روان کاوی

روان کاوی چیست و چه اهمیتی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روان­ کاوی نوعی گفتار درمانی دقیق است که تلاش دارد افکار و عواطف ضمیر ناخودآگاه یا عمیق ذهن را به ضمیر خودآگاه بیاورد تا تجارب و عواطف سرکوب ­شده، که اغلب ریشه در کودکی دارد، ظاهر شده و مورد بررسی قرار بگیرند. بیمار و تراپیست با همکاری یکدیگر تاثیر خاطرات سرکوب­ شده را روی تفکر، رفتار و روابط بزرگسالی فرد بررسی می‌­کنند.

در صورتی که تمایل دارید در خصوص ضمیر نیمه خودآگاه نیز اطلاعاتی را کسب کنید می‌توانید به وبلاگ مجله پزشکی درمانکده مراجعه کنید.

چه زمانی باید از روان­ کاوی استفاده کنیم؟

افراد مبتلا به افسردگی، مشکلات عاطفی، ترومای عاطفی، الگوی رفتار عصبی، رفتار خودمخرب، اختلال شخصیت یا دارایمشکلات مداوم در رابطه می‌توانند از مزایای روان­ کاوی بهره­‌مند شوند. براساس داده‌های به دست آمده از یک تحقیق، حدود 77 درصد از بیماران بعد از قرار گرفتن تحت درمان روان­ کاوی گزارش دادند که علائم، مشکلات درون­ فردی، کیفیت زندگی و سلامت‌شان بهبود یافته است. بعد از گذشت یک سال نیز، حدود 80 درصد آن‌ها شرایط بهتری را تجربه کرده‌اند.

روان کاوی

انتظار ما از جلسات روان کاوی چیست؟

در روان­ کاوی از روش­‌های مخصوصی بهره گرفته می‌شود. طی جلسات روان کاوی از ارتباط آزاد و تداعی غیر ارادی واژگان استفاده می­‌شود. به این ترتیب که روان­شناس یک کلمه می­‎گوید و بیمار اولین کلمه‌­ای را که به ذهنش می­‌رسد به زبان می‌­آورد. سپس روان­شناس بین واژگان بیمار دنبال یک الگو می­‌گردد تا به کمک بیمار معنای این الگو را کشف کند.

روان­ کاو هنگام بررسی رویای بیمار، از عواطف سرکوب ­شده او که در نمادهایی که فرد در خواب می­‌بیند پنهان شده است، پرده برمی­‌دارد. روان­ کاو در مرحله به مرحله کشف معنا و اهمیت این نمادها به بیمار کمک می‌­کند. در فرآیند انتقال نیز منتقل شدن عواطف بیمار از فردی به فرد دیگر بررسی می‌شود.

به عنوان مثال احساسات سرکوب­ شده فرد در کودکی نسبت به والدین، بعدها در بزرگسالی به شریک رابطه یا به تراپیست حین فرآیند روان­‌کاوی منتقل می‌­شود.

روان کاوی

روان­ کاوی چه تاثیری در روحیه فرد دارد؟

براساس نظریات زیگموند فروید، روان­کاوی از روش­‌های کاوش گرایانه برای رهاسازی افکار، عواطف و تجربیات سرکوب­ شده استفاده می‌­کند. اما این روش نسبت به روان­کاوی اولیه فروید تغییراتی داشته است و به مراتب خلاصه‌تر و آسان­‌تر شده است.

رابطه بین تراپیست و بیمار نیز در فرآیند درمان بسیار مهم است. در ادامه به مواردی اشاره می­‌کنیم که در فرآیند درمان نقش به­ سزایی دارد:

  • وابستگی که بر روی ارتباط بین نوزاد و والد تمرکز دارد
  • انتقال عواطف و نیازهای گذشته به افراد و رویدادهای فعلی
  • مقاومت شامل مرحله‌ای از درمان که بیمار به­ خاطر رها شدن احساسات دردناک و سرکوب­ شده از پا در می­‌آید و سعی می­‌کند از روبه­‌رو شدن با آن­ها دوری کند.

درنهایت، وقتی بیمار بیشتر برای روبه‌رو شدن با مشکلات احساس راحتی می­‌کند، کم­تر مقاومت نشان می‌­دهد و می‌­تواند انگیزه و رفتار خود را بشناسد، به این ترتیب فرآیند درمان آغاز می‌شود.

روانکاوی  

چشم ­انداز روان ­کاوی

به مددکار اجتماعی، روان­شناس یا دیگر متخصصان سلامت روان که در زمینه روان­کاوی پیشرفته آموزش دیده و تجربه و مدرک مناسب با آن را در اختیار دارد، روان­ کاو گفته می‌شود.

اگر به روان کاو احتیاج دارید، علاوه بر پیدا کردن کسی که سابقه تحصیلات، تجربه و مهارت او در روان­کاوی بالاست، دنبال کسی بگردید که برای مطرح کردن مسائل شخصی خود با او احساس راحتی می­‌کنید.

شما عزیزان برای دریافت خدمات روان کاوی می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر و فوق متخصص روان شناس و دکتر و فوق متخصص روان پزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع :

psychologytoday

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها