آزمایش سه ماهه دوم بارداری

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوران زندگی هر خانمی است. از این رو انجام آزمایش‌های ضروری بارداری همواره باید در اولویت قرار بگیرد. آزمایش‌های دوران بارداری بر اساس ماه بارداری متفاوت است. از این رو آزمایش سه ماهه دوم بارداری متفاوت از آزمایش سه ماهه اول بارداری و سه ماه سوم بارداری خواهد بود.

اگر شما هم قصد کسب اطلاعاتی در مودر آزمایش سه ماهه دوم بارداری دارید، در این مطلب از درمانکده همراه ما باشید. زیرا قصد داریم به بررسی کلی آزمایش سه ماهه دوم بارداری بپردازیم.

آزمایشهای غربالگری سه ماهه دوم بارداری

آلفا فیتوپروتئین سرم مادر (MSAFP) و غربالگری با مارکرهای چندگانه

این آزمایش یک غربالگری ژنتیکی اختیاری است. از این رو همانند همه آزمایش‌های غربالگری، می توانید در مورد مزایا و معایب آن با پزشک تان صحبت کنید.

آزمایش MSAFP سطح آلفا فیتوپروتئین را اندازه گیری می‌کند که یکی از پروتئین‌های تولید شده توسط بدن جنین می باشد. سطوح غیر طبیعی این پروتئین نشان دهنده احتمال وجود سندرم داون یا نقایص لوله عصبی نظیر نخاع دو شاخه می باشد.

پس از تشخیص اولیه، می توان این دو ناهنجاری را با استفاده از سونوگرافی یا آمنیوسنتز اثبات کرد. نمونه خون تهیه شده به منظور آزمایش MSAFP، از نظر سطح هورمون‌های hCG و استریول نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد که به آن آزمایش سه گانه (Triple test) نیز می گویند. در صورتی که علاوه بر این سه مورد، Inhibin-A نیز مورد بررسی قرار بگیرد، به آن آزمایش چهارگانه (Quad marker) می گویند.

آزمایش چهارگانه به طور چشمگیری احتمال شناسایی سندرم داون را بالا می برد. این آزمایش، 75 درصد از موارد نقایص لوله عصبی و 75 تا 90 درصد از موارد سندرم داون (بسته به سن مادر) را شناسایی می کند. با این حال احتمال نتیجه مثبت کاذب نیز وجود دارد. در حدود 3 تا 5 درصد از زنانی که نتیجه آزمایش شان غی طبیعی است، کودک از نظر ژنتیکی مشکلی ندارد.

سه ماهه دوم بارداری

غربالگری غیرتهاجمی پیش از تولد (NIPT)

این آزمایش که با استفاده از DNA آزاد صورت می گیرد را می توان در هفته 10 بارداری انجام داد. در این آزمایش میزان نسبی DNA آزاد جنینی در خون مادر اندازه گیری می شود.

تصور می شود که این آزمایش قادر است 99 درصد از موارد سندرم داون در دوران بارداری را شناسایی کند. این آزمایش همچنین برخی ناهنجاری‌های کروموزومی دیگر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانیم: بی بی چک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

سونوگرافی

سونوگرافی معمولا در هفته 20 ام بارداری توصیه می شود، با این حال ممکن است در هر زمان دیگری از بارداری نیز انجام شود. سونوگرافی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تشخیص چندقلویی، تعیین تاریخ زایمان، بررسی مشکلاتی نظیر جفت سر راهی و جفت پایین آمده و یا رشد کند کودک و شناسایی ناهنجاری هایی نظیر شکاف کام مورد استفاده قرار بگیرد.

در برخی موارد، در صورت وجود ناهنجاری های ژنتیکی مشکوک، مادر به منظور آزمایش ژنتیکی بیشتر به متخصص ژنتیک پزشکی ارجاع داده می شود. در سونوگرافی، یک ابزار موسوم به کاوشگر که امواج صوتی تولید می کند بر روی شکم حرکت داده می شود تا به این ترتیب تصویری از جنین بر روی نمایشگر رایانه تشکیل شود.

در حال حاضر، سونوگرافی های سه بعدی، تصویر واضح تری از جنین تهیه می کنند اما همه جا در دسترس نیستند. با این حال مشخص نیست که آیا این سونوگرافی ها از نظر قابلیت کمک به بارداری و تولد سالم، نسبت به سونوگرافی های دو بعدی مزیت خاصی دارند یا خیر.

آزمایش سه ماهه دوم بارداری

غربالگری گلوکز

این آزمایش معمولا در هفته 24 تا 28 ام بارداری انجام می شود. این آزمایش معمولا برای شناسایی دیابت بارداری انجام می شود که می تواند باعث بزرگی نوزاد (ماکروزومی)، زایمان دشوار و بروز یک سری مشکلات برای مادر و جنین شود.

این آزمایش، سطح قند خون را یک ساعت پس از مصرف یک لیوان شربت مخصوص اندازه می گیرد. در صورت بالا بودن قند خون، یک آزمایش تحمل گلوکز با حساسیت بالاتر انجام می شود که در آن، فرد یک محلول گلوکزی دریافت کرده و نمونه خون وی هر 2 تا 3 ساعت یک بار مورد ارزیابی قرار می گیرد.

آمنیوسنتز

این آزمایش اختیاری معمولا در هفته های 15 تا 18 ام بارداری و در زنان بالای 35 سال، زنانی که احتمال بروز اختلالاتی ژنتیکی جنین در آنها بالاتر است و یا زنانی که آزمایش MSAFP، مارکرهای چندگانه و یا آزمایش DNA آزاد آنها مشکوک بوده است انجام می شود.

در این آزمایش، یک سوزن از طریق شکم وارد کیسه آمنیوتیک شده و مقداری مایع حاوی سلول های جنینی برداشته می شود. آنالیز این آزمایش می‌تواند نقایص لوله عصبی و اختلالات ژنتیکی را مشخص کند. احتمال سقط پس از انجام آمنیوسنتز در هفته 15 بسته به تجربه پزشک انجام دهنده آن از 0.2 تا 0.5 درصد متغیر است. با این حال این آزمایش قادر است 99 درصد از نقایص لوله عصبی و تقریبا 100 درصد از ناهنجاری ژنتیکی خاص را شناسایی کند.

سونوگرافی داپلر جنینی

سونوگرافی داپلر از امواج صوتی برای بررسی جریان خون عروق استفاده می کند. داپلر جنینی می تواند مشخص کند که آیا جریان خون جفت یا جنین طبیعی است یا خیر.

فتوسکوپی (Fetoscopy)

فتوسکوپی به پزشک اجازه می دهد با استفاده از یک ابزار نازک و انعطاف پذیر موسوم به فتوسکوپ، جنین را مشاهده کند. فتوسکوپی می تواند برخی بیماری ها و نقایصی که توسط دیگر آزمایش‌ها، نظیر آمنیوسنتز، سونوگرافی و نمونه گیری پرزهای کوریونی، شناسایی نمی شوند را شناسایی نماید. از آنجایی که فتوسکوپی با خطرات چشمگیری برای مادر و جنین همراه است معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد و فقط زمانی توصیه می شود که احتمال ناهنجاری جنین بیشتر از حالت معمول باشد.

اگر شما هم در دوران بارداری به سر می‌برید، بهتر است آزمایش‌های بارداری را جدی بگیرید. برای کسب اطلاعاتی در خصوص آزمایش سه ماهه دوم بارداری بهتر است به بهترین دکتر فوق متخصص زنان مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها