ماموگرافی، تصویربرادی از سینه و از مهم‌ترین ارکان تشخیص سرطان سینه یا هر بیماری سینه است.

تشخیص بافت یا توده های سرطانی سینه با ماموگرافی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ماموگرافی نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس از سینه است. پزشکان زنان و زایمان ممکن است ماموگرافی غربالگری را به عنوان یک نوع چکاپ معمول تجویز کند. در این مقاله درمانکده بیشتر بخوانید.

سرطان سینه بین خانم‌ها شایع است و باید با ماموگرافی مرتب سلامت سینه را چک کرد.
سرطان سینه بین خانم‌ها شایع است و باید با ماموگرافی مرتب سلامت سینه را چک کرد.

ماموگرافی سینه

غربالگری‌های معمول، یک روش مهم برای ایجاد یک خط مبناء از موارد طبیعی است. آن‌ها می‌توانند ابزاری برای تشخیص زودهنگام، قبل از شروع علائم سرطان سینه نیز باشند.

در صورتی که بیماری شما علامت‌دار باشد، دکتر متخصص زنان ممکن است ماموگرافی را نیز تجویز کند. که به آن ماموگرافی تشخیصی گفته می‌شود.

پس از انجام آزمایش، یک رادیولوژیست تصاویر را بررسی کرده و گزارشی را به پزشک تحویل می‌دهد.

مطابق با سیستم گزارش‌دهی تصویربرداری سینه و سیستم داده (BI-RADS)، به نتایج، نمره 0 تا 6 داده می‌شود. این دسته‌ها به ارائه نتایج کمک می‌کنند و به رادیولوژیست این امکان را می‌دهند که در ویزیت‌های بعدی، بداند که چه چیزی را جستجو کند.

برای دیدن نمونه تصاویر ماموگرافی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد معنای یافته‌های مختلف، ادامه مطلب را بخوانید.

ماموگرافی سینه
ماموگرافی سینه

بافت نرمال سینه

سینه‌ها حاوی چربی، همراه با بافت فیبری و غده‌ای هستند. هرچه بافت فیبروگلاندولار بیشتری داشته باشید، سینه‌های شما چگال‌تر است. رادیولوژیست، تراکم سینه شما را با استفاده از چهار دسته طبقه بندی می‌کند:

  • تقریباً کاملاً چرب است
  • مناطق پراکنده از تراکم فیبروگلاندولار
  • ناهمگن متراکم
  • بسیار متراکم

وقتی قسمت اعظم سینه‌ها چرب باشند، بافت روی ماموگرافی تیره و شفاف است. این کار تشخیص ناهنجاری‌ها را که به طور کلی با رنگ سفید نشان داده می‌شود، آسان می‌کند.

بافت متراکم سینه در ماموگرافی سفید به نظر می رسد. تومورها و سایر توده ها نیز سفید به نظر می رسند، بنابراین تشخیص ناهنجاری‌ها دشوارتر می‌شود. بسیاری از زنان، سینه متراکم دارند. معمولا، اما نه همیشه، با افزایش سن، سینه‌های شما تراکم کمتری پیدا می‌کنند.

برخی از ایالت‌ها، ارائه دهندگان خدمات را ملزم می‌کنند که به زنان اطلاع دهند که از سینه‌های متراکمی برخوردارند. اگر به شما چنین اطلاع‌رسانی شد، به این معنی نیست که سرطان سینه دارید یا به سرطان سینه مبتلا خواهید شد، اگرچه کمی در معرض ریسک بیشتری قرار دارید.

می‌توانید سینه‌های متراکمی داشته باشید و هنوز نتیجه ماموگرافی شما منفی باشد. نتیجه منفی به این معنی است که هیچ چیز غیر عادی تشخیص داده نشده است. هیچ گونه اعوجاج، کلسیفیکاسیون یا توده‌ای وجود ندارد و سینه‌ها متقارن به نظر می‌رسند. امتیاز BI-RADS برای این حالت، 1 است.

کلسیفیکاسیون سینه

به رسوبات کلسیم در سینه، کلسیفیکاسیون سینه گفته می‌شود. این رسوبات در ماموگرافی رایج هستند، به خصوص اگر در دوره یائسگی هستید.

اگر کلسیفیکاسیون داشته باشید، به صورت لکه های سفید روی تصاویر نشان داده می شوند.

کلسیفیکاسیون ماکرو، مانند نقاط سفید بزرگ یا خطوط به نظر می‌رسند. آن‌ها معمولا سرطانی نیستند. کلسیفیکاسیون میکرو، مانند لکه‌های سفید ریز به نظر می‌رسد، که معمولاً با هم جمع شده‌اند. اغلب آن‌ها غیرسرطانی هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند شاخص اولیه سرطان سینه باشند.

هر زمان که ماموگرافی جدید انجام می‌دهید، باید از این مورد برای مقایسه استفاده شود.

همچنین ممکن است نتیجه «احتمالا خوش خیم» با نمره BI-RADS 3 دریافت کنید. در حقیقت، 98 درصد احتمال خوش خیم بودن یافته وجود دارد. اما ممکن است از شما خواسته شود تا در مدت 6 ماه، ماموگرافی را پیگیری کنید تا ببینید آیا چیزی تغییر می‌کند یا خیر.

بافت سینه فیبروکیستیک

سرطان سینه، تنها دلیل وجود یک توده در سینه نیست. می‌توانید دچار فیبروز یا کیست نیز بشوید.

فیبروز زمانی رخ می‌دهد که بافت فیبری زیادی داشته باشید. وقتی ناحیه الیافی را لمس می‌کنید، احساس سفتی یا لاستیکی شدن می‌شود.

کیست‌ها کیسه‌هایی پر از مایع هستند که حاشیه صاف و مشخصی دارند. اگر کیست به اندازه کافی بزرگ شود، می تواند بافت سینه شما را کش دهد. وقتی کیست را لمس می‌کنید، معمولاً نرم، لطیف و متحرک است.

تغییرات فیبروکیستیک بیشتر در طول سال‌های باروری شما اتفاق می‌افتد. ممکن است دقیقا قبل از پریود شدن، بیشتر مورد توجه قرار گیرند. مانند کلسیفیکاسیون، ممکن است نمره BI-RADS بافت فیبروکیستیک 2 یا 3 باشد.

پزشک زنان ممکن است بخواهد ماموگرافی یا سونوگرافی دیگری برای بررسی تغییرات فیبروکیستیک تجویز نماید.

تومور سینه

تومور سرطانی سینه معمولاً به صورت نامنظم شکل می‌گیرد. برخلاف کیست‌ها، تومورها محکم هستند و به اندازه کیست‌ها آزادانه حرکت نمی‌کنند. بیشتر تومورهای سرطانی نیز بدون درد هستند.

اگر رادیولوژیست توده مشکوکی را ببیند، به ماموگرافی نمره 4 می‌دهد. این بدان معنی است که این یک ناهنجاری وجود دارد که به نظر نمی‌رسد سرطان سینه باشد، اما این احتمال وجود دارد. برای اطمینان، ممکن است از شما بخواهند که بافت‌برداری انجام دهید.

وقتی تصویر به شدت حاکی از تومور سرطانی باشد، نمرهBI-RADS  برابر با 5 است. این بدان معناست که رادیولوژیست معتقد است 95 درصد احتمال سرطانی بودن تومور وجود دارد. برای تأیید تشخیص، بافت‌برداری ضروری است.

نمره BI-RADS  برابر با 6 فقط زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ثابت می‌شود تومور سرطانی است. از ماموگرافی‌هایی با این امتیاز، برای نظارت بر درمان سرطان سینه استفاده می‌شود.

ایمپلنت‌های سینه

اگر ایمپلنت سینه انجام داده‌اید، هنوز باید ماموگرافی غربالگری انجام دهید. حتی در مورد ایمپلنت نیز ماموگرافی یک روش موثر برای غربالگری سرطان سینه است. اگرچه یافتن ناهنجاری در مورد ایمپلنت دشوارتر است. خطر پارگی ایمپلنت نیز در حین انجام ماموگرافی تا حدی وجود دارد.

هنگام تعیین وقت ماموگرافی، باید ایمپلنت‌های خود را بیان کنید. سوال کنید که آیا رادیولوژیست تجربه انجام و خواندن ماموگرافی زنان دارای ایمپلنت سینه را دارد.

هنگامی که برای انجام ماموگرافی وارد مطب می‌شوید، دوباره آن را بپرسید. ممکن است متخصص مراقبت‌های بهداشتی نیاز به گرفتن چند عکس اضافی داشته باشد.

درک نمره BI-RADS 

با پزشک خود در مورد نمره BI-RADS خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند شما را در درک نتایج راهنمایی کرده و توصیه‌هایی را برای آزمایشات بعدی یا درمان شما ارائه دهند.

امتیاز BI-RADS

به چه معناست

0

نتایج بی نتیجه است یا رادیولوژیست تصویر دیگری را برای مقایسه نیاز دارد. رادیولوژیست یک مطالعه تصویربرداری دیگر (ماموگرافی یا سونوگرافی) را توصیه می‌کند.

1

هیچ مورد غیرعادی یافت نشد

2

هر چیزی که کشف شود، مانند کیست یا کلسیفیکاسیون، خوش خیم است.

3

یافته‌ها احتمالا خوش خیم هستند. ممکن است در طی 6 ماه، به تصویربرداری پیگیری نیاز داشته باشید.

4

یک ناهنجاری پیدا شد که می‌تواند سرطانی باشد، اما به احتمال زیاد چنین نیست. ممکن است به بافت‌برداری نیاز داشته باشید.

5

توموری با 95 درصد احتمال سرطانی بودن شناسایی شد. شما به یک نمونه برداری نیاز خواهید داشت.

6

تومور سرطانی تأیید شده است.

ماموگرافی تا چه حد دقیق است؟

ماموگرافی در یافتن ناهنجاری‌ها قبل از اینکه آن‌ها را عملا احساس کنید، خوب است. شناسایی زودهنگام به این معنی است که درمان می‌تواند زودتر شروع شود. درمان سرطان سینه، قبل از اینکه به بیرون از سینه سرایت کند، آسان‌تر است.

با این حال، ماموگرافی می‌تواند نتایج منفی کاذبی داشته باشد ، بدین معنی که برخی از سرطان‌ها را شناسایی نمی‌کند. ماموگرافی‌ها ممکن است نتایج مثبت کاذب ایجاد کنند، که می‌تواند منجر به بافت‌برداری‌های غیرضروری یا سایر اقدامات گردد.

به طور کلی، میزان دقت در حدود 87 درصد است.

فراخوانی بیمار بعد از ماموگرافی

فراخوانی بیمار پس از انجام ماموگرافی لزوما به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست. این بدان معناست که برخی چیزها باید شفاف‌تر شوند. 

بعضی اوقات، یک ماموگرافی دارای نمره BI-RADS  برابر با 0 است. این بدان معناست که شما به تصویربرداری اضافی نیاز دارید زیرا ماموگرافی برای بررسی، به اندازه کافی واضح نبوده است.

نمره 0 می‌تواند به این معنی نیز باشد که رادیولوژیست می‌خواهد با مقایسه نتایج قدیمی‌تر با نتایج فعلی، به دنبال بررسی تغییرات باشد. این حالت ممکن است در زمانی که ماموگرافی قبلی شما در یک مرکز پزشکی دیگری انجام شده باشد و در دسترس رادیولوژیست نباشد، ضروری باشد. در این صورت، می‌توانید درخواست انتقال سوابق نمایید.

در اینجا برخی از دلایلی که ممکن است سبب گردد تا شما را فراخوانی کنند، مطرح شده است:

  • تصاویر بی‌کیفیت هستند
  • رادیولوژیست منتظر نتایج ماموگرافی قبلی برای مقایسه است.
  • رادیولوژیست می‌خواهد از نزدیک به کلسیفیکاسیون سینه، بافت فیبروسیستیک یا سایر توده‌های مشکوک نگاه کند.

در صورت مشکوک شدن به سرطان سینه، پزشک آزمایش‌های اضافی مانند سونوگرافی، ام آر آی یا بافت‌برداری را تجویز می‌کند.

توصیه‌های ماموگرافی

دستورالعملهای غربالگری با تکامل تکنولوژی و همچنین با کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و خطرات ماموگرافی، تغییر می‌کنند. در حال حاضر، دانشکده آمریکایی PhysiciansTrusted Source برنامه غربالگری زیر را برای زنان دارای احتمال ریسک متوسط توصیه می‌کند:

  • سن 40-49 سال: شما باید با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرد که آیا انجام ماموگرافی را قبل از 50 سالگی شروع کنید یا نه.
  • سن 50-74 سال: شما باید یک سال درمیان، یک بار ماموگرافی انجام دهید.
  • 75 سال به بالا: شما باید ماموگرافی را قطع کنید.

انجمن سرطان آمریکا، توصیه‌های نسبتا متفاوتی دارد. آنها توصیه می‌کنند که زنان در 40 سالگی با پزشکان خود در مورد گزینه شروع ماموگرافی صحبت کنند و از 45 سالگی ماموگرافی سالانه را شروع کنند. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که زنان از 55 سالگی هر یک سال درمیان، یک بار ماموگرافی انجام دهند. 

سرطان سینه، تنها دلیل وجود یک توده در سینه نیست. ماموگرافی می‌تواند نشان دهد دچار فیبروز یا کیست نیز شدید.
سرطان سینه، تنها دلیل وجود یک توده در سینه نیست. ماموگرافی می‌تواند نشان دهد دچار فیبروز یا کیست نیز شدید.

تا زمانی که سالم هستید و امید به زندگی 10 سال یا بیشتر دارید، باید غربالگری سرطان سینه را ادامه دهید. اگر در معرض خطر بالقوه سرطان سینه باشید، پزشک ممکن است یک برنامه غربالگری متفاوت یا آزمایش اضافی را توصیه کند.

اگر متوجه تغییراتی در سینه خود شدید، منتظر انجام ماموگرافی غربالگری بعدی خود نباشید. بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

چشم انداز

اگر در مورد نتایج ماموگرافی خود سوالی دارید، با پزشکی که آن را تجویز کرده است، صحبت کنید. اگر گزارش ماموگرافی شما به سینه‌های متراکم، کلسیفیکاسیون یا بافت فیبروکیستیک اشاره دارد، از پزشک خود بپرسید که این به چه معناست و چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد.

سخن نهایی

اگر علائم یا ریسک فاکتورهای شناخته شده سرطان سینه را دارید، مانند سابقه خانوادگی بیماری، حتما آن را برای پزشک متخصص زنان یا بهترین دکتر متخصص خون عنوان کنید. در همین راستا برای کسب آگاهی بیشتر درباره ماموگرافی یا بیماری‌های سینه یا مشاوره پزشکی، از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید تا با پزشک زنان یا پزشک خون و آنکولوژی در ارتباط باشید.

منبع: Healthline

[sibwp_form id=1]  

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 53

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها