ویروس کرونا

تست آنتی‌بادی (سرولوژی) چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


تست‌های سرولوژیک تست‌هایی هستند که در خون به دنبال آنتی‌بادی می‌گردند. این تست‌ها می‌توانند شامل چندین روش آزمایشگاهی باشند. انواع مختلفی از تست‌های آنتی‌بادی برای تشخیص بیماری‌های مختلف استفاده می‌شوند. به منظور غربالگری کرونا و بررسی احتمال ابتلا به کرونا، به تست هوشمند کرونا مراجعه کنید.

در شهر تهران، برای انجام آزمایش آنتی بادی در منزل یا محل کار درخواست بدهید.

تست آنتی‌بادی یا سرولوژی، آزمایش خونی است که به دنبال نشانه‌هایی از عفونت قبلی کووید-19 می‌گردد. این تست، آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌هایی در خون که با عفونت مبارزه می‌کنند، را شناسایی می‌کند. تست آنتی‌بادی آینده‌ی بسیار خوبی دارد زیرا به ما در درک فراگیری کووید-19 در جوامعمان کمک می‌کند. اما امید اصلی همه ما، ساخت واکسن کرونا و انتشار انبوه آن است.

اما نباید به تست آنتی‌بادی برای پیش‌بینی دقیق ایمنی فرد در برابر عفونت، اطمینان کرد. این به این معناست که حتی اگر نتیجه‌ی تست آنتی‌بادی شما مثبت باشد، شما به قطعیت نخواهید دانست که مجددا به کووید-19 مبتلا نخواهید شد. تا زمانی‌که پزشکان و دانشمندان این بیماری را بهتر بشناسند، همه باید به پیروی از توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه دهند.

تفاوت بین تست آنتی‌بادی و تست تشخیص عفونتی (PCR) چیست؟

تست آنتی‌بادی، یک آزمایش خون است که به دنبال نشانه‌هایی از عفونت قبلی کووید-19 می‌گردد.

تست تشخیص عفونتی، به دنبال نشانه‌هایی از عفونت فعال و حاضر می‌گردد. کماکان، تست تشخیصی ارجح، تست سوآب نازوفارنژیال (از طریق بینی) است.

مشاهده بیشتر : رزرو آنلاین دکتر عفونی

تست آنتی‌بادی چگونه عمل می‌کند؟

نمونه‌ی خونی که در یک ویال جمع‌آوری شده به آزمایشگاه فرستاده شده و در آن‌جا، تستی برای بررسی حضور آنتی‌بادی‌ها در سرم خونی انجام می‌شود. حضور آنتی‌بادی‌ها به این معناست که بدن یک پاسخ ایمنی برای مبارزه ویروس داشته است.

روش رایجی که در تست آنتی‌بادی استفاده می‌شود، ELISA (سنجش ایمنی آنزیمی) نامیده می‌شود. در حال حاضر، تست‌های آنتی‌بادی کووید-19 نتایج مثبت کاذب زیادی دارند. این به این معناست که حتی اگر تست نتیجه‌ی مثبت داشته باشد و نشان بدهد که فرد آنتی‌بادی‌های کووید-19 را دارد و از بیماری کروناویروس بهبود یافته‌است، ممکن است این نتیجه صحیح نباشد.

آزمایش خون برای آنتی بادی کرونا

دریافت نتیجه‌ی تست آنتی‌بادی چه مدت طول می‌کشد؟

زمان مورد انتظار برای دریافت نتیجه، 24 تا 48 ساعت است.

اگر تست آنتی‌بادی من مثبت باشد و من آنتی‌بادی‌های کووید-19 را داشته باشم، آیا ایمن هستم؟

سریع‌ترین جواب این است که نمی‌دانیم.

در حال حاضر، دانشمندان ارتباط بین حضور آنتی‌بادی و ایمن شدن فرد را به طور کامل کشف نکرده‌اند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که اگر فردی قبلا به بیماری مبتلا شده باشد، می‌تواند مجددا توسط کووید-19 بیمار شود یا خیر و این ایمنی بالقوه چه مدت دوام می‌آورد.

با انجام تحقیقات بیشتر بر روی کروناویروس و کووید-19 و شناخت بیشتر پاسخ ایمنی به این بیماری، دانشمندان و پزشکان رابطه‌ی بین آنتی‌بادی‌ها و ایمن شدن فرد در برابر ابتلای مجدد را بهتر درک خواهند کرد.

من فکر می‌کنم که ممکن است در معرض کووید-19 قرار گرفته باشم. آیا می‌توانم تست آنتی‌بادی انجام دهم؟

شما باید با پزشک عمومی خود در مورد نگرانی‌هایتان صحبت کنید و اگر باور دارید که در معرض کووید-19 قرار گرفته‌اید، به او بگویید. پزشک تصمیم می‌گیرد که طبق شرایط خاص شما، تست آنتی‌بادی برایتان مناسب است یا خیر.

لطفا توجه داشته باشید که شما در زمان انجام تست آنتی‌بادی باید بدون علامت باشید. برای به حداکثر رساندن احتمال دقیق بودن نتیجه، تست باید حداقل 28 روز بعد از شروع علائم انجام شود.

هزینه‌ی این تست چقدر است؟

بیماران باید این موضوع را با برنامه‌ی بیمه‌ی شخصی خود چک کنند. بیماران ممکن است لازم باشد که یک مبلغ کسری را پرداخت کنند، بنابراین حتی در صورت پوشش تست توسط بیمه، ممکن است لازم باشد که هزینه‎‌ی تست را پرداخت کنند.

چه‌چیزهایی را لازم است بدانم؟

مهم‌ترین چیزی که بیماران لازم است بدانند این است که با وجود این‌که تست‌های آنتی‌بادی می‌توانند اطلاعات مهمی را در اختیار محققان و گروه‌های وضع‌کننده‌ی سیاست‌های سلامت عمومی قرار دهند، این تست‌ها به عنوان ابزاری برای تایید عفونت کووید-19 در گذشته یا ایمن شدن فرد، سودمند نیستند.

مشاهده بیشتر : رزرو نوبت آنلاین پزشک داخلی

چون این تست‌ها کامل نیستند، ادامه‌ی پیروی از اقدامات مبتنی بر شواهد، صرف نظر از نتیجه‌ی تست، برای پیشگیری از عفونت مهم است.

  • فاصله‌ی اجتماعی – حداقل 2 متر یا بیشتر – از دیگران را رعایت کنید
  • زمانی که به اجتماعات می‌روید، ماسک بپوشید
  • دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون، حداقل برای 20 ثانیه، بشویید
  • خود و خانواده را از نظر علائم کووید-19 پایش کنید

اگر این علائم را دارید، با پزشکتان تماس بگیرید:

  • تب
  • سرفه
  • بدن‌درد
  • مشکل در تنفس
  • از دست دادن حواس (چشایی یا بویایی)

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.4 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

96 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها