کودک در 9 سالگی

کودک در 9 سالگی چه خصوصیاتی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شاید به عنوان یک مادر جوان فکرتان مشغول این موضوع باشد که کودک در 9 سالگی چه ویژگی‌هایی دارد؟ یا ممکن است به این موضوع فکر کنید که چگونه باید با کودک 9 ساله رفتار کرد؟ برای پاسخ به این سوالات در این مطلب از درمانکده همراه مابشید. زیرا قصد داریم به ویژگی‌های کودک در 9 سالگی بپردازیم.

کودک 9 ساله نمونه بارز این ضرب المثل است که “فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه!” زیرا افکاری که از ذهنش می گذرد در تصور شما نمی‌گنجد. در این سن کودک همچنین از جهات مختلف به دستاوردهای مهمی دست می‌یابد.

رشد ذهنی و فیزیکی کودک در 9 سالگی

ممکن است کودک در 9 سالگی هر از گاهی طوری در هپروت فرو برود که انگار ماتش برده است یا در عالم دیگری سیر می‌کند. اما حقیقت این است که دنیایی که در آن به سر می برد جدید و جالب است. با گذشت زمان به تدریج یاد می گیرد که مورد توجه و تایید دیگران باشد و نشان می دهد فرق درست و غلط را می‌شناسد و قوانین را درک می کند.

احتمالا راجع به عواطف و احساساتش با شما حرف می زند. حتی ممکن است گاهی با به کار بردن عبارت‌های عامیانه و تکرار حرف‌هایی که از دوستانش در مدرسه شنیده شما را متعجب کند.

کودک 9 ساله در سن بلوغ قرار دارد. بنابراین در 9 سالگی کودک والدین به تدریج متوجه اولین نشانه‌های بلوغ می شوید. زیرا در این سن پستان دختران شروع به رشد می کند و بیضه و آلت تناسلی پسرها بزرگ تر می شود. بعد به تئریج موی شرمگاهی و زیر بغل در می آید.

کودک در 9 سالگی

کودک 9 ساله تعادل بهتری دارد و در انجام فعالیت هایی مانند شوت زدن، پرتاب، گرفتن و نشان دادن تعادل بهتر می شود. بعضی از بچه ها در ورزش‌هایی مانند فوتبال، بیس بال یا بسکتبال پیشرفت می کنند. همچنین متوجه این موضوع می شوند که اهل ورزش هستند یا نه؟!

رشد کودک 9 ساله از منظر اجتماعی

وقت گذراندن با دوستان در 9 سالگی کودک برایش مهم می شود. احتمالا در این سن پسرها ترجیح می دهند با بقیه پسرها بگردند و دخترها دوست دارند بیش‌تر با دخترها صحبت کنند.

روش بازی نیز در نه سالگی کودک تغییر می کند. به این ترتیب پسرها دوست دارند بیشتر بیرون از خانه و به صورت فیزیکی بازی می کنند. البته ممکن است که بعضی از دخترها هم در محیط خارج از منزل با دوستان خود بازی کنند.

از سن 9 سالگی به بعد هم دخترها و هم پسرها بیشتر به بازی های فکری علاقه نشان می دهند. بنابراین بازی‌های فکری برایشا جذابیت بیش‌تری ایجاد می‌کند.

وضعیت تحصیلی کودک در 9 سالگی

اکثر کودکان 9 ساله کلاس چهارم هستند. به این ترتیب دست خط آن ها ظریف‌تر از قبل می‌شود. همچنین می‌توانند حروف را به صورت پیوسته و یک اندازه بنویسند و در صفحه سفید و بدون خط، مرتب و خوانا حروف را در یک خط می نویسند.

کودکان 9 ساله همچنین می توانند ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورند. با چند پاراگراف در مورد یک موضوع داستان می نویسند که آغاز، تنه و پایان دارد.

می توانند با صدای بلند کتاب بخوانند و کتاب‌های پیچیده‌تر و طولانی‌تری را می خوانند. احتمالا از مطالبی که می‌خوانند درس می گیرند و از دستورالعمل‌ها پیروی می کنند.

کودک 9 ساله

اگر موضوع مورد علاقه‌شان را پیدا کنند، به تنهایی به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درمورد آن می روند. همچنین مسائل پیچیده ریاضی، مانند اعشار، تقسیم و احتمالا هندسه را ب سادگی می آموزند.

از آن جایی که گستره توجه تقویت می شود، علایق بیشتری را در مورد مسائل مختلف از خود نشان می‌دهند. همچنین شروع به جمع آوری اشیاء و پیدا کردن سرگرمی می کنند اما چون علایق زیادی به تجربه‌های جدید دارند، مدام همه چیز را تغییر می دهند.

اگر فکر می کنید فرزندتان در مدرسه با مشکل رو به رو است، با معلم او صحبت کنید تا ببینید دلیلی برای نگرانی وجود دارد یا خیر. معلم می تواند روش‌های کمک به کودک 9 ساله برای حل تکالیف و سرد نشدن نسبت به امر یادگیری را به شما پیشنهاد کند.

نقش والدین در زندگی کودک 9 ساله

همزمان که کودک 9 ساله شما بال و پر می گشاید، می توانید کنارش باشید و به او کمک کنید. درمورد دوستانش و کارهایی که انجام می دهد با او حرف بزنید. او را به شرکت در فعالیت ها، گروه ها یا تیم های مدرسه ترغیب کنید.

وقتی کودک از مدرسه به خانه برمی گردد، درمورد روزی که داشته با او صحبت کنید و در صورت نیاز برای انجام تکالیف به او کمک کنید. زمان و مکان مناسب برای انجام تکالیف را در اختیارش قرار دهید تا به صورت نظام‌مند بداند از او چه انتظاری می رود.

9 سالگی کودک

درمورد نحوه رفتار او با بزرگسالان و سایر بچه ها قانون تعیین کنید و وقتی درست رفتار می کند از او تعریف کنید. همچنین می توانید انجام کارهای ساده در خانه را به عهده او بگذارید. مثلا جمع کردن لباس‌ها، مرتب کردن تخت، خالی کردن سطل زباله و شستن ظرف ها.

مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی باید به 1 یا 2 ساعت در روز کاهش یابد. بعد از انجام تکالیف یا وظایف خانه به او اجازه استفاده از این وسایل را دهید.

9 سالگی کودک فرصت خوبی برای تعیین کردن قوانین ابتدایی درمورد استفاده از اینترنت است. به کودک بگویید اطلاعات خود مانند گذرواژه، عکس، آدرس خانه یا شماره تلفن را به کسی ندهد. باید بداند هر آن چه در اینترنت می بیند یا می خواند حقیقت ندارد و اگر یک غریبه می خواهد در اینترنت با او صحبت کند، باید به شما اطلاع دهد. با هم در اینترنت وقت بگذرانید و به او اجازه دهید به شما نشان دهد از چه سایت هایی دیدن می کند.

راهنمایی دکتر متخصص کودکان و یا روانشناس کودک می‌تواند اطلاعات مفیدی را در مورد ویژگی‌های کودک در 9 سالگی در اختیار شما قرار دهد. در صورت تمایل می‌توانید رزرو آنلاین نوبت پزشک مورد نظر خود را از طریق سایت درمانکده به سادگی انجام دهید.

تیم درمانکده با فراهم کردن دریافت نوبت آنلاین در تلاش است که شما عزیزان خدمات پزشکی مورد نیاز خود را به سادگی و در اسرع وقت دریافت کنید. در صورت نیاز به اطلاعاتی مانند شماره تماس و آدرس مطب، اولین نوبت خالی و نظر سایر بیماران در مورد مشاور مورد نظر شما می‌توانید همراه ما باشید.

منبع : Webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 52

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها