چرا عصبانی می‌شویم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قبلا نوشته بودم که ما در شرایط نسبتا قابل پیشبینی عصبانی میشویم. به خصوص، وقتی فکر میکنیم چیزی ناخوشایند، غیر منصفانه، قابل سرزنش و غیره است، عصبانی میشویم. البته این حرف سوالاتی به دنبال می آورد. مثلا اینکه چرا برخی شدید تر یا بیشتر از دیگران عصبانی میشوند؟
عصبانیت به خودی خود دردسر ساز نیست. مشکل اینجاست که چطور آن را کنترل میکنیم. ذات خشم و نحوه ی مدیریت آن و اینکه در مقابله با فردی که کنترل خود را از دست داده چه باید بکنیم را در نظر بگیرید.

چه چیزی باعث عصبانیت میشود؟

عوامل زیادی وجود دارد که باعث برانگیخته شدن خشم میشود. مثلا: از دست دادن صبر، این حس که تلاش و زحمات شما مورد قدردانی قرار نمیگیرد و بی عدالتی. خاطره ی یک رویداد آسیب زا یا خشم آور و نگرانی بابت مشکلات شخصی هم از باعث بروز خشم میشود.
به علاوه، براساس انتظاری که به ما یاد داده شده باید از خود، دیگران و دنیای اطراف داشته باشیم، محرک های بروز خشم در هر فرد خاص و منحصر به فرد است. سابقه ی شخصی هم در نحوه ی واکنش به خشم موثر است. مثلا، اگر به شما یاد داده نشده که چطور خشم خود را به درستی بروز دهید، احساس سرخوردگی در شما لبریز میشود و شما را درمانده میکند یا آنقدر در وجودتان میماند تا بالاخره جایی سر باز میکند.
رویکرد های انتسابی، شیمی مغز یا بیماری زمینه ای هم در سوق داده شدن به سمت فوران خشم سهیم است.

مشاهده بیشتر : رزرو نوبت متخصص روانپزشک

بهترین روش برای مدیریت خشم چیست؟

میتوانید با روش های زیر با عصبانیت خود کنار بیایید:

  • بروز به عمل انتقال خشم گفته میشود. بروز خشم میتواند معقول، گفتگوی منطقی و اقدام خشونت آمیز را در بربگیرد.
  • سرکوب به تلاش برای فرو نشاندن خشم و احتمالا تبدیل آن به رفتار موثر گفته میشود. البته سرکوب خشم می تواند منجر به خودخوری یا بروز خشم از طریق رفتار پرخاشگرانه ی منفعل شود.
  • آرام شدن زمانیکه با حفظ خونسردی رفتار بیرونی و واکنش درونی خود را کنترل میکنید و به احساسات اجازه میدهید فروکش کند.
  • روش مطلوب این است که بروز موثر خشم را انتخاب کنید. یعنی نیاز ها و نگرانی های خود را صریح و مستقیم، بدون جریحه دار کردن احساس طرف مقابل یا تلاش برای کنترل او، بیان کنید.

رویدادی که باعث برانگیخته شدن خشم میشود

ابتدا بیایید نگاهی به ساده ترین قسمت این فرمول بیندازیم: رویداد محرک. همیشه درست قبل از عصبانی شدن یک نفر رویدادی اتفاق میافتد که محرک برانگیخته شدن خشم میشود (مثلا گیر کردن در ترافیک، مورد توهین همکار واقع شدن). معمولا، افراد فکر میکنند که خشم آنها معلول این شرایط است و میگویند:« چون در ترافیک گیر کردم، عصبانی شدم» یا « فلانی خیلی عصبانیم کرد». نکته اینجاست که این موقعیت ها مستقیما باعث خشمشان شده و هیچ عامل دیگری درمیان نبوده. البته میدانیم که چنین چیزی صحت ندارد. اگر چنین بود، همه به این موقعیت ها یکسان واکنش نشان میدادیم. به عبارت دیگر، همه ی ما درصورت گیر کردن در ترافیک یا مورد توهین واقع شدن واکنش مشابه داشتیم.

خصوصیات فردی

پس سایر عناصری که باعث عصبانیت ما میشود چیست؟ اول، خصوصیات فردی (در این مثال، هنگام گیر کردن در ترافیک یا مورد توهین واقع شدن) در واکنش خشمگین موثر است. اینجا دو مورد حائز اهمیت است: خصوصیات شخصی و وضعیت قبل از بروز خشم. میدانیم که برخی خصوصیات خاص (مانند خودشیفتگی، رقابت جویی، پایین بودن آستانه ی تحمل) باعث میشود افراد بیشتر عصبانی شوند. بحث درمورد این خصوصیات شخصیتی در این مقاله نمی گنجد اما به راحتی قابل درک است که فرد رقابت جو از گیر کردن در ترافیک عصبانی میشود چون رانندگی برای او به معنی رقابت با دیگران است. آدم خودشیفته هم خود را مهمترین فرد جاده میداند و و قتی کسی از او سبقت بگیرد، عصبانی میشود.

موضوع مهم دوم (وضعیت قبل از بروز خشم) شامل احساس روانی و فیزیکی فرد قبل از بروز موقعیت خشم آور است. زمانیکه فرد از قبل خسته، مضطرب یا عصبانی باشد، احتمال اینکه واکنش خشونت آمیز از خود نشان دهد بیشتر است. در برخی موارد برانگیختگی ساده ی فیزیکی کافی است. ضربان قلب فرد عصبی از قبل بالاست بنابراین برای عصبانی شدن نیاز به تغییر زیاد ندارد.

مشاهده بیشتر : لیست دکتر متخصص روانشناس

[sibwp_form id=1]

ارزیابی موقعیت

درنهایت، عصبانی شدن یا نشدن ما در واکنش به یک موقعیت خاص به این بستگی دارد که چه برآوردی از شرایط داریم. برای روشن شدن موضوع مثال می آورم. حدودا ده سال پیش با دوستانم به سینما رفته بودیم. اگرچه دوستم بالای 17 سال داشت، از او کارت شناسایی خواسته شد. مکالمه اینطور پیش رفت.

دوستم درحالیکه کارت شناسایی را تحویل میداد گفت:«شوخیت گرفته؟»
مرد پشت گیشه همینطور که به کارت شناسایی نگاه میکرد، بلیط را به دوستم داد و گفت:« ببخشید اما موظفیم هروقت شک کردیم کارت شناسایی بخوایم.»
همین. به نظر من خیلی واضح بود و با اینکه به نظرم درخواست کارت شناسایی کاملا غیرضروری بود، آنقدر هم باعث ناراحتی و عذاب نشد و خیلی ساده رفع شد. فکر میکردم ماجرا حل و فصل شده تا اینکه وارد سینما شدیم و دوستم گفت:« باورم نمیشه! تو باورت میشه یارو فکر کرد من زیر 17 سالمه!؟»
ماجرا به همین جا هم ختم نشد. دوستم تا پایان شب مدام از این حرف میزد که مرد پشت پیشخوان باعث شد آبرویش برود و باید اخراج شود و غیره. وقتی گفتم به نظر اشتباه کرده بود، دوستم از من عصبانی شد و گفت:« هیچکس نباید چنین اشتباهی بکند!»
نمیدانم چرا دوستم انقدر از این بابت عصبانی شد. شاید اینکه کسی فکر کند سن کمی دارد به دلایلی برایش شخصی بود. شاید نحوه ی درخواست کارت شناسایی توسط آن فرد برایش گستاخانه به نظر رسید. اما میتوانم به شما بگویم که برداشت ما از شرایط کاملا متفاوت بود و برآورد او باعث شد عصبانی شود.

روانشناسان و روانپزشکان به این وضعیت برآورد شناختی میگویند که اساس مدل خشم دکتر دفنبچر بر پایه ی همین اصل استوار است. به نظر او وقتی یک موقعیت برای ما قابل سرزنش، غیر منصفانه، قابل تنبیه و غیره است، عصبانی میشویم. در مثال بالا، دوستم اینطور تصمیم گرفت که درخواست کارت شناسایی غیر منصفانه («هیچکس نباید چنین اشتباهی بکند») و قابل تنبیه («باید اخراج بشه») بود. اگر برداشت او از شرایط کمی فرق داشت (مثلا میگفت:«درخواستت احمقانه است ولی چیز مهمی نیست»)، انقدر عصبانی نمیشد.

نکته ی مهم درمورد برآورد شناختی این است که تفسیر یا برداشت فرد از موقعیت که باعث برانگیخته شدن خشم میشود لزوما نادرست نیست. در این مثال برداشت من و دوستم از یک موقعیت کاملا متفاوت بود ولی من هرگز نمیگویم که برداشت او غلط و تعبیر من درست بود. درواقع، همانطور که در پست های قبلی اشاره کردم، گاهی برداشت افراد از اینکه رفتار دیگران با آنها غیر منصفانه بوده کاملا درست است و در این حالت کاملا منطقی است که عصبانی شوند.

با کمک بهترین مشاورین تهران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 112

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

41 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
فضل احمد
فضل احمد
2 روز قبل

سلام من ی ساله میشه آنقدر عصبانی میشم کی چند بار زدم دستمه زخم کردم وقتی عصبانی میشم مغزم میترک هرکسی چیزی میخواد بگه عصبانی میشم

شهر
تهران
ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

نرماله و هر روزه هر چند مال درونگرها خیلی بده و اینکه انفجار کال همه اس کمونیسم وار

ععع
ععع
4 ماه قبل

من وقتی عصبی میشم اول با بلند ترین تن صدایی که دارم داد می زنم بعد هم گریه میکنم چی کار کنم که گریم نگیره

شهر
مشهد
نغمه موقر
نغمه موقر
6 ماه قبل

من خیلی زود عصبی میشم و قتی عصبی نمیفهمم چیکار میکنم صدام بلند میشه و نمیفهمم چی میگم وبعد که ارام میشم از کار خودم پشیمون میشم و همیشه به خاطر همین کارم با شوهرم دعوام شده میشه بگین راه کارش چیه

شهر
مشهد
میمی
میمی
7 ماه قبل

گگ

زیبا کلیوند
زیبا کلیوند
8 ماه قبل

سلام من یه خانوم 38ساله هستم که تقریبا اروم هستم ولی وقتی عصبانی میشم هم صدام میره بالا هم لحنم تند میشه هم ضربان قلبم تند تند میزنه راه کار برای این مورد دارید به من بگید که این اخلاقمو درست کنم

شهر
تهران
سحر
سحر
8 ماه قبل

من دختر ۱۴ساله استم که زود عصبانی میشم و نمیتوانم خود را کنترل کنم و حتی با بعضیا دعوا هم میکنم راه حلش چیه ‌‌

شهر
تهران
یادگار
یادگار
9 ماه قبل

سلام من دختر 16 ساله هستم سه هفته ای میشه نامزد کردم یک هفته است که زود عصبانی میشوم دلیل ش چیه چکارم کنم

علیرضا
علیرضا
8 ماه قبل
پاسخ به  یادگار

باسلام، برای ازدواج در زیر سن قانونی،که با کمترین مهارتهای زندگی است،طبیعی است

تفکر
تفکر
5 ماه قبل
پاسخ به  علیرضا

یعنی دوسال دیگه تو سن قانونی ازدواج میکرد همه چی حل بود

شهر
تهران
زری
زری
9 ماه قبل

سلام وخسته نباشید .بانویی ۷۰ ساله هستم وبا خواهر بزرگتر از خودم زندگی می کنم.اخیراً از صحبت ها و رفتارهای ایشان خیلی زود عصبانی می شوم.لازم به یاد آوریست که خواهر بنده فرزند اول وخیلی کنترل گر بوده وهست ،من سابقه ذهنی خوبی در مورد ایشان ندارم .تا مطالبی را عنوان میکنم یا او مطلبی می گوید نا خودآگاه درمقابل ایشان گارد می گیرم وآماده پرخاشگری میشوم .خسته وشرمنده هستم ازاین نا توانم در کنترل هیجان خشمم.

شهر
تبریز
رضا
رضا
10 ماه قبل

من تو یه بازی انلاین با حریف اروم تر از خودم بازی میکردم انقد خونسرد بازی میکرد و من هرکاری از دستم بر میومد انجام دادم نتونستم مثل اون باشم باختم فقط دوست داشتم بدونم کجاست برم خونش رو بریزم الان چند روزه نمیتونم درست بازی کنم

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

سلام من خیلی خیلی زود عصبی میشم

مریم انوری
مریم انوری
11 ماه قبل

دخترم زود عصبی میشه

مجید
مجید
11 ماه قبل

من فقط با رفتار خانومم عصبی میشم بعضیا موقعها حس میکنم چون نقطه ضعفمو میدونه و حساسیتهامو میدونه میخواهد عذابم بده که منم از دستن کاری برنمیاد بغیر از ناراحتی وعصبانیت و توخوری نمیتونم بخاطردخترم به چیزهای دیگ فکرکنم

شهر
تبریز
حامد
حامد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ..نمیدونم چیکار کنم این اعصبانیتم کم بشه بنده راننده کامیونم سر کار روز نمیشه که دو سه بار دعوانکنم تا کسی ی چی میگه خلاصه کتک میخورم اخه کتک خورم خوبه توخونه هم با دادو بیداد میرم میام خلاصه وحشی شدم نمیتونم کنترل کنم خومو …ممنون که گوش دادید به حرفام

حسن
حسن
1 سال قبل

باز خوبه شماها یه اتفاقی میوفته بعد عصبانی میشید. من که مغزم میگرده دنبال موضوع برای عصبانی شدن. مثلا رفتم بخوابم بعد ۲ ساعت به خودم میاد میبینم راجع به ۱۵۰۰ تا موضوع مختلف که در برهه های زمانی متفاوت اتفاق افتادن حرص خوردم. خیلی عذاب آوره. الان بقیه منو ببینن میگن واااای خدایا این چه آدم آروم و عرفانی‌ایه. چون نه جواب کسی رو میدم نه باهاشون وارد بحث میشم و نه دعوا میکنم. ولی توی خودم مثل سیر و سرکه میجوشم. واقعا دارم به خودم آسیب میزنم. البته تنها چیز خوبی که داشته برام اینه که درک میکنم چقدر ممکنه یه آدمو با زبونم برنجونم و اون سالها با خودش حرص بخوره برای همین به شدت مواظب حرف دهنم هستم و کسی رو ناراحت نمیکنم.

امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل
پاسخ به  حسن

عزیزم انسان هایی که زود عصبانی میشن خیلی دل نازک و مهربون هستن…و چون خودشون کسی رو نمیرنجونن دوست ندارن که کسی اینارو برنجونه

شهر
تهران
حامد
حامد
1 سال قبل

وقتی یکی درموردم حرف میزنه من خوشم نمیاد به زور خودمو نگه میدارم یا دلم میخاد همه چیو بزنم بشکونم ممنون میشم بگین چیکار کنم
همینطوری هم الان دارن اینارو میگم اعصابم خورد میشه

میترا
میترا
1 سال قبل

سلام من بیست یک سالم من خیلی زود بهم میریزم نمیتونم خشم خودم پنهان کنم نمیدونم چم شده خیلی ناراحتم هم خودم ناراحت می کنم هم دور اطرافیام وقتی عصبی میشم دیگه نه چشمام می بینه نه حرف دهنم می فهمم هرچی حرف زشت میزنم تورخدا بم یه قرص چیزی بگید من حالم خراب خراب با فکرکردن درست نمیشم داره سرم می ترکه دیونه شدم

Eli
Eli
8 روز قبل
پاسخ به  میترا

منم دقیقا همینطوری شدم دو سه هفته اس نمیدونم چیکارکنم خیلی بده واقعا

شهر
مشهد
محمد
محمد
1 سال قبل

سلام تازگیهامن زوداعصابانی میشم حتابه فکرکشتن اون طرف میشم لطفاً راهنمایی کنید چه کارکنم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

وقتی کاری به وقف مرادم نباشه عصبانی میشم یا کسی در مورد خودم و دخترم حرفی میزنه مثلا چرا اینقدر غر میزنه دختره یا بچه بودی خیلی ظلم بودی یا….. ممنون میشم کمکم کنید واقعا ناراحتم برای دخترم

فلاح
فلاح
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

من خیلی زود عصبانی میشم وسایل خونه رو میشکنم وهم چند ساعت پیش با پسرم گفتم بیا درست رو بخون نیمود وزد زیر گریه من هم عصبانی شدم زدم تلویزیون رو شکستم چه کار کنم که ایقد زود پر خاشگر میشم لطفا کمکم کنید

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

من یه دختر سه ساله دارم و از بارداری تا الان کسی نبودا که کنارم باشه و اکثر وقت ها پیش دخترم هستم اما از بارداری خیلی خیلی زود عصبانی میشم یک سال اول برای دخترم اصلا عصبانی نمیشدم و فقط خودم را میخوردم اما از سال دوم تولدش مدام عصبی میشم و سرش داد میزنم مثلا واقعا ناراحتم از این اوضاع نمیدونم از کجا شروع کنم دخترم چند ماهی هست دلش نی نی میخاد و خودمون هم قصد داشتیم اما با شرایط روحی الان نمیدونم چیکار کنم بهتر بشم بعد اقدام کنم

ریحانه
ریحانه
13 روز قبل
پاسخ به  فاطمه

من بعد از زایمان پسر دومم خیلی بهم ریختم خیلی عصبی میشم.وفقط تو سر خودم میزنم.سرم گیجه.
تا اخرین روزای بترداری سر کار بودم بعد هم دست تنها بودم حتی روزای اول زایمانم که شدیدا احتیاج به یه همراه داشتم.

شهر
اصفهان
نمیگم
نمیگم
1 سال قبل

سلام من خواهری پرخاشگردارم
اون باپدرومادرم ومن وخواهربزرگترم دعوامیکند
بخصوص مادروپدرم
تومدرسه بادوستام دعواش میشه همش توی کلاس بابچه هادعواش میشه .وقتی بچه هادارن درباره موضوعی بحث میکنن اون هم دخالت میکنه
وبچه هاازاون میخوان کاری نداشته باشه و…
زنگ تفریح هاکه میریم وبعدبرمیگردیم به کلاس تهمت میزنه که وسیله ی من روشما برداشتین وبعدتوکیف خودش پیدامیشه وقتی توخونه هستیم صبح که پامیشه میگه موهام کوتاه شده وبه من میگه توموهای من روکوتاه کردی درحالی که اینطورنیست،حتی تاحالاخیلی ازاین اتفاق هاافتاده.
واقعااا نمیدونم بایدچیکارکنیم
کمممممممکککک

مونا
مونا
1 سال قبل
پاسخ به  نمیگم

پارانویا داره. ببرینش روانشناس

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

اینو قبول کنین دیگه
که ما ادمای بدی هستیم

ععع
ععع
4 ماه قبل

این نظر توعه

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام
اگر همسرمون درخواست کنیم که با هم رابطه داشته باشیم و ایشون با سردی برخورد کنه یا دلش نخواد و یک دفعه بخوره تو ذوق شما و عصبانی بشید چه واکنشی باید نشون داد؟ خشم ایجاد شده در این زمینه رو چطور باید باهاش برخورد کرد؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

بالاتر ازاین ناراحتی به نظر من وجود ندارد چون چندین بار برای خودم پیش آمده مخصوصا اگر از قبل برای سوپرایز کردن وی محرک جنسی هم استفاده کرده باشی

سعید
سعید
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

هیچی داداش/آبجی جان، اینم بزار کنار هزارتا مشکل دیگه زندگی که باید خیلی وقتا باهاش کنار بیای، در غیر اینصورت همین در مغز ذخیره میشه و واکنش های بدتری در رابطه با باقی مسائل نشون میدی و حالت بدتر میشه

Aaa
Aaa
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

برای من خیلی پیش می اومد، اونقدر که تبدیل شد به یک معضل و روانکاو هم‌ نتونست کمکی بکنه، پارتنر تون اگر میل جنسی مشابه شما نداشته باشه به راحتی نمیشه تعادل ایجاد کرد

حسن
حسن
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

براش این حق رو قائل بشو که یه وقتایی رابطه نمیخواد. مثل خودت که ممکنه به هر دلیلی یه وقتایی رابطه نخوای. و بدون که قرار نیست هر چی تو خواستی بقیه بگن چشم. دنیا دور تو نمیچرخه.

شومیز
شومیز
1 سال قبل

امروز این اتفاق واسم افتاد که اومدم اینجا
من امروز مامانم دنبال کارتش و جواب آزمایشش من داشتم غدا می خوردم با خواهرم و پدرم من مشغول خوردن بودم که مامانم هعی می یومد یک حرفو چند بار تکرار میکرد کارتم ندیدین جواب آزمایشم چی ….
بعد بهم گفت کیف پولت کجاست من گفتم من الان نگاه کرده بودم کارتت تو کیف من نیست گفت هست منم گفتم نیست گفت کیفت کجاست یهو گفتم هرجاااا پدرم نزدیک بود منو بزنه البته حق داره و اینم ماجرای من….

جاوید
جاوید
1 سال قبل

سلام خدمت شما چند مدت است که در خانه هرکسی برایم چیزی میگوید مثلا فلانی برای خانه خرج نمانده بیار یا پول بده برای ما البته وضعیت خودم هم ازنگاه کار بارم خوب نیست طلب میکنند عصبانی میشوم ویا از کار خسته می ایم برایم دلیل میگویند عصبانی میشوم……….

Sad
Sad
1 سال قبل
پاسخ به  جاوید

دوستان از عصبی شدن نترسید یا خجالت نکشید.خوشبحال اون هایی که عصبی میشن.من تو زندگیم نمیتونم عصبی بشم و این منو داغون کرده.یعنی جایی که باید عصبی بشم و با طرف دعوا کنم هیچ کاری نمیکنم.ترس ،شادی ،عصبانیت و….. اینا همه مثل یه ادویه در غذا میدونن اگه هر کدومشون کم یا زیاد باشه غذا خرابه.

یاسین
یاسین
1 سال قبل
پاسخ به  Sad

درسته ولی بحث راجب اوناییه ک یهویی عصبانی میشن.من امروز بخاطر یچیز کوچیک توی مدرسه عصبانی شدم و خیلی زود شروع کردم به زدن طرف مقابل.هر کسی جای من بود اون کارو نمیکرد.واقعا نمیدونم چم شده بود حتی احساس میکنم همه جا سیاه شده بود و من فقط میزدم و بعدش پشیمون شدم.با این که خیلیا منو به آروم بودن میشناسن و حتی اینو میشه از چهرمم تشخیص داد

فلاح
فلاح
1 سال قبل
پاسخ به  جاوید

من خیلی زود عصبی میشم همین چند ساعت پیش با پسرم گفتم بیا باهات درس کار کنم نیومد بعد زد زیر گریه من هم عصبی شدم زدم تلویزیون رو شکستم چکار کنم که زود از کوره در نرم وسایلمو نشکنم

خانم
خانم
2 سال قبل

عالی