کی باید به روان­پزشک مراجعه کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

من آزادانه و اغلب به ­جای واژه­ «پزشک»، از کلمه­ «روان­پزشک» استفاده می­کنم. دلیلش هم بسیار ساده است: روان­پزشک درواقع دکتر متخصص است. بله، درست است. روان­پزشک تمام حقوق و مزایای هر پزشک دیگر را دارد و اگر شرایط ایجاب کند، می­تواند طحال شما را دربیاورد.

با این­حال، تفاوت­های اساسی بین «پزشک» عمومی و «روان­پزشک» متخصص وجود دارد. گاهی به روان­پزشک نیاز دارید و گاهی مراجعه به یک پزشک کفایت می­کند. پس از کجا بدانیم که نیاز به روان­پزشک است؟

در چه مواردی به روان­پزشک احتیاج است؟

روان­پزشک یا پزشک فوق تخصص اعصاب و روان همان دکتری است که در زمینه­ی سلامت روان تعلیم دیده است. بنابراین به جای این­که صرفا پزشک عمومی باشد، برای کسب تخصص در سلامت روان تحصیلات بیشتری را پشت سر گذاشته است. روان­پزشک (بسته به کشوری که در آن زندگی می­کند) بعد از دوره­ی دبیرستان حدود ده سال تعلیم می­بیند.

نباید روان­پزشک را با روان­شناس که پزشک بالینی نیست و فقط در زمینه­ی روان­شناسی تخصص دارد اشتباه گرفت. روان­شناس تراپیست است و نمی­تواند دارو تجویز کند.

همچنین نباید روان­پزشک را با پزشک خانواده، که پزشک عمومی است، اشتباه گرفت. وظیفه­ی پزشک عمومی این است که به آسیب­های روزمره­ی جسمی رسیدگی کند و بداند چه زمان باید بیمار را به یک متخصص دیگر ارجاع داد.

بیماری روانی و پزشک عمومی

به نظر من هرکس که دچار بیماری روحی است باید توسط متخصص رشته­ ی روان­پزشکی (یعنی

) معاینه شود. پزشک عمومی با عدم تشخیص مشکلات پیچیده­ی روحی و تشخیص افسردگی هنگامی که فرد اصلا مبتلا به افسردگی نیست، ضرر جبران ­ناپذیری به فرد می­زنند. پزشک عمومی سرطان را تشخیص نمی­دهد-متخصص این­کار را انجام می­دهد و درمورد بیماری­های روحی هم همین امر صادق است.

بعد از این­که روان­پزشک وضعیت شما را به­درستی تشخیص داد، آن­وقت می­توان شرایط را تحت نظارت پزشک عمومی کنترل نمود اما فقط درصورتی که مشکل حادی نداشته باشید یا به­مدت طولانی از ثبات روانی خوبی برخوردار باشید.

مشاهده بیشتر : پزشک فوق تخصص روانشناس

چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم

چه زمان به روان­پزشک نیاز است؟

خب، به ­غیر از تشخیص چه زمانی به روان­پزشک احتیاج است؟

  • هر زمان که به بیش از یک داروی روان­پزشکی نیاز داشته باشید
  • اگر به بیش از یک بیماری مبتلا هستید
  • درصورتی که تحت نظر پزشک عمومی حالتان بهتر نمی­شود
  • اگر مصرف یک یا دو قرص ضد افسردگی تاثیری نداشته
  • اگر اثرات جانبی پیچیده­ای تجربه می­کنید
  • درصورتی­که مایل به تغییر داروهای خود باشید
  • اگر با روش پزشک خود موافق نیستید

البته که پزشک عمومی هیچ مشکلی ندارد. موضوع این است که او متخصص نیست. یادتان باشد روان­پزشک هر روز بیمارانی را ویزیت می­کند که وضعیت مشابه با شما دارند اما پزشک عمومی خیر. پزشک عمومی هر روز معاینه­ی فیزیکی و معاینه­ی چشم انجام می­دهد و آنتی بیوتیک تجویز می­کند و گلوی بیمار را معاینه می­کند. هیچ­یک از این موارد درصورت ابتلا به اختلال دوقطبی به داد شما نمی­رسد.

اگر احساس افسردگی دارید ولی نمیخواهید به روانپزشک مراجعه کنید، در تست افسردگی رایگان شرکت کنید.

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 52

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها