کی باید به روان­پزشک مراجعه کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

من آزادانه و اغلب به ­جای واژه­ «پزشک»، از کلمه­ «روان­پزشک» استفاده می­کنم. دلیلش هم بسیار ساده است: روان­پزشک درواقع دکتر متخصص است. بله، درست است. روان­پزشک تمام حقوق و مزایای هر پزشک دیگر را دارد و اگر شرایط ایجاب کند، می­تواند طحال شما را دربیاورد.

با این­حال، تفاوت­های اساسی بین «پزشک» عمومی و «روان­پزشک» متخصص وجود دارد. گاهی به روان­پزشک نیاز دارید و گاهی مراجعه به یک پزشک کفایت می­کند. پس از کجا بدانیم که نیاز به روان­پزشک است؟

در چه مواردی به روان­پزشک احتیاج است؟

روان­پزشک یا پزشک فوق تخصص اعصاب و روان همان دکتری است که در زمینه­ی سلامت روان تعلیم دیده است. بنابراین به جای این­که صرفا پزشک عمومی باشد، برای کسب تخصص در سلامت روان تحصیلات بیشتری را پشت سر گذاشته است. روان­پزشک (بسته به کشوری که در آن زندگی می­کند) بعد از دوره­ی دبیرستان حدود ده سال تعلیم می­بیند.

نباید روان­پزشک را با روان­شناس که پزشک بالینی نیست و فقط در زمینه­ی روان­شناسی تخصص دارد اشتباه گرفت. روان­شناس تراپیست است و نمی­تواند دارو تجویز کند.

همچنین نباید روان­پزشک را با پزشک خانواده، که پزشک عمومی است، اشتباه گرفت. وظیفه­ی پزشک عمومی این است که به آسیب­های روزمره­ی جسمی رسیدگی کند و بداند چه زمان باید بیمار را به یک متخصص دیگر ارجاع داد.

بیماری روانی و پزشک عمومی

به نظر من هرکس که دچار بیماری روحی است باید توسط متخصص رشته­ ی روان­پزشکی (یعنی

) معاینه شود. پزشک عمومی با عدم تشخیص مشکلات پیچیده­ی روحی و تشخیص افسردگی هنگامی که فرد اصلا مبتلا به افسردگی نیست، ضرر جبران ­ناپذیری به فرد می­زنند. پزشک عمومی سرطان را تشخیص نمی­دهد-متخصص این­کار را انجام می­دهد و درمورد بیماری­های روحی هم همین امر صادق است.

بعد از این­که روان­پزشک وضعیت شما را به­درستی تشخیص داد، آن­وقت می­توان شرایط را تحت نظارت پزشک عمومی کنترل نمود اما فقط درصورتی که مشکل حادی نداشته باشید یا به­مدت طولانی از ثبات روانی خوبی برخوردار باشید.

مشاهده بیشتر : پزشک فوق تخصص روانشناس

چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم

چه زمان به روان­پزشک نیاز است؟

خب، به ­غیر از تشخیص چه زمانی به روان­پزشک احتیاج است؟

  • هر زمان که به بیش از یک داروی روان­پزشکی نیاز داشته باشید
  • اگر به بیش از یک بیماری مبتلا هستید
  • درصورتی که تحت نظر پزشک عمومی حالتان بهتر نمی­شود
  • اگر مصرف یک یا دو قرص ضد افسردگی تاثیری نداشته
  • اگر اثرات جانبی پیچیده­ای تجربه می­کنید
  • درصورتی­که مایل به تغییر داروهای خود باشید
  • اگر با روش پزشک خود موافق نیستید

البته که پزشک عمومی هیچ مشکلی ندارد. موضوع این است که او متخصص نیست. یادتان باشد روان­پزشک هر روز بیمارانی را ویزیت می­کند که وضعیت مشابه با شما دارند اما پزشک عمومی خیر. پزشک عمومی هر روز معاینه­ی فیزیکی و معاینه­ی چشم انجام می­دهد و آنتی بیوتیک تجویز می­کند و گلوی بیمار را معاینه می­کند. هیچ­یک از این موارد درصورت ابتلا به اختلال دوقطبی به داد شما نمی­رسد.

اگر احساس افسردگی دارید ولی نمیخواهید به روانپزشک مراجعه کنید، در تست افسردگی رایگان شرکت کنید.

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 52

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
دینا
دینا
5 ماه قبل

سلام من خانومی ۳۸ ساله متاهل با دو فرزند پسر هستم . مدت ها هست که خیلی عصبانی میشم و در مواقعی خصوصا در رابطه با فرزندم تخریب گر است لطفا راهنمایی کنید چه کار باید بکنم

شهر
تهران
داوود
داوود
1 سال قبل

سلام من خیلی سردردم همش دعوا میکنم همش بی حوصله هم چیکاربایدبگنم

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  داوود

سلام داوود جان.اختلالات خلقی میتونه باعث سردرد هم بشه.اما تشخیص و درمان باید توسط روانپزشک انجام شه.پیشنهاد میکنم از مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک درمانکده استفاده کنید و شرح حال کاملتون رو بیان کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

داوود
داوود
1 سال قبل

سلام من همیشه سردردم و همیشه دعوا میکنم بی حوصله هن چیکار باید بگنم

شهر
مشهد
رخساره محمدی
رخساره محمدی
1 سال قبل

دخترم چند وقته که با خودش صحبت میکنه شرایط روحی خوبی نداره چیکار باید بکنن

آقا مهرداد
آقا مهرداد
5 ماه قبل

خودش را باید معالجه فرماید

شهر
تهران
علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

بدبین هستم ،گاهی اوقات هیچ انگیزه ای ندارم ،به خودم میگم من به درد چی میخورم ،هیچ شغلی ندارم ،درس رو ادامه ندادم ،و هرچی تا الان تلاش کردم به نتیجه ای نرسیدم