فریز کردن تخمک در مرکز مام

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

حتما با اصطلاح فریزکردن تخمک آشنا هستید یا حداقل اسم آن به گوش‌تان خورده‌است. شاید برای شما سوال باشد که مگر تخمدان‌ها جای مناسبی برای نگهداری تخمک‌ها نیستند، پس چرا نیاز به فریز کردن تخمک‌ها است؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم بله، تخمدان‌ها جای مناسبی برای حفظ تخمک‌ها هستند، اما تا قبل از ۳۵ سالگی. هر خانمی با تعداد ثابت و معینی تخمک متولد می‌شود، و پس از بلوغ با هر سیکل قاعدگی، یک یا تعداد بیش‌تری از این تخمک‌ها از تخمدان کاسته می‌شود، بنابراین طبیعی است که با افزایش سن میزان ذخایر تخمدان هم کاهش یابد. از طرفی همان‌طور که گفته شده، این تخمک‌ها از دوران جنینی همراه ما هستند و هر چه زمانی بیش‌تری از بودن تخمک‌ها در تخمدان بگذرد، کیفیت تخمک‌ها هم کمتر خواهد شد. برای همین توصیه می‌شود قبل از اینکه تخمک‌ها کم و بی‌کیفیت شوند، از تخمدان خارج شوند و به صورت فریز شده در جایی نگهداری شوند.

داستان‌های بارداری در سنین بالا که در اخبار و مجلات به آن‌ها برمی‌خوریم، باعث شده به راحتی فراموش کنیم که قدرت باروری یک خانم با افزایش سن کاهش می‌یابد و همه خانم‌های بالای ۴۰ سال این شانس را ندارند که مادر شوند. فریز تخمک یک راه حل ساده برای حفظ باروری در سنین بالا به حساب می‌آید. با این روش، شانس بارداری در سن بالا برای خانم‌ها افزایش می‌یابد و می‌توانند نوزاد سالمی به دنیا آورند. در ادامه این مقاله در مورد اینکه فریز تخمک در مام چیست، از این فرایند چه انتظاری می‌توان داشت، چقدر هزینه دارد و اینکه چگونه انجماد تخمک می‌تواند باعث باروری شود صحبت خواهیم کرد. اگر به فکر فریز کردن تخمک‌های خود هستید و می‌خواهید در این مورد تصمیمی بگیرید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

همه چیز درباره فریز تخمک در مام

در فرایند فریز تخمک در مرکز مام، تخمک‌های بالغ از تخمدان جمع آوری می‌شوند و به صورت لقاح نیافته منجمد می‌شوند تا برای استفاده‌های بعدی یعنی زمانی که فرد آماده بارداری است در دسترس باشند. هر زمانی که فرد تصمیم به بارداری داشته باشد، می‌توان تخمک‌ها رو ذوب و با اسپرم ترکیب کرد تا جنین به وجود بیاید و سپس جنین تشکیل شده را به رحم انتقال داد.

فرایند فریز تخمک در مام

در هر سیکل فقط یک تخمک این شانس را پیدا می‌کند تا به اندازه کافی رشد کند و بالغ شود. اما طبیعتا این یک تخمک برای فریز شدن کافی نیست. برای همین قبل از فریز تخمک، توسط متخصصین مام یک سری داروهای هورمونی تجویز می‌شود تا تعداد بیش‌تری تخمک در تخمدان بالغ شوند.

وقتی فولیکول‌ها به اندازه کافی رشد کردند، پزشک با یک جراحی ساده و سرپایی که پانکچر نامیده می‌شود، توسط یک سوزن باریک از طریق واژن، فولیکول‌ها را از تخمدان خارج می‌کند. طی این مرحله بی‌هوش بوده و دردی را حس نخواهید کرد. بعد از این مرحله فولیکول‌ها توسط جنین شناس زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا مشخص شود حاوی تخمک هستند یا خیر. در مرکز مام، این تخمک‌ها در تانک‌های مخصوص ازت، با دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد منجمد و نگهداری می‌شوند.

در صورتی که فرد تصمیم به بارداری بگیرد، مرحله بارور کردن تخمک فریز شده انجام می‌گردد. به این صورت که پس از اینکه تخمک از حالت فریز شده خارج شد، در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از تکنیک ICSI (تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم) با اسپرم لقاح داده می‌شود. سپس جنین تشکیل شده و به رحم مادر منتقل می‌گردد.

در مرکز مام تعداد تخمک‌هایی که از مراجعین گرفته می‌شوند به چندین پارامتر بستگی دارد. می‌توان گفت که سن و ذخیره تخمدان دو پارامتر مهم در این موضوع هستند. داروهایی که طی این پروسه توسط پزشکتان تجویز می‌شوند هم اهمیت زیادی دارند. اینکه چه نوع دارویی و با چه دوزی تجویز ‌شود، به عوامل مختلفی مانند سن، وزن، ذخیر‌ی تخمدانی و اندازه تخمدان‌ها بستگی دارد و متخصصین ناباروری در مرکز مام بر اساس این عوامل داروی مناسب را انتخاب می‌کنند. در واقع بسیار مهم است که پزشک و مرکزی را برای انجام این‌کار انتخاب کنید که تبحر کافی در این زمینه داشته باشند. فریز تخمک در مرکز مام با تجهیزات پیشرفته و متخصصان حاذق فراهم است.

مناسب ترین سن برای فریز تخمک

مناسب‌ترین سن برای فریز کردن تخمک‌ها قبل از ۳۵ سالگی می‌باشد اما تا ۴۰ سالگی نیز قابل انجام است. البته اگر خانمی در خانواده سابقه یائسگی زودرس داشته باشد، یا به دلایلی دیگری ممکن است ذخیره تخمدان‌هایش کم شود، بهتر است هرچه زودتر برای فریز تخمک اقدام کند. هرچه سن بالاتر رود، شانس باروری کمتر می‌شود، به همین دلیل بهتر است اگر تصمیم به انجام فریز تخمک دارید، زودتر اقدام کنید. همچنین امکان فریز تخمک بانوان مجرد در مرکز مام که ازدواج نکرده‌اند نیز فراهم است.

دلایل توصیه به فریز تخمک

فریز تخمک در مام برای خانم‌هایی که تصمیم به حفظ قدرت باروری خود در آینده دارند، توصیه می‌شود از جمله:

  • خانم‌هایی که مبتلا به سرطان هستند و قصد شیمی درمانی دارند.
  • خانم‌هایی که مجبور به جراحی هستند که ممکن است به تخمدان‌شان آسیب برساند.
  • خانم‌هایی که به دلایل مختلف مانند تحصیل، کار یا دلایل شخصی تمایل دارند بارداری خود را به تاخیر بیندازند.
  • افرادی که در اثر جهش‌های ژنتیکی به بیماری‌هایی مبتلا هستند که ممکن است منجر به یائسگی زودرس شود.

مدت زمان نگهداری از تخمک‌های فریز شده در مام

تخمک‌های فریز شده را می‌توان تا هر زمانی که فرد قصد بارداری داشته باشد، نگهداری کرد. هیچ محدودیت زمانی برای ذخیره‌سازی تخمک‌های فریز شده وجود ندارد. در مرکز مام تخمک‌های فریز شده را می‌توان حداقل به مدت ده سال نگه‌‌داری نمود.

عوارض فریز تخمک

مثل هر روش دیگری، فریز تخمک هم ممکن است با خطرات و ریسک‌هایی همراه باشد. داروهای محرک تخمک‌گذاری ممکن است عوارضی از جمله تحریک بیش از حد تخمدان داشته باشند که انتخاب دقیق نوع و میزان داروها توسط متخصص ناباروری احتمال بروز این عوارض را کاهش می‌دهد. همچنین از آنجا که عمل پانکچر تخمدان با بیهوشی انجام می‌شود، ممکن است عوارض معمول بیهوشی، همانند هر جراحی دیگر بروز پیدا کند. احتمال خونریزی و عفونت در این پروسه بسیار نادر است. در واقع فریز تخمک هیچ عارضه جدی و طولانی مدتی را برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

هزینه فریز تخمک در مرکز مام

هزینه فریز تخمک بسته به اینکه چه مرکزی را برای انجام اینکار انتخاب می‌کنید و اینکه به چه خدماتی طی روند فریز تخمک ممکن است نیاز داشته باشید، متفاوت خواهد بود. در نظر داشته باشید متقاضیان باید سالانه مبلغی برای نگهداری از این تخمک‌های فریز شده به کلینیک مورد نظر پرداخت نمایند. کلیه خدمات مربوط به فریز تخمک در مرکز مام با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا ارائه می‌گردد. می‌توانید جهت بهره‌مندی از این خدمات با تعیین وقت قبلی به این مرکز مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیش‌تر با شماره ۰۲۱-۴۲۵۰۰ تماس حاصل فرمایید.

ارسال سؤال

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *