عوارض و کاربرد عمل جراحی آب مروارید چشم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در صورتی دید شما به دلیل آب مروارید تار شود، ممکن است فوق متخصص چشم پزشک این جراحی را برای برداشتن عدسی چشم و جایگزینی آن با یک عدسی مصنوعی مطرح کند. این جراحی روندی معمول و ایمن است و پس از انجام آن می توانید دید بهتری داشته باشید.

چه کسی باید نسبت به جراحی آب مروارید اقدام کند؟

داشتن آب مروارید همیشه به معنای نیاز به جراحی نیست. شما حتی ممکن است متوجه هیچ گونه تغییری در بینایی خود نشوید. بعضی از افرادی مبتلا به این بیماری، درصورتی که از عینک طبی یا عدسی ذره بینی استفاده کنند یا محیط روشن تری فراهم کنند، خوب می بینند.

اما همزمان با پیشرفت آب مروارید، آن ها با علائم بیشتری همراه هستند. ممکن است دید شما محو یا تار باشد. ممکن است هنگام مشاهده اجسام با وجود آب مروارید، دوبینی داشته باشید. این مشکلات می تواند خواندن، کار با رایانه و هر کار دیگری که مستلزم دید واضح است، را دشوار کند.

ممکن است دید شب شما ضعیف باشد و متوجه شوید رانندگی در هنگام تاریکی هوا برای شما دشوارتر است. ممکن است به نور خیره کننده چراغ های جلو حساس باشید. افراد مبتلا به آب مروارید پیشرفته حتی ممکن است در بخش بینایی آزمون رانندگی با شکست روبرو شوند.

آب مروارید می تواند شما را نسبت به نورخورشید حساس تر سازد. ممکن است هاله ای در اطراف چراغ های روشن مشاهده کنید. این موضوع می تواند شما را از حضور در فضای باز، به میزانی که مطلوب شماست، بازدارد. همچنین انجام برخی از ورزش ها مانند اسکی یا گلف را دشوار می کند.

در صورت داشتن هر یک از این علائم، جراحی می تواند کمک کننده باشد.

گاهی اوقات ممکن است لازم آب مروارید، حتی در صورت عدم ایجاد ناراحتی، تحت جراحی قرار گیرد. در مواقعی که آب مروارید به اندازه ای بزرگ شده باشد که داخل چشم را اشغال کند، و منجر به افزایش فشار در چشم شود، ممکن است پزشک چشم انجام آن را برای شما مطرح کند.

جراحی آب مروارید
معاینه ی قبل از جراحی آب مروارید

چگونه باید خود را برای جراحی آب مروارید آماده کرد؟

یک یا دو هفته پیش از عمل، پزشک آزمایشاتی را برای اندازه گیری اندازه و شکل چشم انجام خواهد داد. او با این کار می تواند بهترین عدسی مصنوعی را برای شما انتخاب کند.

او احتمالاً به شما خواهد گفت 12 ساعت پیش از جراحی چیزی میل نکنید.

جراحی آب مروارید چگونه انجام می شود؟

شما طی جراحی بیدار خواهید بود، اما پزشک چشم شما را با دارو بی حس خواهد کرد، بنابراین دردی حس نخواهید کرد. همچنین ممکن است داروهایی به شما داده شود تا کمک کند آرامش پیدا کنید.

جراحی معمولاً کمتر از یک ساعت بطول خواهد انجامید. جراح برش کوچکی (گاهی اوقات با کمک لیزر) در جلوی چشم ایجاد می کند. او از این طریق ابزاری کوچکی را برای جدا کردن آب مروارید و مکش آرام آن قرار خواهد داد.

سپس لنز جدید را که از پلاستیک، سیلیکون یا اکریلیک ساخته شده است را قرار می دهد و برش را می بندد.

لازم نیست شب را در بیمارستان بگذرانید، ولی به کسی نیاز دارید که شما را به خانه برساند.

در صورتی که هر دو چشم شما آب مروارید داشته باشد، احتمالاً دو جراحی جداگانه خواهید داشت که معمولاً با فاصله چند هفته از یکدیگر انجام خواهند شد.

لازم نیست شب را در بیمارستان بگذرانید، ولی به کسی نیاز دارید که شما را به خانه برساند.

در صورتی که هر دو چشم شما آب مروارید داشته باشد، احتمالاً دو جراحی جداگانه خواهید داشت که معمولاً با فاصله چند هفته از یکدیگر انجام خواهند شد. این امر به چشم اول فرصت می دهد تا بهبود یابد.

عوارض جانبی عمل آب مروارید شامل چه مواردی هستند؟

عوارض جانبی ناشی از عمل جراحی آب مروارید نادر است، اما برخی از مواردی که ممکن است رخ دهند عبارتند از:

  • عفونت یا تورم چشم
  • خون ریزی
  • جداشدگی شبکیه – جدا شدن لایه ای از بافت پشت چشم که نسبت به نور حساس است
  • افتادگی پلک
  • افزایش موقتی فشار چشم 12-24 ساعت پس از جراحی

بعد از جراحی آب مروارید

ممکن است تا چند روز پس از جراحی در چشم خود حس خارش یا درد داشته باشید. همچنین ممکن است در این مدت اندکی آبریزش چشم داشته باشید و در نور شدید به سختی ببینید.

پزشک برای جلوگیری از عفونت قطره چشمی تجویز خواهد کرد. باید چند روز استراحت کنید. رانندگی ممنوع است و نباید خم شوید، وسایل سنگین بردارید یا به چشم خود فشار وارد کنید.

جراحی آب مروارید
جراحی آب مروارید در کهنسالی

برای هفته اول، احتمالاً پزشک پیشنهاد می کند هنگام خواب از محافظ چشم استفاده کنید. این امر با حفاظت از محل جراحی، به بهبود چشم شما کمک می کند. در صورتی که درد دارید یا احساس می کنید چشم شما آنطور که باید بهبود نمی یابد، فوراً با پزشک خود درمیان بگذارید. ( علامت خستگی چشم )

باید بعد از 8 هفته، چشم شما کاملاً بهبود یافته باشد. حدود 90٪ افراد بعد از جراحی آب مروارید بهتر می بینند. اما انتظار نداشته باشید دید شما کامل باشد. ممکن است هنوز هم نیاز به استفاده از عینک یا لنز داشته باشید.

چه چیزی موجب تار شدن دید بعد از جراحی می شود؟

گاهی اوقات ممکن است پس از جراحی آب مروارید متوجه شوید همه چیز دوباره تار به نظر می رسد. این اتفاق به این دلیل روی می دهد که کپسول لنز – بخشی از چشم که عدسی مصنوعی جدید را در جای خود نگه می دارد – شروع به ضخیم شدن می کند.

ممکن است متوجه شوید پزشک شما از این وضعیت با اصطلاح پزشکی مات شدن کپسول خلفی یاد می کند. این مشکل ممکن است بلافاصله خود را نشان ندهد. ممکن است ماه ها یا سال ها بعد متوجه آن شوید.

پزشک ممکن است روشی به نام YAG را برای رفع آن مطرح کند. این جراحی چند دقیقه طول می کشد و بدون درد است. یک جراح با استفاده از لیزر ضخیم شدگی اطراف کپسول عدسی را باز می کند و امکان عبور نور بیشتر از عدسی مصنوعی را فراهم می کند. این کار دید تار شما را بهبود خواهد بخشید.

اگر هرگونه سوالی در مورد آب مروارید چشم دارید، با بهترین متخصصین چشم تهران مشاوره کنید.


Widget not in any sidebars

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 130

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

39 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها