زمان انجام تست پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر چه زمانی است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

همه ما کم و بیش اطلاعاتی در مورد تست پاپ اسمیر داریم. اما احتمالا در مورد این که بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر چه زمانی است، اطلاعات چندانی نداریم. از این رو در این مطلب از درمانکده قصد داریم در مورد بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر نکاتی را در اختیار شما عزیران همراه قرار دهیم.

آزمایش پاپ اسمیر که به آن تست پاپ اسمیر، تست اسمیر یا تست دهانه رحم نیز گفته می شود‌، آزمایشی برای سنجش سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم شما است. البته پاپ اسمیر می‌تواند عفونت و التهاب واژن را نیز شناسایی کند. اما این تست عمدتا برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می‌شوند.

سرطان دهانه رحم برای دهه های متمادی، عامل اصلی مرگ با سرطان برای زنان در ایالات متحده بوده است. از زمان در دسترس بودن تست پاپ اسمیر در دهه 1950، میزان سرطان دهانه رحم 60 درصد کاهش یافته است.

زمانی که سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه شناسایی می‌شود، احتمال درمان و بهبودی آن بسیار بیشتر است. متخصصان برنامه‌ای را برای زمان و تعداد انجام آزمایش پاپ اسمیر تعیین کرده‌اند.

زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر چه زمانی است؟

اداره بهداشت و خدمات انسانی وزارت بهداشت ایالات متحده توصیه‌های زیر را برای زنانی که هیچ نشانه خطر مشخصی ندارند، ارائه داده است:

سن تواتر انجام پاپ اسمیر
کمتر از 21 سال نیازی نیست
21 الی 29 هر سه سال
30 الی 65 هر 3 سال یک بار، آزمایش HPV هر 5 سال یک بار یا تست پاپ و تست HPV با هم (به نام آزمایش همزمان) هر 5 سال
65 سال به بالا بهتر است با دکتر خود صحبت کنید ممکن است دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نداشته باشید.

انجام آزمایش پاپ اسمیر در افرادی که عمل رحم انجام داده‌اند

در صورت نیاز به ادامه آزمایش پاپ اسمیر از پزشک خود در خصوص ضرورت آن بپرسید. معمولاً اگر در حین جراحی هیسترکتومی، رحم شما برداشته شود و سابقه سرطان دهانه رحم نداشته باشید، می‌توان آزمایش‌ها را متوقف کرد.

مراحل آماده شدن برای آزمایش پاپ اسمیر

برای افزایش دقت تست پاپ اسمیر ، موارد مختلفی وجود دارد که باید از انجام آن ها به مدت 48 ساعت قبل از آزمایش خودداری کنید. این موارد عبارتند از:

  • داشتن سکس
  • دوش گرفتن
  • استفاده از تامپون
  • استفاده از روان کننده‌های واژن یا داروها
  • استفاده از اسپری یا پودرهای واژن
  • همچنین توجه داشته باشید که زمانی که پریود هستید، نباید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید.

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر و بارداری

معمولا سوال بسیاری از افزاد این است که آیا در طی بارداری نیز به تست پاپ اسمیر نیاز است؟ آیا انجام این آزمایش در فرد باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

در پاسخ باید گفت که انجام آزمایش پاپ اسمیر برای افراد باردار خطری ندارد. در حقیقت، برخی تحقیقات نشان داده است که هیچ ارتباطی بین آزمایش HPV مثبت با پاپ اسمیر و عوارض زنان و زایمان وجود ندارد.

از این رو توصیه می شود در دوران بارداری نیز آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. این کار معمولاً در اوایل بارداری انجام می‌شود تا در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، بهترین روش درمانی تعیین شود.

تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری ممکن است روی آزمایش تأثیر بگذارد و نتایج غیرطبیعی ایجاد کند. انجام تست HPV علاوه بر این به عنوان منبع جایگزین مطمئن برای تست پاپ اسمیر می‌تواند مفید باشد.

اگر قصد انجام آزمایش پاپ دارید و باردار هستید، می‌توانید در هفته یک تا 24 بارداری این آزمایش را انجام دهید. اما بعد از ماه ششم و تا 12 هفته پس از تولد، نباید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. در طول سه ماه آخر بارداری، آزمایش پاپ شما ممکن است ناخوشایند باشد. پس از تولد، به دلیل سلول‌های کم یا التهابی که پس از تولد به وجود می‌آیند، ممکن است نتایج غیر قابل اعتمادی دریافت کنید.

طی انجام تست پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که آزمایش پاپ اسمیر انجام می دهید، از شما خواسته می شود که روی میز معاینه دراز بکشید و زانوها را بالا بگیرید. پاهای خود را در رکاب‌هایی که در هر دو طرف میز قرار دارند، قرار می‌دهید. شما باید باسن و ناحیه تناسلی خود را در نزدیکی انتهای میز قرار دهید.

پزشک شما یک اسپکولوم فلزی یا پلاستیکی را در واژن شما قرار می‌دهد تا لب‌های آن را باز نگه دارد. سپس از یک پنبه برای برداشتن مقداری از سلول‌ها و مخاط دهانه رحم استفاده می‌کنند.

بیشتر خانم‌ها در طول آزمایش درد ندارند‌، اما ممکن است کمی احساس سوزش یا فشار داشته باشید.

پزشک نمونه‌های شما را برای بررسی در زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه می‌فرستد. ممکن است پزشک آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را نیز تجویز کند. آزمایش HPV برای زنان 21 سال به بالا که نتایج پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته‌اند و برای زنان 30 سال به بالا استفاده می‌شود.

آزمایش پاپ اسمیر

نتایج تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر به عنوان یک آزمایش غربالگری در نظر گرفته شده است که نیاز به بررسی بیشتر را هشدار می‌دهد. این یک آزمایش قابل اعتماد است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که غربالگری عادی پاپ اسمیر 92 درصد موارد سرطان دهانه رحم را تشخیص می‌دهد. با این حال، طبق تحقیقات، مواردی از نتایج منفی و مثبت کاذب نیز وجود دارد.

اغلب نتایج آزمایش پاپ اسمیر به صورت طبیعی است. این بدان معناست که شما باید طبق برنامه پیشنهادی برای آزمایش های آینده اقدام کنید. ممکن است این نتایج را به عنوان یک تست منفی بشنوید. این بدان معنی است که شما از نظر ناهنجاری تست منفی هستید.

۱) نتایج نامطلوب

گاهی اوقات، نتایج آزمایش پاپ اسمیر نامطلوب است. این نتیجه لزوماً هشدار نمی‌دهد. این نتیجه می‌تواند چندین معنی داشته باشد، از جمله:

  • سلول‌های دهانه رحم کافی برای انجام آزمایش دقیق جمع آوری نشده است.
  • سلول‌ها به دلیل وجود خون یا مخاط قابل ارزیابی نیستند.
  • خطایی در اجرای آزمون وجود دارد.

اگر نتایج شما نامطلوب باشد، ممکن است پزشک شما بلافاصله بخواهد آزمایش را تکرار کند یا درخواست کند زودتر از زمان آزمایش مجدد که معمولاً برنامه ریزی شده است، مراجعه کنید.

۲) نتایج غیرطبیعی

غیرطبیعی بودن تست پاپ اسمیر لزوماً به این معنی نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید. در عوض، این بدان معناست که برخی سلول‌ها با سلول‌های دیگر متفاوت هستند. نتایج غیر عادی معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند:

  • تغییرات کم درجه سلول‌های دهانه رحم شما، اغلب به معنای HPV است.
  • تغییرات درجه یک می‌تواند نشان دهد که شما برای مدت زمان طولانی‌تری به عفونت HPV مبتلا شده‌اید. همچنین می‌تواند پیش سرطانی یا سرطانی باشند.

تست پاپ اسمیر

۳) سرطان دهانه رحم

زمانی که تغییراتی در ساختار سلول‌های دهانه رحم شما رخ می‌دهد، یعنی همان قسمت پایین رحم که به واژن متصل می‌شود، پیش سرطانی محسوب می‌شوند. این پیش سرطان‌ها را می توان معمولاً در مطب پزشک با استفاده از نیتروژن مایع، جریان الکتریکی یا پرتوی لیزر برداشت.

در درصد کمی از زنان، این پیش سرطان‌ها به سرعت یا به تعداد زیاد رشد کرده و تومورهای سرطانی ایجاد می‌کنند. سرطان در صورت عدم درمان می‌تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

تقریباً همه موارد سرطان دهانه رحم ناشی از انواع مختلف ویروس پاپیلوم انسانی است. ویروس پاپیلوم انسانی از طریق سکس واژینال، سکس دهان یا مقعدی منتقل می‌شود. عفونت ویروس پاپیلوم انسانی بسیار شایع است.

تخمین زده شده است که اگر حداقل یک شریک جنسی داشته باشید، احتمال ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی در برخی از مراحل زندگی، برای زنان بیش از 84 درصد و برای مردان 91 درصد است. اگر تنها یک شریک جنسی داشته باشید، می‌توانید به این ویروس آلوده شوید. همچنین ممکن است شما سال‌ها بدون اینکه بدانید عفونت داشته باشید.

اگرچه هیچ درمانی برای عفونت با انواع HPV که باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند وجود ندارد، اما این عفونت‌ها معمولاً طی یک یا دو سال از بین می‌روند.

علائم سرطان دهانه رحم

بسیاری از زنان تا زمانی که به مرحله پیشرفته‌تری برسد، علائم سرطان دهانه رحم، به ویژه درد ندارند. علائم رایج عبارتند از:

  • خونریزی واژینال هنگامی که پریود نیستید
  • پریودهای سنگین
  • ترشحات واژن غیرمعمول، گاهی اوقات با بوی بد
  • سکس دردناک
  • درد لگن یا کمر
  • درد هنگام ادرار کردن

عوامل خاصی وجود دارد که شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار می‌دهند. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • سیگار کشیدن
  • HIV
  • به خطر افتادن سیستم ایمنی بدن
  • داشتن اعضای خانواده مبتلا به سرطان دهانه رحم
  • مادر شما هنگام بارداری شما از استروژن مصنوعی دی اتیل استیل بسترول (DES) استفاده کرده باشد.
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • فعالیت جنسی در سنین پایین

زمان انجام تست پاپ اسمیر

آزمایش‌های مهم برای زنان

علاوه بر تست پاپ اسمیر، آزمایش‌های دیگری نیز وجود دارد که انجام آن برای زنان مهم است.

تست/غربالگری سن 21 تا 39 40 تا 49 50 تا 65 65 به بالا
تست پاپ اسمیر اولین تست در 21 سالگی و سپس در هر سه سال یک بار اگر آزمایش HPV نیز انجام دهید، هر 3 سال هر 5 سال یکبار اگر آزمایش HPV نیز انجام دهید، هر 3 سال هر 5 سال با دکتر خود صحبت کنید اگر کم خطر باشید، ممکن است آزمایش را قطع کنید.
تست پستان تست فردی ماهانه بعد از 20 سالگی سالانه توسط دکتر؛ تست فردی ماهانه سالانه توسط دکتر؛ تست فردی ماهانه سالانه توسط دکتر؛ تست فردی ماهانه
ماموگرافی با پزشک مشورت کنید هر دو سال یک بار سالانه 65-74: سالانه ؛ 75 سال و بالاتر: با پزشک خود مشورت کنید.
تست تراکم مواد معدنی استخوان با دکتر خود صحبت کنید با دکتر خود صحبت کنید با دکتر خود صحبت کنید حداقل یک آزمون به عنوان تست پایه
کولونوسکوپی با دکتر خود صحبت کنید با دکتر خود صحبت کنید ابتدا در 50 سالگی آزمایش دهید، سپس هر 10 سال یکبار آزمایش را تکرار کنید. هر 10 سال

بسته به سابقه پزشکی شما ممکن است پزشک آزمایش اضافی یا جدول زمانی دیگری را به شما توصیه کند. همیشه توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید، زیرا آن‌ها بیشتر با نیازهای بهداشتی شما آشنا هستند.

[sibwp_form id=1]

راهنمایی پزشکان زنان می‌تواند اطلاعات مفیدی را در مورد بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر در اختیار شما قرار دهد. در صورت تمایل می‌توانید رزرو آنلاین نوبت پزشک مورد نظر خود را از طریق سایت درمانکده به سادگی انجام دهید.

تیم درمانکده با فراهم کردن دریافت نوبت آنلاین در تلاش است که شما عزیزان خدمات پزشکی مورد نیاز خود را به سادگی و در اسرع وقت دریافت کنید. در صورت نیاز به اطلاعاتی مانند شماره تماس و آدرس مطب، اولین نوبت خالی و نظر سایر بیماران در مورد پزشک مورد نظر شما می‌توانید همراه ما باشید.

منبع : Health Line

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 143

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها