درمان اسیدی شدن بدن چیست؟ راه‌کارهای طب سنتی و خانگی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

درمان اسیدی شدن بدن (acidosis، اسیدوز) به علت بروز آن بستگی دارد. اسیدی شدن بدن به معنای افزایش سطح اسیدها در بدن است که می‌تواند باعث اختلالات در فعالیت‌های بیولوژیکی و عملکرد سیستم‌های مختلف شود. برای این منظور سطح ph بدن باید همیشه در تعادل باشد. مقیاس pH از صفر تا چهارده است؛ صفر به معنای اسیدی بودن و ۱۴ به معنای قلیایی بودن در نظر گرفته می‌شود که هر ۲ حالت بحرانی هستند. مقدار ۷ ، یعنی بدن در وضعیت تعادل قرار دارد. این مقاله از مجله درمانکده به شیوه‌های رایج بدن پرداخته است.

درمان اسیدی شدن بدن چگونه است؟

راه‌کارهای پزشکی نوین برای درمان اسیدوز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

رسیدگی به علت زمینه‌ای

شناسایی و درمان علت اصلی اسیدوز ضروری است. به عنوان مثال، اگر اسیدوز ناشی از شرایط تنفسی مانند آسم (asthma) یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) باشد، ممکن است درمان مناسب برای بهبود عملکرد ریه و اکسیژن‌رسانی ضروری باشد. در موارد اسیدوز متابولیک (metabolic acidosis)، شرایط خاص یا محرک باید مورد توجه قرار گیرد، مانند مدیریت دیابت یا اصلاح اختلال عملکرد کلیه.

پزشکی که در حال بررسی بیمار برای درمان اسیدی شدن بدن است. پزشک در حال گرفتن فشار خون است.
پزشک برای درمان اسیدی شدن بدن به علت زمینه‌ای آن توجه می‌کند. بیماری‌هایی مانند آسم می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند.

بیشتر بدانید: دمای طبیعی بدن چقدر است؟

تزریق داخل وریدی

پزشک تزریق داخل وریدی را اغلب برای اصلاح اسیدوز و بازگرداندن تعادل الکترولیت بدن توصیه می‌کند. این ممکن است شامل تجویز مایعات دارای بی‌کربنات (bicarbonate) یا سایر محلول‌های مناسب برای کمک به عادی‌سازی سطح pH خون باشد.

داروها

با توجه به نوع و علت اسیدوز، ممکن است داروهای خاصی تجویز شود. به عنوان مثال، در موارد اسیدوز متابولیک شدید، پزشک بی‌کربنات سدیم را برای افزایش سطح pH خون تجویز می‌کند. سایر داروها می‌توانند شامل انسولین برای کتواسیدوز دیابتی (ketoacidosis) باشند.

اکسیژن درمانی

این تکنیک برای بیماران مبتلا به اسیدوز تنفسی است که کمبود اکسیژن مواجه هستند. اکسیژن مکمل می‌تواند به بهبود عملکرد تنفسی و اصلاح اسیدوز با افزایش سطح اکسیژن در خون کمک کند.

مدیریت الکترولیت

اسیدوز می‌تواند منجر به عدم تعادل در الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم، سدیم و کلر شود. نظارت و مدیریت سطح الکترولیت از جنبه‌های بدن هستند.

درمان عوارض

اسیدوز می‌تواند منجر به عوارض مختلفی مانند اختلال عملکرد ارگان یا ناهنجاری‌های الکترولیت شود. این عوارض باید به درستی برطرف و مدیریت شوند. به عنوان مثال، اگر اسیدوز منجر به نارسایی کلیوی شود، ممکن است درمان‌های خاصی برای حمایت از عملکرد کلیه اعمال شود.

اگر مشکوک به اسیدوز هستید یا علائم مرتبط با آن را تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که با یک متخصص مشورت داشته باشید. او با توجه به وضعیت شما رویکرد درمانی مناسب و منحصر‌به‌فردی برای شما تجویز خواهد کرد.

در صورت لزوم می توانید با دکتر داخلی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

پزشکی که از اکسیژن درمانی برای درمان اسیدی شدن بدن بیمار استفاده می‌کند.
درمان اسیدی شدن بدن در طب نوین می‌تواند شامل اکسیژن درمانی و دارو درمانی باشد.

درمان اسیدی شدن بدن در طب سنتی

در طب سنتی، بدن براساس تغذیه و سبک زندگی سالم است. در زیر با برخی از توصیه‌های آن آشنا می‌شوید:

اینفوگرافیکی که راه‌کارهای درمان اسیدی شدن بدن در طب سنتی را نشان می‌دهد. این راه‌کارها می‌تواند شامل رژیم غذایی مناسب و مدیریت استرس باشند.
در طب سنتی برای درمان اسیدی شدن بدن به فاکتورهایی مانند رژیم غذایی، مدیریت استرس و استفاده از گیاهان دارویی توجه می‌شود.

تغذیهٔ مناسب برای درمان اسیدی شدن بدن

در طب سنتی رژیم غذایی مناسب و سالم اساس درمان و پیشگیری از بیماری‌ها است. در مورد بدن در طب سنتی نیز، تغذیهٔ مناسب اولین جایگاه را دارد. مصرف غذاهای با سطح اسیدی پایین و غنی از مواد قلیایی می‌تواند به تعادل pH بدن کمک کند. این شامل مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل‌ها، آب لیمو تازه و سایر غذاهای قلیایی‌کننده مانند آب‌های معدنی قلیایی است.

بیشتر بدانید: رژیم بدون گلوتن چه فواید و عوارضی بر بدن دارد؟

مصرف مواد قلیایی

مصرف موادی مانند سرکه سیب، بیکربنات سدیم (سودا) وآب لیموتازه می‌تواند به تعادل pH بدن کمک کند. این مواد قلیایی به عنوان تقویت‌کننده‌های طبیعی استفاده می‌شوند.

مدیریت استرس

استرس می‌تواند منجر به اسیدی شدن بدن شود. به طوری که استرس مزمن منجر به افزایش تولید هورمون کورتیزول و تغییر در فعالیت روده‌ها و pH معده می‌شود. این امر اسیدی شدن بدن را به همراه دارد. از طریق روش‌هایی مانند تمرین‌هایی آرامش‌بخش و تنفسی، مدیتیشن و رفع عوامل استرس‌زا می‌توانید به بهبود تعادل pH بدن کمک کنید.

استفاده از گیاهان طبیعی

برخی گیاهان طبیعی در طب سنتی به تعادل pH بدن کمک می‌کنند. به عنوان مثال، مصرف عصاره گیاهانی مانند تره‌، شاه‌تره، خارمریم و شاهدانه ممکن است در تنظیم pH بدن موثر باشند.

مهم است بدانید که درمان اسیدی شدن بدن با استفاده از روش‌های طب سنتی باید تحت نظارت پزشک یا متخصص صورت گیرد. همچنین، در صورت داشتن علائم شدید یا مزمن اسیدی شدن بدن، مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.

برای درمان سریع اسیدی شدن بدن چکار باید کرد؟

در صورتی که با موقعیتی روبرو هستید که نشانه‌های شدید اسیدی شدن بدن را احساس می‌کنید و به دلایلی نمی‌توانید به طور فوری به پزشک مراجعه کنید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

اینفوگرافیکی که راه‌های  درمان سریع اسیدی شدن بدن را نشان می‌دهد.
مصرف آب بیشتر و تنفس عمیق از راه‌کارهای فوری برای درمان اسیدی شدن بدن هستند.
  • مصرف آب بیشتر: مصرف آب به میزان کافی می‌تواند کمک کند تا از طریق ادرار، اسیدهای اضافی را از بدن خارج کنید.
  • تنفس عمیق: تنفس عمیق و آرام می‌تواند به تنظیم pH بدن کمک کند.
  • اجتناب از غذاهای اسیدزا: در طول اسیدی شدن بدن، بهتر است از غذاهایی که باعث تولید می‌شوند، مانند غذاهایی که دارای مقدار زیادی پروتئین، گوشت قرمز، غلات، قهوه و مواد شیرین‌کننده‌، پرهیز کنید.
  • مصرف مواد قلیایی: مصرف موادی مانند بیکربنات سدیم (سودا) که خاصیت قلیایی دارند، می‌تواند به تعادل pH بدن کمک کند. با این حال، قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: سوء هاضمه با بدن چه می‌کند؟

مهم است بدانید که این اقدامات تنها به عنوان تسکین موقت عمل می‌کنند و در صورتی که اسیدی شدن بدن شدید و مزمن باشد یا نتایج نامطلوبی را در بدنتان مشاهده می‌کنید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را تعیین کند.

درمان اسیدی شدن بدن در چند خط

در طب سنتی و پزشکی نوین برای رفع اسیدی شدن بدن به تعادل سطح ph خون توجه می‌شود. در پزشکی نوین ممکن است در کنار تغذیه از دارو برای درمان استفاده شود. طب سنتی نیز رژیم غذایی سالم و مصرف برخی گیاهان شدن بدن، موثر می‌دانند. در هر حال لازم است در این زمینه با پزشک مشورت داشته باشید. درمانکده دوستدار سلامتی شما.

چند سوال دربارهٔ درمان اسیدی شدن بدن

بهترین قرص برای اسیدی شدن بدن چیست؟

استفاده از قرص‌ها و داروها در درمان اسیدی شدن بدن بستگی به علت اصلی و شدت اسیدی شدن دارد. پزشک معالج می‌تواند بر اساس ارزیابی وضعیت شما و نتایج آزمایش‌ها، قرص مناسب را تجویز کند.

چند نوع اسیدوز داریم؟

۲ نوع اصلی اسیدوز وجود دارد:
۱- اسیدوز تنفسی (Respiratory Acidosis): این نوع اسیدوز زمانی رخ می دهد که دی اکسید کربن (CO2) بیش از حد در خون وجود داشته باشد که منجر به افزایش تولید اسید کربنیک می شود.
۲- اسیدوز متابولیک (Metabolic Acidosis): اسیدوز متابولیک در اثر تجمع اسیدهایی غیر از اسید کربنیک در بدن ایجاد می‌شود. این می‌تواند ناشی از افزایش تولید اسیدها، کاهش دفع اسیدها توسط کلیه ها یا از دست دادن بی‌کربنات (بازی که به تنظیم pH کمک می‌کند) از بدن باشد.

علائم اسیدی شدن بدن چیست؟

علائم اسیدی شدن بدن می‌تواند شامل خستگی، ضعف، احساس عمومی بد، تهوع، تنگی نفس، سردرد و تغییر رنگ ادرار باشد. در صورت مشاهده هر گونه علامتی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 57

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها