پماد زایلاپی برای چیست؟ بررسی روش مصرف، کاربرد و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پماد زایلاپی (Xyla-P) نوعی بی‌حس‌کننده موضعی است که از آن قبل از جراحی‌های کوچک و تزریق‌های مرتبط با خدمات زیبایی استفاده می‌شود. این کرم که می‌توان آن را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد، به عنوان داروی بی‌حسی موثر در شب عروسی کاربرد دارد. از طرفی می‌توان آن را با اهداف دیگر مانند درمان زود انزالی در مردان مورد استفاده قرار داد. 

با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا بررسی کنیم پماد زایلاپی برای چی خوبه و عوارض، نحوه استفاده، هشدارهای مصرف و شرایط نگهداری از این بی‌حس‌کننده موضعی چگونه است.

مواد تشکیل‌دهنده پماد زایلاپی

تصویر بسته‌بندی پماد زایلاپی
این پماد کرمی است که اثربخشی بالایی در ایجاد بی‌حسی موضعی دارد و بیشتر از آن در سالن‌های زیبایی استفاده می‌شود.

این پماد نوعی کرم موضعی با اثربخشی بی‌حس‌کنندگی است که در هر ۳۰ گرم از آن، ۵ گرم لیدوکائین و ۵ گرم پریوکائین وجود دارد. به همین دلیل اگر شما آن را هنگام لیزر، اپیلاسیون یا تزریق‌های کوچک یک ساعت زودتر بر روی موضع مورد نظر بمالید، حین انجام خدمات زیبایی هیچ دردی احساس نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید: پماد برای از بین بردن جای زخم؛‌ معرفی بهترین پمادها

چگونگی اثربخشی پماد موضعی زایلاپی

بی‌حس‌کننده‌های موضعی وقتی در مسیر یک عصب قرار می‌گیرند، با ایجاد فلج عضلانی موقت، باعث می‌شوند تا برای مدت کوتاهی هیچ دردی احساس نشود. در واقع این پماد که برای مهار دردهای مرتبط با پوست و کم‌عمق مناسب است، راه سیگنال‌های درد را از انتهای عصب پوستی به مغز مسدود می‌کند و درد را کاهش می‌دهد.

روش استفاده پماد زایلاپی (Xyla-P)

این پماد را باید به صورت موضعی روی پوست ناحیه مورد نظر بمالید. برای فعال شدن اثر مکانیسم آن بهتر است ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از آغاز خدمات زیبایی، لایه ضخیمی از پماد را روی پوست قرار دهید و با کیسه نایلونی مقاوم بپوشانید. 

مقدار پماد زایلاپی باید بر اساس عملی که قرار است انجام دهید، مشخص شود. به طور مثال، خدماتی مانند لیزر یا اپیلاسیون که بر روی لایه‌های کم‌عمق پوست اعمال می‌شوند، به لایه نازک‌تری از پماد موضعی نیاز دارند، اما برای خدمات کم‌تهاجمی زیبایی که پزشک متخصص سوزن تزریق را به ناحیه عمیق‌تر پوست وارد می‌کند، از لایه ضخیم‌تر این پماد جهت ایجاد بی‌حسی استفاده می‌کنند.

پماد زایلاپی برای چیست؟

رایج‌ترین کاربرد این پماد موضعی شامل موارد زیر می‌شود:

پماد زایلاپی برای زود انزالی مردان

مردانی که با مشکل زود انزالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نگران کیفیت رابطه جنسی خود هستند، می‌توانند به کمک این کرم موضعی، انزال را حدود ۲ دقیقه به تعویق بیندازند. تحقیقات نشان داده‌اند، لیدوکائین و پریلوکائین موجود در ترکیبات این پماد از انزال زودرس آقایان جلوگیری می‌کنند.

طریقه استفاده از کرم زایلاپی برای زود انزالی بدین شکل است که آقایان باید ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از شروع رابطه جنسی، لایه ضخیمی از پماد را روی کلاهک آلت تناسلی خود و پوست اطراف آن بمالند. دقت کنید این پماد فقط برای استعمال  موضعی روی پوست فرموله شده و نباید تحت هیچ شرایطی وارد سوراخ خروج ادرار شود. 

با این حال اگر از مشکل زود انزالی رنج می‌برید، بهتر است فقط به استفاده از پماد زایلاپی برای تاخیری اکتفا نکنید. اگر مشکل زود انزالی شما دائما تکرار می‌شود، می‌توانید با دکتر اورولوژیست آنلاین درمانکده مشورت کنید. همچنین ممکن است انزال زودرس مردان ناشی از مشکلات روانی و دغدغه‌های زندگی روزمره باشد که در این صورت می‌توانید برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین نزد روانشناس درمانکده نوبت بگیرید.

بیشتر بخوانید: پماد تتراسایکلین برای چیست؟ پمادی کاربردی و بسیار موثر!

پماد زایلاپی برای لیزر و اپیلاسیون

تصویر ماساژ کرم زایلاپی روی  دست قبل از لیزر
سالن‌های زیبایی برای افرادی که آستانه تحمل درد آن‌ها پایین است، هنگام اپیلاسیون یا لیزر از پماد موضعی زایلاپی برای کاهش درد استفاده می‌کنند.

این پماد یک بی‌حس‌کننده موثر برای لیزر، اپیلاسیون و انجام خدمات زیبایی کم‌تهاجمی مانند میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ جهت جوان‌سازی پوست است. معمولا تکنسین‌های سالن زیبایی از پماد زایلاپی قبل از اپیلاسیون استفاده می‌کنند تا هنگام کندن موهای زائد، مخصوصا در نواحی حساس مانند بیکینی و زیربغل، هیچی دردی احساس نشود. همچنین این کرم موضعی از احساس حرارت پروب دستگاه لیزر جلوگیری می‌کند. 

برای اثربخشی بیشتر این کرم، بهتر است ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از شروع اپیلاسیون، لایه ضخیمی از پماد را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. سپس روی آن را با یک کیسه نایلونی بپوشانید و قبل از اینکه اپیلاسیون شروع شود، پوست خود را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: پماد زینک اکساید چیست؟ فواید عالی آن برای پوست

پماد زایلاپی برای شب عروسی

این پماد برای خانوم‌هایی که اولین بار رابطه جنسی منجر به دخول را تجربه می‌کنند و نگران دردناک بودن آن هستند، توصیه می‌شود. شما می‌توانید قبل از شروع رابطه جنسی، مقداری از کرم را به صورت موضعی به دهانه واژن بمالید تا در آن ناحیه بی‌حسی ایجاد کند. 

توصیه اغلب متخصصان این است که به جای استفاده مداوم از کرم زایلاپی، قبل از رابطه جنسی معاشقه انجام دهید تا ترشحات بدن به باز شدن دهانه رحم کمک کند. با این حال اگر به دلایل مختلفی که منجر به انقباضات عضلات واژن می‌شود، رابطه جنسی دردناکی دارید، می‌توانید از پماد زایلاپی برای دخول با درد کمتر استفاده کنید.

طرز استفاده از پماد زایلاپی برای لیزر چگونه است؟

برای استفاده از این پماد قبل از لیزر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ناحیه مورد نظر را بشویید و خشک کنید.
  • ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از شروع لیزر، پماد را روی پوست ناحیه مورد نظر بمالید.
  • پماد باید ابتدا کاملا سطح پوست را بپوشاند، سپس اجازه دهید تا جذب آن شود.
  • قبل از آغاز لیزر، پماد باقی‌مانده روی پوست را تمیز کنید.

عوارض پماد زایلاپی (Xyla-P)

در صورت مشاهده هر یک از علائم و نشانه‌های زیر، استفاده از کرم زایلاپی را قطع کنید و به پزشک اطلاع دهید:

  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • ضربان قلب تند یا نامنظم
  • خارش و ایجاد بثورات پوستی
  • تورم صورت، گلو یا دهان
  • تعریق شدید و گرگرفتگی
  • ایجاد کبودی در محل مورد استفاده
  • تغییر رنگ ادرار
  • مشکلات تنفسی
اینفوگرافیک عوارض احتمالی پماد زایلاپی (Xyla-P)
اگر قصد دارید برای مدت طولانی از بی‌حس‌کننده موضعی زایلاپی استفاده کنید، بهتر است جهت جلوگیری از بروز عوارض احتمالی از پزشک مشورت بگیرید.

شرایط نگهداری از کرم موضعی زایلاپی

این پماد را باید در جای خشک، خنک و در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. همچنین یادتان باشد بعد از هر بار استفاده، درب پماد را محکم ببندید و مراقب باشید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

بیشتر بخوانید: پماد برای نیش حشرات چی خوبه؟ معرفی پماد با تاثیر فوری!

تداخل دارویی پماد زایلاپی (Xyla-P)

این پماد با داروهای زیر تداخل دارد و نباید آن‌ها را به صورت همزمان استفاده کرد:

  • آنتی‌بیوتیک‌های خاص مانند داپسون، نیتروفورانتوئین، آمینوسالیسیلیک اسید و سولفاسالازین
  • بی‌حس‌کننده‌های موضعی دیگر مانند پراموکسین و تتراکائین
  • داروهای تشنج مانند فنوباربیتال، فنی توئین و والپروئیک اسید
  • کلروکین
  • سیکلوفسفامید
  • فلوتامید
  • هیدروکسی اوره
  • ایفوسفامید
  • متوکلوپرامید
  • نیتروگلیسیرین
  • استامینوفن

هشدارهای مصرف کرم موضعی زایلاپی

برای استفاده از این پماد به موارد زیر توجه کنید:

  • اگر به پمادهای بی‌حس‌کننده حساسیت دارید، قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.
  • این پماد ممکن است در ترکیبات خود مواد غیر فعال داشته باشد و باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن شود؛ بنابراین قبل از استفاده با یک متخصص داروساز مشورت کنید.
  • افراد مسن این پماد را با احتیاط استفاده کنند؛ زیرا احتمال بروز عوارض جانبی مانند سرگیجه در آن‌ها بیشتر است.
  • از استعمال موضعی این پماد در گوش و چشم خودداری کنید.
  • زمانی که این پماد روی پوست شماست، آن را در معرض دمای بسیار بالا و بسیار پایین قرار ندهید.
  • از استعمال این پماد روی پوست دارای خراشیدگی، بریدگی و آفتاب‌سوخته خودداری کنید.
  • مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی، کبدی، کلیوی و اختلال خونی قبل از استفاده باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.
  • از خاراندن و مالیدن ناحیه‌ای که پماد بی‌حسی روی آن قرار دارد، بپرهیزید. 

بیشتر بخوانید:قرص نئوتادین؛ تسکین علائم حساسیت و آلرژی با یک قرص!

استفاده از پماد زایلاپی در بارداری و شیردهی مجاز است؟

تحقیقاتی که تاکنون روی انسان‌ها و حیوانات انجام شده‌اند، نشان‌دهنده اثرات منفی این پماد در بارداری نیستند، اما به دلیل حساسیت خاص این دوران، بهتر است قبل از استفاده، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. همچنین می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان و زایمان از پزشک مورد نظرتان راهنمایی کسب کنید.

در مورد استفاده از پماد زایلاپی در شیردهی با اطمینان بیشتری می‌توان صحبت کرد؛ زیرا لیدوکائین یکی از ترکیبات اصلی این کرم موضعی محسوب می‌شود و به راحتی قابل انتقال به شیر مادر است. بنابراین اگر در دوران شیردهی هستید، باید از این پماد موضعی با احتیاط و زیر نظر پزشک زنان استفاده کنید.

پماد زایلاپی در یک نگاه

پماد زایلاپی یک کرم موضعی بی‌حس‌کننده است که معمولا از آن، قبل از انجام لیزر، اپیلاسیون و خدمات زیبایی کم‌تهاجمی جهت کاهش درد استفاده می‌کنند. همچنین این کرم اثربخشی بالایی در درمان انزال زودرس مردان و کاهش درد ناشی از رابطه جنسی دارد. 

شما می‌توانید کرم زایلاپی را بدون نسخه از داروخانه‌های معتبر بخرید، اما اگر به ترکیبات بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین حساسیت دارید یا در دوران خاصی مانند بارداری و شیردهی هستید، بهتر است قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت کنید. برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص زنان و زایمان یا متخصص زیبایی آشنا شوید.

سوالات متداول

موارد استفاده از پماد زایلاپی چیست؟

قبل از لیزر و اپیلاسیون، ایجاد بی‎حسی برای جراحی‌های کوچک و سطحی، به تاخیر انداختن زود انزالی مردان، کاهش درد رابطه جنسی برای بانوان و کاهش درد نیش حشرات و سوختگی.

چه مدت می‌توان از پماد زایلاپی استفاده کرد؟

این پماد اثربخشی بالایی در ایجاد بی‌حسی موضعی دارد، اما نباید آن را بیش از چهار هفته به طور مداوم استفاده کرد؛ زیرا می‌تواند باعث ایجاد اختلال در دستگاه عصبی فرد شود.

پماد زایلاپی را کجا نگهداری کنیم؟

این پماد را باید در جای خشک، خنک و در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

منابع: pharmeasy | practo

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها