تقویت مو در کمتر از یک ماه + ۳ ترفند ساده و شگفت‌انگیز!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

داشتن موهای پرپشت و سالم برای همه ما اهمیت زیادی دارد. کدر شدن تار مو و کاهش رشد موها نشان می‌دهد که موهای شما نیاز به تقویت دارد. در اکثر مواقع کاهش رطوبت موها و همچنین کاهش مواد معدنی مورد نیاز مو موجب آسیب به موها می‌شود. اما چطور می‌توان در کمتر از یک ماه موها را تقویت کرد؟ بهترین روش برای تقویت موها در یک ماه  چیست؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با سه ترفند ساده برای تقویت موها در کمتر از یک ماه آشنا شوید.

چطور موهایمان را در کمتر از یک ماه تقویت کنیم؟

برای تقویت موها در یک ماه باید مواد مغذی مورد نیاز موها را به صورت خوراکی و موضعی تامین کنید. افزایش خون‌رسانی در پوست سر موجب بهبود رشد و استحکام ریشه مو می‌شود و روغن‌درمانی نقش موثری بر آبرسانی و رطوبت‌رسانی موها دارد. در ادامه می‌توانید با سه ترفند کاربردی برای تقویت مو آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:موخوره از چیست؟ نکاتی ضروری برای ریشه‌کن کردن موخوره

اینفوگرافیک روش‌های تقویت مو در یک ماه

۱- پوست سرتان را ماساژ دهید

پوست سر ما همان‌ جایی است که ریشه موها در آن قرار دارد و اگر به خوبی تقویت شود، موهای ما نیز سالم و درخشان خواهند بود. کارشناسان معتقد هستند همانطور که خاک برای رشد گیاهان و گل‌های سالم ضروری است، پوست سر سالم نیز به رشد موهای ما کمک می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت پوست سر ماساژ دادن است. ماساژ پوست سر موجب تحریک رشد مو، افزایش خونرسانی به ریشه مو و همچنین استحکام فولیکول‌های مو می‌شود. زمانی که پوست سرتان را ماساژ می‌دهید مواد مغذی سریع‌تر به فولیکول‌های مو می‌رسند.

برای پیاده کردن این ترفند ساده می‌توانید روزانه با استفاده از انگشتان یا ماساژور مخصوص، پوست سرتان را ماساژ دهید. استفاده از روغن‌های مغذی مثل روغن رزماری یا روغن نارگیل نیز موجب تقویت موها و همچنین افزایش رشد مو می‌شود. برای این کار باید انگشتان‌تان را به مقداری روغن آغشته کنید و با نوک انگشت پوست سر را ماساژ دهید. برای ماساژ باید ماساژور یا انگشتان‌تان را به آرامی و به صورت دورانی حرکت دهید. فشار بیش از حد و حرکات خشن به پوست سر آسیب می‌رساند و منجر به کنده شدن موها می‌شود.

به خاطر داشته باشید که ماساژ پوست سر با روغن نباید بیشتر از هفته‌ای یک تا ۲ بار انجام شود. اگر پوست سر شما چرب است، فقط هفته‌ای یک بار برای ماساژ پوست سر از روغن استفاده کنید. اگر ماساژ پوست سر برایتان سخت است، می‌توانید از فرد دیگری درخواست کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

بیشتر بدانید: بوتاکس مو چیست؟

در ادامه به برخی از مفیدترین روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی برای تقویت موها در زمان ماساژ دادن اشاره شده است:

اینفوگرافی بهترین روغن ها و عصاره ها برای ماساژ پوست سر
برای ماساژ پوست سر می‌توانید از آب پیاز، روغن رزماری، روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل استفاده کنید.
  • آب پیاز برای رشد موها
  • آب برنج برای تامین مواد مغذی مورد نیاز ریشه مو
  • روغن رزماری برای افزایش رشد موها
  • روغن اسطوخودوس برای افزایش استحکام و ضخامت موها
  • روغن نارگیل برای درمان شوره و جلوگیری از ریزش مو

۲- مطمئن شوید که در طول روز ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن را مصرف می‌کنید

بدن شما برای این که به درستی کار کند، نیاز به ویتامین و مواد معدنی دارد. زمانی که بدن با کمبود مواد مغذی روبرو شود، موها شروع به ریزش می‌کنند، فرد انرژی کمتری دارد و دائما به بیماری‌های ویروسی و عفونی دچار می‌شود. برای بررسی این موضوع می‌توانید یک آزمایش کلی انجام دهید و مطمئن شوید که بدن شما با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه نیست. سعی کنید در طول روز از مقدار زیادی میوه، سبزیجات تازه و انواع مغزها و حبوبات استفاده کنید. در صورتی که به کمبود ویتامین مبتلا هستید، حتما زیر نظر دکتر پوست و مو از مکمل‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:شامپو برای موهای کراتین شده

تصویر فردی در حال مصرف مکمل برای تقویت مو
برای بهبود رشد موها و همچنین تقویت موها در یک ماه می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید.

۳- برای تقویت موها در یک ماه از روغن‌درمانی کمک بگیرید

روغن‌درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خشکی مو است. برای این کار می‌توانید از روغن‌های مختلفی مثل روغن کرچک، روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام تلخ و شیرین استفاده کنید. برای روغن‌درمانی باید روغن را کمی گرم کنید. سپس تمام ساقه و ریشه موها را به روغن آغشته کنید. یک کلاه پلاستیکی روی سرتان بگذارید و بعد از نیم ساعت موها را با شامپو بشویید. 

اگر موهای شما به شدت خشک و شکننده است، می‌توانید یک شب روغن را روی سر بگذارید و صبح روز بعد آن را بشویید. با این روش تار موهای شما آبرسانی می‌شود و موها ظاهری نرم و درخشان پیدا می‌کنند.

 فراموش نکنید که روغن‌درمانی نباید بیشتر از یک بار در هفته انجام شود.

بیشتر بدانید: مزوتراپی مو چیست؟

تصویر فردی که در حال روغن‌درمانی برای تقویت مو است.
روغن‌درمانی یک روش ساده برای درمان موهای آسیب‌دیده و خشک است.

نکاتی که باید در مورد تقویت موها در یک ماه بدانید

  • برای تقویت موها بهتر است از آب خنک استفاده کنید. اگر تنها یک ماه به جای شستشوی موها با آب داغ از آب ولرم یا خنک استفاده کنید، متوجه می‌شوید که موهایتان چقدر درخشان‌تر و سالم‌تر می‌شود.
  • برای خشک کردن مو از باد ولرم سشوار استفاده کنید. باد داغ سشوار شکنندگی موها را افزایش می‌دهد و به ریشه مو آسیب وارد می‌کند. هر چقدر کمتر از حالت‌دهنده‌های حرارتی برای موها استفاده کنید، موهای شما سالم‌تر خواهد بود.
  • برای شستن موها سعی کنید از شامپو و نرم‌کننده فاقد سولفات استفاده کنید. سولفات یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده انواع شامپوی معمولی است که به مرور موجب کدر شدن موها و موخوره می‌شود.
  • بعد از استحمام موهایتان را به آرامی با یک حوله نخی خشک کنید. فراموش نکنید که وارد کردن فشار زیاد به موها به ریشه مو آسیب وارد می‌کند.

بیشتر بدانید: پروتز مو چیست؟

تصویر فردی که بعد از حمام به آرامی موهای خود را با حوله نخی خشک می‌کند.
برای خشک کردن موها بعد از حمام بهتر است از حوله نخی استفاده کنید و این کار را بدون فشار و با آرامش انجام دهید.
  • از رنگ کردن و دکلره کردن موها به صورت مداوم اجتناب کنید. شاید تغییر رنگ موها ظاهرا جذاب به نظر برسد، اما هر چقدر از مواد شیمیایی کمتری روی موها استفاده کنید، موهای شما سالم‌تر خواهد بود.
  • موخوره ظاهری کدر و ناسالم به موها می‌بخشد و اگر به موقع درمان نشود از قسمت انتهایی مو به دیگر قسمت‌ها نیز سرایت می‌کند. برای تقویت موها در یک ماه و همچنین جلوگیری از این مشکل سعی کنید هر ماه مقداری از بخش انتهای ساقه مو را کوتاه کنید تا موهایتان همیشه سالم باشد.
  • به جای روبالشتی‌های معمول از روبالشتی ابریشم استفاده کنید. ابریشم مانع ایجاد اصطکاک می‌شود و خطر بروز موخوره و خشکی مو را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: قرص هیرویت چیست؟

 سخن نهایی

برای تقویت موها در یک ماه تنها لازم است که عادت‌های بد و آسیب‌زننده را کنار بگذارید و از روش‌های طبیعی و ساده برای تقویت مو استفاده کنید. حقیقت این است که هیچ‌کدام از شامپوها و تقویت‌کننده‌هایی که در تبلیغات می‌بینید، آن‌چنان که باید از موهای شما محافظت نمی‌کنند. برای تقویت موها بهتر است از روغن‌های طبیعی و عصاره گیاهان استفاده کنید. اگر از مواد غذایی مفید به اندازه استفاده نمی‌کنید، حتما زیر نظر دکتر پوست و مو از مکمل‌ها استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید از طریق درمانکده از بهترین دکتر پوست و مو آنلاین مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: بهترین زمان تزریق آمپول بیوتین و بپانتین

سوالات متداول

چطور می‌توان رشد موها را در یک ماه افزایش داد؟

برای افزایش رشد موها در یک ماه باید پوست سر را با رزماری و روغن‌های مفید ماساژ دهید و در کنار آن رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

 چرا شستشوی بیش از حد به موها آسیب وارد می‌کند؟

شستن بیش از حد موها با شامپو موجب از بین رفتن روغن طبیعی مو می‌شود و به فولیکول‌های مو آسیب وارد می‌کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 46

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها