نازک شدن مو چه دلیلی دارد؟ با این 10 راه‌کار آن را درمان کنید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

همه ما در طول روز تقریبا 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهیم. اگر این تعداد افزایش پیدا کند، نشانه ریزش مو است که در نهایت باعث کم پشت شدن یا نازک شدن موها می‌شود. این اتفاق معمولا به تدریج رخ می‌دهد، به این معنی که شما فرصت دارید علت بروز آن را کشف کنید و بهترین راه‌کار درمانی را بیابید. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی علل نازک شدن مو می‌پردازیم و درمان آن را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

علت نازک شدن مو  

عوامل زیر می‌توانند دلیل نازک شدن تار موی سر باشند:

  • عوامل ژنتیکی یا ارثی
  • افزایش سن
  • آلوپسی آره‌آتا که یک بیماری خودایمنی است
  • آلوپسی اسکارینگ که در آن التهاب باعث از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود
  • درمان سرطان
  • استرس
  • زایمان
  • کشیدن موها، به عنوان مثال هنگام حالت دادن آن‌ها
  • تغییرات هورمونی، به دلیل بیماری تیروئید یا یائسگی
  • بیماری‌ها، مانند عفونت یا پسوریازیس پوست سر
  • کمبودهای تغذیه‌ای، برای مثال کمبود روی، آهن یا پروتئین
  • مسمومیت با آرسنیک، تالیم، جیوه یا لیتیوم
  • مصرف دوز بالای ویتامین A یا سلنیوم

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

اینفوگرافی درباره دلایل نازک شدن مو
عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی، افزایش سن، زایمان و بعضی از بیماری‌ها باعث نازک شدن موها می‌شوند.

تشخیص علت نازک شدن مو

پزشکان اغلب می‌توانند با بررسی الگوی ریزش مو علت نازک شدن مو را کشف کنند. ارزیابی رژیم غذایی و بررسی تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی هم به تشخیص عامل نازک شدن موها کمک می‌کند. گاهی اوقات، به آزمایش خون یا نمونه‌برداری از پوست سر نیاز است.

بیشتر بدانید: علائم ریزش مو در زنان چیست؟

درمان نازکی مو

درمان نازک شدن موها به علت بروز این مشکل بستگی دارد، اما معمولا شامل موارد زیر است:

اینفوگرافی درباره راه‌های درمان نازک شدن مو
از داروهای خوراکی و موضعی برای درمان نازک شدن مو استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: بوتاکس مو چیست؟

1. ماساژ پوست سر

شاید ارزان‌ترین روش برای درمان خانگی نازک شدن موها، ماساژ پوست سر باشد. چون هیچ هزینه‌ای ندارد و اگر به درستی انجام شود، مضر نیست.

هنگامی که موهای خود را می‌شویید، به آرامی با نوک انگشت‌ها به اطراف پوست سر فشار وارد کنید تا جریان خون تقویت شود. برای کسب مزایای بیشتر، می‌توانید از ماساژور دستی پوست سر استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست را هم از بین ببرید.

2. روغن‌های ضروری

روغن‌های ضروری مایعاتی هستند که از گیاهان خاصی به دست می‌آیند و عمدتا در رایحه ‌درمانی و سایر انواع طب جایگزین استفاده می‌شوند.

روغن اسطوخودوس با موفقیت توسط بعضی از افراد مبتلا به طاسی استفاده شده است. همچنین تحقیقات حیوانی اثربخشی آن را نشان داده‌اند. با این حال، برای تایید اثرات این روغن به مطالعات انسانی نیاز است. اسطوخودوس اغلب با سایر روغن‌ها مانند روغن رزماری و روغن آویشن ترکیب می‌شود.

اگر تصمیم به استفاده از روغن‌های ضروری دارید، حتما آن‌ها را در روغن حامل رقیق کنید و تست آلرژی انجام دهید. برای تست آلرژی، مقدار کمی از روغن را روی بازوی خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید. قرمز شدن پوست، کهیر یا بثورات پوستی می‌تواند نشان‌دهنده یک واکنش آلرژیک باشد.

بیشتر بدانید: علت ریزش مو چیست؟

3. استفاده از شامپوی پرپشت‌کننده مو

این شامپوها به 2 صورت عمل می‌کنند:

  • به موهای شما حجم می‌دهند، بنابراین باعث می‌شوند موها پرپشت‌تر به نظر برسند.
  • حاوی انواع ویتامین و اسید آمینه هستند تا پوست سر را سالم نگه دارند.

برای کسب بهترین نتیجه باید از این محصولات طبق دستورالعمل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید که یک شامپوی مناسب برایتان تجویز کند.

زنی که با آبپاش به موهای خود آب می‌پاشد
استفاده از شامپوی مناسب به پرپشت شدن موها کمک می‌کند.

4. مصرف مکمل غذایی

داشتن موهای سالم به وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. ضخامت و استحکام موها به دریافت کافی اسید فولیک (ویتامین B9)، آهن و روی وابسته است و سوء تغذیه تولید موهای جدید را کاهش می‌دهد. آزمایش خون می‌تواند به تشخیص کمبود مواد مغذی کمک کند. اگر به کمبود چند ماده مغذی مبتلا باشید، پزشک ممکن است مکمل مولتی‌ویتامین-مینرال تجویز کند.

اگر با مشکل کمبود مواد مغذی مواجه نیستید، از مصرف مکمل غذایی خودداری کنید. چون دریافت بیش از حد بعضی از مواد مغذی ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد برایتان ضرر داشته باشد یا حتی باعث مسمومیت شود.

بیشتر بدانید: مزوتراپی مو چیست؟ از تاثیر آن شگفت زده می‌شوید!

5. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

به اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 «اسیدهای چرب ضروری» می‌گویند، چون بدن نمی‌تواند آن‌ها را بسازد. امگا 3 با التهاب بدن که یکی از دلایل زمینه‌ای بسیاری از بیماری‌ها است، مبارزه می‌کند. ریزش مو هم ممکن است با التهاب مرتبط باشد. از سوی دیگر، امگا 6 می‌تواند از سلامت پوست سر محافظت کند.

روغن‌های گیاهی از منابع خوب امگا 6 هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی، گردو و بعضی از دانه‌ها یافت می‌شوند. اگر به طور روتین از این غذاها استفاده نمی‌کنید، نظر پزشک را درباره مصرف مکمل جویا شوید.

6. ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی بدون نسخه برای ریزش مو است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است. هنگامی که از ماینوکسیدیل 2 بار در روز مستقیما روی پوست سر استفاده می‌کنید، موها در مناطق درگیر طاسی پرپشت‌تر می‌شوند.

بیشتر بدانید: پروتئین تراپی مو چیست؟

جعبه حاوی ماینوکسیدیل
ماینوکسیدیل یک داروی موضعی برای درمان ریزش مو است.

6 تا 12 ماه طول می‌کشد که رشد مو بهبود یابد. مهم است که از این محصول به طور مداوم و طبق دستورالعمل استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است نتیجه نگیرید یا ریزش مو عود کند. تحریک پوست سر و رشد موهای زائد در صورت و گردن، از عوارض احتمالی ماینوکسیدیل هستند.

بیشتر بخوانید: علائم فولیکولیت

7. اسپیرونولاکتون

اگر علت نازک شدن مو افزایش تولید آلدوسترون (هیپرآلدوسترونیسم) باشد، پزشک ممکن است برایتان اسپیرونولاکتون (آلداکتون) تجویز کند. اسپیرونولاکتون یک داروی دیورتیک (ادرارآور) است که برای درمان فشار خون بالا یا ادم استفاده می‌شود، اما خاصیت ضدآندروژن (ضد هورمون مردانه) دارد. در زنان، این دارو به درمان نازک شدن مو و ریزش موی مربوط به نوسانات هورمونی کمک می‌کند. از عوارض اسپیرونولاکتون می‌توان به سردرد و سرگیجه اشاره کرد.

8. فیناستراید

فیناستراید دارویی است که باید با نسخه پزشک تهیه کنید. این دارو به شکل قرص و معمولا برای درمان ریزش موی مردانه تجویز می‌شود. زنانی که قصد باردار شدن دارند یا در سنی هستند که ممکن است باردار شوند، به دلیل عوارض جانبی جدی نباید از فیناستراید استفاده کنند. با این حال، بر اساس تحقیقات، ممکن است برای زنان یائسه موثر باشد.

بیشتر بخوانید: علت ریزش موی مردان چیست؟

9. کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها گروهی از داروهای نیازمند نسخه هستند که در درمان مشکلات مرتبط با التهاب کاربرد دارند. گاهی اوقات، بیماری‌های التهابی باعث ریزش مو می‌شوند. یک مثال، آلوپسی آره‌آتا است که یک اختلال خود‌ایمنی محسوب می‌شود و به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو رخ می‌دهد. در نتیجه، موها به طور ناگهانی می‌ریزند و کم پشت می‌شوند.

بسته به شدت ریزش مو، کورتیکواستروئیدها ممکن است به صورت موضعی تجویز شوند یا هر چهار تا هشت هفته یک‌بار مستقیما توسط پزشک به پوست سر تزریق شوند. استفاده طولانی‌مدت از این داروها باعث نازک شدن پوست و سایر عوارض جانبی می‌شود.

بیشتر بخوانید:نکات مراقبت از موهای رنگ شده

زنی که در حال پاشیدن یک داروی موضعی به موهای خود است
پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را برای درمان ریزش مو تجویز کند.

10. لیزر درمانی در منزل

لیزر درمانی معمولا توسط متخصصان پوست انجام می‌شود، اما FDA راه را برای استفاده از بعضی محصولات خانگی باز کرده است. لیزر درمانی خانگی برای کمک به رشد مجدد موها و در عین حال ضخیم‌تر کردن آن‌ها در نظر گرفته شده است. ممکن است چند هفته طول بکشد که نتیجه این روش را ببینید.

بزرگ‌ترین عیب لیزر درمانی خانگی هزینه آن است. بعضی از دستگاه‌ها به قیمت صدها دلار فروخته می‌شوند و ممکن است تاثیری نداشته باشند. قبل از سرمایه‌گذاری برای خرید این نوع دستگاه‌ها با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: علت طاسی سر چیست؟

راه‌های جلوگیری از نازک شدن مو

با راه‌کارهای زیر می‌توانید احتمال ریزش مو و کم پشت شدن آن را کاهش دهید:

  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. ریزش مو می‌تواند با کمبود ریزمغذی‌ها مانند آهن و درشت مغذی‌ها مثل پروتئین مرتبط باشد.
  • اگر سیگار می‌کشید، به ترک آن فکر کنید. سیگار التهاب بدن را افزایش می‌دهد و ریزش مو را بدتر می‌کند.
  • سعی کنید استرس‌تان را کاهش دهید. کورتیزول (هورمون استرس که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود) چرخه رشد مو را مختل می‌کند. برای کنترل استرس، مدیتیشن و سایر سرگرمی‌های آرامش‌بخش را امتحان کنید یا از درمانگر کمک بگیرید.
  • مراقب موهای خود باشید. محدود کردن استفاده از سشوار و اتوی مو و همچنین اجتناب از سفت بستن موها از کم پشت و نازک شدن مو جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید: آمپول بیوتین و بپانتین چیست؟

شخصی که در حال خوردن یک بشقاب میوه و سبزی است و در کنار او یک بطری آب و یک طناب ورزشی دیده می‌شود
سبک زندگی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی موها دارد.

سوالات متداول

چرا موهای من به طور ناگهانی نازک شدند؟

کم پشت شدن ناگهانی مو می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، مانند: استرس شدید، بارداری، قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، تغییرات هورمونی، تب بالا و بیماری‌های زمینه‌ای. چنانچه این اتفاق ناگهانی و غیرمنتظره بود، حتما با پزشک مشورت کنید.

برای موهای نازک از چه شامپویی استفاده کنم؟

استفاده از شامپوی مرطوب‌کننده به حفظ رطوبت موها کمک می‌کند، از شکستن موها جلوگیری می‌کند و آن‌ها را ضخیم‌تر و پرپشت‌تر نشان می‌دهد. از آنجا که نازک شدن مو می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، ممکن است مجبور شوید برای یافتن شامپوی مناسب یک دوره آزمون و خطا را طی کنید.

آیا موهای ریخته شده می‌توانند دوباره رشد کنند؟

این بستگی به دلیل ریزش مو دارد. به عنوان مثال، موهایی که به دلیل درمان سرطان می‌ریزند، سه تا 6 ماه پس از درمان شروع به رشد می‌کنند و موهایی که پس از زایمان می‌ریزند، 6 تا 9 ماه بعد برمی‌گردند. اگر ریزش مو با افزایش سن رخ دهد، بعضی از درمان‌های پزشکی ممکن است به بازیابی رشد کمک کنند.

کلام پایانی درباره نازک شدن مو

با افزایش سن، طبیعی است که موها استحکام و حجم خود را از دست بدهند. گاهی اوقات هم این اتفاق می‌تواند از استرس یا یک بیماری زمینه‌ای ناشی شود. در این حالت، موها اغلب با گذشت زمان دوباره رشد می‌کنند.

بعضی از درمان‌های پزشکی و راه‌کارهای خانگی به بهبود استحکام و سلامت کلی موها کمک می‌کنند. اگر نگران ریزش مو هستید، از مشکل نازک شدن مو رنج می‌برید یا می‌خواهید راه‌کارهای خانگی را امتحان کنید، به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت درمانکده بهترین پزشک را بیابید و با او به صورت حضوری یا آنلاین مشورت کنید.

منابع: healthline, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 45

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها