قرص کلرفنیرامین؛ پایان علائم آلرژی و سرماخوردگی با یک قرص!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرماخوردگی و آلرژی ۲ مشکل بسیار شایع هستند که با علائمی مثل عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم مشخص می‌شوند. از آنجا که این علائم زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهند، پیدا کردن داروهای مناسب که بتوانند به کنترل آن‌ها کمک کنند اهمیت زیادی دارد. قرص کلرفنیرامین یکی از داروهایی است که توسط بسیاری از افراد برای مقابله با سرماخوردگی و آلرژی مصرف می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که قرص کلرفنیرامین برای چی خوبه و چه فواید و عوارضی دارد، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص کلرفنیرامین

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروکلرفنیرامین یک آنتاگونیست گیرنده هیستامین-H1 است که برای مدیریت علائم مرتبط با آلرژی استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام کلرفنیرامین (Chlorpheniramine) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروChlorpheniramine  یک آنتی‌هیستامین پرمصرف است که با واکنش‌های آلرژیک، تب یونجه، رینیت، کهیر و آسم مقابله می‌کند. این دارو معمولا نسبت به پرومتازین باعث خواب‌آلودگی کمتری می‌شود.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروChlorpheniramine یک داروی تایید شده است.
ساختار دارو قرص کلرفنیرامین
فرمول شیمیاییC16H19ClN2
داروهای هم گروهسیپروهپتادین، پرومتازین، دیفن هیدرامین، دوکسیلامین و کلماستین
فرم‌های موجود داروقرص، شربت و آمپول

کاربرد قرص کلرفنیرامین

از فواید قرص کلرفنیرامین برای درمان آبریزش بینی، قرمزی، خارش و آبریزش چشم، خارش بینی یا گلو و عطسه ناشی از آلرژی، تب یونجه و سرماخوردگی استفاده می‌شود. Chlorpheniramine به کنترل علائم این بیماری‌ها کمک می‌کند، اما علت علائم را درمان نمی‌کند و سرعت بهبودی را افزایش نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: شربت دیفن هیدرامین برای کودکان؛ مهار‌کننده علائم آلرژیک!

روش مصرف قرص کلرفنیرامین

بهترین زمان مصرف قرص کلرفنیرامین باید توسط پزشک مشخص شود، اما به طور کلی توصیه می‌شود کپسول‌ها و قرص‌های معمولی، قرص‌های جویدنی و شربت آن را هر چهار تا ۶ ساعت یک‌بار مصرف کنید. قرص‌ها و کپسول‌های پیوسته رهش (طولانی اثر) معمولا ۲ بار در روز در صبح و عصر مصرف می‌شوند. Chlorpheniramine را دقیقا طبق دستور پزشک یا شرکت سازنده مصرف کنید و دوز یا مدت زمان مصرف آن را خودسرانه تغییر ندهید.

سه بسته قرص کلرفنیرامین
قرص کلرفنیرامین باید هر چهار تا ۶ ساعت یک‌بار مصرف شود.

کلرفنیرامین به تنهایی و در ترکیب با کاهش‌دهنده‌های تب و درد، خلط آورها، سرکوب‌کننده‌های سرفه و ضد احتقان‌ها وجود دارد. از پزشک یا داروساز در مورد اینکه کدام محصول برای علائم شما بهتر است، راهنمایی بخواهید. همچنین توصیه می‌شود قبل از مصرف هم‌زمان ۲ یا چند محصول، برچسب‌ داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه بدون نسخه را به دقت بررسی کنید. چون ممکن است ترکیبات یکسانی داشته باشند و مصرف هم‌زمان آن‌ها به بروز مشکلات جدی منجر شود. این امر به ویژه زمانی مهم است که می‌خواهید به یک کودک دارو بدهید.

عوارض قرص کلرفنیرامین

بعضی از عوارض قرص کلرفنیرامین معمولا به مراقبت پزشک نیاز ندارند. اما اگر شدید باشند یا با گذشت زمان از بین نروند، باید موضوع را به پزشک اطلاع دهید. این عوارض عبارت‌اند از:

  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان، بینی و گلو
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست یا اسهال
  • سردرد

بیشتر بخوانید: شربت پرومتازین چیست؟ با علائم آلرژیت خدافظی کن!

بعضی از عوارض جانبی این دارو جدی هستند و باید در اسرع وقت درمان شوند. در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک تماس بگیرید:

  • واکنش‌های آلرژیک (مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر و تورم صورت، لب‌ها یا زبان)
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات بینایی
  • گیجی
  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • احساس ضعف و سرگیجه
  • تشنج
  • لرزش
  • مشکل در دفع ادرار یا تغییر حجم ادرار
  • تعریق غیر عادی
  • خستگی شدید
اینفوگرافی درباره عوارض جدی قرص کلرفنیرامین
چنانچه بعد از مصرف قرص کلرفنیرامین با عوارض شدید مواجه شدید، فورا نزد پزشک بروید.

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

رعایت احتیاط در هنگام مصرف هر دارویی مهم است، چون با این کار می‌توان جلوی عوارض جانبی شدید را گرفت. قرص کلرفنیرامین هم از این قاعده مستثنی نیست. نکاتی که باید قبل از مصرف این دارو به آن‌ها توجه کنید شامل موارد زیر هستند:

  • اگر به کلرفنیرامین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، موضوع را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.
  • به پزشک خود بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی یا محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا قصد دارید مصرف آن‌ها را شروع کنید. چون ممکن است با Chlorpheniramine تداخل داشته باشند.
  • سابقه ابتلا به آسم، آمفیزم، برونشیت مزمن یا سایر بیمار‌ی‌های ریوی، گلوکوم (شرایطی که در آن افزایش فشار در چشم می‌تواند به از دست دادن تدریجی بینایی منجر شود). زخم‌های گوارشی، دیابت، مشکل در دفع ادرار (به دلیل بزرگ شدن غده پروستات)، بیماری قلبی، فشار خون بالا، تشنج و پرکاری تیروئید را به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت انجام عمل جراحی از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از Chlorpheniramine استفاده می‌کنید.
  • این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود. بنابراین تا زمانی که متوجه نشده‌اید چه تاثیری روی شما دارد، رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری نیاز داشته باشد.
  • اگر سن شما بالای ۶۵ سال است، در مورد خطرات و مزایای مصرف Chlorpheniramine با پزشک صحبت کنید. افراد مسن معمولا نباید از Chlorpheniramine استفاده کنند. چون به اندازه سایر داروهایی که می‌توان برای درمان همان بیماری مصرف کرد، ایمن یا موثر نیست.
  • این دارو می‌تواند پوست شما را نسبت به آفتاب حساس‌تر کند. بنابراین سعی کنید در حین مصرف آن در معرض نور خورشید قرار نگیرید. اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، کرم ضد آفتاب بزنید و لباس مناسب بپوشید. همچنین توصیه می‌شود از تخت‌های برنزه‌کننده استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: قرص نئوتادین؛ تسکین علائم حساسیت و آلرژی با یک قرص!

یک مرد سالمند در مطب پزشک
اگر بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف داروی کلرفنیرامین با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص کلرفنیرامین

قرص کلرفنیرامین می‌تواند با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • داروهای باربیتورات که برای بهبود خواب یا درمان تشنج مصرف می‌شوند
  • داروهای آلرژی
  • داروهای افسردگی، اضطراب یا اختلالات روانی
  • داروهای خواب‌آور
  • بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها

این فهرست ممکن است تمام تداخلات دارویی Chlorpheniramine را پوشش ندهد. بنابراین همیشه باید فهرست داروها و مکمل‌های مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد مخدر استفاده می‌کنید، باید این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. چون ممکن است بعضی از آ‌ن‌ها با Chlorpheniramine تداخل داشته باشند.

فعل و انفعالات قرص کلرفنیرامین در بدن

قرص کلرفنیرامین به دسته‌ای از داروها که به آن‌ها آنتی‌هیستامین می‌گویند، تعلق دارد. این دارو با مهار عملکرد هیستامین، ماده‌ای که باعث علائم آلرژی می‌شود، اثرات خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: قرص هیدروکسی زین؛ از تسکین واکنش آلرژیک تا رفع تنش عصبی

افراد آسیب‌پذیر

داروهای بدون نسخه مثل Chlorpheniramine که برای درمان سرماخوردگی و سرفه مصرف می‌شوند می‌توانند در کودکان خردسال به عوارض جانبی جدی یا حتی مرگ منجر شوند. بنابراین نباید آن‌ها را به کودکان کمتر از چهار سال بدهید. داروهای بدون نسخه از جمله قرص کلرفنیرامین برای کودکان چهار تا ۱۱ ساله هم باید با احتیاط مصرف شوند.

اگر می‌خواهید Chlorpheniramine یا محصولات ترکیبی حاوی آن را به فرزندتان بدهید، برچسب دارو را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که برای کودکان مناسب است. چون بعضی از داروها فقط برای بزرگسالان فرموله می‌شوند.

توصیه می‌شود زنان باردار یا شیرده خودسرانه از این دارو استفاده نکنند. بنابراین ضروری است درباره عوارض قرص کلرفنیرامین در بارداری با پزشک مشورت کنید و اگر در حین مصرف آن باردار شدید، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. شواهد در مورد عوارض قرص کلرفنیرامین در شیردهی هم نشان می‌دهد که این دارو ممکن است وارد شیر مادر شود. به همین دلیل، بهتر است تحت نظر پزشک از آن استفاده کنید.

 یک زن باردار که کنار پنجره ایستاده است
در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.

کلام پایانی

قرص کلرفنیرامین به کنترل علائم آلرژی و سرماخوردگی کمک می‌کند. در صورتی که علائم شما بعد از چند روز مصرف دارو بهبود نیافت یا بدتر شد، به دکتر عفونی یا عمومی مراجعه و یا با مشاوره آنلاین متخصص عفونی مشورت کنید. همچنین اگر در مورد نحوه مصرف این دارو یا عوارض جانبی آن به راهنمایی نیاز دارید، با پزشک مشورت کنید. مشورت با پزشک از بروز عوارض جانبی شدید جلوگیری می‌کند.

برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود می‌توانید با پزشکان سایت درمانکده صحبت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین پزشکان عمومی آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

سوالات متداول

قرص کلرفنیرامین چیست؟

این دارو یک نوع آنتی‌هیستامین است؛ به این معنی که عملکرد هیستامین را در بدن مهار می‌کند.

قرص کلرفنیرامین ۴ چیست؟

قرص کلرفنیرامین در دوز چهار، هشت و ۱۲ میلی‌گرم تولید و برای کنترل علائم سرماخوردگی و آلرژی مصرف می‌شود.

این قرص برای چیست؟

قرص کلرفنیرامین برای سرفه، عطسه، آبریزش بینی و سایر علائم سرماخوردگی و آلرژی استفاده می‌شود.

چگونه با خشکی دهان ناشی از مصرف قرص کلرفنیرامین مقابله کنیم؟

معمولا جویدن آدامس بدون قند و نوشیدن آب فراوان به رفع این مشکل کمک می‌کند. اگر این راه‌کارها موثر نبودند، به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی به عوارض قرص کلرفنیرامین حساس هستند؟

کودکان به خصوص کودکان کمتر از چهار سال، سالمندان بالای ۶۵ سال و زنان باردار یا شیرده به عوارض این دارو حساس هستند. بنابراین قبل از مصرف آن باید حتما با پزشک مشورت کنند.

منابع: go.drugbank, medlineplus, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها