آزمایش بتا بارداری چیست و چه زمانی قابل انجام است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پزشک متخصص زنان‌و‌زایمان برای تشخیص بارداری از آزمایشی به‌نام آزمایش بتا بارداری (Beta HCG)، استفاده می‌کند. در این آزمایش میزان هورمون hCG یا بتا تیتر که همان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی است، به‌دقت بررسی می‌شود. این هورمون 10 روز پس از لقاح اسپرم و تخمک از جفت ترشح می‌شود. در صورت وجود میزان معینی از این هورمون در آزمایش خون، بارداری فرد تایید می‌شود.

این آزمایش زمانی که فرد علائم بارداری دارد یا سیکل ماهانه او به مدت یک هفته عقب‌افتاده است، تجویز می‌شود. میزان این هورمون هر 72 ساعت، تقریبا 2 برابر می‌شود. در آزمایش بارداری بتا نیازی به ناشتا‌بودن نیست و هر ساعت از شبانه‌روز قابل انجام است.در این مقاله از مجله درمانکده ما را همراهی کنید تا با آزمایش بتا بارداری آشنا شوید.

تفسیر آزمایش بتا بارداری

هورمون بارداری یا گنادوتروپین کوریونی انسانی تنها زمانی در بدن انسان وجود دارد که فرد باردار شده است. این هورمون در ابتدا کم است و به مرور تا هفته 12 بارداری به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند و به حداکثر میزان خود می‌رسد. بعد از این زمان رشد این هورمون کند شده و کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر مقدار آزمایش بتا در بارداری به مرور هر 48 تا 72 ساعت افزایش می‌یابد. برای تفسیر آزمایش بتا برای بارداری می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

سن بارداریمقدار hCG شناسایی شده در خون
شما باردار نیستید – نتیجه منفیکمتر از 5 mlU/ml
هفته 3 بارداری5 تا 50 mlU/ml
هفته 4 بارداری5 تا 426 mlU/ml
هفته 5 بارداری18 تا 7.340 mlU/ml
هفته 6 بارداری1.080 تا 56.500 mlU/ml
7 تا 8 هفته بارداری7.650 تا 229.000 mlU/ml
9 تا 12 هفته بارداری25.700 تا 288.000 mlU/ml
13 تا 16 هفته بارداری13.300 تا 254.000 mlU/ml
17 تا 24 هفته بارداری4.060 تا 165.500 mlU/ml
25 تا 40 هفته بارداری3.640 در 117.000 mlU/ml

تفاوت آزمایش بتا از خون و ادرار چیست ؟

در هر دو آزمایش سطح بتا یا HCG اندازه‌گیری می‌شود البته با انجام آزمایش خون سریع‌تر بارداری تشخیص داده می‌شود؛ زیرا این آزمایش حساسیت بیشتری دارد. آزمایش خون بارداری از جمله آزمایش‌های کمی است که در آن میزان هورمون به‌طور دقیق تعیین می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده با آزمایش خون سن بارداری نیز تشخیص داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آزمایش بارداری چیست؟ انواع و دلایل کاذب تست بارداری مثبت

تصویری از آزمایش بارداری که کیت ادرار بر آن قرار دارد.
برای تشخیص بارداری از دو روش استفاده می‌شود.

بهترین زمان انجام آزمایش بتا بارداری

10ام، بعد از لقاح و ارتباط خونی جنین و مادر تولید می‌شود. با در نظرگرفتن این موضوع، از حدود روز 11‌ام بعد از لقاح می‌توان آزمایش خون انجام داد تا میزان آن اندازه‌گیری شود. این هورمون دیرتر وارد ادرار می‌شود و به همین خاطر از روز 12 تا 14 به بعد در ادرار مشخص است.
بهترین زمان انجام آزمایش بتا بارداری یک هفته بعد از عقب‌افتادن موعد سیکل ماهانه شما است. البته اگر چرخه قاعدگی نامنظمی دارید یا حتی زمان قاعدگی خود را فراموش کرده‌اید می‌توانید تا طولانی‌ترین چرخه قاعدگی صبر کنید و سپس اقدام به آزمایش کنید.

شرایط انجام آزمایش بتا بارداری

رای انجام آزمایش بارداری باید تا یک هفته بعد از تاخیر سیکل ماهانه صبر کنید. اگر خون‌ریزی نداشتید یا حتی اگر لکه‌بینی غیرعادی داشتید‌ می‌توانید برای انجام آزمایش بارداری در هر ساعت از شبانه‌روز اقدام کنید. در این آزمایش نیازی به ناشتا‌بودن ندارید.

شما عزیزان می‌توانید برای مشورت و دریافت راهنمایی از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان و زایمان ارتباط بگیرید.

تصویر زنی در آزمایشگاه در حال گرفتن آزمایش خون
در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق آزمایش خون میزان هورمون بتا بررسی می‌شود.

پایین بودن عدد بتا در بارداری نشانه چیست؟

سطح پایین بتا یا hCG این معنی را می‌دهد که آزمایش خون بارداری منفی است یا زود اقدام شده است. برای آزمایش مجدد باید 48 تا 72 ساعت صبر کنید و مجددا آن را تکرار کنید. البته باید توجه کرد که در آزمایش بتا در بارداری خارج رحم و آزمایش بتا بارداری بعد از سقط میزان هورمون بتا پایین‌تر از حد طبیعی است.

بیشتر بخوانید: آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری

بالابودن عدد بتا در بارداری نشانه چیست؟

عدد بتای بالا در بارداری باید با توجه به سن بارداری و آزمایشات مکرر بررسی شود. اگر میزان هورمون بتا در آزمایش بالاتر از میزان طبیعی بود. احتمالا نشانه‌ی یکی از علائم زیر است:

  • حاملگی چند قلویی
  • مول هیداتی فرم رحم (بارداری مولار یا بچه‌خوره)
  • کوریوکارسینوم رحم (Choriocarcinoma)
  • سرطان تخمدان (Ovarian cancer)

نکته‌ی دیگر این‌که گاهی در آزمایش خون آقایان این هورمون بررسی می‌شود. وجود این هورمون در آزمایش آقایان نشان‌دهنده‌ی سرطان بیضه است.

بیشتر بخوانید: آزمایش بارداری hCG ادرار چیست؟

قیمت آزمایش بتا بارداری چقدر است؟

قیمت این آزایش با توجه به فاکتورهای مختلف متفاوت است. زمان انجام این آزمایش، نوع آزمایشی که پزشک انتخاب می‌کند و نوع بیمه از نمونه همین موارد است که بر قیمت آزمایش بتا تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت دقیق و درست آزمایش بتا با سرویس پاسخ‌گویی آزمایشگاه تماس بگیرید ‌یا با مراجعه مستقیم قیمت این آزمایش را بررسی کنید.

خلاصه متن

آزمایش بتا بارداری از جمله روش‌های تشخیص بارداری است که از طریق آزمایش خون انجام می‌شود. برای تشخیص سن بارداری و مشکلات آن لازم است دکتر زنان و زایمان آن را بررسی کند. می‌توانید به وب‌سایت درمانکده مراجعه و با پزشک مربوطه صحبت کنید.

آزمایش بارداری بتا باید چند باشه؟

میزان این هورمون اگر بالاتر از 5 بود نشانه‌ی بارداری است.

آیا بین عدد بتا و جنسیت جنین ارتباطی وجود دارد؟

بعضی از پژوهش‌ها رابطه‌یِ بین عدد بتا و جنسیت جنین را تایید کرده‌اند؛ اما برخی دیگر این رابطه را رد کرده‌اند. در حال حاضر رابطه‌یِ بین عدد بتا و جنسیت جنین ثابت شده نیست.

در چه مواردی از آزمایش بتا استفاده می‌شود؟

آزمایش سطح هورمون HCG علاوه بر این‌که در تعیین نتیجه‌ی بارداری نقش دارد، در موارد دیگری نیز کاربرد دارد. بررسی وضعیت درمان‌های باروری، تشخیص حاملگی خارج رحمی، بررسی وضعیت فرد باردار، سقط جنین، تعیین سن جنین و تشخیص بعضی از سرطان‌ها نمونه‌ای از موارد استفاده از این آزمایش است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 37

هنوز امتیازی ثبت نشده

r.sabaghifar
رویا صباغی فر

پس از پایان تحصیلات در رشته‌ روان‌شناسی بالینی در مقطع فوق‌ لیسانس، شروع به فعالیت حرفه‌ای کردم؛ اما با تغییراتی در زندگی به‌ سمت نویسندگی محتوا متمایل شدم. با وجود اینکه شروع مجدد سخت بود؛ اما بعد از گذشت چند سال، خوشحالم که به‌ شکل دیگری می‌توانم در حوزه‌ روان‌شناسی و دیگر شاخه‌های پیراپزشکی به افراد جامعه کمک کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

23 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها