ویژگی شخصیتی

ویژگی شخصیتی و پیامدهای آن در زندگی فرد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در صورتی که ویژگی شخصیتی واقعا افراد را به شکل معناداری از هم جدا می‌کند، باید به تفاوت‌های دیگری مانند چگونگی رعایت عدالت در در زندگی برای بهتر یا بدتر شدن آن نیز مرتبط باشد. این مسئله دقیقاً همان چیزی است که دانشمندانی که در حوزه شخصیت مطالعه می کنند، در تلاش برای دستیابی به این حقایق هستند.

شخصیت اهمیت بسیاری در کیفیت زندگی دارد. به همین دلیل است که هر ویژگی شخصیتی اصلی که توسط روانشناسان مورد بررسی قرار گرفته است، با یک یا چند نتیجه مرتبط، به هم پیوند خورده است. حال ممکن است این ویژگی‌ها مربوط به تلاش برای دستیابی به سلامت روان باشد و یا تلاش برای افزایش رضایت در روابط عاشقانه! این امر نشان می دهد که شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی تا چه اندازه در زندگی فرد اهمیت دارد.

ارتباط بین تفاوت‌های شخصیتی و پیامدهای آن در زندگی بسیار پیچیده است. افراد برونگرا معمولا زندگی اجتماعی بهتری را نسبت به افراد درونگرا تجربه می‌کنند. البته به طور متوسط، درونگراهای شاد بیشماری هم وجود دارند. اما این یافته‌ها یک سری اطلاعات کلی راجع به تجارب و چالش‌هایی که افراد با ویژگی شخصیتی مختلف با آن روبرو هستند را نشان می دهد.

ویژگی شخصیتی

به نظر شما آیا واقعا ویژگی شخصیتی باعث موفقیت بیشتر افراد یا برقراری روابط مستحکم‌تر می شوند؟ آیا تمامی خصوصیات و بازخوردها از برخی عوامل مشترک و اساسی ناشی می شود؟ تعیین اینکه شخصیت به خودی خود چه مقدار مسئول فراز و نشیب هایی است که ما در زندگی تجربه می‌کنیم، بسیار دشوار است. اما دلایلی وجود دارند که نشان می‌دهد، رفتارها تاثیر به سزایی در حوزه های مهم زندگی دارند و با آنها در ارتباط هستند.

ویژگی شخصیتی و ارتباط آن با سلامتی و تندرستی

سلامت روانی و جسمی نیز با ویژگی شخصیتی هر فرد در ارتباط است. این که مردم در هر بخش از زندگی خود چقدر خوشحال هستند و یا پرداختن به مسائل زندگی و مرگ همه و همه به ویژگی شخصیتی آن‌ها بستگی دارد. به نظر می رسد افرادی که در برخی از خصوصیات شخصیتی بالاتر از بقیه و در برخی نسبت به دیگران پایین‌تر هستند، از وضعیت بهتری برخوردارند.

رابطه بین ویژگی شخصیتی و خوشبختی

سنجش روانشناختی نشان می‌دهد که افراد برونگرا و باوجدان رتبه بهتری نسبت به بقیه دارند. این در حالی است افراد روان رنجور در مقایسه با ین افراد چندان احساس خوشبختی نمی‌کنند.

می‌توان گفت پیامدهای مثبتی مانند پاداش برخورد اجتماعی که افراد با ویژگی شخصیتی برون گرا و با وجدان در زندگی خود تجربه می‌کنند، نقش به سزایی در احساس خوشبخت بودن این افراد دارد.

ویژگی شخصیتی

آیا افراد با ویژگی شخصیتی خاص زندگی طولانی تری دارند؟

صفات و ویژگی شخصیتی با سلامتی و امید به زندگی مرتبط هستند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که با وجدان و برونگرا هستند و سازگاری بالاتری دارند به طور متوسط کمتر با خطر مرگ رو به رو می‌شوند. در حالی که افراد عصبی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. شواهد نشان می دهد که افزایش خطر سیگار کشیدن نیز در بین افراد عصبی بیش‌تر از سایر افراد است.

رابطه ویژگی شخصیتی و تندرستی

رابطه ویژگی شخصیتی و تندرستی ممکن است همیشه یکسان نباشد. به عنوان مثال، رابطه بین برونگرایی و تندرستی می تواند محدود به فرهنگ‌های خاصی باشد. به طور مشابه، تحقیق دیگری نشان می‌دهد که رابطه بین برونگرایی کم و مرگ و میر در ایالات متحده بیش‌تر و قوی‌تر از سایر کشورها است.

ارتباط بین شخصیت و روابط

بخش اعظمی از زندگی هر فرد را روابط در بر می‌گیرد. خصوصیات شخصیتی مانند برونگرایی و سازگاری نیز از نظر اجتماعی بسیار اهمیت دارند. بنابراین اینکه افراد چقدر ممکن است با شریک زندگی خود رابطه عاشقانه و سازگاری داشته باشند، تا حدودی به ویژگی های شخصیتی متمایز آنها بستگی دارد. تحقیقات حاکی از آن است که برخی از صفات و ویژگی شخصیتی با تجربه روابط باکیفیت و سازگار ارتباط مستقیم دارد.

ویژگی شخصیتی

رابطه برون گرایی و سایر ویژگی‌های شخصیتی

یكی از ویژگی‌های شخصیتی كه بیشتر به زندگی اجتماعی مربوط می شود، برون گرایی است. افراد برونگرا معمولا در موفقیت‌های اجتماعی، مانند خودآگاهی و پذیرش همسالان تجربه بهتری داشته‌اند. برونگرایی با وجدان کاری، سازگاری و میزان رضایت در روابط عاشقانه نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. این در حالی است که افراد روان رنجوری غالبا از روابط عاشقانه خود هم احساس رضایت نمی‌کنند.

سبک‌های دلبستگی و رضایت از رابطه

سبک‌های دلبستگی می توانند به عنوان عناصر شخصیتی شخص نیز در نظر گرفته شوند. از این رو با نتایج رابطه نیز در ارتباط خواهند بود. تحقیقات نشان می دهد کسانی که در دلبستگی های خود احساس “ناامنی” می‌کنند، از روابط خود حس رضایتمندی کمتری دارند. زیرا همواره در اضطراب هستند و از روابط نزدیک عاطفی فرار می‌کنند.

ویژگی شخصیتی و زندگی اجتماعی

برخی از افراد، از جمله کسانی که شخصیت روانی “پریشان” دارند، یا خودشیفته‌اند یا کسانی که دارای اختلال شخصیتی هستند، مستعد رفتارهایی هستند که به دیگران آسیب می رسانند. ویژگی شخصیتی این افراد به طور بالقوه‌ای روابط آنها را تضعیف یا بی‌ثبات می کند. مطالعات نشان می دهد که نداشتن وجدان با گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی ارتباط مستقیم دارد. در مقابل سازگاری نیز با گرایش به بخشش و قدردانی به هم پیوند خورده است.

ارتباط بین شخصیت و موفقیت

علاوه بر طول عمر بیشتر و احساس رضایتمندی از زندگی عاشقانه، به نظر می رسد ویژگی شخصیتی به اشکال متعارف‌تری از موفقیت مرتبط است. از نمرات گرفته تا علایق شغلی، درآمد، علم ارتباطات و … همگی به چگونگی شخصیت و میزان موفقیت او در زندگی وابسته هستند.

ویژگی شخصیتی

ویژگی‌های شخصیتی و ارتباط آن با درآمد

اگر قرار باشد موفقیت با دلار و سنت سنجیده شود، به نظر می رسد افرادی که در برخی از صفات خاص و ویژگی شخصیتی امتیاز بالاتری کسب می‌کنند، از مزایای مالی بالاتری نیز برخوردار هستند.

تحقیقات ثابت کرده است که میان سازگاری بیشتر با درآمد کمتر و وجدان با درآمد ارتباطات پیچیده‌ای وجود دارد. با این حال، شکی نیست که خط مشی کاری شخص نیز در این امر مهم است.

در برخی از مشاغل ممکن است کم و بیش برونگرایی، وجدان کاری، هماهنگی بیش‌تر و توانایی استفاده از تجربیات جدید یا سایر صفات لازم باشد.

ارتباط شخصیت با شغل

مطالعات نشان داده است که افراد برونگرا به طور متوسط گرایش بیش‌تری به سمت رهبری و تعهد شغلی بالاتر از خود نشان می‌دهند. در حالی که به نظر می رسد افرادی که روان رنجور هستند، تعهد کمتری نسبت به کار خود دارند.

شخصیت همچنین ممکن است علایق شغلی شخص را نیز شکل دهد. به عنوان مثال، افرادی که خلاق‌تر هستند، معمولا بیش‎تر به شغل‌های هنری علاقه نشان می‌دهند.

شخصیت با چه چیزهای دیگری ارتباط دارد؟

ویژگی‌های شخصیتی تاثیر به سزایی در زندگی افراد دارد. از این رو پیوندهای مستحکمی بین رفتارها و معیارهای روانشناختی برقرار می‌شود. بنابراین اگر چه برخی از ارتباطات در سطح متوسط شکل می‌گیرند اما باز هم پیامدهای آن بر زندگی بی‌تاثیر نخواهد بود. برای مثال، ارتباط مستقیمی میان آمادگی برای پذیرش تغییرات و مشاهده تلویزیون یا سازگاری کم و رفتار جنایتکارانه و یا برونگرایی و تمایل به انجام اعمال داوطلبانه وجود دارد.

ویژگی شخصیتی

قضاوت در مورد شخصیت افراد

هر کس شخصیت خاص خود را دارد. انسان‌ها نیز همواره سعی می کند شخصیت افراد دیگر را از روی رفتارهای او حدس بزنند. هر چند برداشت‌های اول ممکن است کاملاً دقیق نباشند، اما تفاوت‌های شخصیتی با رفتارهای بیرونی در ارتباط هستند از این رو می توانند نکات اولیه را در مورد ویژگی‌های شخص ارائه کنند.

با گذشت زمان، با مشاهده تمایل فرد به فکر کردن و عمل کردن در موقعیت های مختلف قادر خواهیم بود ویژگی شخصیتی و طرز برخورد او را در موقعیت‌های مختلف پیش‌بینی کنیم.

ارتباط شخصیت با ظاهر افراد

لباس، حالات چهره و سایر جزئیات قابل مشاهده، ممکن است سیگنال‌هایی را از شخصیت فرد ارائه دهند. به عنوان مثال، لبخند زدن و پرانرژی بودن می‌تواند نشانه این باشد که شخص نسبتاً برون گراست و برقراری ارتباطا اجتماعی را دوست دارد.

سالم و آرام به نظر رسیدن ممکن است نشانگر ثبات عاطفی باشد. روانشناسان همچنین شواهدی یافته‌اند که نشان می دهد که شرایط اطراف فرد تا حدی با ویژگی های شخصیتی او در ارتباط است. به عنوان مثال، داشتن یک اتاق خواب مرتب، با وجدان بالا همراه است. در حالی که مطالعه کتاب‌های متنوع با تمایل به تجربه موقعیت‌های جدید در ارتباط است.

اثر هاله‌ای چیست؟

اثر هاله‌ای یک تصور است که در آن شخصی که دارای یک خصوصیت مطلوب مانند جذابیت جسمی است، به نظر می رسد که دارای سایر خصوصیات مطلوب دیگری نیز باشد. تحقیقات نشان می دهد که این امر می تواند به درک برخی از خصوصیات شخصیتی مانند وجدان یا مهربانی کمک کند.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد ویژگی شخصیتی و پیامدهای آن در زندگی می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین لیست پزشک روانشناس و لیست پزشک اعصاب و روان را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : psychologytoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها