اهداف روانشناسی

هدف روانشناسی چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روانشناسی مطالعه علمی ذهن و رفتار است. در حالی که ممکن است فکر کنید که می دانید روانشناسی چیست ، بسیاری از مردم در مورد آنچه که روانشناسی انجام می دهد ، خیلی مطمئن نیستند. (اطلاعات کامل در مورد روانشناسی را در مطلب روانشناسی چیست بخوانید) روانشناسی در راستای چه هدفی خدمت می کند؟ اهداف آن چیست؟ بیایید نگاهی دقیق تر به اهداف اصلی روانشناسی بیاندازیم ، آنچه روانشناسان در تلاش هستند تا به انجام برسانند و چگونه از روانشناسی برای حل مشکلات در دنیای واقعی استفاده می شود.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک متخصص روانشناس

روانشناسی رفتار را توصیف می کند

یکی از اولین اهداف روانشناسی صرفاً توصیف رفتار است. ما با توصیف رفتار انسان ها و حیوانات دیگر ، بهتر می توانیم آن را بفهمیم و دیدگاه بهتری نسبت به آنچه که طبیعی و غیر طبیعی تلقی می شود ، بدست آوریم.

محققان روانشناسی طیف وسیعی از روش های تحقیق برای توصیف رفتار از جمله مشاهده طبیعت گرایانه ، مطالعات موردی ، مطالعات همبستگی ، نظرسنجی ها و پرسشنامه هایی که توسط خود افراد پر می شود استفاده می کنند. ممکن است محققان با مشاهده رفتار انسان و سپس توصیف یک مسئله شروع کنند. روانشناسان با فهمیدن آنچه اتفاق می افتد می توانند روی یادگیری بیشتر در مورد چرایی رفتار و حتی نحوه تغییر آن کار کنند. به عنوان مثال ، تصور کنید که محققان می خواهند در مورد رفتار مشتریان اطلاعات بیشتری کسب کنند. آنها ممکن است با مشاهده آنچه در حال حاضر در یک جمعیت اتفاق می افتد ، شروع کنند. سپس از تحقیقات بازار ، مشاهده مستقیم و سایر روش های جمع آوری داده برای کسب اطلاعات در مورد آنچه مردم هنگام خرید انجام می دهند استفاده کنند. این به محققان بینش بیشتری نسبت به آنچه در واقع در یک جمعیت خاص اتفاق می افتد ، می دهد.

روانشناسی رفتار را توضیح می دهد

همانطور که ممکن است بدانید ، روانشناسان علاوه بر توصیف رفتار ، علاقه مند به توضیح رفتار نیز هستند. چرایی و علت انجام کار های مردم، اینکه چه عواملی در رشد ، شخصیت ، رفتار اجتماعی و مشکلات سلامت روان نقش دارند؟ در طول تاریخ روانشناسی ، بسیاری از نظریه ها به تبیین جنبه های مختلف رفتار انسان کمک کرده اند. چند نمونه از چنین رویکرد هایی نظریه های شرطی شدن کلاسیک و نظریه های دلبستگی می باشند.
برخی از نظریه ها فقط بر جنبه کوچکی از رفتار انسان تمرکز می کنند (معروف به نظریه های mini (کوچک)) و برخی دیگر نظریه های همه جانبه ای هستند که برای توضیح همه روانشناسی بشر طراحی شده اند (معروف به نظریه های macro ((بزرگ)).

در مثال قبلی ، محققان می خواستند درک بهتری از اینکه خریداران چه چیزی را می خرند و چرایی آن را بدست آورند. داده ها قبلاً در مورد رفتار های خرید جمع آوری شده بود. روانشناسان سپس تحقیقات را انجام می دهند تا دریابند که چرا برخی از موارد اتفاق می افتد. آنها ممکن است در مورد اینکه چرا مردم کالا های خاصی را خریداری می کنند و یا چه عواملی باعث ایجاد انگیزه در خرید خاص آن ها می شوند ، سؤال کنند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی فردی چیست؟موثر برای رشد و توسعه فردی

روانشناسی رفتار را پیش بینی می کند

جای تعجب نیست که یکی دیگر از اهداف اصلی روانشناسی ، پیش بینی هایی درباره نحوه تفکر و عملکرد ما باشد. هنگامی که ما بیشتر در مورد آنچه اتفاق می افتد و اینکه چرا اتفاق می افتد اطلاعاتی کسب می کنیم ، می توانیم از آن اطلاعات استفاده کنیم تا در مورد زمان ، چرایی ، و اینکه چگونه ممکن است یک رفتار دوباره در آینده رخ دهد پیش بینی کنیم. پیش بینی موفقیت آمیز رفتار نیز یکی از بهترین راه ها برای شناخت علت اصلی اقدامات ما است. پیش بینی همچنین می تواند به روانشناسان اجازه دهد حدس و گمان هایی راجع به رفتار های انسان ایجاد کنند بدون آنکه لزوما مکانیسم های اساسی پدیده را درک کنند.

به عنوان مثال ، اگر محققان دریابند كه از نمرات آزمون استعدادیابی می توان برای پیش بینی میزان ترک تحصیل در دبیرستان استفاده كرد ، از آن اطلاعات می توانند برای تخمین تعداد دانش آموزان در یك گروه خاص که هر سال ممكن است مدرسه را ترک کنند، استفاده کرد. در مثال قبلی با نگاهی به رفتار مشتریان ، روانشناسان از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اند استفاده می کنند تا بتوانند پیش بینی هایی را در مورد خرید بعدی مصرف کنندگان انجام دهند. مشاغل و بازاریابان غالباً از روانشناسان مشتریان استفاده می كنند تا در انجام چنین پیش بینی هایی به آنها كمك كنند که بتوانند محصولاتی را كه برای خریداران جذاب است تولید کنند.

[sibwp_form id=1]

روانشناسی رفتار را تغییر می دهد

سرانجام و شاید مهمتر از همه ، روانشناسی سعی در تغییر ، تأثیر و یا کنترل رفتار برای ایجاد تغییرات سازنده و پایدار در زندگی افراد دارد. در مثال قبلی ما ، محققان ممکن است از آنچه که در مورد پیوند بین نمرات در آزمون استعدادیابی و میزان ترک تحصیل به دست می آورند برای توسعه برنامه هایی استفاده کنند که به دانش آموزان کمک می کند تا در مدرسه بمانند .از معالجه بیماری روانی گرفته تا تقویت تندرستی انسان ، تغییر رفتار انسان تمرکز عظیمی از روانشناسی است.

بازاریابان و مشاغل غالباً از درک به دست آمده از تحقیقات روانشناختی استفاده می کنند تا خریداران را تحت تأثیر قرار دهند و آنها را ترغیب کنند که از راه های خاصی رفتار کنند. به عنوان مثال ، آنها ممکن است کمپین های تبلیغاتی را جهت جذاب کردن تبلیغ برای مخاطب طراحی کنند. ضمن مناسب سازی پیام های تبلیغاتی خود برای طیف خاصی از خریداران، اغلب این افراد به این پیام ها واکنش مثبت نشان می دهند (محصول را خریداری می کنند) .

مشاهده بیشتر : لیست بهترین دکتر فوق متخصص روان پزشک

خلاصه کاربرد های روانشناسی

بنابراین همانطور که آموخته اید ، چهار هدف اصلی روانشناسی توصیف ، توضیح ، پیش بینی و تغییر رفتار است. از بسیاری جهات ، این اهداف با انواع کار هایی که احتمالاً هر روز در هنگام تعامل با دیگران انجام می دهید ، مشابه است. به عنوان مثال ، در رفتار با کودک ، ممکن است سؤالاتی از قبیل “او چه کاری انجام می دهد؟” بپرسید. (توصیف) ، “چرا او این کار را می کند؟” (توضیح) ، “اگر من به این روش پاسخ دهم چه اتفاقی می افتد؟” (پیش بینی) ، و “چه کاری می توانم انجام دهم تا او را متوقف کند؟” (در حال تغییر) روانشناسان بسیاری از همان نوع سؤالات را مطرح می کنند ، اما آن ها از روش علمی برای آزمایش دقیق استفاده می کنند و به طور سیستماتیک هم رفتار انسان و هم حیوان را درک می کنند.

یکی از اهداف روانشناسی درمان اختلالات شایعی مثل افسردگی، اضطراب و وسواس است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها