بوی بد زیر بغل چه دلیلی دارد؟ برای همیشه از شر آن خلاص شوید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بوی بد زیر بغل، در اثر ترکیب عرق با باکتری‌های روی پوست ایجاد می‌شود. افرادی که بیشتر عرق می‌کنند و به هایپرهیدروزیس (hyperhidrosis) مبتلا هستند، معمولا بیشتر در معرض بد بو شدن عرق قرار دارند.  اما بد بو شدن زیر بغل تنها به همین مورد ختم نمی‌شود. آیا می‌دانید علت بوی بد زیر بغل چیست و چرا بوی عرق برخی افراد شدیدتر است؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با دلایل بد بو شدن عرق زیر بغل آشنا شوید.

با دلایل بوی بد زیر بغل آشنا شوید

بوی‌ بد زیر بغل زمانی ایجاد می‌شود که عرق بدن شما با باکتری‌های روی پوست ترکیب شود. به طور کلی عرق به خودی خود بویی ندارد، اما زمانی که با باکتری‌های پوست ترکیب می‌شود، بویی زننده ایجاد می‌کند. گاهی‌اوقات ممکن است فرد زیاد عرق کند، اما بدن او بد بو نباشد و در مقابل افرادی هستند که عرق نمی‌کنند و زیر بغل بسیار بدبویی دارند. بهتر است بدانید که در بدن ما ۲ تا ۴ میلیون غده عرق وجود دارد که بخشی از آن‌ها اکرین و بقیه، غدد عرق آپوکرین هستند. غدد اکرین مایع شفافی از خود آزاد می‌کنند که هیچ بویی ندارد. اما غدد آپوکرین موجب ترشح مایع غلیظی می‌شود که در ترکیب با باکتری‌های پوست، بوی بدی ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: بوتاکس زیر بغل چیست؟ راه تضمینی برای جلوگیری از تعریق

اینفوگرافی دلایل بوی بد زیر بغل
از مهم‌ترین دلایل بد بو شدن زیر بغل می‌توان به رعایت نکردن بهداشت و همچنین مصرف غذاهای تند و پرادویه اشاره کرد.

۱- رعایت نکردن بهداشت

بهتر است بدانید که در بسیاری از موارد، بوی بد زیر بغل مربوط به رعایت نکردن بهداشت است. اگر فعالیت بدنی زیادی دارید و یا در طول روز عرق می‌کنید، باید هر روز دوش بگیرید یا حداقل زیر بغل خود را با آب و صابون بشویید. این کار از ایجاد آلودگی و همچنین بد بو شدن بدن شما جلوگیری می‌کند.

۲- مصرف غذاهای تند و پرادویه

نوع غذایی که مصرف می‌کنید، به طور مستقیم روی بوی بدن شما موثر است. افرادی که از غذاهای تند، پرادویه و حاوی سیر و پیاز استفاده می‌کنند، معمول عرق بدبوتری دارند.

بیشتر بدانید: رفع بوی بد دهان

۳- استرس شدید

استرس یکی دیگر از مشکلاتی است که موجب بد بو شدن عرق می‌شود. قرار گرفتن در معرض استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود و این موضوع روی غدد تعریق تاثیر می‌گذارد. افرادی که روزانه در معرض استرس زیاد قرار دارند، معمولا عرق بدبوتری دارند.

۴- ابتلا به هایپرهیدروزیس

هایپرهیدروزیس یک بیماری نادر است که حدود ۳ درصد از جمعیت دنیا به آن مبتلا هستند. این بیماری موجب می‌شود تا فرد بیشتر از حالت معمول عرق کند. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، غدد عرق بیش از حد فعالی دارند و حتی زمانی که هوا گرم نیست یا در حال استراحت هستند، عرق می‌کنند.

۵- تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در سن نوجوانی و قبل از قاعدگی نیز می‌تواند موجب بد بو شدن بدن شود. افرادی که تازه وارد دوره نوجوانی شده‌اند، به دلیل تغییرات هورمونی و رشد موها در ناحیه زیر بغل، بیشتر در معرض بوی بد قرار دارند. قاعدگی نیز می‌تواند موجب به هم ریختن تعادل هورمون‌ها و بد بو شدن عرق شود.

بیشتر بدانید: علت بوی بد واژن چیست؟

تصویر نوجوانی که زیر بغل او عرق کرده و بد بو است.
تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی موجب بد بو شدن زیر بغل می‌شود.

۶- دیابت

دیابت زمانی ایجاد می‌شود که بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست یا نمی‌تواند از انسولین برای تنظیم قند خون استفاده کند. در این شرایط، سطح قند خون افزایش پیدا می‌کند. زمانی‌ که سطح قند خون در بدن به خوبی کنترل نشود، ممکن است بوی عرق بدن شبیه به میوه پوسیده شده شود.

۷- بیماری‌های مربوط به کلیه و کبد

گاهی‌اوقات بوی‌ بد زیر بغل مربوط به بیماری‌های جدی کلیه و کبد است. کلیه و کبد دو اندام حیاتی برای پردازش و دفع سموم بدن هستند که اگر به درستی کار نکنند، بوی عرق به شدت بد بو می‌شود. اگر بوی عرق شما به صورت یک باره ایجاد شده و به شدت بد بو است، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک دکتر داخلی برای درمان کمک بگیرید.

۸- پرکاری تیروئید

در برخی مواقع علت بوی بد زیر بغل مربوط به تیروئید پرکار است. پرکاری تیروئید موجب افزایش تولید عرق در بدن می‌شود و بدن را بد بو می‌کند.

بیشتر بدانید: علت بوی بد ادرار چیست؟

۹- مصرف دارو

برخی افراد بعد از مصرف دارویی خاص با مشکل بد بو شدن عرق زیر بغل مواجه می‌شوند. در این شرایط احتمالا دارو موجب بد بو شدن زیر بغل شده است و بهتر است برای رفع این مشکل با دکتر داخلی آنلاین مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بوی زیر بغل شما به شدت زیاد است و برخلاف رعایت بهداشت، بدن‌تان همیشه بوی بدی دارد، باید از یک متخصص داخلی برای بررسی این مشکل کمک بگیرید. به علاوه افرادی که به صورت یک باره متوجه بد بو شدن عرق خود در ناحیه زیر بغل می‌شوند نیز باید هر چه سریع‌تر برای پیدا کردن دلیل این موضوع از پزشک کمک بگیرند.

سخن نهایی

در اکثر مواقع، بد بو شدن بدن دلیل ساده‌ای دارد و مربوط به بیماری یا مشکل خاصی نیست. در این مواقع می‌توانید با رعایت بهداشت و استفاده از اسپری یا مام رول‌های ضد عرق از بد بو شدن زیر بغل جلوگیری کنید. در صورتی که بوی زیر بغل شما بیش از حد شدید است یا بعد از مصرف دارو یا به صورت یک باره با این مشکل روبه‌رو شده‌اید، می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از متخصصان داخلی درمانکده کمک بگیرید.

سوالات متداول

چه کسانی بیشتر در معرض بوی بد زیر بغل قرار دارند؟

به طور کلی غدد آپوکرین از زمان بلوغ فعال می‌شود و از همین رو اکثر نوجوانان عرق بد بویی دارند. از طرف دیگر کسانی که بهداشت را به خوبی رعایت نمی‌کنند و به مشکلات هورمونی و ژنتیکی مبتلا هستند یا از داروی خاصی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض بد بو شدن زیر بغل قرار دارند.

چرا استرس موجب بد بو شدن زیر بغل می‌شود؟

استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود و این موضوع روی غدد تعریق و بد بو شدن زیر بغل موثر است.

منابع: clevelandclinic، medicalnewstoday، harleyhealthcentre

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 21

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها