در آخرین نسخه از راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی، که پرکاربردترین راهنما برای تشخیص است،علائم افسردگی اینطور آمده است: افسردگی زمانی اختلال تلقی می­‌شود که حداقل پنج علامت همزمان و بیش از دو هفته رخ دهد.

افسردگی چیست؟ تشخیص و درمان آن در چند دقیقه!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

افسردگی (depression) یک بیماری رایج سلامت روان است که باعث احساس غم و اندوه مداوم می‌شود. این اختلال می‌تواند در نحوه تفکر، خواب، غذا خوردن و هر نوع عملکرد سیستم بدن از جمله میل جنسی تا احساس درد تغییر ایجاد کند.

احساس غم و اندوه یک واکنش طبیعی بدن به ناملایمات زندگی است که در صورت کوتاه مدت بودن مشکل‌ساز نمی‌شود. اما فرد مبتلا به اختلال افسردگی علاوه‌بر داشتن روحیه بسیار پایین و بی‌انگیزه بودن نسبت به انجام وظایف خود، دارای چندین علامت بالینی هم خواهد بود. از همین‌رو زمانی که علائم و نشانه‌های این بیماری بیش از دو هفته طول بکشند باید فرد را نزد دکتر و متخصص روان شناس برد تا در مورد افسردگی و تاثیرات آن بررسی‌های لازم انجام شود.

اگر می‌خواهید بدانید شما در دسته افراد افسرده قرار می‌گیرید یا خیر تست علائم افسردگی با نام تست سنجش افسردگی بِک مناسب شماست. همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده ضمن بررسی اصلی‌ترین علائم depression به معرفی انواع آن و راه‌کارهای درمانی مناسب بپردازیم.

بیشتر بخوانید : قرص خواب آور و اثرات آن بر روی بدن

افسردگی چیست؟

depression یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم یا از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی می‌شود که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید. همچنین می‌تواند در حافظه، تفکر، خوردن و خواب اختلال ایجاد کند. این امر کاملا طبیعی است که نسبت به موقعیت‌های دشوار زندگی همچون از دست دادن شغل یا طلاق اندوهگین باشیم.

اما اختلال مذکور هر روز به مدت حداقل دو هفته ادامه خواهد داشت و با برخی علائم بالینی همراه می‌شود که به آن افسردگی بالینی هم می‌گویند و زندگی را برای شخص مبتلا بی‌ارزش می‌کند. در صورت عدم درمان و جدی گرفته نشدن علائم، ممکن است اختلالات خلقی حادتر شود و فرد به خودآزاری یا خودکشی دست بزند.

خوب است بدانید که افسردگی با نشانه‌های مشخصی همراه است که در صورت مراجعه به‌موقع نزد پزشک به‌راحتی درمان می‌شود. شما می‌توانید با مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری نزد بهترین دکتر و متخصص روان شناس و دکتر و متخصص روان پزشک درمانکده برای حل Depression خود اقدام کنید.

سن ابتلا به نشانه های افسردگی

بیشترین احتمال بروز این اختلال در سنین 45 تا 65 سالگی دیده می‌شود. با این حال تحقیقات جدید ثابت کرده امروزه احتمال ابتلا به depression در سنین پایین‌تر (خصوصا نسل z یعنی متولدین 1995 تا 2015) هم افزایش یافته است. از طرفی ‌افراد مسن به‌دلیل افکاری همچون نادیده گرفته شدن بیشتر به خودکشی فکر می‌کنند و احتمال افسرده شدن در آن‌ها بالاست.

آیا کودکان هم افسرده می‌شوند؟

بله اما نشانه‌های این اختلال در کودکان با نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. آن‌ها بیشتر دچار کج‌خلقی و پرخاشگری می‌شوند. از دیگر نشانه‌های depression در کودکان نیز می­‌توان به انزوای اجتماعی، ناراحتی یا کاهش میزان لذت و احساس گناه اشاره کرد. اکثر متخصصان معتقدند این بیماری در کودکان به‌دلیل منع او از بازی دلخواهش ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: روش مقابله با افسردگی چگونه است؟

تصویر کودک مبتلا به افسردگی
برخی کودکان به‌دلیل وجود اختلافات و درگیری در خانوده دچار depression می‌شوند.

انواع افسردگی (depression)

براساس کتابچه راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5) ویرایش پنجم، اختلالات افسردگی دارای دسته‌بندی زیر است:

1. افسردگی بالینی (Clinical depression)

این اختلال که با نام اختلال افسردگی اساسی (major depressive disorder) هم شناخته می‌شود، شدیدترین و رایج‌ترین شکل بیماری است. شما در این نوع اختلال علائمی همچون غمگینی، کم‌ارزشی یا بی‌ارزشی را حداقل به مدت دو هفته احساس می‌کنید. از مشکلات دیگر آن باید به از دست دادن علافه نسبت به اکثر فعالیت‌ها، مشکلات خواب یا تغییر در اشتها اشاره کرد.

2. اختلال افسردگی مداوم (Persistent depressive disorder)

این اختلال که بیشتر با نام اختصاری PDD شناخته می‌شود افسرده شدن خفیف یا متوسط است که حداقل دو سال ادامه خواهد داشت. علائم این اختلال نسبت به نوع افسردگی اساسی کمتر هستند.

3. اختلال تنظیم خلقی مخرب (Disruptive mood dysregulation disorder)

این اختلال را با نام DMDD می‌شناسند که باعث تحریک‌پذیری مزمن، شدید و فوران خشم مکرر در کودکان می‌شود. اصلی‌ترین علائم افسردگی DMDD از سن 10 سالگی در کودکان شروع خواهد شد.

4. اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)

علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) همراه با PMDD دارای علائم خلقی مثل تحریک‌پذیری شدید، اضطراب یا افسردگی است که معمولا چند روز بعد از شروع دوره پریودی بهبود می‌یابند. اما در روزهایی که فعال هستند بسیار شدید بوده تا جایی‌که می‌توانند زندگی عادی برخی از افراد را مختل کنند.

5. اختلال افسردگی به دلیل بیماری

اکثر شرایط پزشکی می‌توانند تغییراتی در بدن ایجاد کنند که به شکل افسرده شدن کوتاه‌مدت ظاهر می‌شود. به‌عنوان مثال کم‌کاری تیروئید، بیماری قلبی، سرطان و بیماری پارکینسون بیماری‌های زمینه‌ای هستند که در صورت بهبود، اختلال مذکور هم برطرف می‌شود.

انواع دیگر اختلال depression اساسی عبارتند از:

  • اختلال عاطفی فصلی
  • افسردگی غیر معمول
  • افسردگی بارداری و پس از زایمان
  • اختلال دوقطبی (مبتلایان علاوه‌بر دوره شیدایی و هیپومانیک، دوره افسردگی را تجربه میکنند.)
اینفوگرافی انواع افسردگی
کتابچه DMS-5 (راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی انجمن روانپزشکان آمریکا ویرایش پنجم) اختلالات افسردگی را در 5 دسته طبقه‌بندی می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی شدید و حاد

علائم افسردگی

نشانه‌های افسردگی بسته به نوع آن از خفیف تا شدید متغییر و متفاوت هستند. برای تایید یا رد این اختلال دکتر و متخصص روان شناس و دکتر و متخصص روان پزشک به علائم افسردگی توجه می‌کند. علائم و نشانه‌ها در این بیماری بیش از هرچیز دیگری مهم تلقی می‌شوند.

depression زمانی اختلالات روانی تلقی می­‌شود که همراه با حداقل پنج علامت همزمان و بیش از دو هفته رخ دهد. علائم افسردگی عبارتند از:

  1. فکر به مرگ
  2. احساس ناراحتی، پوچی یا درماندگی
  3. کندی در حرکت، تفکر یا صحبت فرد
  4. اختلال در تمرکز، یادآوری و تصمیم­‌گیری
  5. اضطراب، پرخاشگری و احساس بی­‌قراری
  6. کج­‌خلقی، فوران خشم یا پایین آمدن آستانه­‌ صبر
  7. اختلال در خواب، ازجمله بی­‌خوابی یا پرخوابی
  8. خستگی، پایین بودن انرژی و طاقت‌فرسا بودن کارها از نظر فرد
  9. بی‌­میلی به انجام فعالیت‌­های لذت ­بخش، از رابطه جنسی گرفته تا ورزش
  10. درد فیزیکی مثل سردرد یا کمردرد بدون علت (میتواند از علائم کرونا باشد)
  11. اختلال در اشتها، شامل بی­‌میلی به غذا و کاهش وزن یا پرخوری و افزایش وزن
  12. احساس بی­‌ارزشی، عذاب وجدان، تمرکز روی شکست­‌های گذشته و سرزنش خود
اینفوگرافی علائم افسردگی
توجه به علائم و نشانه‌های بیماری Depression بیش از هر چیزی دیگری به مراحل درمان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : نقش تغذیه در بروز اختلالات روانی

نشانه‌های افسردگی شدید

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که تفریبا 7 درصد از بزرگسالان درگیر آن هستند. اما روانشناسان معتقدند این آمار دقیق نیست، زیرا افراد زیادی برای علائم افسردگی شدید خود به دنبال کمک پزشکی نخواهند بود. در زیر برخی از نشانه های افسردگی شدید را بررسی می‌کنیم:

احساس پوچی و درماندگی

افزایش افکار منفی یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های این اختلال است که باعث تضعیف شدید روحیه فرد می‌شود. او فکر می‌کند هیچ چیز بهتر نمی‌شود و برای همیشه درگیر این احساسات منفی خواهد بود. با این حال هنوز دیر نشده و می­‌توان افکار پریشان هنگام افسردگی را از طریق روان‌درمانی و دیگر روش‌های درمان افسردگی تغییر داد.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد معده درد

عدم علاقه به برقراری رابطه جنسی

این اختلال تاثیر بسیار زیادی بر میل جنسی زنان و مردان دارد. دلیل اصلی این بی علاقگی رخوت و عدم توانای لذت بردن است که باید آن را از اصلی ترین نشانه های افسردگی دانست. متخصصین این حوزه میتوانند شما را برای بهبود روابط زناشویی کمک کنند. شما از طریق درمانکده می‌توانید خدمات مشاوره آنلاین فوری دریافت نمایید.

پریشان‌حالی و بی‌قراری

یکی‌دیگر از علائم افسردگی شدید بی‌­قراری و حال پریشان است که گاهی به صورت تکان دادن پا، مشت کردن دست‌ها، فوران خشم بروز پیدا می‌کند و فرد نمی‌تواند یک جا ثابت بماند. تحقیقات حاکی از آن است که یک سوم افراد مبتلا به depression از علائم مذکور رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید : افسردگی، کشنده مثل سرطان

تصویر فرد کلافه و پریشان حال مبتلا به افسردگی
شواهد نشان می­‌دهد افسردگی توانایی مغز را برای ایجاد پیوند جدید میان سلول‌­های عصبی از بین می­‌برد و اندوخته­‌ی مغز کاهش می­‌یابد.

علت ابتلا به Depression

عوامل متعددی در بروز این اختلال نقش دارند که شامل موارد زیر است:

  • ژنتیک
  • شرایط پزشکی
  • داروها (عوارض جانبی برخی داروها یا مصرف الکل)
  • اتفاقات استرس‌زا (مرگ عزیزان، ضربه روحی، تجربیات سخت و عدم حمایت)
  • شیمی مغز (عدم تعادل در انتقال دهنده‌های عصبی مثل سروتونین(هورمون شادی) و دوپامین(هورمون پاداش))

آیا افسردگی همان ناراحتی و اندوه است؟

در جواب این سوال باید بگوییم خیر. جدول زیر به خوبی نشان‌دهنده تفاوت این اصطلاحات است:

نوع اختلالتعریفتفاوت
افسردگیاغلب بدون محرک اساسی ایجاد می‌شوداز بین بردن انرژی، انگیزه، معنا و حس ارزشمندی/از ماندن در جمع گریزان است
ناراحتیواکنش طبیعی بدن به مشکلات و کمبودها استبا عمیق شدن در خود برای پیدا کردن معنای جدید تشویق می‌شود
اندوهواکنش طبیعی بدن به فقدان که با دلتنگی برای چیزی که از بین رفته شکل می‌گیردخاطرات شاد را به یاد نمی‌آورد و سخت می‌خندد/از هم‌صحبتی و در جمع ماندن استقبال می‌کند
جدول تفاوت افسردگی با اندوه و ناراحتی

اکثر افراد مبتلا به depression از مراجعه به روانشناس یا روانپزشک خودداری می‌کنند. بهتر است برای متقاعد کردن آن‌ها ابتدا دلایل عدم مراجعه به پزشک برای درمان افسردگی را بدانید.

بیشتر بخوانید : خود بیمار انگاری؛ بیماری رایج عصر کرونا

مدت زمان دوره­‌های افسردگی چقدر است؟

این اختلال معمولا عود می‌کند و فرد دوره‌های افسردگی را به مدت چند هفته یا چند ماه تجربه خواهد کرد. متخصصین اولین دوره depression را حدود 4 ماه تخمین زده‌اند. لازم به ذکر است که هر چه در هفته‌های ابتدایی برای تشخیص و درمان اقدام کنید، احتمال بهبود افزایش می‌یابد. از طرفی هر چه شدت اولین دوره زیادتر باشد احتمال عود بیشتر خواهد شد. این اختلال در شیوع ویروس کرونا شدت بیشتری پیدا کرد و افراد زیادی برگشت مجدد دوره افسردگی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید : اختلال روان‌ تنی یا سایکوسوماتیک چیست؟

درمان افسردگی

خوشبختانه در 80 تا 90 درصد موارد افسردگی قابل درمان است. گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر هستند:

روان درمانی

این روش که به آن گفتاردرمانی هم می‌گویند توسط دکتر و متخصص روان شناس انجام می‌شود. درمانگر با صبحت کردن به شما کمک می‌کند تا افکار، احساسات و رفتارهای ناسالم خود را شناسایی و تغییر دهید. درمان شناختی و رفتاری (CBT) از انواع مختلف روان‌درمانی به‌شمار می‌آیند.

دارو برای Depression

در برخی موارد دکتر و متخصص روان پزشک با تجویز داروهای ضد افسردگی باعث تغییر ترکیب شیمیایی مغز می‌شود. این داروها انواع بسیار مختلفی دارند که روانپزشک با تجویز دوره‌ای می‌تواند بهترین نوع را برای شما انتخاب کند. اکثر داروهای افسردگی عوارض جانبی شدیدی دارند، بنابراین از مصرف خودسرانه آن‌ها خودداری کنید.

درمان تحریک مغزی

برای درمان علائم افسردگی شدید همراه با روان‌پریشی از این روش استفاده می‌کنند. انواع آن عبارتند از:

  • روش ECT
  • روش TMS
  • روش VNS

بیشتر بخوانید: علائم خودکشی چیست؟

طب مکمل افسردگی

درمان‌هایی همچون طب سوزنی، ماساژ، بیوفیدبک و هیپنوتیزم برای افراد مبتلا به اختلال روانی خفیف گزینه درمانی مناسبی خواهند بود.

درمان افسردگی در خانه

برای بهبود علائم افسردگی می‌توانید برخی کارها را در منزل انجام دهید. آن‌ها عبارتند از:

  • فعالیت بدنی منظم
  • اجتناب از مصرف الکل
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • گذراندن وقت با افراد قابل اهمیت
  • داشتن خواب با کیفیت (نه زیاد و نه خیلی کم)

بیشتر بخوانید: مراحل بیماری آلزایمر و نحوه پیشروی آن

نتیجه افسردگی

افسردگی یک بیماری سلامت روان شایع است که سالانه میلیون‌ها نفر تحت تاثیر آن قررا می‌گیرند. هر فردی حتی بدون دلیل و محرک مشخصی می‌تواند به این اختلال مبتلا شود. نکته مهم تشخیص و درمان به‌موقع آن است که دکتر و متخصص روان شناس و دکتر و متخصص روان پزشک می‌تواند به شما کمک کند.

اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با انواع depression، علائم و راه‌کارهای درمانی آن آشنا کنیم. شما بیشتر کدام نشانه های افسردگی را در اطرافیان خود مشاهده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.‌

سوالات متداول

اصلی‌ترین علائم افسردگی چیست؟

احساس غم، پوچی، ناامیدی، تحریک‌پذیری، خشم، از دست دادن علاقه و لذت، بی‌میل شدن برای برقراری رابطه جنسی و اختلالات خواب

سه مورد از متداول‌ترین روش‌های درمان depression چیست؟

روان درمانی، درمان شناختی رفتاری و دارودرمانی

آیا افسردگی قابل درمان است؟

لین بیماری یکی از قابل درمان‌ترین اختلالات روانی است. حدود 80 تا 90 از افراد مبتلا به خوبی نسبت به درمان پاسخ می‌دهند.

منبع: psychologytoday | my.clevelandclinic | webmd

[sibwp_form id=6]

مشاوره پزشکی با بهترین دکتر آنلاین درمانکده

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 489

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

336 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها