صمیمیت در رابطه به تدریج اتفاق می‌افتد و نمی‌توان انتظار داشت که به یک باره رابطه بهبود یابد و پایدار بماند. در این مطلب می‌توانید با چالش‌هایی آشنا شوید که در مسیر زوج‌ها قرار دارد.

برای راهنمایی بیشتر باید به متخصص این حوزه رجوع کنید. شما می‌توانید از طریق سایت درمانکده، با لیست دکتر روانشناس و لیست دکتر اعصاب و روان مجرب در این حوزه آشنا شوید و به صورت آنلاین از آن‌ها نوبت بگیرید.

منبع: wikihow

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها