علائم بارداری در دو ماه اول حاملگی چگونه است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا با علائم بارداری آشنایی دارید؟ آیا این علائم در هفته‌های اول بارداری مشترک هستند؟ از کدام نشانه‌ها می‌توانید بفهمید چندقلو باردار هستید؟ بدن شما طیف وسیعی از تغییرات را در طول بارداری تجربه می‌کند، از حساسیت سینه‌ها در سه‌ ماهه اول گرفته تا کمردرد در سه‌ ماهه سوم. پس بهتر است بدانید که چه چیزی در انتظارتان است. با مطالعه مقاله امروز مجله درمانکده، متوجه علائم و نشانه‌های هفته‌به‌هفته بارداری و مواردی از این‌ قبیل خواهید شد.

علائم اولیه بارداری را چه زمانی احساس می‌کنید؟

معمولا اکثر زنان عقب افتادن پریود را به عنوان اولین نشانه بارداری تجربه می‌کنند. سایر علائم می‌توانند در هر هفته متفاوت باشند. در ادامه، به بررسی علائم حاملگی در هشت هفته اول بارداری می‌پردازیم.

1. نشانه های بارداری در هفته اول

در اولین هفته از بارداری، شما هنوز به لحاظ تکنیکی باردار محسوب نمی‌شوید (در اصل شما هنوز حامله نیستید)، چون پزشکان تاریخ زایمان شما را از اولین روز آخرین قاعدگی‌تان محاسبه می‌کنند. در این هفته، شما علائم معمول قاعدگی، مانند خونریزی، کرامپ یا گرفتگی عضلانی، درد سینه، نوسانات خلقی و… را تجربه خواهید کرد.

زن بارداری که روبروی تخت ایستاده و  به دلیل تجربه علائم بارداری 2 دست خود را جلوی بدن گذاشته است
تاریخ زایمان با توجه به اولین روز آخرین قاعدگی مشخص می‌شود.

2. علائم بارداری در هفته دوم

تخمک‌گذاری، در هفته دوم حاملگی اتفاق می‌افتد. در این هفته، تخمدان شما یک تخمک بالغ آزاد می‌کند که به لوله فالوپ (لوله رحم) می‌رود، یعنی جایی که در انتظار لقاح با اسپرم است. علائم تخمک‌گذاری شامل درد زیر شکم (میتل اشمرز یا mittelschmerz)، حساس شدن سینه‌ها، ترشح ماده لزج شبیه سفیده تخم‌مرغ و افزایش دمای پایه بدن است.

3. نشانه های بارداری در هفته سوم

در هفته سوم، تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه‌گزینی می‌کند. بعضی از افراد گرفتگی خفیف شکم یا لکه‌بینی خفیف را در این هفته تجربه می‌کنند که به‌ عنوان «خونریزی لانه‌گزینی» شناخته می‌شود. البته در صورت خونریزی یا درد شدید، حتما موضوع را با پزشک زنان در میان بگذارید. چرا که این موضوع می‌تواند نشانه حاملگی خارج از رحم باشد که در آن جنین در خارج از رحم (معمولا در لوله فالوپ) لانه‌گزینی می‌کند.

نوار بهداشتی و تامپون و ساعت و تقویمی که در کنار آن‌ها گذاشته شده است
در هفته سوم بارداری ممکن است لکه‌بینی ناشی از لانه‌گزینی را تجربه کنید.

4. علائم بارداری در هفته چهارم

در این هفته از حاملگی، تست بارداری انجام می‌شود. حساس شدن سینه‌ها که یکی از اولین نشانه های بارداری است، در این هفته شدت بیشتری می‌یابد و ممکن است با سوتین احساس ناراحتی بیشتری داشته باشید. بعضی از افراد هم حس بویایی یا چشایی شدید، خستگی، یبوست، نفخ و نوسانات خلقی را تجربه می‌کنند. اما اگر اصلا متوجه علائم بارداری خود نمی‌شوید، نگران نباشید. چون ممکن است این علائم در شما چند هفته دیرتر ظاهر شوند.

بیشتر بدانید:هفته چهار بارداری چه علائمی دارد؟

زنی که علائم بارداری را تجربه می‌کند و 2 دست خود را روی یکی از سینه‌هایش قرار داده است
حساس شدن سینه‌ها یکی از علائم بارداری در هفته چهارم است.

5. نشانه های بارداری در هفته پنجم

نوسانات خلقی ناشی از تغییرات هورمونی بدن، باعث هجوم احساسات در هفته پنجم می‌شود و احساسات شما بدون هیچ دلیل موجهی از خوشحالی به افسردگی تا عصبانیت تغییر می‌کند. در این هفته از بارداری شاهد بروز سایر علائم اولیه بارداری مانند خستگی و حساسیت سینه هم خواهید بود.

زنی که 2 صورتک را با دست نگه داشته است، یک صورتک خوشحال و یک صورتک غمگین
در هفته پنجم بارداری ممکن است نوسانات خلقی را تجربه کنید.

6. علائم بارداری در هفته ششم

بعضی از زنان باردار، در هفته ششم، یکی از ترسناک‌ترین علائم خود یعنی تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند (اگرچه ممکن است این نشانه در همان هفته‌های نخست بارداری هم رخ دهد). لازم به ذکر است که تشدید حس بویایی شما می‌تواند این علامت آزاردهنده را تشدید کند و این موضوع ممکن است زمینه را برای هوس‌ها و بیزاری‌های غذایی فراهم سازد.

تهوع صبحگاهی ممکن است تا سه‌ ماهه دوم ادامه داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود راه‌کار مقابله با آن را بیابید. برای مثال، در این مواقع بهتر است وعده‌های غذایی کوچک‌تری مصرف کنید، زنجبیل بخورید، از مچ‌بندهای طب فشاری استفاده کنید یا از خوردن غذاهای محرک بپرهیزید.

زنی که روی مبل نشسته و به دلیل حالت تهوع شکم و سر خود را گرفته است
تهوع صبحگاهی یکی از آزاردهنده‌ترین علائم بارداری است.

7. نشانه های بارداری در هفته هفتم

تکرر ادرار از سایر علائم اولیه بارداری است که به دلیل چند عامل ایجاد می‌شود. این عوامل عبارتند از: هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسان (human chorionic gonadotropin) یا (hCG)، رحم در حال‌ رشد مادر باردار که به مثانه فشار می‌آورد و کلیه‌ها که برای از بین‌ بردن مواد زائد به‌شدت کار می‌کنند.

8. علائم بارداری در هفته هشتم

در این هفته از بارداری، احتمالا علائم شما به‌ شدت ظاهر می‌شوند. این علائم شامل حالت تهوع، حساس شدن سینه‌ها، خستگی، تکرر ادرار، نوسانات خلقی، نفخ و… هستند. یکی دیگر از علائم غیرعادی، ترشح بزاق اضافی دهان است که گاهی اوقات تا پایان سه‌ ماهه اول ادامه می‌یابد. به دلیل تغییرات هورمونی بدن و از طرفی ترک مصرف کافئین و همچنین استرس و کم‌ آبی بدن، بروز سردرد هم تا حدی در این هفته از بارداری رایج است.

جدول علائم بارداری در هشت هفته اول

علائم و نشانه‌هاجدول زمانی (از ﺗاﺧﯿﺮ ﻗﺎﻋﺪﮔﯽ)
گرفتگی خفیف و لکه‌بینیهفته یک تا چهار
ﺗاﺧﯿﺮ ﻗﺎﻋﺪﮔﯽهفته چهار
خستگیهفته چهار تا پنج
حالت تهوعهفته چهار تا ۶
گزگز یا درد سینه‌هاهفته چهار تا ۶
تکرر ادرارهفته چهار تا ۶
نفخهفته چهار تا ۶
حالت تهوع هنگام حرکتهفته پنج تا ۶
نوسانات خلقیهفته ۶
تغییرات دماییهفته ۶
فشار خون بالاهفته هشت
خستگی شدید و سوزش سر معدههفته ۹
سریع‌تر شدن ضربان قلبهفته هشت تا ۱۰
تغییرات نیپل و پستانهفته ۱۱
آکنههفته ۱۱
افزایش قابل توجه وزنهفته ۱۱
درخشان شدن در بارداریهفته ۱۲

تفاوت علائم قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی با بارداری

سندرم پیش از قاعدگی (premenstrual syndrome) یا PMS، شامل مجموعه‌ای از علائم مرتبط با قاعدگی است که معمولا یک تا 2 هفته قبل از قاعدگی رخ می‌دهند و پس از شروع قاعدگی متوقف می‌شوند. اما نکته اینجا است که علائم PMS می‌توانند بسیار شبیه علائم اولیه بارداری باشند. لازم به ذکر است که این تفاوت‌ها ظریف و از زنی به زن دیگر متفاوت هستند. در ادامه مطلب به تفاوت‌های بین علائم قاعدگی و بارداری اشاره شده است.

در صورت لزوم می تواند با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: هفته 5 بارداری چه علائمی دارد؟

زن بارداری که علائم بارداری را تجربه می‌کند و روی کاناپه دراز کشیده است
علائم قاعدگی از بعضی جهات با علائم بارداری متفاوت است.

1. درد سینه

سندرم پیش از قاعدگی: طی سندرم پیش از قاعدگی، ممکن است علائمی مثل تورم و حساس شدن سینه‌ها در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ دهند که میزان آن‌ها از خفیف تا شدید متغیر است. با این‌ حال، معمولا شدیدترین حالت آن درست قبل از قاعدگی است. لازم به ذکر است که زنان در سنین باروری علائم شدیدتری از خود نشان می‌دهند.

طی این سندرم ممکن است بافت سینه، به‌ خصوص در نواحی بیرونی، احساس برآمدگی و تراکم داشته باشد یا احساس پری سینه همراه با حساسیت و درد شدید و مبهم همراه باشد. درد اغلب در طول قاعدگی یا بلافاصله پس از آن بهبود می‌یابد، چون سطح پروژسترون کاهش پیدا می‌کند.

بارداری: سینه‌های شما در اوایل بارداری ممکن است در هنگام لمس دردناک یا حساس شوند. همچنین ممکن است در آن‌ها احساس پر بودن و سنگینی داشته باشید. این حساسیت و تورم معمولا یک تا 2 هفته پس از بارداری اتفاق می‌افتد و می‌تواند برای مدتی ادامه داشته باشد، چون سطح پروژسترون شما به دلیل بارداری افزایش می‌یابد.

2. خونریزی

سندرم پیش از قاعدگی: در طول PMS معمولا خونریزی یا لکه‌بینی نخواهید داشت و پس از شروع قاعدگی، جریان خون به طور قابل‌توجهی بیشتر می‌شود و می‌تواند تا یک هفته ادامه یابد.

بارداری: در بعضی از زنان، یکی از اولین نشانه های بارداری، خونریزی خفیف واژینال یا لکه‌بینی است که معمولا صورتی یا قهوه‌ای تیره است. این علامت 10 تا 14 روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد و به‌صورت لکه‌های کوچکی در پد یا تامپون‌ مشاهده می‌شود. این لکه‌بینی تنها یک یا 2 روز به طول می‌انجامد، بنابراین کوتاه‌تر از یک پریود معمولی است.

3. تغییرات خلق‌ و خو

سندرم پیش از قاعدگی: ممکن است در طول PMS تحریک‌پذیر باشید و کمی احساس خجالت کنید. همچنین ممکن است مدام زیر گریه بزنید و احساس اضطراب داشته باشید. با این‌ حال، این علائم معمولا پس از شروع قاعدگی برطرف می‌شوند.

زنی که روی مبل نشسته و یک کیسه آب گرم را روی شکم گذاشته است
تغییر خلق و خو یکی از علائم سندرم پیش از قاعدگی است.

انجام تمرینات ورزشی و خواب کافی ممکن است به رفع علائم PMS کمک کنند. با این‌ حال، اگر به مدت 2 هفته یا بیشتر احساس غمگینی، ناراحتی، ناامیدی یا کمبود انرژی داشتید، ممکن است افسرده شده باشید. بنابراین، در این موارد حتما با پزشک خود صحبت کنید.

بارداری: در صورت بارداری، ممکن است تغییرات خلقی داشته باشید که تا زمان زایمان ادامه پیدا کنند. به‌ احتمال زیاد در دوران بارداری احساساتی می‌شوید. همچنین ممکن است به وجد آمده و هیجان‌زده شوید و مشتاقانه منتظر عضو جدید خانواده خود باشید یا ممکن است لحظات غمگینی را تجربه کرده و زودتر از گذشته گریه کنید. این علائم، مثل PMS، می‌توانند نشان‌دهنده افسردگی باشند. اگر نگران علائم خود هستید و فکر می‌کنید که دچار افسردگی شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که افسردگی دوران بارداری شایع و قابل‌ درمان است.

4. خستگی

سندرم پیش از قاعدگی: خستگی و مشکلات خواب در طول PMS امری شایع هستند که این علائم باید با شروع قاعدگی برطرف شوند. انجام تمرینات بدنی می‌تواند به بهبود خواب و کاهش خستگی شما کمک کند.

بارداری: افزایش سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری، می‌تواند باعث بروز احساس خستگی در شما شود. این علامت ممکن است در طول سه‌ ماهه اول بارداری بارزتر باشد، اما می‌تواند در طول بارداری هم ادامه پیدا کند. برای کمک به رفع این مشکل، حتما تغذیه مناسب و استراحت بیشتری داشته باشید.

5. حالت تهوع

سندرم پیش از قاعدگی: با عقب افتادن قاعدگی نباید انتظار حالت تهوع یا استفراغ را داشته باشید، اما بعضی از ناراحتی‌های گوارشی مانند حالت تهوع می‌توانند با علائم PMS همراه باشند.

بیشتر بدانید: هفته 6 بارداری چه علائمی دارد؟

زن بارداری که روی تخت نشسته و حالت تهوع دارد
حالت تهوع در دوران بارداری شایع است.

بارداری: تهوع صبحگاهی یکی از رایج‌ترین نشانه‌ها و عوارض شایع بارداری است. این علامت اغلب یک ماه پس از بارداری شروع می‌شود. گاهی اوقات ممکن است به همراه حالت تهوع، استفراغ هم داشته باشید. تهوع صبحگاهی، علیرغم نام خود می‌تواند در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد. با این‌ حال، همه زنان تهوع صبحگاهی را تجربه نمی‌کنند.

6. هوس و بیزاری غذایی

سندرم پیش از قاعدگی: در طول PMS، احتمالا متوجه می‌شوید که عادات غذایی شما تغییر کرده است. ممکن است هوس شکلات، کربوهیدرات، قند، شیرینی یا غذاهای شور کنید یا ممکن است اشتهایتان به شدید بیشتر شود. با این‌ حال، این هوس‌ها در دوران بارداری به همین صورت اتفاق نمی‌افتند.

بارداری: ممکن است هوس شدید و خاصی به یک غذا یا نوشیدنی و… داشته باشید و تمایل خود را به سایر غذاها کاملا از دست بدهید. همچنین ممکن است از بوها و مزه‌های خاصی بیزار شوید، حتی آن‌هایی که زمانی دوست داشتید. این اثرات می‌توانند در تمام طول دوران بارداری با شما باشند. گذشته از آن ممکن است به پیکا مبتلا شوید که در آن ناخواسته و به‌ اجبار اقلامی را می‌خورید که ارزش غذایی ندارند، مانند یخ، خاک، تکه‌های رنگ خشک شده یا تکه‌های فلز.

بیشتر بدانید: هفته 7 بارداری چه علائمی دارد؟

7. گرفتگی عضلانی

سندرم پیش از قاعدگی: در طول PMS، ممکن است دیسمنوره را تجربه کنید (درد و گرفتگی‌ عضلانی که 24 تا 48 ساعت قبل از قاعدگی شما اتفاق می‌افتد). این درد احتمالا در طول دوران قاعدگی کاهش می‌یابد و در نهایت تا پایان دوره برطرف می‌شود. درد قاعدگی اغلب پس از اولین بارداری یا با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. با این‌ حال، بعضی از زنان با شروع یائسگی، گرفتگی عضلانی بیشتری را تجربه می‌کنند.

بارداری: در اوایل بارداری، ممکن است گرفتگی عضلانی خفیف داشته باشید. این کرامپ‌ها احتمالا مانند گرفتگی‌های خفیفی هستند که در طول دوره قاعدگی خود تجربه می‌کنید، اما در قسمت پایین شکم یا کمر شما احساس می‌شوند.

در صورتی‌ که سابقه سقط جنین دارید، این علائم را نادیده نگیرید و در صورت برطرف نشدن، با پزشک خود مشورت کنید. در دوران بارداری ممکن است به مدت چند هفته تا چند ماه این گرفتگی‌ها را تجربه کنید. در صورت تجربه هم‌زمان این گرفتگی‌ها با خونریزی یا ترشحات آبکی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

جدول تفاوت علائم بارداری با علائم مرتبط با قاعدگی

جدول زیر خلاصله‌ای از تفاوت‌های بین نشانه‌های قاعدگی و بارداری را نشان می‌دهد:

نشانه‌هاسندرم پیش از قاعدگیبارداری
درد سینهحساسیت و احساس درد شدید و مبهم در سینه‌ها به طور موقتحساسیت و درد مداوم سینه‌ها
لکه بینی یا خونریزیمعمولا بدون خونریزی یا لکه‌بینیخونریزی خفیف واژینال یا لکه‌بینی به رنگ صورتی یا قهوه‌ای تیره
تغییرات خلق‌ و خوتحریک‌پذیری موقت تا شروع قاعدگیتغییرات خلقی مداوم تا زمان زایمان
خستگیخستگی موقتافزایش سطح پروژسترون و احساس خستگی مداوم
تهوعفقدان حالت تهوعتجربه حالت تهوع و گاهی اوقات استفراغ
هوس و بیزاری غذاییتغییر عادت‌های غذایی و افزایش اشتهاهوس و بیزاری شدید نسبت به بعضی از غذاها و ابتلا به پیکا[1]
گرفتگی عضلانیگرفتگی‌های موقت عضلانی (24 تا 48 ساعت قبل از شروع قاعدگی)گرفتگی‌های خفیف در قسمت پایین شکم یا کمر
[1] پیکا نوعی اختلال خوردن به معنی اشتیاق و تمایل به خوردن مداوم مواد غیرغذایی است، از قبیل: خاک یا گچ (ژئوفاژی)، ذرت یا نشاسته خام (آمیلوفاژی) و یخ یا برفک یخچال (پاگوفاژی).
اینفوگرافی درباره تفاوت علائم بارداری با علائم قاعدگی
بعضی از علائم قاعدگی شبیه علائم بارداری است، اما این دو با هم تفاوت‌هایی هم دارند.

در نهایت، مهم است که علت علائم خود را بدانید. چرا که در صورت بارداری، هر چقدر زودتر متوجه علت علائم خود شوید، سریع‌تر می‌توانید مراقبت‌های ویژه این دوران شیرین را دریافت کنید. بهترین راه برای تشخیص تفاوت بین علائم PMS و حاملگی، انجام تست بارداری است.

سوالات متداول

آیا علائم بارداری دوقلویی تفاوتی با علائم بارداری تک قلویی دارد؟

علائم بارداری دوقلویی هیچ تفاوتی با علائم حاملگی تک قلویی نداشته و همان‌طور که هفته به هفته سه‌ ماهه اول بارداری خود را طی می‌کنید، احتمالا با رشد دوقلوهای خود بعضی از علائم رایج بارداری، مثل خونریزی لانه‌گزینی، عقب افتادن قاعدگی، حالت تهوع، خستگی و حساسیت سینه‌ها را تجربه خواهید کرد.

آیا علائم بارداری جنین پسر با دختر متفاوت است؟

علائم بارداری دختر و پسر که به‌ عنوان نشانه‌های تعیین جنسیت در ماه‌های اول بارداری تعریف می‌شوند، بیشتر از اینکه پایه علمی داشته باشند، بر اساس مشاهدات شکل‌ گرفته‌اند و شامل تغییراتی در بدن مادر هستند که می‌تواند از فردی به فرد دیگر و از یک بارداری تا بارداری بعدی متفاوت باشد. با این‌حال، هیجانات این دوره و لذت خیال‌پردازی در مورد جنسیت فرزند باعث شده تا داستان‌ها و افسانه‌هایی پیرامون نشانه‌ها و علائم این دوران شکل بگیرد.

چطور بفهمیم بارداریم؟

اگر پریودتان عقب افتاد یا متوجه بعضی از علائم و نشانه ‌های بارداری شدید، از «کیت تست بارداری خانگی» یا «بی‌بی چک» برای تشخیص خانگی بارداری استفاده کنید یا نزد پزشک بروید. از روی علائم نمی‌توانید مطمئن شوید که باردار هستید یا خیر. چون بسیاری از این علائم و نشانه‌ها مختص بارداری نیستند یا بعضی از آن‌ها با علائم قاعدگی هم‌پوشانی دارند.

کلام پایانی درباره علائم بارداری

هر زنی بارداری را به شکل متفاوتی تجربه می‌کند. مواردی مانند پریود نشدن، درد یا حساس شدن سینه‌ها، احساس خستگی بیشتر و حالت تهوع (تهوع صبحگاهی) از علائم اولیه بارداری هستند. بعضی از افراد، حتی قبل از عقب انداختن پریود، علائم بارداری را دارند.

در صورتی که حس کردید هر یک از علائم بارداری را دارید، بهتر است تست بارداری داده و پس از آن برای شروع مراقبت به بهترین دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. مراقبت‌های اولیه دوران بارداری مهم هستند و سلامت شما و جنین را تضمین می‌کنند.

برای مشورت با متخصص زنان و زایمان می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کنید. اگر شرایط مراجعه حضوری به مطب پزشک زنان را ندارید، می‌توانید در سایت درمانکده با دکتر آنلاین زنان در ارتباط باشید و سوالات خود را به صورت تلفنی، متنی یا تصویری از پزشک زنان و زایمان بپرسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 211

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

63 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها