چرا تغییرات آب و هوایی ما را افسرده می‌کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

همه ما می‌دانیم که تغییرات آب هوایی ممکن است موجب آتش‌سوزی، گرم شدن شدید هوا‌، طوفان و هجوم آلرژی‌ها شود، اما چیزی که معمولا نادیده گرفته می‌شود، مربوط به تغییرات‌ خلقی و افسردگی‌ است. حقیقت این است که تغییرات آب و هوایی برای سلامت روان ما مضر است و به طور مستقیم روی خلق‌وخوی ما تاثیر می‌گذارد.

معمولا گرما موجب تشدید بیماری‌های روانی می‌شود و میزان اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که جرایم خشونت‌آمیز در لس آنجلس با گرمای هوا بیشتر می‌شود و نسبت این جرایم در هوای گرم چندین برابر بیشتر از روزهای سرد است. از طرف دیگر تجربه سیل، آتش‌سوزی و بلایای طبیعی می‌تواند روی بروز افسردگی موثر باشد. اما چرا تغییرات آب و هوایی ما را افسرده می‌کند و تا این حد روی خلق‌وخوی ما تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علت افزایش افسردگی با تغییرات آب و هوایی آشنا شوید.

علت افزایش افسردگی با تغییرات آب و هوایی چیست؟

بررسی مطالعات نشان می‌دهد که با افزایش دمای هوا، میل به خودکشی بیشتر می‌شود و گرمای هوا ارتباط مستقیمی با سلامت روان ما دارد. از طرف دیگر در بسیاری از مواقع بلایای طبیعی مثل طوفان، سیل و آتش‌سوزی‌های جنگلی موجب تخریب اموال و افزایش مرگ و میز می‌شوند. در این شرایط نیز احتمال بروز افسردگی، اضطراب و اختلالات استرسی افزایش پیدا می‌کند.

بسیاری از افراد به دلیل تغییرات‌ آب و هوایی مثل خشکسالی، سیل و طوفان از شهر و دیار خودشان مهاجرت می‌کنند و همین موضوع موجب ایجاد استرس و افسردگی می‌شود. یکی دیگر از دلایلی که موجب افزایش افسردگی با تغییرات آب و هوایی می‌شود، مربوط به ترس از بروز تغییرات‌ اقلیمی است. زمانی که مدام از گرم شدن کره زمین، بروز سیل و تغییرات‌ آب و هوایی صحبت می‌شود، استرس و اضطراب ما لحظه به لحظه افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع موجب بروز احساس ناامیدی و ناتوانی می‌شود و علائم افسردگی را تشدید می‌کند.

بیشتر بدانید: بهترین راه های مقابله با افسردگی

تصویر فردی که به باران نگاه می‌کند و نگران وقوع سیل است.
نگرانی از وقوع سیل و بلایای طبیعی از مهم‌ترین دلایل افسردگی ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

تحقیقات نشان می‌دهد که افسردگی تنها به دلیل تغییرات آب‌ و ‌هوایی ایجاد نمی‌شود، اما تغییرات آب‌ و هوایی می‌تواند زمینه ترس‌های اجتماعی و استرس را در ما ایجاد کند و همین موضوع موجب بروز افسردگی‌ در ما می‌شود. در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۰ توسط انجمن روانپزشکی آمریکا انجام شد، نشان داد که ۶۷ درصد از آمریکایی‌ها در اثرات تغییرات آب و هوایی مضطرب می‌شوند و ۵۵ درصد نیز نگران تاثیر آن بر سلامت روان خود هستند.

خطر افزایش افسردگی با تغییرات آب و هوایی برای کدام گروه جامعه بیشتر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تغییرات آب و هوایی، نوجوانان و همچنین جوانان بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند. در یک نظرسنجی جهانی مشخص شد که تقریبا ۶۰ درصد از افراد ۱۶ تا ۲۵ ساله در تغییرات آب و هوایی، نگرانی‌های شدیدی را تجربه می‌کنند. ۲۵ درصد از این افراد اعتراف کردند که احساس نگرانی آن‌ها در حد متوسط بوده و ۴۵ درصد نیز اظهار کردند که تغییرات آب و هوایی بر زندگی روزمره آن‌ها تاثیر منفی دارد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید می‌توانید از یک روانشناس آنلاین مشورت بگیرید.

افسردگی ناشی از تغییرات آب‌ و هوایی با چه علائمی بروز می‌کند؟

اضطراب و افسردگی ناشی از تغییرات آب و هوا معمولا به صورت افکار مزاحم در ذهن بروز می‌کند. فرد در این شرایط ترس از دست دادن عزیزان، از دست دادن مال و دگرگون شدن شرایط زندگی را تجربه می‌کند و ممکن است دائما نگران وقوع بلایای طبیعی در آینده باشد. افسردگی ناشی از تغییرات آب و هوایی معمولا موجب افزایش ضربان قلب و تنگی نفس در فرد می‌شود و گاهی‌اوقات با بروز اختلال در زندگی روزمره و مشکلاتی در محل کار و مدرسه ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: نشانه‌ها و درمان افسردگی شدید

تصویر فردی افسرده که می‌ترسد.
از مهم‌ترین علائم افسردگی با تغییرات آب و هوایی می‌توان به ترس، نگرانی، افزایش ضربان قلب و تمایل به تنهایی اشاره کرد.

فردی که افسردگی‌ ناشی از تغییرات آب و هوایی را تجربه می‌کند، معمولا تنهایی را به بودن در جمع ترجیح می‌دهد و دوست ندارد در جمع قرار بگیرد. او دائما نگران آینده است و استرس و نگرانی‌های آزاردهنده‌ای را تجربه می‌کند.

تجربه کدام شرایط تغییرات آب‌ و هوایی موجب بروز افسردگی می‌شود؟

معمولا علائم افسردگی مرتبط با تغییرات آب‌ و هوایی، در افرادی که تجربه ناگواری داشتند و یک بلای طبیعی را تجربه کرده‌اند، بسیار شدیدتر است. در ادامه به برخی از این بلایای طبیعی و تغییرات آب و هوایی اشاره شده است.

بیشتر بدانید: قرص بوپروپیون؛ از درمان افسردگی تا وسواس + راهنمای مصرف

  • خشکسالی
  • آتش‌سوزی جنگل
  • سیل
  • گرمای شدید
  • سرمای شدید
  • مه شدید

با مهم‌ترین علائم افسردگی در تغییرات آب و هوایی آشنا شوید

فردی که با تغییرات آب و هوایی، افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کند، ممکن است با علائم متفاوتی روبرو شود. در این شرایط اکثر افراد دچار استرس می‌شوند و ممکن است علائم خفیف تا شدید افسردگی را تجربه کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم افسردگی در تغییرات آب و هوایی اشاره شده است.

اینفوگرافی علائم افسردگی در تغییرات آب و هوایی
از مهم‌ترین علائم افسردگی در تغییرات آب و هوایی می‌توان به خشم، اضطراب، افسردگی، ناامیدی، پریشانی و احساس ناامنی اشاره کرد.
  • خشم
  • اضطراب
  • افسردگی
  • ناامیدی
  • پریشانی
  • احساس خستگی
  • مشکل در خوابیدن
  • احساس بی‌قراری
  • احساس ناامنی
  • غم و اندوه
  • احساس گناه
  • درماندگی
  • ناامیدی
  • از دست دادن اشتها یا پرخوری
  • افکار خودکشی

بیشتر بدانید: قرص سرترالین چیست؟

علائم افسردگی‌ با تغییرات آب و هوایی چقدر طول می‌کشد؟

علائم افسردگی در تغییرات آب‌ و هوایی معمولا طولانی‌مدت است. در واقع فرد ممکن است برای طولانی‌مدت احساس غم، ناراحتی و افسردگی را تجربه کند و قادر به کنترل علائم نباشد. در بیشتر موارد حتی بعد از اتمام شرایط آب و هوایی نامساعد، استرس‌های ناشی از وقوع دوباره آن، در فرد باقی می‌ماند و او دائما نگران این است که در آینده دوباره دچار مشکل شود.

سخن نهایی

بهتر است بدانید که همه افرادی که بلایای طبیعی را تجربه می‌کنند در معرض افسردگی نیستند و همه افراد نیز با گرما یا سرمای هوا دچار نوسانات خلقی نمی‌شوند. اما قرار گرفتن در این شرایط می‌تواند خطر بروز افسردگی را تا میزان زیادی افزایش دهد. معمولا افرادی که در مناطق زلزله‌خیز، یا مستعد بلایای طبیعی زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض افسردگی‌ ناشی از تغییرات آب و هوایی قرار دارند. اگر شما یا یکی از اطرافیان‌تان دائما نگران تغییرات آب‌ و هوایی هستید یا از افسردگی رنج می‌برید، می‌توانید با یک روانشناس خوب به صورت آنلاین یا حضوری از طریق سایت درمانکده ارتباط برقرار کنید.

منابع: npr، sustainability، verywellmind

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها