جراحی بای پس قلب

جراحی بای پس قلب چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تصور کنید در یک بزرگراه هستید. یک تصادف باعث می شود ترافیکی در پیش رو ایجاد شود. نیروهای امداد خودروها را به اطراف شلوغی هدایت می کنند. در نهایت شما می توانید به جاده برگردید و مسیر مشخص است.

در صورتی که به جراحی بای پس قلب نیاز داشته باشید نیز، فرایند آن بسیار مشابه این حالت است. جراح از قسمت دیگری از بدن عروق خونی می گیرد تا شریان مسدود شده را دور بزند یا بای پس کند. نتیجه این است که دوباره خون و اکسیژن بیشتری می توانند به قلب شما راه یابند.

این روش می تواند به کاهش خطر حمله قلبی و سایر مشکلات کمک کند. شما پس از بهبودی احساس بهتری خواهید داشت و قادر خواهید بود به فعالیت های روزمره خود بازگردید.

جراحی بای پس به عنوان پیوند بای پس عروق کرونر (CABG) نیز شناخته می شود. این جراحی شایع ترین جراحی قلب باز در ایالات متحده است. اکثر مردم نتایج خوبی گرفته اند و تا دهه ها بدون علائم زندگی کرده اند.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک فوق متخصص زنان

چرا باید جراحی بای پس قلب را انجام داد؟

جراحی بای پس علائم بیماری عروق کرونر قلب را درمان می کند. این اتفاق در زمانی روی می دهد که ماده مومی شکلی به نام پلاک در داخل عروق قلبی تجمع می یابد و مانع از رسیدن خون و اکسیژن به آن می شود. شما ممکن است چیزهایی مانند زیر احساس کنید:

  • درد قفسه سینه، که به آنژین معروف است
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس

بیماری عروق کرونر قلب می تواند منجر به حمله قلبی شود. این مسئله می تواند باعث ایجاد لخته خون و قطع جریان خون شود. جراحی بای پس می تواند نقش بزرگی در تقویت سلامتی شما داشته باشد.

جراحی بای پس قلب
آنالیزها قبل از عمل جراحی

این فرایند چگونه انجام می شود؟

جراح رگ خونی که پیوند نامیده می شود را از قسمت دیگری از بدن مانند قفسه سینه، پا یا بازو بر می دارد. او یک انتهای آن را به آئورت،که بزرگترین شریان خارج شونده از قلب است، متصل می کند. سپس انتهای دیگر آن را به شریان واقع در زیر انسداد متصل می کند.

پیوند، مسیر جدیدی را برای رسیدن خون به قلب ایجاد می کند. در صورت وجود انسدادهای متعدد جراح ممکن است یک یا چند بای پس طی همان جراحی انجام دهد.

شما در تمام مدتی که حدوداً 3 تا 6 ساعت بطول می انجامد، خواب خواهید بود.

چه اتفاقی بعد از عمل روی می دهد؟

شما در بخش مراقبت های ویژه (ICU) از خواب بیدار خواهید شد. یک لوله در دهان شما قرار خواهد گرفت که به شما در نفس کشیدن کمک می کند. شما نمی توانید صحبت کنید و احساس ناراحتی خواهید داشت. پرستاران برای کمک به شما در آنجا حضور خواهند داشت. آنها پس از گذشت چند ساعت که بتوانید به تنهایی نفس بکشید، لوله را برمی دارند.

همچنین به صورت شبانه روزی به دستگاه هایی که علائم حیاتی شما مانند ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کنند، متصل خواهید شد. شما چند روز پیش از انتقال به اتاق بیمارستان، در بخش مراقبت های ویژه خواهید ماند. شما پیش از رفتن به خانه حدود 3 تا 5 روز در آنجا خواهید ماند.

بیشتر بخوانید: عمل قلب باز چگونه انجام می‌شود؟ مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی

جراحی بای پس قلب
مشکل قلبی

دوران نقاهت چگونه خواهد بود؟

این یک روند تدریجی است. ممکن است حس کنید بعد از عمل بدتر از قبل شده اید. این حالت طبیعی است. بدن شما برای بهبودی به زمان نیاز دارد، اما هر روز بهتر خواهید شد.

تا حدود 2 ماه کاملاً بهبود نخواهید یافت. دستورالعمل پزشک خود را حتماً رعایت کنید.

ممکن است نتوانید برای مدت 3 تا 8 هفته رانندگی کنید.

در طی چند ماه اول باید چندین بار به پزشک مراجعه کنید تا بهبود شما را بررسی کند. در صورتی که علائم شما بهتر نشدند یا حس کردید بدتر شده اید با پزشک تماس بگیرید.

خطرات ناشی از جراحی بای پس قلب چیست؟

همه جراحی ها با مشکلاتی روبرو هستند. برخی از موارد احتمالی عبارتند از:

  • تب
  • بی نظمی ضربان قلب (آریتمی)
  • مشکلات کلیوی
  • عفونت و خونریزی در محل برش
  • از دست دادن حافظه
  • درد
  • واکنش به بیهوشی
  • سکته

پس از بهبودی، علائم آنژین از بین خواهد رفت یا بهتر خواهد شد. شما می توانید فعال تر باشید، و احتمال بروز حمله قلبی در شما کمتر است. بهتر از همه اینکه این عمل جراحی می تواند تا سال ها به زندگی شما بیفزاید.

برای مشاوره با دکتر متخصص قلب می توانید از درمانکده استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 25

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها