آمپول بیوتین و بپانتین برای چیست؟ برای ریزش و رشد مجدد مو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تزریق آمپول بیوتین و بپانتین می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کرده و به رشد مجدد مو کمک کند. همچنین، این آمپول بعد از جراحی کاشت مو و ابرو نیز برای افراد تجویز می‌شود. بیوتین و بپانتین کاربردهای دیگری نیز دارند که در این مقاله از مجله درمانکده با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

آمپول بیوتین و بپانتین چیست؟

بیوتین یا ویتامین B7 از سلامت پوست، مو و چشم حمایت می‌کند و در بهبود سایر عملکردهای بدن نقش دارد. بیوتین را می‌توان در منابع غذایی مختلف مانند زرده تخم مرغ، آجیل و قارچ پیدا کرد. کمبود بیوتین می‌تواند باعث نازک شدن موها و ایجاد بثورات روی صورت شود. آزمایش دقیقی برای تشخیص سطح پایین بیوتین وجود ندارد؛ بنابراین کمبود آن معمولا با علائمی مانند نازک شدن موها و بثورات پوسته‌دار قرمز در اطراف چشم‌ها، بینی و دهان شناسایی می‌شود.

بپانتین یا دکسپانتنول نیز به‌عنوان یک مرطوب‌کننده برای درمان یا پیشگیری از خشکی، زبری، پوسته‌پوسته شدن، خارش پوست و تحریکات جزئی پوست مانند بثورات پوشک نوزاد و سوختگی پوست در اثر پرتودرمانی استفاده می‌شود. موادی که قابلیت مرطوب‌کنندگی دارند، می‌توانند از خشک شدن پوست سر و موها نیز جلوگیری کنند.

یک سبد غذایی شامل قارچ، ماهی، آووکادو، تخمه آفتاب‌گردان، عدس و شیر
بپانتین حاوی ویتامین B5 است و این ویتامین در غذاهایی مانند قارچ، ماهی سالمون، آووکادو، تخمه آفتاب‌گردان، عدس و شیر یافت می‌شود.

روش مصرف آمپول بیوتین و بپانتین

این داروها به‌صورت خوراکی و تزریقی در دسترس هستند. همچنین، بپانتین به‌صورت پماد نیز تولید می‌شود. با این حال، تزریق دارو می‌تواند به جذب سریع‌تر مواد مغذی کمک کند. علاوه بر این، ممکن است به‌دلیل شرایط خاص پزشکی، دکتر آمپول این دارو را برای شما تجویز کند. دقت داشته باشید که این آمپول باید توسط یک متخصص پوست و مو برای شما تجویز شود؛ بنابراین از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

بهترین زمان تزریق آمپول بیوتین و بپانتین بر اساس شرایط پزشکی، سبک زندگی فرد و نوع دارو می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین از پزشک خود بخواهید که بهترین زمان تزریق دارو را برای شما مشخص کند.

بیشتر بخوانیم: معرفی قرص برای ریزش مو؛ انواع قرص تقویت مو برای مردان و زنان

طریقه تزریق آمپول بیوتین و بپانتین

برای تزریق این دارو ابتدا دوز بیوتین تجویزشده توسط پزشک را با دوز بپانتین تجویز‌شده در یک سرنگ مخلوط کرده و سپس به‌صورت عضلانی آن را به بدن فرد تزریق می‌کنند. تزریق عضلانی (IM) معمولا در بافت‌های عضلانی مانند عضله دلتوئید (Deltoid) بالای بازو، عضله پهن جانبی در ران و عضلات گلوتئال (Gluteal) در باسن انجام می‌شود.

عوارض آمپول بیوتین و بپانتین

بیوتین و بپانتین نیز مانند سایر داروها ممکن است عوارضی داشته باشند. عوارض این آمپول عبارت‌اند از:

  • واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، تورم بدن و ایجاد کهیر روی پوست
  • مشکل در تنفس
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال

اگر پس از تزریق دارو عوارض جانبی شدیدی را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: قرص بیوتین برای چیست؟

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

قبل از تزریق این آمپول موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • دوز آمپول بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، شرایط سلامتی و نیاز فرد تجویز می‌شود؛ بنابراین از مصرف این دارو به‌صورت خودسرانه بپرهیزید.
  • مصرف این داروها در دوران بارداری خطری ندارند؛ اما قبل از تزریق آمپول بیوتین و بپانتین در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
  • پیش از تزریق آمپول بیوتین و بپانتین در شیردهی با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • اگر به این دارو حساسیت دارید یا در حال مصرف داروهای دیگری هستید، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

بیشتر بخوانیم: شامپو برای ریزش مو شدید؛ بهترین شامپو برای انواع ریزش مو

تداخلات دارویی آمپول بیوتین و بپانتین

داروهایی که ممکن است با آمپول بیوتین تداخل داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها (Antibiotics)
  • داروهای ضد تشنج مانند فنی‌توئین (Phenytoin)
  • ایزوترتینوئین (Isotretinoin)

داروهایی که ممکن است با آمپول بپانتین تداخل داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • آباکاویر (Abacavir)
  • آسکلوفناک (Aceclofenac)
  • استاتاسین (Acemetacin)
  • استامینوفن (Acetaminophen)
  • استازولامید (Acetazolamide)

بیشتر بخوانید: قرص کلاژن چیست؟ علائم پیری رو با این قرص متوقف کن!

اینفوگرافیک تداخلات دارویی آمپول بیوتین و بپانتین
قبل از تزریق این دارو، لیست سایر داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید.

قیمت آمپول بیوتین و بپانتین

آمپول بیوتین و بپانتین معمولا به‌صورت یک پک دارویی عرضه شده و قیمت نسبتا بالایی دارد.

فعل و انفعالات دارو در بدن

بیوتین برای عملکرد مناسب آنزیم‌هایی که واحدهای کربوکسیل را منتقل و دی‌اکسیدکربن را تثبیت می‌کنند لازم است. همچنین، بیوتین برای عملکردهای متابولیکی مختلف از جمله گلوکونئوژنز، لیپوژنز، بیوسنتز اسیدهای چرب، متابولیسم پروپیونات و کاتابولیسم اسیدهای آمینه شاخه‌دار نیز مورد نیاز است.

دکسپانتنول (بپانتین) یک مشتق الکل از اسید پانتوتنیک و جزء ویتامین‌های B کمپلکس است. بپانتین به‌صورت آنزیمی برای تشکیل اسید پانتوتنیک که جزء ضروری کوآنزیم A است، شکافته شده و به‌عنوان کوفاکتور در بسیاری از واکنش‌های آنزیمی که برای متابولیسم پروتئین در اپیتلیوم مهم هستند عمل می‌کند.

بیشتر بخوانیم: تقویت مو در کمتر از یک ماه + ۳ ترفند ساده و شگفت‌انگیز!

بیماری‌های مرتبط با آمپول بیوتین و بپانتین

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است؛ بنابراین مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود. با این حال، مصرف زیاد این دارو می‌تواند باعث بروز حساسیت و حتی تشنج در افراد مبتلا به صرع شود. بپانتین نیز مانند بیوتین یک ویتامین محلول در آب است؛ بنابراین مصرف زیاد این دارو عوارض خاصی ندارد اما می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال شود.

افراد آسیب‌پذیر در مقابل داروی بیوتین و بپانتین

اگر به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا هستید، از تزریق این آمپول خودداری کنید:

  • کمبود بیوتینیداز (Biotinidase): کمبود بیوتینیداز، یک اختلال ژنتیکی نادر است و در آن فرد نمی‌تواند بیوتین را به‌درستی پردازش کند. تزریق آمپول بیوتین در این افراد باید الزاما تحت نظر پزشک انجام شود.
  • آلرژی یا حساسیت: افراد حساس به بیوتین یا دکسپانتنول (بپانتین) باید از مصرف هرگونه مکمل بیوتین و بپانتین اجتناب کنند.
  • عفونت یا زخم‌های باز: مصرف محصولات حاوی دکسپانتنول به کسانی که زخم عفونی یا زخم باز دارند، توصیه نمی‌شود.
  • ابتلا به اختلالات پوستی: تزریق آمپول بپانتین برای افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی باید تحت نظر پزشک انجام شود.
  • ابتلا به بیماری‌های کلیوی: تزریق بیوتین برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا کسانی که تحت دیالیز هستند باید با احتیاط و تایید پزشک انجام شود.

بیشتر بخوانیم: اثر ریزش موی مردان؛ نکاتی که باید بدانید

کاربرد آمپول بیوتین و بپانتین

تزریق بیوتین و بپانتن یکی از بهترین روش‌ها برای درمان ریزش مو ناشی از کمبود بیوتین در بدن است. تزریق این دارو به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. علاوه بر این، تزریق آمپول بیوتین و بپانتین بعد از کاشت مو روند جوانه زدن مجدد موها را تسریع می‌کند. از آمپول بیوتین و بپانتین بعد از کاشت ابرو نیز استفاده می‌شود.

همچنین شواهد پزشکی نشان می‌دهند، تزریق این دارو می‌تواند به رشد و سلامت ناخن‌ها نیز کمک کند. با این حال، تایید این فرضیه به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

تصویر یک آقا که پزشک در حال تزریق آمپول به بازوی او است.
برای اثربخشی بهتر تزریق این آمپول باید به مدت ۶ هفته ادامه داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی بهترین آمپول بیوتین و بپانتین و کاربرد آن پرداختیم. همان‌طور که اشاره شد این دارو عوارض خاصی ندارد؛ اما توصیه می‌کنیم حتما تحت نظارت پزشک تزریق شود. اگر قصد دارید از این آمپول برای تقویت موها و ناخن خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی شرایط خود با یکی از متخصصان پوست درمانکده مشورت کنید که هم بصورت حضوری و هم مشاوره آنلاین با دکتر پوست و مو می‌توانید ویزیت شوید.

شما می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن این پلتفرم نسبت به اخذ نوبت اینترنتی یا حضوری اقدام کنید. همچنین، نظرات در مورد آمپول بیوتین بپانتین بسیار متفاوت است. اگر تجربه استفاده از این دارو را دارید، لطفا نظرات خود را در ادامه این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانیم: نازک شدن مو چه دلیلی دارد؟ با این 10 راه‌کار آن را درمان کنید

سوالات متداول

آمپول بیوتین و بپانتین چند وقت یکبار باید تزریق شود؟

بسته به شرایط فرد، دستورالعمل تزریق این دارو متفاوت است؛ اما به‌طور کلی این دارو باید یک‌بار در هفته و به مدت ۶ هفته تزریق شود.

آمپول بیوتین بپانتین به کجا تزریق میشود؟

این دارو به یکی از عضلات ران، باسن یا بازو تزریق می‌شود.

آیا آمپول بیوتین بپانتین درد دارد؟

خیر. تزریق آمپول بیوتین و بپانتین درد ندارد. با این حال، احساس درد پس از تزریق آمپول به وضعیت جسمانی افراد نیز بستگی دارد.

منابع: drugbank | Drug-stationdrugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 21

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها