رفتاردرمانی شناختی cbt

رفتاردرمانی شناختی یا CBT چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رفتاردرمانی شناختی (CBT) یک نوع روان‌درمانی کوتاه مدت و متمرکز بر مسائل حال حاضر است و بر اساس این ایده که شیوه‌ تفکر و احساس فرد بر شیوه‌ رفتار او اثر می‌گذارد، بنا شده است. تمرکز بر روی حل مشکل و هدف، تغییر الگوی فکری مراجع در جهت تغییر پاسخ او به موقعیت‌های سخت است. رویکرد CBT می‌تواند در مسائل و مشکلات سلامت روان بسیاری به کار گرفته شود. این روش توسط بهترین متخصصان روان شناس و بهترین متخصصان روان پزشک برای درمان اختلال ها روانی به کار می رود.

رفتاردرمانی شناختی چه زمانی استفاده می‌شود؟

رفتاردرمانی شناختی برای تازه کارها

رفتاردرمانی شناختی برای کودکان، نوجوانان و افراد بالغ و برای افراد، خانواده‌ها و زوج‌ها مناسب است. این روش در درمان افسردگی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب پس از سانحه، اضطراب عمومی، اختلالات پانیک، ترس از مکان‌های باز، هراس اجتماعی، اختلالات غذا خوردن، مشکلات ازدواج، اختلال وسواسی جبری و اضطراب و افسردگی کودکان موثر بوده است. CBT ممکن است به عنوان مداخله‌ای در دردهای مزمن و ناراحتی‌های وابسته به آن نیز موثر باشد.

از رفتاردرمانی شناختی چه انتظاری داشته باشید؟

رفتار درمانی شناختی مثبت نگر

در رفتاردرمانی شناختی شما در ابتدا یاد می‌گیرید تا افکار دردناک و ناراحت‌کننده‌ای که در مورد مشکلات کنونی خود دارید، شناسایی کرده و تعیین کنید که آیا این افکار واقع‌گرایانه هستند یا خیر. اگر این افکار غیرواقع‌گرایانه در نظر گرفته شوند، شما مهارت‌هایی را خواهید آموخت که به شما کمک می‌کند که الگوی فکری خود را تغییر داده تا با وضعیت کنونی شما متناسب‌تر باشند.

زمانی‌که دیدگاه شما واقع‌گرایانه‌تر شد، درمانگر می‌تواند به شما در تعیین اقدامات مناسب کمک کند. شما احتمالا تکالیفی برای انجام بین جلسات خواهید داشت. این تکالیف ممکن است شامل تمرین‌هایی باشد که به شما در یادگیری چگونگی به کار بردن مهارت‌ها و راه‌حل‌هایی که در جلسات درمان به ذهنتان می‌رسد، در شیوه‌ تفکر و عملکردتان در زندگی روزمره باشد.

رفتاردرمانی شناختی چگونه کار می‌کند؟

رفتاردرمانی شناختی چیست

رفتاردرمانی شناختی نظریات رفتاری و نظریات شناختی را ادغام کرده تا به این نتیجه برسید که ادراک فرد از یک موقعیت، بیشتر از واقعیت آن مشکل واکنش فرد نسبت به آن را تعیین می‌کند. زمانی که فرد ناراحت یا ناامید باشد، دیدگاه او ممکن است واقع‌گرایانه نباشد. تغییر نحوه‎‌ تفکر و نگاه مراجعین به دنیا می‌تواند پاسخ آن‌ها به شرایط را تغییر دهد.

CBT بر مسائل حال تمرکز داشته، پس درمانگر از مراجعین در مورد اینکه اکنون در ذهنشان چه می‌گذرد، خواهد پرسید تا افکار و احساسات ناراحت‌کننده‌ او را شناسایی کند. درمانگر سپس به بررسی این موضوع خواهد پرداخت که آیا این افکار یا احساسات مفید یا معتبر هستند یا خیر. هدف CBT وادار کردن مراجعین به مشارکت فعالانه در برنامه‌ درمانی خود است تا به این درک برسند که راه بهبود زندگیشان، تنظیم تفکر و رویکردشان نسبت به موقعیت‌های روزمره است.

برای رفتاردرمانی شناختی باید دنبال چه چیزهایی باشید؟

به دنبال یک متخصص سلامت روان معتبر که آموزش اختصاصی دیده باشد و در رفتاردرمانی شناختی تجربه داشته باشد، بگردید. علاوه بر این مدارک، مهم است که درمانگری را پیدا کنید که با او احساس راحتی داشته باشید.

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 163

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها