الیگوری

دلایل کاهش ادرار چه می تواند باشد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


الیگوری یک اصطلاح پزشکی است که در مورد کاهش تولید ادرار به کار برده می‌شود. توجه داشته باشید که در صورتی که خروج ادرار کمتر از 400 میلی‌لیتر باشد به آن الیگوری گفته می‌شود. در صورت بروز الیگوری خروجی ادرار فرد در طی 24 ساعت کمتر از حدود 390 میلی لیتر است.

در صورت عدم وجود ادرار مشکل به عنوان آنوری شناخته می شود. ادرار كمتر از 50 ميلي ليتر در يک دوره 24 ساعته آنوري محسوب مي شود.

چه عواملی باعث ایجاد الیگوری یا کاهش ادرار می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است منجر به بروز الیگوری شود. این دلایل بسته به شرایط ممکن است یک حالت موقت باشد یا نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد الیگوری می‌شود را بررسی می‌کنیم.

۱) کم آبی

کم آبی بدن شایع‌ترین علت کاهش خروجی ادرار یا بروز الیگوری است. به طور معمول کم آبی زمانی رخ می دهد که فرد به اسهال، استفراغ یا سایر مشکلات دچار است و نمی تواند آب از دست رفته بدنش را جایگزین نماید. وقتی این اتفاق می افتد، کلیه‌ها تا جایی که می توانند مایعات را حفظ می‌کنند.

۲) عفونت یا تروما

هر چند عفونت یا تروما کم‌تر می‌تواند سبب الیگوری شود، اما در بروز آن بی‌تاثیر نیست. عفونت می تواند باعث شود بدن به شوک رفته و جریان خون به اندام‌ها کاهش یابد. شوک شدن بدن در واقع یک حالت اورژانسی پزشکی است و نیاز به مراجعه فوری و توجه دارد.

الیگوری

۳) انسداد مجاری ادراری

انسداد مجاری ادراری هنگامی اتفاق می افتد که ادرار نمی تواند از کلیه ها خارج شود. این می تواند بر یک یا هر دو کلیه تأثیر بگذارد و معمولاً منجر به کاهش تولید ادرار می شود.

انسداد مجاری ادراری بسته به میزان پیشرفتی که دارند می تواند منجر به علائم دیگری از جمله موارد پایین شود:

  • بدن درد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تورم
  • تب

۴) داروها

برخی از داروها ممکن است باعث شوند که ادرار کمتری در بدن تولید شود. داروهایی که به احتمال زیاد می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • داروهای فشار خون بالا مانند مهار کننده های ACE
  • جنتامایسین که نوعی آنتی بیوتیک است

اگر داروی مصرفی شما باعث می‌شود که ادرارتان کمتر شود، باید در مورد این نگرانی خود با پزشکتان صحبت کنید. پزشک شما ممکن است داروی شما را تغییر دهد یا دوز داروی فعلیتان را تنظیم کنند. اما فراموش نکنید که هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را تغییر نداده یا متوقف نکنید.

چه زمانی مراجعه به پزشک اورولوژیست الزامی است؟

در صورت بروز الیگوری یا کاهش میزان ادرار بهتر است در اسرع وقت موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. اگر هم احساس می کنید که ممکن است بدن شما دچار شوک شده باشد، باید سریعا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. زیرا این موضوع می تواند ناشی از یک عفونت جدی یا تروما باشد که نیاز به درمان سریع پزشکی دارد.

همچنین اگر فکر می کنید بزرگی پروستات یا بروز سایر شرایط مجاری ادراری شما را مسدود کرده است باید فوراً از پزشک معالج کمک بگیرید. اگر کاهش خروجی ادرارتان همراه با یکی از موارد زیر باشد باید بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید:

  • سرگیجه
  • نبض سریع
  • سبکی سر

بیشتر بخوانید: مثانه بیش فعال چیست؟ + بررسی علل، نشانه‌ها و راه‌های درمان مثانه پرکار

الیگوری

الیگوری چگونه تشخیص داده می شود؟

برای کاهش خروجی ادرار یا الیگوری هیچ گزینه خود درمانی وجود ندارد. از این رو شناسایی علت و ارائه مناسب ترین روش درمانی الزاما باید با تشخیص پزشک صورت بگیرد.

پزشک در حین ویزیت و قبل از تشخیص، تعدادی سؤال از شما می‌پرسد. احتمالاً این سوالات برای این است که می خواهد بداند که کاهش خروجی ادرار از چه زمانی شروع شده است؟ آیا این عارضه به طور ناگهانی رخ داده است؟ و آیا از زمانی که این عارضه شروع شده ، شدیدتر شده است یا نه؟

مشاهده بیشتر : دکتر متخصص کلیه

آگاهی از این که روزانه تقریباً چه میزان مایعات می نوشید، ممکن است به شما کمک کند تا بدانید دچار الیگوری هستید یا خیر. همچنین باید بدانید که آیا نوشیدن بیشتر مایعات باعث افزایش میزان ادرار شما می شود و اینکه میزان ادرار روزانه تان چقدر است؟ به این ترتیب تشخیص ابتلا به الیگوری یا عدم ابتلا به آن نیز آسانتر خواهد بود.

در برخی موارد ممکن است پزشک لازم ببیند که برای تشخیص نمونه ادرار بدهید. سپس ادرار را از نظر رنگ، میزان پروتئین و میزان اسید اوریک تجزیه و تحلیل می کنند. آن ها همچنین نمونه را از نظر هر گونه علامت عفونی آزمایش می کنند.

فراموش نکنید که حتما با پزشکتان درباره هرگونه علائم دیگری که دارید، هر دارو یا مکمل گیاهی که مصرف می کنید و اینکه آیا سابقه مشکلات مثانه یا کلیه دارید، صحبت کنید. زیرا هر یک از این موارد می‌تواند در تشخیص تاثیرگذار باشد.

البته ممکن است به آزمایش های دیگری نیز احتیاج داشته باشید. این آزمایش‌ها ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن
  • سونوگرافی شکمی
  • اسکن کلیه
الیگوری

گزینه‌های درمان کاهش ادرار شامل چه مواردی است؟

استفاده از گزینه‌های درمانی مختلف به علت الیگوری شما بستگی دارد. به عنوان مثال پزشک ممکن است سرمی تجویز کند که به سرعت آب بدن را افزایش می‌دهد. این سرم ممکن است شما را دیالیز کند و به کلیه‌هایتان کمک کند تا دوباره به درستی کار کنند و سموم بدن را دفع نماید.

همچنین می توانید از مخلوط نوشیدنی‌های خاصی استفاده کنید تا به کمک آن‌ها بدن الکترولیت‌های از دست رفته طی این مدت را جایگزین نموده و از الیگوری جلوگیری نماید.

چشم انداز بلند مدت موجود در مورد الیگوری

چشم انداز فردی که مبتلا به الیگوری است به علت بیماری او بستگی دارد. کاهش تولید ادرار یا الیگوری اگر درمان نشود ممکن است باعث ایجاد عوارض پزشکی شود. این عوارض عبارتند از :

  • فشار خون
  • نارسایی قلبی
  • کم خونی
  • اختلال عملکرد پلاکتی
  • مشکلات گوارشی

بیشتر موارد ذکر شده در بالا نیاز به معالجه پزشکی دارد. به محض اینکه دچار الیگوری شدید با پزشکتان صحبت کنید تا برای شما یک برنامه درمانی در نظر بگیرد به طوری که بیشترین تاثیرگذاری را برای شما داشته باشد.

کاهش خروج ادرار

چگونه می توان از الیگوری (کاهش ادرار) پیشگیری کرد؟

به طور کلی اگر کاهش خروج ادرار به دلیل شرایط پزشکی باشد شما نمی توانید از آن جلوگیری کنید. با این حال شایع ترین علت این علامت، کم آبی بدن است. شما می توانید با اطمینان از اینکه همیشه بدنتان آب کافی دارد از کم آبی بدن خودداری کنید.

هر وقت تب، اسهال یا بیماری دیگری داشتید حتماً میزان دریافت مایعات خود را افزایش دهید. همچنین می توانید از مخلوط نوشیدنی های خاصی استفاده نمایید تا الکترولیت های از دست رفته طی این مدت را جایگزین نموده و از الیگوری جلوگیری نمایند.

[sibwp_form id=1]

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد آسیب های ورزشی می‌توانید از راهنمایی‌های جراح کلیه و مجاری ادرار استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین اورولوژیست ها را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 112

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

30 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها