انگیزه دادن به کارمندان خود

چطور در مواقع دشوار به کارمندان خودمان انگیزه بدهیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

این روز ها ، اگر شما یک رهبر هستید (از هر نوعی که باشد) نمی توانید به سادگی به افراد دستور دهید و انتظار داشته باشید که آنها آنچه را که می خواهید انجام دهند. زمانی که زیر نظرشان دارید ممکن است از دستورالعمل های شما پیروی کنند ، اما به محض اینکه به حال خود رها شوند ، دوباره به انجام آنچه فکر می کنند مهم است ، می پردازند.

رهبران امروز ، بیش از گذشته ، باید همکاری مردم را جلب کنند. به گفته روانشناسان و روانپزشکان دو روش اصلی برای انجام این کار وجود دارد: انگیزه و الهام. اگرچه این دو کلمه اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند ، اما – بسته به آنچه می خواهید به آن دست یابید- در واقع معانی کاملا متفاوتی دارند.

انگیزه در مورد حرکت افراد به سمت عملی است که به یک هدف خاص و فوری منجر شود. وقتی به افراد انگیزه می دهید کاری انجام دهند که لزوماً مایل به انجام آن نیستند، باید در عوض چیزی را که می خواهند، ارائه دهید.
هنگامی که مربیان با تیم های خود در طول نیمه بازی صحبت می کنند ، از انگیزه استفاده می کنند. آن ها می خواهند بازیکنانشان با انرژی و تمرکز مجدداً وارد زمین شوند ، حتی اگر ممکن است خیلی خسته یا دلسرد باشند. پاداش آن ها؟ پیروزی.

مشاهده بیشتر : دکتر تخصص روانشناس

در اینجا 4 مرحله برای ایجاد انگیزه برای افراد خود آورده شده است:

به افراد دقیقاً آنچه را می خواهید انجام دهند، بگویید.

انگیزه در مورد این است که افراد دست به عمل بزنند ، بنابراین مبهم نباشید. از کلیاتی مانند “من می خواهم همه بهترین خود باشند.” بپرهیزید و در عوض بگویید “من به شما نیاز دارم تا آخر هفته بیایید تا ما بتوانیم این پروژه را به موقع انجام دهیم.”

انگیزه به کارمندان

مقدار زمان و یا تلاش مورد نظر خود را محدود کنید.

ساده تر است که از افراد بخواهیم یک شب یا حتی هر شب به مدت یک هفته تا دیر وقت مشغول به کار باشند تا اینکه انتظار داشته باشیم آنها به مدت نامحدود کار کنند. تاریخ پایان را مشخص کنید.

در فداکاری سهیم شوید.

رهبران آنچه را كه خودشان مایل به انجامش نیستند، از دیگران نمی خواهند. اگر برنامه ای برای چشمه آب گرم دارید ، به افراد خود نگویید آخر هفته کار کنند. آستین های خود را بالا بزنید و همکاری کنید.

به احساسات آن ها متوسل شوید.

به اعتقاد روانشناسان ترس توجه مردم را به خود معطوف کرده و می تواند یک محرک مؤثر باشد. (“اگر اکنون این کار را انجام ندهیم ، همه ما شغل خود را از دست خواهیم داد.”) اما اگر در این مورد زیاده روی کنید، نتیجه عکس خواهید گرفت. افراد نیز به واسطه احساسات مثبت مانند هیجان ، غرور ، احساس تعلق و هیجان رسیدن به موفقیت انگیزه می گیرند.

برای انجام کار هایی که می خواهید انجام دهند ، دلایل مختلفی بیاورید.

شما می توانید دلیل خود یا دلیل سازمان را برای درخواست این عمل بیان کنید. “اگر این پروژه را طبق برنامه به پایان نرسانیم ، قرارداد را از دست خواهیم داد.” اما بهترین دلیل همه چیز همیشه شخصی است. اگر می توانید به کارکنان خود روز های تعطیل اضافی یا حتی یک جایزه بدهید، بسیار خوب است. یا ممکن است در مورد چیزی بغرنج رفاقتی صحبت کنید که ناشی از دستیابی به چیز مهمی در کنار هم است. اما با توجه به اوضاع این روز ها ، بهترین چیزی که ممکن است بتوانید ارائه دهید ، این امید است که هیچ کس شغلش را از دست نخواهد داد.

از سوی دیگر ، الهام شامل تغییر طرز تفکر و احساس افراد نسبت به خود است تا بخواهند اقدامات مثبتی انجام دهند. ارزش ها و خواسته های افراد را مورد هدف قرار می دهد.

[sibwp_form id=1]

سخنرانی فارغ التحصیلی – بهترین آنها ، حداقل – از مخاطبان خود الهام می گیرند. آنها در مورد چالش هایی که فارغ التحصیلان چه شخصاً و چه جمعی با آن روبرو خواهند شد و امکان ایجاد تغییر صحبت می کنند. الهام به بهترین آرزو های افراد اشاره دارد و پیام اصلی و غالباً ناگفته آن “این است که شما می توانید همان چیزی باشید که می خواهید.” پاداش وعده داده نمی شود ، غیر از پاداش حاصل از درون: احساس رضایت شخصی.
به عنوان یک رهبر ، هر زمان که در مورد ارزش ها ، در مورد هویت (هویت شرکت یا هویت هر شخص) و اهداف بلند مدت صحبت می کنید ، الهام بخش است.

انگیزه بخشی به کارمندان

از این 5 مرحله برای الهام بخشیدن استفاده کنید:

تغییری باشید که می خواهید از آن الهام بگیرید.

شهرت ، شخصیت ، رفتار شما بیش از هر چیز دیگری به مردم الهام بخش خواهد بود. تنها راه برای به دست آوردن بهترین نتیجه از دیگران ، انتظار بهترین ها از خودتان است.

داستان بگویید.

داستان ها به مردم نمی گویند چه کاری انجام دهند. آنها تصورات و احساسات افراد را درگیر کرده، نشان می دهند که قادر به انجام چه کار هایی هستند.

توجه به سیستم ارزشی افراد.

از آن ها بخواهید که به گونه ای عمل کنند که مطابق با ارزش های خودشان باشد.

به بقیه اعتماد کنید.

وقتی به افراد الهام می بخشید ، به آنها دقیقاً نمی گویید که چه کاری انجام دهند یا دستورالعمل های دقیق نمی دهید، بلکه اطمینان دارید که آنها بهترین تلاش خود را خواهند کرد و ممکن است کاری که آنها انجام می دهند همان چیزی که انتظار داشتید، نباشد. ممکن است چیزی فراتر از ناشدنی ترین انتظارات شما باشد.

مشاهده بیشتر : دکتر تخصص روانپزشک

آن ها را به چالش بکشید.

افراد از انجام کار های عادی یا برآورده کردن انتظارات الهام نمی گیرند. آن ها از تلاش ، خلاقیت و فداکاری الهام می گیرند تا از آنچه خود فکر می کردند نیز فراتر روند.

انگیزه و الهام تنها حیطه سخنرانان و واعظان حرفه ای نیست. آنها ابزار هایی هستند که رهبران همیشه – در مکالمات یک به یک ، در جلسات و در سخنرانی های رسمی – استفاده می کنند تا بهترین عملکرد را در افراد برانگیزند. مطلب کلیدی دانستن زمان و موقعیت مناسب است.


هنگامی که یک هدف فوری ، کوتاه مدت و خاص وجود دارد که می خواهید به آن دست یابید ، باید به آنها انگیزه دهید. وقتی می خواهید هویت افراد و آرزو ها و تعهدات طولانی مدت آنها را شکل دهید ، باید به آن ها الهام ببخشید.

آنتوان دو سنت اگزوپری ، خلبان فرانسوی و نویسنده کتاب “شازده کوچولو” ، نوشت: “اگر می خواهید کشتی بسازید ، مردان را برای جمع آوری چوب ، تقسیم کار و دستورات فرا نخوانید. درعوض به آنها عشق دریای وسیع و بی پایان را بیاموزید” بعضی اوقات شما باید هر دو کار را انجام دهید. شما باید افرادی را برای انجام یک کار خاص – ساخت کشتی با توجه به مشخصات ، زمان و بودجه – ثبت نام و سازماندهی کنید – و گاهی اوقات باید خواسته های افراد را فعال کنید و خود کنار بایستید. چه کسی می داند ، ممکن است از کار هایی که آنها انجام می دهند شگفت زده شوید.

در بعضی مواقع افسردگی ریشه اصلی بی انگیزنگی کارمندان است، برای درمان افسردگی همین حالا اقدام کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها