قسمت ۱۰- CRP یا پروتئین فعال چیه؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


سلام

من بهنام هستم و این دهمین قسمت پادکست به سلامتی همتونه.

در این قسمت میخوایم در مورد یک موضوع که شاید کمتر دیده باشید اما در آزمایش‌های خون اسمش رو دیده باشید صحبت کنیم.

خوب موضوع این قسمت پادکستمون، CRP یا پروتئین فعاله.

پروتئین فعال C یا CRP ماده ای است در کبد که در پاسخ به التهاب سنتز می شود.

پروتئین فعال C با حساسیت بالا و پروتئین فعال C بسیار حساس نام های دیگری هستند که برای CRP بکار می روند.

سطح بالای CRP خون، نشانگر التهاب است. افزایش سطح CRP می تواند در نتیجه طیف گسترده ای از بیماری ها، از عفونت تا سرطان، ایجاد شود.

مطالعه سلامت پزشکی نشان داد که در مردان بالغ سالم، افراد دارای سطح بالای CRP، سه برابر بیشتر از مردان دارای سطح پایین CRP دچار حمله قلبی می شوند. این مطالعه مربوط به مردانی بود که قبلاً هیچ گونه سابقه بیماری قلبی نداشتند.

مطالعه سلامت زنان هاروارد نشان داد که افزایش سطح CRP بیش از افزایش میزان کلسترول، در پیش بینی بیماری عروق کرونر و سکته در زنان مؤثر است.

پزشکان ممکن است این آزمایش را همراه با سایر آزمایشات برای ارزیابی خطر ابتلای فرد به بیماری قلبی یا سکته انجام دهند. علاوه بر این، تحقیقات جدید نشان می دهد که CRP می تواند به عنوان عامل پیش بینی کننده در پیامدهای بهداشتی مرتبط با بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پزشکان ممکن است انجام آزمایش CRP را به منظور تشخیص بیماری های خود ایمنی التهابی نظیر موارد زیر، تجویز کنند:

  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • روماتیسم مفصلی
  • لوپوس

طبق اظهارات تخصصی کارشناسان انجمن قلب آمریکا پس از بررسی تمام فاکتورهای خطر در سال ۲۰۱۳، افراد دارای CRP بیش از ۲ میلی گرم در لیتر (میلی گرم در لیتر) یا برابر با آن، احتمالاً نیازمند کنترل و درمان دقیق تری در مورد بیماری های قلبی هستند.

سطح  بالای CRP ممکن است نقش مهمی در شناسایی افراد نیازمند به پیگیری دقیق تر یا درمان جدی تر پس از حملات یا جراحی های قلبی 

شاید در مورد آزمایش CRP و نتیجه اون برای بررسی ابتلا به بیماری کرونا هم شنیده باشید. بریم یه موزیک بشنویم برگردیم و در مورد CRP  و تشخصیص کرونا صحبت کنیم.

سال های سال بود که آزمایش CRP به منظور تشخیص عفونت باکتری ها و ویروس های مختلف به کار می رفت. با ظهور ویروس جدید کرونا، پزشکان از این آزمایش برای بررسی میزان عفونت کرونا در بیماران مبتلا استفاده می کنند. طبق یافته های علمی رابطه مستقیمی بین میزان عفونت ریه و سطح CRP وجود دارد.

درواقع سطوح بالای پروتئین C در ۸۶% بیماران کرونایی رویت شده است. همچنین با توجه به وخامت وضعیت بیمار، رابطه مستقیمی با سطح پروتئین C دیده شد.

البته نکته بسیار مهم و قابل توجه اینست که آزمایش CRP نمی تواند به طور قطعی ابتلا بیمار به ویروس کرونا را تایید کند. چرا که این آزمایش سطح التهاب را می سنجد و عفونت به وسیله هر نوع باکتری یا ویروس می تواند این تاثیر را ایجاد کند.

حالا چندتا سوال که ممکنه در طول گوش دادن به این قسمت براتون به وجود اومده باشه:

۱- آزمایش پروتئین C چطور انجام میشه؟

برای انجام این تست آمادگی خاصی لازم نیست. می تونید در روز آزمایش مطابق معمول غذا میل کنید.

یک پرستار یا کارورز از ورید، که معمولاً ورید واقع در آرنج یا پشت دست است، خون گیری می کند.

۲- نتایج آزمایش CRP نشان دهنده چیست؟

پروتئین فعال C به صورت میزان میلی گرم CRP در هر لیتر خون (میلی گرم در لیتر) اندازه گیری می شود. به طور کلی، سطح پایین پروتئین فعال C بهتر از سطح بالای آن است، زیرا نشان دهنده التهاب کمتری در بدن است.

خوانش کمتر از ۱ میلی گرم در لیتر  نشانگر پایین بودن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. خوانش بین ۱ تا ۲.۹ میلی گرم در لیتر معنای خطر متوسط برای ابتلا به بیماری است. خوانش بیش از ۳ میلی گرم در لیتر به معنای خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

توجه داشته باشید که ممکن است سطح CRP در افرادی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند نیز بالا باشد. با این حال، سایر علایم التهاب در این افراد لزوماً غیرطبیعی نیستند.

بالا بودن مقادیر CRP در بارداری می تواند علامتی مبنی بر عوارض باشد، اما برای شناخت کامل نقش CRP و بارداری نیاز به مطالعات بیشتری است.

در صورتی که باردار باشید یا عفونت مزمن یا بیماری التهابی دیگری داشته باشید، بعید است  آزمایش CRP خطر ابتلا به بیماری قلبی را به طور دقیق ارزیابی کند.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر داخلی

۳-در صورت بالا بودن CRP چه باید کرد؟

پایین آوردن سطح CRP راهکاری تضمینی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا خودایمنی نیست.

مهم است بدانید افزایش سطح CRP همان چیزی است که پزشکان از آن به عنوان بیومارکر یاد می کنند. یک بیومارکر فاکتوری است که باید هنگام آنالیز سلامت فرد به خاطر داشته باشید، اما شاخص مستقلی برای یک تشخیص خاص نیست.

۴- برای کاهش CRP چه راهکار خونگی وجود داره؟

تحقیقات نشان می دهد که یک الگوی غذایی سالم می تواند در کاهش سطح CRP مؤثر باشه. همواره اثبات شده است که رژیم مدیترانه ای سطح CRP را کاهش می دهد. اگر در معرض خطر بیماری قلبی هستید، در پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب، باید بخشی از سبک زندگی شما باشد.

ویتامین C نیز به عنوان راهی برای کاهش سطح CRP در افرادی که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی عروقی هستند، مورد بررسی قرار گرفته است. گفته می شود پروبیوتیک ها نیز ممکن است تأثیر مثبتی در کاهش CRP داشته باشند.

خوب میرسیم به پایان دهمین قسمت پادکستمون و مثل همیشه

به سلامتی همتون

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها