در روان کاوی از روش‌­های مخصوص بهره گرفته می­‌شود: در ارتباط آزاد از تداعی غیرارادی واژگان استفاده می­‌شود.

روان کاوی چیست و چطور به ما کمک می‌کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روان کاوی نوعی گفتاردرمانی دقیق است که تلاش دارد افکار و عواطف ضمیر ناخودآگاه یا عمیق ذهن را به ضمیر خودآگاه بیاورد تا تجارب و عواطف سرکوب­‌شده، که اغلب ریشه در کودکی دارد، به منصه­‌ی ظهور برسد و بررسی شود. بیمار و روانکاو با همکاری یکدیگر تاثیر خاطرات سرکوب‌­شده را روی تفکر، رفتار و روابط بزرگسالی فرد بررسی می‌­کنند.

در این مقاله با درمانکده همراه شوید تا بدانید روان کاوی چیست و چطور به ما کمک می‌کند.

چه زمانی از روان کاوی استفاده می­‌کنیم؟

افراد دچار افسردگی، مشکلات عاطفی، ترومای عاطفی، الگوی رفتار عصبی، رفتار خودمخرب، اختلال شخصیت یا مشکلات مداوم در رابطه می­توانند از مزایای روان­کاوی بهره­مند شوند. براساس یک تحقیق کوچک، 77 درصد از بیماران بعد از قرار گرفتن تحت روان­کاوی گزارش دادند که علائم، مشکلات درون­فردی، کیفیت زندگی و سلامتشان بهبود یافته است. بعد از گذشت یک سال، 80 درصد شرایط بهتری را تجربه کردند. همچنین در این مطلب از درمانکده با دلایل عدم مراجعه افراد افسرده به پزشک، آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: چالش های رابطه و نکاتی که در این خصوص باید بدانید

روان کاوی نوعی گفتاردرمانی دقیق است که تلاش دارد افکار و عواطف ضمیر ناخودآگاه یا عمیق ذهن را به ضمیر خودآگاه بیاورد
روان کاوی نوعی گفتاردرمانی دقیق است که تلاش دارد افکار و عواطف ضمیر ناخودآگاه یا عمیق ذهن را به ضمیر خودآگاه بیاورد

روانکاو چه می‌کند؟

در روان کاوی از روش‌­های مخصوص بهره گرفته می­‌شود: در ارتباط آزاد از تداعی غیرارادی واژگان استفاده می­‌شود. روان­شناس یک کلمه می‌­گوید و بیمار اولین کلمه‌­ای را که به ذهنش می­‌رسد به زبان می­‌آورد. سپس روانکاو بین واژگان بیمار دنبال یک الگو می­‌گردد تا به کمک بیمار معنای این الگو را کشف کند.

روان­کاو هنگام بررسی رویا، از عواطف سرکوب‌­شده که در نمادهایی که فرد در خواب می­‌بیند پنهان شده است، پرده برمی­‌دارد. روان­کاو در کشف معنا و اهمیت این نمادها به بیمار کمک می­‌کند. در فرایند انتقال، منتقل شدن عواطف بیمار از فردی به فرد دیگر بررسی می­‌شود. به ­طور مثال، احساسات سرکوب­‌شده‌­ی فرد در کودکی نسبت به والدین، بعدها در بزرگسالی به شریک در رابطه یا به تراپیست حین فرایند روان کاوی منتقل می­‌شود.

روانکاو بین واژگان بیمار دنبال یک الگو می­‌گردد تا به کمک بیمار معنای این الگو را کشف کند.
روانکاو بین واژگان بیمار دنبال یک الگو می­‌گردد تا به کمک بیمار معنای این الگو را کشف کند.

روان کاوی چه تاثیری دارد؟

براساس نظریات زیگموند فروید، روان کاوی از روش­‌های کاوشگرایانه برای رهاسازی افکار، عواطف و تجربیات سرکوب‌­شده استفاده می­‌کند اما این روش نسبت به روان کاوی اولیه­‌ی فروید تغییراتی داشته و خلاصه و آسان‌­تر است. رابطه­‌ی بین روانکاو و بیمار در فرایند درمان بسیار مهم است.

نظریاتی که در ادامه به آن­‌ها اشاره می­‌کنیم نیز در این فرایند نقش به­ سزایی دارد: وابستگی (که روی ارتباط بین نوزاد و والد تمرکز دارد)، انتقال (انتقال عواطف و نیازهای گذشته به افراد و رویدادهای فعلی) و مقاومت (مرحله‌­ای از درمان که بیمار به ­خاطر رها شدن احساسات دردناک و سرکوب­‌شده از پا در می‌­آید و سعی می­‌کند از روبه­‌رو شدن با آن‌­ها دوری کند). در نهایت، وقتی بیمار بیشتر برای روبه­‌رو شدن با مشکلات احساس راحتی می‌­کند، کم­تر مقاومت نشان می‌­دهد و می­‌تواند انگیزه و رفتار خود را بشناسد، درمان شروع خواهد شد.

رابطه­‌ی بین روانکاو و بیمار در فرایند درمان بسیار مهم است.
رابطه­‌ی بین روانکاو و بیمار در فرایند درمان بسیار مهم است.

چشم‌­انداز روان کاوی

به مددکار اجتماعی، روان­شناس، یا دیگر متخصصان سلامت روان که در زمینه­‌ی روان کاوی پیشرفته آموزش دیده و تجربه و مدرک مناسب با آن را در اختیار دارد، روانکاو گفته می­‌شود. علاوه بر پیدا کردن کسی که سابقه­‌ی تحصیلات، تجربه و مهارت او در روان کاوی بالاست، دنبال کسی بگردید که برای مطرح کردن مسائل شخصی خود با او احساس راحتی می­‌کنید.

به مددکار اجتماعی، روان­شناس، یا دیگر متخصصان سلامت روان که در زمینه­‌ی روان کاوی پیشرفته آموزش دیده و تجربه و مدرک مناسب با آن را در اختیار دارد، روانکاو گفته می­‌شود.
به مددکار اجتماعی، روان­شناس، یا دیگر متخصصان سلامت روان که در زمینه­‌ی روان کاوی پیشرفته آموزش دیده و تجربه و مدرک مناسب با آن را در اختیار دارد، روانکاو گفته می­‌شود.

سخن نهایی

تیم درمانکده در تلاش است مسیر میان مراجع به متخصص را هموار کند. در همین راستا شما با مراجعه به وبسایت درمانکده می‌توانید به صورت آنلاین از متخصصان روان شناس و متخصصان روان پزشک مجرب تهران نوبت بگیرید. با ما در تماس باشید.

منبع

psychologytoday

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها