تخصص قرنیه

تخصص قرنیه چیست و متخصص قرنیه چه کاری انجام می دهد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


تخصص قرنیه مربوط به بیماری‌های است که روی قرنیه اثر می‌گذارند، و بسیاری از آن‌ها می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی گردد. قرنیه در حالت عادی، عبارت است از یک پنجره شفاف در برابر چشم، که به ما امکان دیدن را فراهم می‌کند. زمانی که قرنیه با زخم آسیب می‌بیند، بینایی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. متخصصان قرنیه بیماری‌ها و آسیب‌های مختلفی نظیر خراش یا عفونت قرنیه را تشخیص و درمان می‌کنند. بیماران نیز به تیم متخصصان قرنیه، لنزهای تماسی و جراحان چشم که به تغییر شکل قرنیه جهت اصلاح دید می‌پردازند، به آسانی دسترسی دارند.

قرنیه چیست؟

قرنیه همان بیرونی‌ترین لایه شفاف و محافظ چشم است. قرنیه در کنار صلبیه (قسمت سفید چشم) به عنوان مانعی در برابر کثیفی، میکروب‌ها، و سایر ذراتی است، و می‌توانند مقداری از نور فرابنفش را فیلتر کنند.

قرنیه همواره نقش کلیدی را در بینایی ایفا می‌کند. زمانی که نور وارد چشم می‌شود، توسط شکل بیرونی قرنیه شکسته می‌شود. انحنای این لایه بیرونی به تعیین اینکه چشم شما تا چه حد می‌تواند روی اشیاء نزدیک و دور متمرکز شود، تاثیر دارد. اگر قرنیه از طریق بیماری آسیب ببیند، عفونت یا زخم، و آسیب‌های حاصله می‌تواند از طریق مسدود کردن یا منحرف کردن نور در زمان ورود به چشم، در بینایی ایجاد اختلال نماید.

سه لایه اصلی در قرنیه وجود دارد:

  • اپیتلیوم: اپیتلیوم بیرونی‌ترین لایه قرنیه است که از ورود مواد خارجی به داخل چشم جلوگیری می‌کند. این لایه اکسیژن و مواد مغزی را نیز جذب می‌کند.
  • استروما: استروما ضخیم‌ترین لایه قرنیه است و در پشت اپیتلیوم جای می‌گیرد. این لایه اکثرا متشکل از آب و پروتئین است که به آن فرم الاستیک اما جامد و منجسم می‌دهد.
  • آندوتلیم: آندوتلیوم تک لایه‌ای از سلول‌های بین استروما و مایع زلالیه می‌باشد، زلالیه یعنی مایع شفافی که در بطن جلویی و خلفی چشم وجود دارد. آندوتلیم به عنوان پمپ عمل می‌کند، و آب مازاد را در زمان جذب در استروما، دفع می‌کند. استروما بدون این کارکرد خاص می‌تواند پر از آب شده و ظاهر تار و کدری داشته باشد، و سبب افت بینایی نیز گردد.

تشخیص؛ وظیفه اصلی فوق تخصص قرنیه

اغلب آسیب‌ها و زخم‌های قرنیه سبب درد و تاری دید می‌شوند. در چنین شرایطی، چشم اغلب نسبت به نور حساس می‌شود.

تخصص قرنیه
وظیفه اصلی فوق تخصص قرنیه، تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به قرنیه است

راه های درمان بیماری های قرنیه

پزشکان فوق تخصص قرنیه برای بیمارانی که قرنیه‌های آن‌ها برای همیشه کدر شده و یا آسیب دیده است، جراحی پیوند قرنیه را انجام می‌دهند. هاپکینز اخیرا مطالعه ملی را انجام داده است که راه‌هایی را برای بهبود موفقیت پیوند قرنیه انجام می‌دهد، نظیر شناسایی گیرنده‌های بالقوه‌ای که احتمالا بافت پیوندی را رد می‌کنند و قرنیه پیوندی را با قطره‌های خاصی درمان می‌کنند.

بیماری قرنیه‌ای می‌تواند به وسیله موارد زیر ایجاد گردد:

  • آسیب‌های چشمی
  • عفونت‌های چشمی
  • بیماری‌های وراثتی یا خانوادگی
  • تغییرات سن

این مطلب راهم مطالعه کنید: دیستروفی فوکس چیست و چگونه می‌توان دیستروفی قرنیه را درمان کرد؟

پیوند قرنیه

پیوند قرنیه، قرنیه آسیب دیده را با قرنیه سالم اهدایی جایگزین می‌کند. این یک عمل سرپایی است. زمانی که قرنیه عمیقا زخمی شده و یا متورم می‌شود، و سایر درمان‌ها کارساز نیست، پیوند قرنیه انجام می‌شود.

پیوند قرنیه ممکن است برای بیمارانی با شرایط زیر مناسب باشد:

  • آسیب قرنیه بعد از سایر جراحی‌های چشمی
  • کراتوکونوس (انحنای زیاد قرنیه)
  • مشکلات وراثتی قرنیه
  • آسیب بعد از عفونت، بخصوص بعد از ابتلا به تبخال
  • رد پیوند بعد از اولین پیوند قرنیه
  • زخم ناشی از آسیب چشمی

انواع جراحی قرنیه‌ای

  • پیوند متداول کامل قرنیه (کراتوپلاستی نفوذی): بخش دایره‌ای از مرکز قرنیه بیمار برداشته می‌شود. بخش دایره‌ای متناظر نیز از مرکز قرنیه اهدایی برداشته می‌شود و در محل مورد نظر بخیه زده می‌شود.
  • جراحی پیوند قرنیه EK (کراتوپلاستی اندوتلیال): تنها لایه غیرعادی قرنیه برداشته می‌شود. صفحه نازک بافت اهداء‌کننده که شامل لایه سلول سالم است، روی سطح خلفی قرنیه جای می‌گیرد. حباب هوا، لایه سلولی را در محل خود قرار می‌دهد تا در جای مناسب ترمیم گردد.

پیوند قرنیه بدون وجود هزاران اهداء‌کننده و خانواده‌های آن‌ها که بافت قرنیه را اهداء کرده‌اند تا دیگران بینایی خود را بدست آورند، ممکن نیست. هر ساله، حدود ۵۰٫۰۰۰ نفر با بیماری قرنیه‌ای از طریق اهداء قرنیه بهبود می‌یابند.

در پایان توصیه می‌کنیم به دلیل حساس بودن چشم و حیاتی بودن حس بینایی در صورت مشکلات مربوط به قرنیه حتما به پزشک فوق متخصص قرنیه مراجعه کنید. فراموش نکنید برای پیدا کردن راحت‌تر پزشکان باتجریه و متخصص می‌توانید از خدمات درمانکده بهره‌مند شوید.

[sibwp_form id=5]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

امین بینایی
امین بینایی

تیمی حرفه‌ای و تشکیل شده از بهترین تولیدکنندگان محتوا که شبانه‌روز در حال گردآوری و انتشار مطالب باکیفیت و خواندنی برای کاربران درمانکده هستند.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها